De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

En hetgeen hoe jullie het kaderen tov. Hoe ik het hier gekaderd heb, daar kan inderdaad discussie over zijn.

Want het is altijd een grote grijze zone.

Welke afspraak is exact gemaakt? Dat is niet duidelijk. Natuurlijk zal elke partij dit anders gaan framen. Wanneer is iets 'niet haalbaar'. Daar valt heel veel over te discussiëren in degelijke complexe zaken. Natuurlijk zal Tine er vanuit haar bril naar kijken. Natuurlijk zullen partijen die het eigenlijk willen zien falen er anders naar kijken.

Nogmaals, ik ga akkoord dat het uiteindelijk resultaat ongewenst is. Maar dit is door onvoorziene omstandigheden. En dat gedeelte wordt hier vaak compleet en moedwillig genegeerd. Ik blijf het absurd vinden dat het uiteindelijke resultaat volledig op Tine/Groen afgewenteld wordt alsof zij verantwoordelijk zijn hiervoor. Alsof iemand in de toekomst kan kijken. Een slecht resultaat is niet altijd afkomstig van een slechte beslissing.

Dus toch effe de puntjes op de i:
FACT CHECK: 'Rousseau DE ENIGE politicus is die zijn eigen belang boven dat van de maatschappij zet"?
PERTINENT ONWAAR
Politici die corrupt zijn en die hun macht misbruiken om zichzelf te verrijken?
Maar waar kom jij nu mee af, zeg? Dat zoiets bestaat, ik val achterover...

Bespaar u de moeite om op deze wijze tegenargumenten te zoeken, want de goede verstaander weet best wel waarover het dossier Rousseau gaat.
Een dossier waarin één man een ganse bevolkingsgroep beschimpt (in Sint-Niklaas alleen al zijn er 15.000 inwoners met migratie-achtergrond) en vervolgens alle middelen heeft aangewend om dit in de doofpot te steken.
En je mag hier nog honderd links delen, en die zal je ook vinden, maar in deze context is hij wel degelijk de enige politicus die zijn eigen belang heeft laat primeren tov een volledige maatschappij.
Daarover gaat het en ik zie in de laatste vijf jaar geen andere gelijkaardige incidenten.

Maar je weet best waarover het gaat, maar sommigen hanteren hier de kunst om zaken uit een context te halen en vervolgens een post in het belachelijke te trekken.

De essentie van de post was en is nog steeds dat het zorgwekkend is dat zoiemand (her)verkozen wordt.

Trouwens, El Kaouakibi is sowieso fin de carrière, voor altijd, dus dat is ook geen vergelijk.

Dat heb ik niet gezegd. Wel dat ik Alexander DC dankbaar ben voor de steun maar ik heb dat niet gehonoreerd in het stemhokje.
Je schreef :
ik vond dat De Croo toch een ijzersterke premier was tijdens de coronacrisis. Dankzij hem heb ik 70k aan coronapremies getrokken.

Als de steunmaatregelen waarvan u genoten hebt als zelfstandige uw normale beroepsinkomsten overstegen, zelfs in die mate dat het u toeliet om foliekes te doen zoals een keuken verbouwen, dan kan je toch bezwaarlijk zeggen dat De Croo ijzersterk was?
Misschien voor u persoonlijk, maar wetende dat heel wat zelfstandigen over kop zijn gegaan tijdens covid en hierdoor in persoonlijke financiële problemen zijn terecht gekomen, staat dit wel haaks op uw persoonlijke ijzersterke beleving.

Je schreef :

Als de steunmaatregelen waarvan u genoten hebt als zelfstandige uw normale beroepsinkomsten overstegen, zelfs in die mate dat het u toeliet om foliekes te doen zoals een keuken verbouwen, dan kan je toch bezwaarlijk zeggen dat De Croo ijzersterk was?
Misschien voor u persoonlijk, maar wetende dat heel wat zelfstandigen over kop zijn gegaan tijdens covid en hierdoor in persoonlijke financiële problemen zijn terecht gekomen, staat dit wel haaks op uw persoonlijke ijzersterke beleving.
Ik vind dat De Croo respect verdient want hij toonde sterke leiderschapskwaliteiten als premier en ik vond hem enorm sterk tijdens de coronacrisis. Ik heb als zelfstandige snel de gepaste hulp gekregen. Dat er tijdens die crisis ook mensen failliet gegaan zijn is onvermijdelijk en staat daar los van. Probeer eens te lezen wat ik schrijf zonder er elke keer een eigen draai aan te geven ;-).

