De verkiezingsdag

Hooguit 20min. in de rij moeten staan.
Het stemmen zelf redelijk vlot verlopen. Scherm bleef wel een paar keer hangen.

Wat mij opviel is dat de bijzitters er wat verloren zaten. Een bejaarde man van tussen de 70-80j. die aangeeft dat hij niet weet hoe hij moet stemmen. En de bijzitters staren hem gewoon aan en glimlachen verder. Ja, zeg dan tenminste iets hé.
Zelf vorige keer bijzitter geweest. Enkel voorzitter mag helpen. Helaas want in de kieslijsten van ons stembureau zaten 2 grote rusthuizen. Je kan je de taferelen wel voorstellen.

Terbank (Leuven):
Op onze brief stond dat we best tussen 10 en 11u zouden gaan, wat we ook gedaan hebben. Eén bureau had een ontzettend lange wachtrij wegens computerproblemen, maar de rest, waaronder gelukkig ook de onze, ging heel vlot.

Persoonlijk waren dit de verkiezingen waar ik het langst geen flauw idee had op wie ik zou stemmen.
Ik ben ook in Terbank geweest. Bureau 25 ging gelukkig vlot 🙂.

Hier in het dorp ook weer slecht geregeld. Slecht bewijzerd. Alles moest door een smalle gang in een schooltje. Bijgevolg een gigantische file. Sommige hokken bv. 22 moest veel volk zijn, waardoor er file ontstond. Andere hokken zoals wij nodig hadden (24) was geen kat, maar wij, en veel andere personen stonden ook in die lange file voor 22 omdat het totaal niet duidelijk was.

Elk verkiezeingsjaar is dat hetzelfde liedje... En nog leren ze dat niet. Begrijpen wie begrijpen kan.
Grappig dat het elke keer zo is en je zelf nog altijd in de lange wachtrij gaat staan 😂

M'n vriendin is bijzitter en liet net weten dat het een totale chaos is.
Hier zijn 4 stembureaus. 800 mensen voor het bureau waar zij zit en 600 voor de andere 3.
Foutje van het bestuur om het niet meer te verdelen.
Wachtrijen tot een uur, echt een schande eigenlijk dat dit nog kan in 2024.

Om 10:30u te voet samen met mijn vriendin naar de stembussen. Duurde 15 minuten en we waren weer buiten.

Nadien kwamen we voorbij het ouder koppel waarvan we onze bouwgrond hebben gekocht (hun zijn nu een nieuwe woning aan het bouwen), even goededag gezegd. Uiteindelijk daar 2uur gebleven met een rondleiding van hun nieuwe woning.

Net terug thuis. Bbqen aan steken, iets fris pakken om te drinken en chillen met de tv aan om het wat te volgen.

Als ik het zo hoor ben ik eigenlijk content dat het bij mij tot nu toe altijd met potlood en papier is geweest. Geen idee hoeveel dat scheelt in werk en tijd achteraf vergeleken met de computers maar om te stemmen zelf toch weinig kans op issues.. Toch al niemand die de stekker van mijn papieren kan uittrekken alleszins.

Wij zijn rond kwart voor 11 geweest, misschien een minuutje moeten wachten op een kotje dat vrij was maar voor de rest heel vlotjes. Leuk fietsritje ook int zonnetje.. Ik heb al ergere zondagen gehad.

Verkeerde moment van de dag gekozen. Bij vorige verkiezingen nooit zo'n wachtrij gehad. Heb ik nog wat meer tijd om te twijfelen 😄

Zojuist geweest. Kon direct het stemhokje binnengaan. Ik had gehoopt niet te lang te moeten aanschuiven, maar dat had ik nu ook niet direct verwacht. Heerlijk wel.

Gelukkig ook geen bekende koppen tegengekomen want ik had geen goesting in van die onnozele small talk. :unsure:

Als ik het zo hoor ben ik eigenlijk content dat het bij mij tot nu toe altijd met potlood en papier is geweest. Geen idee hoeveel dat scheelt in werk en tijd achteraf vergeleken met de computers maar om te stemmen zelf toch weinig kans op issues.. Toch al niemand die de stekker van mijn papieren kan uittrekken alleszins.

Wij zijn rond kwart voor 11 geweest, misschien een minuutje moeten wachten op een kotje dat vrij was maar voor de rest heel vlotjes. Leuk fietsritje ook int zonnetje.. Ik heb al ergere zondagen gehad.
Ik moet sebiet die papieren stemmen gaan tellen. :unsure:

Maar bolletjes kleuren was leuk! Binnen de lijntjes en al. :coolbrows:

Euhm is dit geen majeur probleem als iemand beslist om de geldigheid van de kiezing aan te vechten?

Dit gaat zeker nog een staartje krijgen. Mijn dochter van 16 kreeg ook de 3 brieven aangeboden, maar had direct de reflex van te zeggen dat ze toch alleen de blauwe moest krijgen. Maar het was duidelijk dat niemand het ging gezien hebben, en misschien pas gemerkt op het moment dat ze de brieven in de bus ging stoppen en de blauwe oproepingsbrief ging terugkrijgen. We vroegen ons al af wat dan zou gebeuren, want zoiets is dan niet terug te draaien en je hebt in principe al een vervalst resultaat.

Dit gaat zeker nog een staartje krijgen. Mijn dochter van 16 kreeg ook de 3 brieven aangeboden, maar had direct de reflex van te zeggen dat ze toch alleen de blauwe moest krijgen. Maar het was duidelijk dat niemand het ging gezien hebben, en misschien pas gemerkt op het moment dat ze de brieven in de bus ging stoppen en de blauwe oproepingsbrief ging terugkrijgen. We vroegen ons al af wat dan zou gebeuren, want zoiets is dan niet terug te draaien en je hebt in principe al een vervalst resultaat.
Toch een blunder van het systeem dan(niet computersysteem maar het voorzittersysteem)

Hier staat er ene om de twee minuten te mopperen "in Dutsland kan da allemoale online, waarom hier were ni"

Zoveel zuurheid in de maatschappij. Ik snap het niet. En kan er ook minder en minder tegen.

Stop - fucking - caring. Allemaal druk druk druk om in de zetel te gaan liggen smiddags. wat maakt dat nu uit of je er 20 30 40 of 50 min staat? Allemaal zagevolk dat wsch tot 10h in bed ligt en dan wat mopperen.

Ik had een buggy met baby en 2 peuters mee. 30 min te voet ernaartoe. Half uurtje binnen. 30 min terug te voet. Ik zal de horror om de 5y wel overleven vermoedelijk...

Toch een blunder van het systeem dan(niet computersysteem maar het voorzittersysteem)
Eerder een blunder de ze 16 jarigen voor - voor mij nog altijd bizarre onduidelijke redenen - enkel europ laten stemmen en niet voor de rest...

Er is nu toch zo goed als 0 overlap tussen leefwereld 16 jarigen en beslissingsbevoegdheid Europa. Of het zou kartelvorming, frontex, of landbouw beleid moeten zij. #ohsnap

Wie had kunnen denken dat het miserie ging geven...

Om 13u20 binnen, om 13u22 buiten.

Veel geluk gehad, andere rijen stond er gemakkelijk 50 man.

Terug
Bovenaan