De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

Is het probleem niet dat de Waalse politiek gewoon bizar is. Door dat cordon mediathique bestaat er gewoon geen radicaal-rechtse partij. Terwijl er in Wallonie wel degelijk zo een mensen bestaan he. Die stemden op de PS, maar zijn nu geswitcht naar MR.
Chez nous, maar die blijven (gelukkig) steken op 2,8%.

Andere pet maar wel nog steeds dezelfde persoon hé
Je gaat mij niet zeggen dat onze meester strateeg morgen niet kan aankondigen dat hij aftreed als voorzitter en dit overlaat aan theo franken om zich ten volle te concentreren op zijn functie als informateur. Om het spelletje blufpoker beter te kunnen spelen in die federale regeringsvorming of die gewoon op te blazen op het moment dat MR en les engagées die institutionele hervormingen blijven afhouden.

Is toch ook totaal niet relevant die meerderheid of gelooft er nu werkelijk iemand dat N-VA hun kar hieromtrent 180 graden zal keren?
Is vooral zeer bitter voor VB: ze gaan het niet als stok kunnen gebruiken naar aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen. En N-VA kan hun argument van 2019 terug bovenhalen: het is aan VB om een 3de partij te overtuigen.

Alle deuren voor VB zijn nu 100% dicht ipv 95, wat hun nu toch wel echt in het kamp van de verliezers plaatst, qua positie.

Je gaat mij niet zeggen dat onze meester strateeg morgen niet kan aankondigen dat hij aftreed als voorzitter en dit overlaat aan theo franken om zich ten volle te concentreren op zijn functie als informateur. Om het spelletje blufpoker beter te kunnen spelen in die federale regeringsvorming of die gewoon op te blazen op het moment dat MR en les engagées die institutionele hervormingen blijven afhouden.
Wat zou daar de toegevoegde waarde van zijn?
En dan nog, waarom zou den Theo ineens wel bereid zijn tegen de partijlijn in?

Wat zou daar de toegevoegde waarde van zijn?
En dan nog, waarom zou den Theo ineens wel bereid zijn tegen de partijlijn in?

1) Door VB te laten meebesturen om hen te laten imploderen. Aangezien hun change eigenlijk geen change is en ze niet doen wat ze claimden te gaan doen - oplossing met oneliners. Waardoor die massale stemmen op VB herverdeeld kunnen worden.
2) Die plaat afzetten dat ze niet democratisch zijn waardoor mensen die enkel om die reden op hen stemmen hun stem veranderen.
3) Blufpoker om Vooruit onder druk te zetten om zowel op federaal en vlaams goedkoper te laten meedoen. Ipv dat ze hun huid duur verkopen omdat het alternatief een volledig beleid zonder een linkse partij is.
4) druk zetten op MR en les engagées om toch institutionele hervormingen te doen.

Ja hij kan zijn kaarten dan wel overspelen als die partijen dan zeggen foert. Maar dat weet je pas wanneer je hoort hoeveel water VB wil drinken.

Waarom zou Theo hiertoe wel bereid zijn? Omdat het een tactische beslissing was van BDW om dit te zeggen. Waardoor hij er op deze manier onderuit kan komen om die gesprekken serieus te nemen (of het serieus te laten overkomen naar de andere partners). En omdat er een stroming is binnen de NVA die dat wel ziet zitten (ik dacht dat Theo daar ook 1 van was).

Met het feit dat er ondertussen 1 stemmetje is afgegaan in de aantallen van NVA en VB wordt dat nu wel wat moeilijker. Waarop ik mijn redenering nog gebaseerd had. Maar dan nog hangt alles af van wat het einddoel is van BDW.
Is dat sociaal economisch hervormen en mogelijks zeer licht institutioneel hervormen (besparingen op de structuur), kernenergie terug als optie voorzien terwijl er toch de aandacht komt richting koopkracht, niet besparen op gezondheidszorg, etc... (dus de typische linkse componenten) dan lijkt mij dat te lukken. Maar dan is zijn idee van confederalisme over. Gaat dat over institutioneel diepgaand hervormen in de richting van confederalisme of zelfs onafhankelijkheid dan gaat dat niet lukken lijkt mij.