Politici die corrupt zijn en die hun macht misbruiken om zichzelf te verrijken?
Maar waar kom jij nu mee af, zeg? Dat zoiets bestaat, ik val achterover...

Bespaar u de moeite om op deze wijze tegenargumenten te zoeken, want de goede verstaander weet best wel waarover het dossier Rousseau gaat.
Een dossier waarin één man een ganse bevolkingsgroep beschimpt (in Sint-Niklaas alleen al zijn er 15.000 inwoners met migratie-achtergrond) en vervolgens alle middelen heeft aangewend om dit in de doofpot te steken.
En je mag hier nog honderd links delen, en die zal je ook vinden, maar in deze context is hij wel degelijk de enige politicus die zijn eigen belang heeft laat primeren tov een volledige maatschappij.
Daarover gaat het en ik zie in de laatste vijf jaar geen andere gelijkaardige incidenten.

Maar je weet best waarover het gaat, maar sommigen hanteren hier de kunst om zaken uit een context te halen en vervolgens een post in het belachelijke te trekken.

De essentie van de post was en is nog steeds dat het zorgwekkend is dat zoiemand (her)verkozen wordt.

Trouwens, El Kaouakibi is sowieso fin de carrière, voor altijd, dus dat is ook geen vergelijk.
Uit context te trekken? Komaan... ik maak er dingen van die er zogezegd niet staan dus. Vreemd wel dat @RidderBauknecht blijkbaar toch exact hetzelfde gelezen heeft dan als ik zijn reacties lees. Maar daar blijf je gewoon omheen dansen met non-argumenten.

Ge vraagt voorbeelden... ik geef voorbeelden en dan kom je af met "Ja maar dát bedoelde ik natuurlijk niet."
Das gelek zeggen "Bothuyne is den enige politieker die knoeit in vastgoed dossiers, de rotzak!". Dan 5 andere links over geknoei voorgeschoteld te krijgen en dan zeggen "Ahja, maar ik bedoelde wel specifiek in Oudenaarde hé..." :sarcastic:

Eigenlijk heb ik er al veel te veel woorden aan vuil gemaakt. De enige correcte reactie op die allereerste post die je hierover maakt was eigenlijk gewoon " :unsure: ". Maar aangezien @Loser mij er gisteren op heeft gewezen dat het niet de bedoeling is van die emoticon te gebruiken op dit subforum om op posts te reageren was die optie er helaas niet.

Ik wou even dit bijzonder goed artikel delen

De grafieken met de link tussen kortgeschoold --> Vlaams Belang, en langgeschoold --> Groen zijn zeer fascinerend.

Ook fascinerend is de vaststelling: "Als een gemeente minder mensen met een herkomst buiten de EU heeft, stijgt de kans dat Vlaams Belang er goed scoort."
Ik vind dat verband niet zo heel duidelijk uit de data komen, maar het bevestigt ergens wel mijn vermoeden dat thema's als migratie en lgbtq vooral in de mensen hun hoofd speelt.

Ook fascinerend is de vaststelling: "Als een gemeente minder mensen met een herkomst buiten de EU heeft, stijgt de kans dat Vlaams Belang er goed scoort."
Ik vind dat verband niet zo heel duidelijk uit de data komen, maar het bevestigt ergens wel mijn vermoeden dat thema's als migratie en lgbtq vooral in de mensen hun hoofd speelt.
Dat wil toch helemaal niet zeggen dat het migratieprobleem in mensen hun hoofd afspeelt? Hoogstens dat er een correlatie is tussen de demografische samenstelling en de verkiezingsuitslag.

Enkele mogelijke verklaringen:

Mensen die niet houden van vreemdelingen, verhuizen weg uit steden/gemeenten waar veel migranten wonen. Mensen die geen problemen hebben met vreemdelingen, blijven er wonen. Ergo: in plaatsen waar veel vreemdelingen wonen, wordt minder VB gestemd.

Bovendien zullen vreemdelingen zelf niet zo snel voor VB stemmen.
Ergo: in plaatsen waar veel vreemdelingen wonen, wordt minder VB gestemd.

Op geen enkele manier wil dit zeggen dat het migratievraagstuk louter denkbeeldig zou zijn.

Dat wil toch helemaal niet zeggen dat het migratieprobleem in mensen hun hoofd afspeelt? Hoogstens dat er een correlatie is tussen de demografische samenstelling en de verkiezingsuitslag.

