De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

Is wat moeilijk in te schatten, er zijn best wel wat mensen die op De Clercq zullen stemmen, hij is nu niet opgekomen. De Gentse liberalen zitten een stuk meer in het centrum dan de gemiddelde OVLDer. En Vooruit mist een beetje een burgemeesterfiguur vind ik. Een nipte overwinning van het kartel Vooruit-VLD met een incontournabel resultaat van Groen, zodat ze zwaar op het beleid kunnen wegen zonder de burgemeester te leveren, zou ik als Gentenaar een mooi resultaat vinden.

Ik vrees wel voor De Clercq. Hij heeft er goed aan gedaan om zich niet te veel mengen met deze verkiezingen maar NV-A heeft nu wel een beter schietschijf dan vroeger (drastisch stijgende schulden van stad Gent zal een beter thema zijn voor NV-A dan vallen van de tramspoor alleszins.)

Dat kan best zijn dat het kartel vooruit-vld heel wat inlevert ten voordele van Groen, Pvda en NV-A in Gent met de volgende gemeenteraadsverkiezingen.

Ik hoop dat we iemand anders op post krijgen voor Onderwijs maar ik vrees er voor.
Ben toch benieuwd wat ze met Weyts gaan doen. Wel nog steeds stemmenkampioen in Vlaams-Brabant (ook al was het niet overdonderend)

Zit toch ook al 10 jaar als minister (eerst mobiliteit, dan onderwijs).
Heeft toch veel kritiek gekregen (+ bijkomende fratsen zoals die pyama-dag) van o.a. de mensen uit het onderwijs zélf. BDW verdedigde hem in aanloop naar de verkiezingen nog wel stevig.

Vraag is of N-VA hem daar de volgende 5 jaar ook nog op gaat zetten. Maar ze moeten wel iets met Weyts doen. Nog eens een andere post in de Vlaamse regering is wat van het goede teveel, denk ik.

Dus ofwel toch opnieuw onderwijs, ofwel federaal naar een post schuiven (minister/staatssecretaris), ofwel (plaatsvervangend) voorzitter als BDW effectief premier wordt.

Diependaele wordt in N-VA-kringen toch naar voren geschoven als mogelijke opvolger van Jambon, dacht ik. Demir had tot voor de hele stikstof heisa de beste papieren, maar ik denk dat N-VA zelf ook wel inziet dat zij niet de verbindende figuur zal zijn om Vooruit de hand te reiken.

Diependaele kwam nauwelijks aan bod in de campagne - al heb ik persoonlijk wel de indruk dat die dossiers redelijk beheerst en in staat is een zekere discipline te volgen - mss een veilige, redelijk rationele keuze?

Ik sluit het niet uit :tongue:

Jambon zelf, of Demir zie ik ook nog gebeuren.

Francken die zit al te schuimbekken op de post van asiel/migratie of defensie in de federale regering, dus die zal het al niet worden.
Steven van de put of Peter de Roover ? Lieve Truyman is ook al ondervoorzitter dus dat zou ook logischer zijn.

Steven van de put of Peter de Roover ? Lieve Truyman is ook al ondervoorzitter dus dat zou ook logischer zijn.
Ik heb die laatste even moeten googelen. Nog nooit gezien... :eek:

Het moet toch iemand worden met al een zekere herkenbaarheid. De Roover zou ook kunnen inderdaad, in Van De Put zie ik het minder.

Ik heb die laatste even moeten googelen. Nog nooit gezien... :eek:

Het moet toch iemand worden met al een zekere herkenbaarheid. De Roover zou ook kunnen inderdaad, in Van De Put zie ik het minder.
Ik ook niet, maar ik wist of had ook niet verwacht dat hij nu al ondervoorzitter is.

