De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

Als de tendens van de 1e resultaten zich blijft doorzetten:

VB en NVA: Zorgen voor een flinke ruk naar rechts.
Vooruit als redelijk tegengewicht aan de linkerzijde.
CD&V bengelt tussenin, mossel noch vis.
OVLD daar is de sfeer zo slecht dat zelfs de pers weggestuurd wordt.
Groen: Klimaat- en andere groene doelstellingen worden de komende jaren in de diepvries gestoken.
PVDA: Niks opzienbarend.
Kleine flutpartijen: Mensen hebben er voor de leut (of als proteststem) op gestemd.

Hopelijk kan de VLD herbronnen (vrijwel alle kopstukken buiten) en kunnen ze volgend keer mijn stem verdienen. Terechte afstraffing.

Ik hoop oprecht dat beiden de kiesdrempel halen, maar vld heeft een lange oppositiekuur nodig om weer geloofwaardig te worden voor de kiezers na 25 jaar besturen.

Ik hoop oprecht dat beiden de kiesdrempel halen, maar vld heeft een lange oppositiekuur nodig om weer geloofwaardig te worden voor de kiezers na 25 jaar besturen.
De vraag is of die oppositiekuur hen wel gegund is. Als je de extremen al de facto in de oppositie plaatst, blijft er niet veel meer over.

Ik vermoed dat Vooruit de winnaar van de verkiezingen zal worden.

Als ze van 10 naar 15% gaan en de N-VA verliest genoeg dan kunnen ze mogelijks een minister president claimen.
VB zal wel winnen, maar uiteindelijk is dat irrelevant want niemand wil met hen spelen.
Ik denk dat ik er niet ver af zal zitten..

Niet op de spits drijven
Hoe kan men de grootste partij van het land, welke deze ook mag wezen, uitsluiten uit een regering? Dat snap ik niet… is dat niet anti-democratisch?
De grootste partij komt sowieso als eerste aan zet voor de vorming van een regering. Als je daar niet in slaagt, dan ligt het aan jou.

Als de (meerderheid van de) standpunten van de partij die 30% haalt incompatibel is met de standpunten van de overige 70%, dan is het maar normaal dat die partij niet in de regering kan komen.

Edit crew: stuk dat iets te agressief was verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
VB toch echt wel veel stemmen. Mss teveel om buiten gesloten te worden?

Cdnv stabiel
Vooruit gaat vooruit :unsure:
Nva licht vooruit

Met deze 3 een regering vormen lijkt een oplossing dan voor veel mensen?

De grootste partij komt sowieso als eerste aan zet voor de vorming van een regering. Als je daar niet in slaagt, dan ligt het aan jou.

Als de (meerderheid van de) standpunten van de partij die 30% haalt incompatibel is met de standpunten van de overige 70%, dan is het maar normaal dat die partij niet in de regering kan komen.

Wie dat niet inziet is gewoon een randdebiel.
Met die uitleg zie ik het in, phew.. net geen randdebiel! 🤣

Reden dat N-VA standhoudt, en hier en daar zelfs stijgt, lijkt me de vlucht van VLD'ers te zijn?

Heel voorzichtig, maar toch mijn top 3 opvallendheden op de moment:

1) VLD daalt fors. Het was duidelijk obv laatste peiling, maar ik denk dat het nog niet algemeen was doorgedrongen dat ze zo fors kunnen dalen.
2) N-VA dat standhoudt
3) Geen landslide voor VB - wel enorme winst, maar niet de gevreesde 'nog meer dan in peilingen'. Analoog met PVDA, paar procentjes, maar top 5 toch niet.

Terug
Bovenaan