Enkele mogelijke verklaringen:

Mensen die niet houden van vreemdelingen, verhuizen weg uit steden/gemeenten waar veel migranten wonen. Mensen die geen problemen hebben met vreemdelingen, blijven er wonen. Ergo: in plaatsen waar veel vreemdelingen wonen, wordt minder VB gestemd.

Bovendien zullen vreemdelingen zelf niet zo snel voor VB stemmen.
Ergo: in plaatsen waar veel vreemdelingen wonen, wordt minder VB gestemd.

Op geen enkele manier wil dit zeggen dat het migratievraagstuk louter denkbeeldig zou zijn.
Dat zijn hypothese niet als bewezen kan beschouwd worden met enkel die informatie, daar ga ik mee akkoord.

Maar van uw hypothese ben ik wel curieus of je daar wat meer substantie aan kan breien. Heb je daar meer indicators voor om in die mate een effect te hebben? Lijkt me straf dat er zoveel mensen om zo'n reden zouden verhuizen. Reminder : We spreken niet enkel over buurten, maar over hele gemeentes hé.

Uiteindelijk is het toch gewoon een numbers game? Eenmaal er genoeg aanhang is kan elke wet aangepast worden.

Pfft, ik hoop dat Groen in Brussel er toch in slaagt om dat mobiliteitsplan zo goed mogelijk te behouden hoor. Ik woon er zelf niet, maar moet er wel regelmatig zijn voor het werk en het verschil voor en na is echt wel immens. 5 jaar geleden fietsen in Brussel ten opzichte van nu ... er is nog veel werk aan de winkel, maar het is echt al een wereld van verschil. Mijn route was vroeger pure adrenaline, zonder spider senses en een goeie engelenbewaarder kon je die niet afleggen zonder je leven te riskeren, terwijl ik nu grotendeels op mijn gemak kan fietsen.

Pfft, ik hoop dat Groen in Brussel er toch in slaagt om dat mobiliteitsplan zo goed mogelijk te behouden hoor. Ik woon er zelf niet, maar moet er wel regelmatig zijn voor het werk en het verschil voor en na is echt wel immens. 5 jaar geleden fietsen in Brussel ten opzichte van nu ... er is nog veel werk aan de winkel, maar het is echt al een wereld van verschil. Mijn route was vroeger pure adrenaline, zonder spider senses en een goeie engelenbewaarder kon je die niet afleggen zonder je leven te riskeren, terwijl ik nu grotendeels op mijn gemak kan fietsen.
Ik hoop vooral dat ze niet met die moslimpartij gaan besturen...

Aangezien we al vrij zeker zijn van de coalitie N-VA - CD&V - Vooruit. Gokje wie de nieuwe Vlaamse Minister-President zal worden (nu een verlenging van Jambon toch wat tegenkanting krijgt).

Ze zullen voor Jambon wel een andere plek vinden. Heel misschien federale minister, maar misschien eerder kamervoorzitter ofzo?

Wie zou N-VA naar voor schuiven? Weyts lijkt me een no-go.
Demir? Francken? Diependaele? Maar dat lijken me toch ook niet meteen de rustgevende verbindende figuren...
Of zouden ze Bourgeois nog een keer terughalen? ;)

Of ze geven die plek toch aan Vooruit (Gennez?), in ruil voor andere zaken op (o.a.) het federale niveau?

Aangezien we al vrij zeker zijn van de coalitie N-VA - CD&V - Vooruit. Gokje wie de nieuwe Vlaamse Minister-President zal worden (nu een verlenging van Jambon toch wat tegenkanting krijgt).

Ze zullen voor Jambon wel een andere plek vinden. Heel misschien federale minister, maar misschien eerder kamervoorzitter ofzo?

Wie zou N-VA naar voor schuiven? Weyts lijkt me een no-go.
Demir? Francken? Diependaele? Maar dat lijken me toch ook niet meteen de rustgevende verbindende figuren...
Of zouden ze Bourgeois nog een keer terughalen? ;)

Of ze geven die plek toch aan Vooruit (Gennez?), in ruil voor andere zaken op (o.a.) het federale niveau?
De enige optie bij NVA lijkt mij Demir te zijn maar die is redelijk aangebrand door haar netelige dossiers. Durven ze dat risico nemen want ik zie haar eigenlijk eerder als volgende voorzitter. Daar moeten ze ook aan denken want na BDW vallen ze anders in een zeer groot zwart gat.