Is vooral zeer bitter voor VB: ze gaan het niet als stok kunnen gebruiken naar aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen. En N-VA kan hun argument van 2019 terug bovenhalen: het is aan VB om een 3de partij te overtuigen.

Geen probleem. VB volgt het advies van N-VA en overtuigd Team Fouad Ahidar en voila, ze komen aan hun meerderheid. :LOL:

als je het hebt over 'omvolking' zal dat véél beter gestoffeerd moeten gebeuren
BDW moet bekijken of VB niet mee moet besturen. Er moeten drastische maatregelen genomen worden tegen massa-immigratie. In BDW zijn eigen stad haalt pvda 20%, een gevolg van de omvolking waar VB bij zweert.

BDW moet bekijken of VB niet mee moet besturen. Er moeten drastische maatregelen genomen worden tegen massa-immigratie. In BDW zijn eigen stad haalt pvda 20%, een gevolg van de omvolking waar VB bij zweert.
beetje ernstig blijven, hé:
- VB & N-VA hebben geen meerderheid samen, dus er zou al een derde partij bij moeten komen. De kans dat dat kan gebeuren, is quasi nihil. BDW zal eerst de meest logische coalities moeten bekijken. NVA-Vooruit-CD&V is in de praktijk de enige echt logische.

- Nee, er moeten geen 'drastische' maatregelen genomen worden tegen massa-immigratie. De strijd tegen (illegale) immigratie moet natuurlijk aandacht krijgen, maar was niet hét thema.

- de 22,5% van PVDA in Antwerpen is een stijging van 32.000 stemmen. Er zijn slechts 800 extra stemgerechtigden in Antwerpen en op 5 jaar ga je geen zo'n grote 'omvolking' hebben dat Vlamingen massaal wegtrekken. Het ligt dus zeker niet aan een soort van "omvolking".

Je VB-propaganda mag je eens in échte feiten omzetten hoor. Groen is in Antwerpen gewoon héél wat stemmen kwijtgeraakt en mogelijks zijn een aantal proteststemmen van NVA/VB overgelopen naar PVDA (waarbij VB dan nog wat van NVA kreeg en NVA Open VLD opat).

Zelf toch heel blij dat VB niet de grootste is geworden. Dat riedeltje van de 'de democratie moet gerespecteerd worden' kan nu toch ook een heel stuk minder sterk klinken.

Ook al lijken de kaarten goed te liggen voor BDW (zeker aan Waalse kant), toch zal het verre van eenvoudig zijn. VB heeft hij zelf uitgesloten en OpenVLD zal nu toch echt wel in de oppositie duiken. Hij is dus voor beide regeringen eigenlijk verplicht Vooruit en CD&V mee te nemen. Die partijen weten dat ook en kunnen dat uitspelen tijdens de onderhandelingen. En dan moet de strijd met Bouchez komen... ik denk dat BDW nog wel eens met heimwee zal terugdenken aan Di Rupo :tongue:

Benieuwd wie nu de nieuwe voorzitter van N-VA zal worden en hoe de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen zullen verlopen en wie ze daar naar voor gaan schuiven als kopstuk. Dat zal dan De Ridder of Kenis worden, maar zullen zij genoeg kunnen overtuigen tegen Vooruit en PVDA...

Interessante tijden :)

Vooruit uiteindelijk op 18 zetels afgeklopt, toch een belangrijke want hoe het er gisteren naar uitzag had een coalitie N-VA, CD&V, Vooruit ook geen of maar 1 zetel op overschot.

Het blijft een zeer krappe meerderheid nu, maar toch al iets meer comfortabel.

Er zijn deze verkiezingen eigenlijk 2 winnaars die tegelijk verliezers zijn:
- Vlaams Belang:
wint in percentages én in zetels, maar haalt niet wat ze wilde halen: de grootste partij met minstens 1 miljoen stemmen. Ze proberen zich nog altijd als een winnaar te gedragen, maar dat iedereen hen als verliezer ziet is duidelijk.

