De verbouw-topic!

is te zien hoe hard ze werken. En of je een betonplaat gaat gieten, en er leidingen in de weg zitten?
Hoe diep je uitgraaft. En hoe groot de oppervlakte is.

ik gok:
1 week uitgraven
1 week betonplaat
1 week leidingen (indien nodig)
1 week isolatie leggen
1 week vloerverwarming (leggen zelf is zelfs maar 1 dag)
1 week vloeren.

dit is allemaal met een korrel zout te nemen dus ik gok een 6-tal weken?

kan sneller, maar kan tegenvallen ook.

lijkt me moeilijk te voorspellen eigenlijk

Lijkt mij toch wat optimistisch. Wij hebben hier hetzelfde gedaan op de volledige benedenverdieping en een 6 maand elders gaan wonen.
Uitbreken vloeren en uitgraven (12 grote containers afgevoerd), incl afbraak van een grote schouw was een 3tal weken. Zat ook buitenwerk in (afvoeren, nieuwe regenputten, nieuwe leidingen dakafvoer)

Betonplaat gieten, leidingen (elec, water, afvoeren, dus alles vernieuwd), PUR spuiten en vloerverwarming was een 5-6 tal weken.

Dan chappe gieten (1 wk, gieten zelf was 1 dag, maar je moet even wachten voor je erop mag). Na een 3 tal (of 4, weet het niet meer juist) weken initiële uitdroging moest de vloerverwarming een speciale eerste opwarming procedure doorlopen (heel, heel langzame opwarming en afkoeling om de chappe niet te stressen) die zeker 3 weken duurt.
Daarna de stukadoor ook 1 week.

Dan parket leggen (bij ons was het vochtigheid niveau ok na de initiële cyclus VVW) en behandelen, nog 1 week. Alles samen zit je rond de 5 a 6 maand (sowieso zijn er verliesdagen tussenin omdat de verschillende aannemers niet altijd mooi aansluiten).

Lijkt mij toch wat optimistisch. Wij hebben hier hetzelfde gedaan op de volledige benedenverdieping en een 6 maand elders gaan wonen.
Uitbreken vloeren en uitgraven (12 grote containers afgevoerd), incl afbraak van een grote schouw was een 3tal weken.

Betonplaat gieten, leidingen (elec, water, afvoeren, dus alles vernieuwd), PUR spuiten en vloerverwarming was een 5-6 tal weken.

Dan chappe gieten (1 wk, gieten zelf was 1 dag, maar je moet even wachten voor je erop mag). Na een 3 tal (of 4, weet het niet meer juist) weken initiële uitdroging moest de vloerverwarming een speciale eerste opwarming procedure doorlopen (heel, heel langzame opwarming en afkoeling om de chappe niet te stressen) die zeker 3 weken duurt.
Daarna de stukadoor ook 1 week.

Dan parket leggen (bij ons was het vochtigheid niveau ok na de initiële cyclus VVW) en behandelen, nog 1 week. Alles samen zit je rond de 5 a 6 maand (sowieso zijn er verliesdagen tussenin omdat de verschillende aannemers niet altijd mooi aansluiten).
Afbraak zelf gedaan? En over hoeveel m2 spreken we dan?

Neen, door aannemer. Zo'n 120 m2. Er waren een paar binnenmuren die niet voldoende fundering hadden waar iets speciaals moest gedaan worden. Waar schouw afgebroken werd, werd een metalen frame ter ondersteuning gelast en geplaatst, enz...
Meestal met 2 of 3 man, en ze werkten verdomd goed door...

Laatst bewerkt:
Neen, door aannemer. Zo'n 120 m2. Er waren een paar binnenmuren die niet voldoende fundering hadden waar iets speciaals moest gedaan worden. Waar schouw afgebroken werd, werd een metalen frame ter ondersteuning gelast en geplaatst, enz...
Meestal met 2 of 3 man, en ze werkten verdomd goed door...
Zou ik mogen weten hoeveel je in totaal hiervoor hebt moeten betalen? Of eventueel privé :)

is te zien hoe hard ze werken. En of je een betonplaat gaat gieten, en er leidingen in de weg zitten?
Hoe diep je uitgraaft. En hoe groot de oppervlakte is.