Gennez aastte volgens mij eerst op de post voor minister van onderwijs maar dat gaat NVA niet willen afgeven. Deze coalitie staat al langer dan de verkiezingen in de stijgers en haar transfer naar Vlaams zal niet voor niets geweest zijn. Toevallig komt ze ook ineens heel veel in de media. Hoewel @Sir.Killalot wel een punt heeft dat Vooruit dan een gemakkelijke prooi zal worden voor de oppositie.

De enige optie bij NVA lijkt mij Demir te zijn maar die is redelijk aangebrand door haar netelige dossiers. Durven ze dat risico nemen want ik zie haar eigenlijk eerder als volgende voorzitter. Daar moeten ze ook aan denken want na BDW vallen ze anders in een zeer groot zwart gat.

Gennez aastte volgens mij eerst op de post voor minister van onderwijs maar dat gaat NVA niet willen afgeven. Deze coalitie staat al langer dan de verkiezingen in de stijgers en haar transfer naar Vlaams zal niet voor niets geweest zijn. Toevallig komt ze ook ineens heel veel in de media. Hoewel @Sir.Killalot wel een punt heeft dat Vooruit dan een gemakkelijke prooi zal worden voor de oppositie.

'Onderwijs' en 'Financiën/begroting' zal N-VA niet afgeven, denk ik.

'Welzijn' en 'Mobiliteit' daarentegen zijn ze misschien liever kwijt dan rijk, want dat zijn absoluut ook geen cadeau's.

Inderdaad, maar het wordt moeilijk als je die standpunten van de MR ziet.
Zeer gelijklopend met de NVA in Gent: 'we zijn voor verkeersveiligheid en leefbaarheid' maar we willen 'nergens de auto terugdringen' en enkel 'slimme oplossingen' om dit doel te bereiken. Nog geen enkele concrete slimme oplossing gehoord tot nu toe. Of ze komen af met een fietsstraat op een weg waar 5000 auto's en vrachtverkeer per dag passeren.

Inderdaad, maar het wordt moeilijk als je die standpunten van de MR ziet.
Zeer gelijklopend met de NVA in Gent: 'we zijn voor verkeersveiligheid en leefbaarheid' maar we willen 'nergens de auto terugdringen' en enkel 'slimme oplossingen' om dit doel te bereiken. Nog geen enkele concrete slimme oplossing gehoord tot nu toe. Of ze komen af met een fietsstraat op een weg waar 5000 auto's en vrachtverkeer per dag passeren.
Over Gent gesproken, zou Vooruit al spijt hebben van die onbegrijpelijke blunder waar ze zich vastgeklikt hebben aan de VLD die ze als de (toen al) kleinere van de 2 partijen dan ook nog de lijsttrekker plaats hebben gegeven? :unsure:

De poging van de nieuwe wet, waarbij de grootste meerderheidspartij de burgemeester moet leveren, ten spijt gaat daar uiteindelijk de burgemeester toch nog uit de kleinste partij komen :lol:

Over Gent gesproken, zou Vooruit al spijt hebben van die onbegrijpelijke blunder waar ze zich vastgeklikt hebben aan de VLD die ze als de (toen al) kleinere van de 2 partijen dan ook nog de lijsttrekker plaats hebben gegeven? :unsure:

De poging van de nieuwe wet, waarbij de grootste meerderheidspartij de burgemeester moet leveren, ten spijt gaat daar uiteindelijk de burgemeester toch nog uit de kleinste partij komen :laugh:
Is wat moeilijk in te schatten, er zijn best wel wat mensen die op De Clercq zullen stemmen, hij is nu niet opgekomen. De Gentse liberalen zitten een stuk meer in het centrum dan de gemiddelde OVLDer. En Vooruit mist een beetje een burgemeesterfiguur vind ik. Een nipte overwinning van het kartel Vooruit-VLD met een incontournabel resultaat van Groen, zodat ze zwaar op het beleid kunnen wegen zonder de burgemeester te leveren, zou ik als Gentenaar een mooi resultaat vinden.

Diependaele wordt in N-VA-kringen toch naar voren geschoven als mogelijke opvolger van Jambon, dacht ik. Demir had tot voor de hele stikstof heisa de beste papieren, maar ik denk dat N-VA zelf ook wel inziet dat zij niet de verbindende figuur zal zijn om Vooruit de hand te reiken.

Terug
Bovenaan