Er is niemand binnen de N-VA die De Wever 1 op 1 kan vervangen hé. Hij is de bekendste, hij is de meest getalenteerde, op retorisch vlak de beste politicus in België van de afgelopen decennia tout court. Hij is bijkomend ook nog eens de partij-ideoloog, en heeft zich (naar de buitenwereld toe alvast) altijd boven de kampen in zijn partij gezet. En ik denk dat dat laatste nog het belangrijkste is, want met de brede volkspartij waar De Wever steeds van droomt, heb je onvermijdelijk ook héél wat verschillende stromingen en clans binnen je partij. Van donkerblauwe liberalen tot de groene en linksere kliek rond Jan Peumans, van conservatieve hardliners als Theo Francken tot de dialoogzoekers zoals de nu helaas gestopte Valerie Van Peel, van de rasechte emotionele nationalisten die enkel met het separatisme genoegen nemen tot de rationelere confederalisten. De Wever slaagt er nu al bijna 20 jaar meesterlijk in om al die groepen in één richting te laten marcheren, zonder dat conflicten de buitenwereld bereiken.

De Wever zorgt niet alleen voor heel veel stemmen, maar hij is ook de lijm van de partij. En dat laatste is veel moeilijker dan het eerste om te vervangen.

Laatst bewerkt:
De Wever zorgt niet alleen voor heel veel stemmen, maar hij is ook de lijm van de partij. En dat laatste is veel moeilijker dan het eerste om te vervangen.

Dat lijkt mij ook gewoon omdat hij in de eerste plaats ook een eerlijk en vrij oprecht persoon is.
Hij kreeg meermaals de vraag over Ben Weyts deze campagne. Hij heeft daar altijd eerlijk getoond en geantwoord wat zijn visie erover was, verpakt in een mopje.
Dat is niet Ben zijn slimste zet, en dat heeft hij hem ook al laten weten. Maar hij blijft wel gewoon iemand die goed werk levert.
Moest mijn baas zo omgaan met mij stommiteit ik zou ook blij zijn, niet onder de bus gooien, maar gewoon het kaderen als een kleine stommiteit die niet opweegt tegen de vele goeie dingen.

Dat er niemand met capaciteiten in de partij zit dat denk ik niet, er zijn wel enkele met voldoende capaciteiten om het te doen. Maar 1 op 1 vervangen zal niet evident zijn, maar moet dat?

Er is niemand binnen de N-VA die De Wever 1 op 1 kan vervangen hé. Hij is de bekendste, hij is de meest getalenteerde, op retorisch vlak de beste politicus in België van de afgelopen decennia tout court. Hij is bijkomend ook nog eens de partij-ideoloog, en heeft zich (naar de buitenwereld toe alvast) altijd boven de kampen in zijn partij gezet. En ik denk dat dat laatste nog het belangrijkste is, want met de brede volkspartij waar De Wever steeds van droomt, heb je onvermijdelijk ook héél wat verschillende stromingen en clans binnen je partij. Van donkerblauwe liberalen tot de groene en linksere kliek rond Jan Peumans, van conservatieve hardliners als Theo Francken tot de dialoogzoekers zoals de nu helaas gestopte Valerie Van Peel, van de rasechte emotionele nationalisten die enkel met het separatisme genoegen nemen tot de rationelere confederalisten. De Wever slaagt er nu al bijna 20 jaar meesterlijk in om al die groepen in één richting te laten marcheren, zonder dat conflicten de buitenwereld bereiken.

De Wever heeft nog wel even te gaan, zo oud is hij nog niet. Als hij deze (dubbele) regeringsvorming tot een goed einde kan brengen én een goed bestuur kan garanderen voor de komende jaren, heeft hij zijn stempel als staatsman wel verdiend. Dat na hem de grote leemte wacht beseft hij misschien ook en ik vermoed dat als hij de eindsprint inzet naar zijn pensioen dat er iemand anders naar voor geschoven zal worden als zijn opvolger. Daar is het nu nog te vroeg voor.

Zelfs al geeft hij zijn voorzitterstitel af, dan zal hij schaduwvoorzitter blijven.

Maar ik ben er wel van overtuigd dat zonder de factor BDW we afgelopen zondag een gitzwarte zondag hadden gehad.