ik gok:
1 week uitgraven
1 week betonplaat
1 week leidingen (indien nodig)
1 week isolatie leggen
1 week vloerverwarming (leggen zelf is zelfs maar 1 dag)
1 week vloeren.

dit is allemaal met een korrel zout te nemen dus ik gok een 6-tal weken?

kan sneller, maar kan tegenvallen ook.

lijkt me moeilijk te voorspellen eigenlijk

Lijkt me wel héél optimistisch.
- Je bent alvast de chape vergeten die over de vloerverwarming moet komen. Inclusief droogtijd van ongeveer 7 weken (ongeveer een centimeter per week). Dat moet je heel geleidelijk laten uitdrogen. Onze vloerder wou zelfs niet vroeger komen om eventuele problemen achteraf te vermijden.
- Zijn er geen andere afhankelijkheden? Kunnen de leidingen gelegd worden van zodra de betonplaat uitgehard is? Meestal moet er daartussen nog vanalles gebeuren aan de technieken.
- De kans dat je al die verschillende aannemers mooi achter elkaar kan inplannen is nihil.

Omdat ik altijd al EPDM geplaatst heb. Geen ervaring met PVC. Wist zelfs niet dat dat tot de mogelijkheden behoorde.
Aha, makes sense. Mijn pa (dakwerker) plaatst al zeker +15 jaar enkel nog PVC i.p.v. roofing of EPDM.
PVC daken genoeg die al 30 jaar liggen waar niks aan is en niet te vergeten het kost 1/3de van een EPDM dak.

Laatst bewerkt:
Lijkt me wel héél optimistisch.
- Je bent alvast de chape vergeten die over de vloerverwarming moet komen. Inclusief droogtijd van ongeveer 7 weken (ongeveer een centimeter per week). Dat moet je heel geleidelijk laten uitdrogen. Onze vloerder wou zelfs niet vroeger komen om eventuele problemen achteraf te vermijden.
- Zijn er geen andere afhankelijkheden? Kunnen de leidingen gelegd worden van zodra de betonplaat uitgehard is? Meestal moet er daartussen nog vanalles gebeuren aan de technieken.
- De kans dat je al die verschillende aannemers mooi achter elkaar kan inplannen is nihil.

Ja idd mss beetje te vlug geweest, Uitvullaag van de leidingen ben ik ook vergeten trouwens.

Klopt idd, die week per cm chappe, maar dat was bij ons niet volledig verloren tijd. Elektricien bv. kon ondertussen verder doen aan de elec kast, chauffage ketel geplaatst in de garage, gyproc aan verlaagd plafond was ook in deze periode dacht ik en wss ook de stukadoor.

Ik ben bezig met de verlichtingsarmaturen voor onze nieuwe badkamer.
Als hoofdverlichting zijn we er al min of meer uit: dimbare ledspots in de plafond en boven de spiegel hangt er ook een armatuur.

Het enige dat ik nog zoek is iets voor in de inloopdouche. Dit is er een met een volle muur (geen glazen wand) waardoor je een donker hoekje krijgt. Ik zou daar graag iets van sfeerverlichting hebben.
Iemand ideetjes/voorbeelden?

Iemand die een waterput boring heeft laten doen? Als ik de regelgeving bekijk, dan zie ik het volgende ivm vergunningen:
Voor het oppompen van grondwater is een omgevingsvergunning nodig. Die vergunning is een onderdeel is van de algemene omgevingsvergunning.

In deze twee gevallen is er geen omgevingsvergunning nodig:
  • grondwaterwinning waarbij het water uitsluitend met een handpomp wordt opgepompt.
  • grondwaterwinning van minder dan 500 m3/jaar (kleinverbruiker) waarvan het water alleen wordt gebruikt voor huishoudelijke toepassingen.

Hoe kunnen ze nakijken of je maar 500m³ verbruikt? Ik zie dat die mensen geen debietmeter moeten installeren zelfs.

Elke grondwaterwinning moet beschikken over een debietmeter((opent in nieuw venster)). Dat geldt ook voor grondwaterwinningen aangewend voor de irrigatie in open lucht in de land- en tuinbouw.