- Vooruit:
Gaat sterk 'Vooruit', maar gaan niet vooruit in zetels. Is zelfs geen kwestie van net niet, is gewoon een kwestie van andere partijen die hun zetels beter gebruiken + Team Fouad Ahidar die een "gemakkelijke" zetel binnenhaalde (Vooruit zal zelf zeggen dat ze een zetel erbij krijgen, wat klopt tegenover de eindstand in het parlement, maar niet tegenover de vorige verkiezingen).

Een van de verliezers is dan weer de winnaar: N-VA, al zal die in Antwerpen wel de bibbers krijgen bij de verkiezingen, aangezien PVDA het daar wel héél sterk doet en ook de andere linkse partijen het daar goed doen (samen 45%).

Groen verliest, maar is wel de gelukkige in zetels: voor een kleine partij halen ze veel minder zetels dan PVDA en Open VLD (40.000), maar hebben ze evenveel zetels.

Benieuwd wie nu de nieuwe voorzitter van N-VA zal worden
De Wever is nog geen premier hé, maar ook: ik heb dit nu al een paar keer gelezen, maar heeft De Wever al effectief gezegd dat hij stopt als voorzitter als hij premier wordt?

Ik weet dat het niet de gewoonte is in dit land, dat de premier geen partijvoorzitter is, maar het kan weldegelijk. Di Rupo is ook titelvoerend voorzitter gebleven indertijd.

Wat ik héél opvallend vind is de opkomst & blanco's/ongeldig in Vlaanderen.

terwijl ik vermoed dat dit al jarenlang aan het verslechteren was, is dit deze verkiezingen voor het eerst sinds lang verbeterd:

20242019
Ingeschrevenen4.913.7184.838.566
Opkomst93,53%92,16%
Blanco/ongeldig4,70%4,95%
Geldige stemmen4.379.4404.238.274

Zou dit de lagere score dan verwacht van VB kunnen verklaren?

- Vooruit:
Gaat sterk 'Vooruit', maar gaan niet vooruit in zetels. Is zelfs geen kwestie van net niet, is gewoon een kwestie van andere partijen die hun zetels beter gebruiken + Team Fouad Ahidar die een "gemakkelijke" zetel binnenhaalde (Vooruit zal zelf zeggen dat ze een zetel erbij krijgen, wat klopt tegenover de eindstand in het parlement, maar niet tegenover de vorige verkiezingen).
Hoe bedoel je? Hierin ben ik precies even niet mee? Ze gaan er qua zetel-saldo toch ook fors op vooruit?
En als ik bv. bij het Vlaams Parlement kijk, hebben ze toch ook ergens nog een chanceke gehad, zoals Sir.Killalot zegt nog een extra zetel bij gewonnen. Ze hebben er nu 2 meer tov. CD&V die minder dan een procentpunt onder hun staat?

De Wever is nog geen premier hé, maar ook: ik heb dit nu al een paar keer gelezen, maar heeft De Wever al effectief gezegd dat hij stopt als voorzitter als hij premier wordt?

Ik weet dat het niet de gewoonte is in dit land, dat de premier geen partijvoorzitter is, maar het kan weldegelijk. Di Rupo is ook titelvoerend voorzitter gebleven indertijd.

Hij is inderdaad nog geen premier. In de veronderstelling dat de voorgestelde coalitie lukt, is hij wel de enige optie aan Vlaamse zijde. Enkel de MR zou dan eventueel nog een andere premier kunnen afdwingen. BDW als premier is in ieder geval optie A momenteel.

En hij heeft dat nog niet gezegd nee, maar de kans bestaat toch. Op zijn minst een soort van interim voorzitter of plaatsvervangend voorzitter.

Als vooruit zou ik durven Vlaams mee te regeren, maar federaal niet. Er is een te grote besparingsronde nodig federaal, terwijl je met pvda en groen met 2 partijen in de oppositie aan je linkerkant zit. En zonder PS zal dat niet gemakkelijk zijn om linkse maatregelen door te duwen.

Terug
Bovenaan