Ah Melissa, de kiezer heeft de Vlaamse regering helemaal niet afgestraft. Het heeft de federale regering afgestraft met De Croo op kop. Maar ja die verkiezingen lopen nu eenmaal samen dus heeft ook op Vlaams niveau de liberalen zware klappen gehad. N-VA houdt stand en Cd&V lichte zakking. PS-Ecolo-Groen-VLD dat zijn de verliezers en dat is vooral federaal.

Ah Melissa, de kiezer heeft de Vlaamse regering helemaal niet afgestraft. Het heeft de federale regering afgestraft met De Croo op kop. Maar ja die verkiezingen lopen nu eenmaal samen dus heeft ook op Vlaams niveau de liberalen zware klappen gehad. N-VA houdt stand en Cd&V lichte zakking. PS-Ecolo-Groen-VLD dat zijn de verliezers en dat is vooral federaal.
Ik heb dat daarnet ook gehoord ja, ik vind dat toch ook maar een bijzondere uitspraak tbh.

Natuurlijk wel gemakkelijk om als Vooruit-voorzitter te 'misbruiken'.

Niet? Nee? Op Vlaams niveau :

NVA : - 4 zetels
CD&V : - 3 zetels
OpenVLD : -7 zetels

Vlaamse regering niet afgestraft?

En het ander stuk, "dat is nu eenmaal omdat het samen loopt" : Waaruit leidt je dat dan af dat het enkel is omwille van het federaal beleid? Dat het verweven is, dat is natuurlijk een gegeven. Maar om daaruit af te leiden dat het enkel daardoor is, vind ik een straffe uitspraak.

Om eens even op de resultaten en het programma in Wallonië in te pikken. Iets waar ik iets over dacht gehoord te hebben maar niet verder opgezocht: zijn MR en LE van plan om de bevoegdheden van de Franstalige Gemeenschap en het Waals Gewest (op termijn) onder te brengen in 1 regering zoals dat in Vlaanderen het geval is? Of stond dat niet in hun partijprogramma's?

Om eens even op de resultaten en het programma in Wallonië in te pikken. Iets waar ik iets over dacht gehoord te hebben maar niet verder opgezocht: zijn MR en LE van plan om de bevoegdheden van de Franstalige Gemeenschap en het Waals Gewest (op termijn) onder te brengen in 1 regering zoals dat in Vlaanderen het geval is? Of stond dat niet in hun partijprogramma's?

FYI: het is de Franse Gemeenschap, niet de Franstalige Gemeenschap.

In interviews/podcasts gehoord dat men gaat dat proberen door ministers portefeuilles in beide regeringen te geven... dat is de facto één regering in de praktijk, maar het groot struikelblok is natuurlijk dat de Franse Gemeenschap heel wat meer inwoners in Brussel heeft ook, meer dan het stukje Vlaamse Gemeenschap binnen de Vlaamse Regering: waarbij er in het Vlaams parlement ook een aantal parlementairen zitten die enkel over gemeenschapsbevoegdheden en niet over gewestmateries mogen meestemmen. Aangezien dit maar gaat om 6 parlementairen op 124 valt dat véél minder op dat wij in de praktijk 2-parlementen-in-1 hebben waar soms 124 parlementairen mogen stemmen en soms 118.

Waals Gewest en Franse gemeenschap samenvoegen op een manier gelijkaardig aan het Vlaams parlement zou betekenen dat er 19 Brusselse "gemeenschapsstemmen" zouden zijn op een totaal van 169 die niet mogen meestemmen over Waalse gewestmateries, dat is percentueel bijna 3 keer zoveel als in het Vlaams parlement...

Plus dan moet je nog in rekening brengen dat er een Duitse gemeenschap is, die als je hen zou laten opgaan in het Waals parlement, ze helemaal niets meer over hun eigen gemeenschap te zeggen zouden hebben qua taal/onderwijs...

Terug
Bovenaan