Debietmeters zijn echter niet verplicht voor:
  • grondwaterwinningen die uitgerust zijn met een handpomp
  • grondwaterwinningen voor huishoudelijke doeleinden tot maximaal 500 m3 per jaar (kleinverbruiker)

Ze komen hier binnen 2 weken die boring doen en ik vraag me dus af of ik nu behalve die verplichte melding (melding van eigen waterwinning) ook nog iets anders moet doen? Het zou alleen maar dienen om de tuin en planten water te geven (200m²).

Iemand een idee hoe ik een lage douchebak (2,7cm Solid Surface) het best monteer ?

Situatie:

Chape op de plaats waar de bak komt iets lager laten leggen. (2cm). er komt nog 0,8cm coretec pvc vloer op, als we de bak dus meteen op de chape monteren zitten we 1mm onder het vloerniveau.

gewenste situatie is gelijk met het vloerniveau of max 5mm hoger.

Waarmee vastzetten ?

1. uitvulplaatjes tot gewenste hoogte en vastkitten met TEC 7 ?
2. uitvulplaatjes tot gewenste hoogte en vastleggen met mortel ?
3. uitvulplaatjes tot gewenste hoogte en vastleggen met PU schuim ?
4. De chape een paar mm egaliseren of cementeren met een soort egalisatie die je aanlengt met wat water voor de beter een geringe hoogte op te vangen, dan als het uitgehard is gewoon vastkitten met TEC 7 ?
... andere ideeen ?

Ik ben bezig met de verlichtingsarmaturen voor onze nieuwe badkamer.
Als hoofdverlichting zijn we er al min of meer uit: dimbare ledspots in de plafond en boven de spiegel hangt er ook een armatuur.

Het enige dat ik nog zoek is iets voor in de inloopdouche. Dit is er een met een volle muur (geen glazen wand) waardoor je een donker hoekje krijgt. Ik zou daar graag iets van sfeerverlichting hebben.
Ik heb eens bij een klant een ledstrip in de hoek van muur-plafond verwerkt. Geeft wel een mooi effect, maar is niet gemakkelijk om dat mooi perfect te krijgen.

Wij hebben bovenaan waar de muur overgaat naar het plafond een ledstrip rondom geplaatst boven de tegel. Is wel mooi en heeft zeker voldoende licht.

Merci, ik had zoiets al in gedachten.
Is dat dan in een profiel boven de tegel of gewoon de tegel niet tot aan het plafond laten komen?

Ik had mijn oog al laten vallen op hoekprofielen zoals dit:
https://www.ledstripkoning.be/acces...lim-line-compleet-inclusief-afdekkap-1-meter/
In een profiel, moet je echt altijd doen.

fp2-led-profiel_r6rt-gj.jpg

Het is met zo een profiel gedaan, kan je mooi aansmeren met tegellijm

Wij hebben bovenaan waar de muur overgaat naar het plafond een ledstrip rondom geplaatst boven de tegel. Is wel mooi en heeft zeker voldoende licht.
Amai da's wel ferm! iets te wit licht voor mijn smaak maar dat kan ook aan de foto liggen :)

Ik zou wel schijt krijgen van die middelste voeg waar de 4 voegen samenkomen die tegel rechtsonder is linksboven zo net een beetje beschadigd. Is wrs zo maar beetje een ongelukkige plaats lijkt me?

Net 2 stoelen, een tafel en een zetel in elkaar gezet. Natuurlijk met zo'n plan zoals van de Ikea.
Toch frustrerend, ik ben daar 2,5 uur mee bezig geweest. Ik zei dit zonet tegen ne maat, zegt die meteen: Pfff ik kan dat op een half uurke! (NOT)

Opmerking: Het probleem is om stukken in elkaar te laten passen. Dikwijls is het een paar millimeter fout (af)gemeten. Dat alles 100% perfekt past en in elkaar klikt was ditmaal alweer ijdele hoop.

Dan moet je al wringen en kloten om dat dan te doen passen. Daar alleen al sukkel ik een half uur mee. Dus volgens mij stoefen véél mensen erop los en doet de beste technieker er een uur over. (Of ze moeten met twee eraan werken hé dan lukt dit zeker wel in een half uurke)

Terug
Bovenaan