De verbouw-topic!

Onze eerste en tweede verdieping zijn houtgewelven met daarop een plankenvloer. Nu willen we van de zolder een slaapkamer maken. Gezien de houtgewelven en plankenvloer geeft alle geluid natuurlijk heel goed door.

Iemand tips/ervaringen met dit geluidsdichter te maken? Online al gezocht en ruimtes onder de planken inspuiten met isolatie lijkt alvast geen optie. OSB op plankenvloer leggen en daarop een nieuwe vloer willen we ook liever niet.

Dan schiet natuurlijk nog over planken eruit, eventueel holtes vullen met steen/glaswol en OSB + vloer daarop. Maar misschien is er nog een andere / makkelijkere optie
Zoals anderen meegaven, en je vind daar heel veel technische info over terug via google: hout draagt geluid over op hout en versterkt het zelfs.
Dus moet je werken met onderbrekingen tussen je draagbalken, osb plaat en vloer met lagen rubber ea. akoestisch isolatiemateriaal en eventueel verbindingsstukken die daarvoor bestaan. Holtes opvullen met wol helpt ook omdat die anders fungeren als trommelvlies maar even belangrijk is om alle direct hout-hout contact in de structuren te ontkoppelen, ook met osb.

Ben nu verder aan het doen op de zolder, balken behandelen tegen houtworm, isolatie tussen de roostering, dan ook een ontkoppeling met daarboven OSB zoals hierboven beschreven.

Ook tussen de spanten van het dak ga ik isoleren, echter hangen daar nog redelijk wat "plukken" oude isolatie aan (de oude isolatie werd verwijderd, maar deze was vastgenageld, dus aan al die nagels hangen er dus nog plukken oude isolatie).

Zouden jullie deze laten hangen of ook verwijderen? Het is dat er al werk genoeg is en binnen 2,5maand moeten we erin, behalve dat het slordiger is en het om oudere glaswol gaat, zie ik niet meteen waarom ik dat niet zou laten hangen?

Aan de binnenkant van de spanten (dus richting de binnenruimte) hangt het ook nog vol met kleine nageltjes van de RND planchetten die ertegen hingen, die moeten er ook nog allemaal af en het is echt een serieuze oppervlakte, dat wordt echt een monnikenwerkje, dus zoals gezegd, nog werk genoeg :confused2:
Ondertussen gemerkt dat met mijn bouwstofzuiger je die plukken grotendeels kan opzuigen, gaat wel een pak sneller zo.

Toch één van de beste aankopen al geweest, een goede bouwstofzuiger is echt hard nodig en zou ik niet snel op besparen.

5EcTPfG.jpg

Ik zou wel een koordje spannen om de nagels op dezelfde lijn te krijgen.
Was ook mijn eerste gedacht als ik dat zag

Was ook mijn eerste gedacht als ik dat zag
Wat me wel doet denken aan het volgende. Ik heb een nagelpistool en compressor op 8bar. Bij het schieten van tuinhout op mijn kiekenkot geraakte ik er soms al niet volledig door. Wat moet dat geven op tropisch hardhout?

Wat me wel doet denken aan het volgende. Ik heb een nagelpistool en compressor op 8bar. Bij het schieten van tuinhout op mijn kiekenkot geraakte ik er soms al niet volledig door. Wat moet dat geven op tropisch hardhout?
Zijn het wel de juiste nagels? Onze timmerman had daar precies geen probleem mee. Gebruikte wel andere nagels dan voor de binnenwerken.

Zijn de nagels die bij het pistool bijkwamen
Ja, maar zijn die geschikt voor dat hout? Ook rekening mee houden dat je voor buiten de standaard nagels niet altijd kan gebruiken ivm corrosie. Weet natuurlijk niet wat er bij uw machine geleverd werd.

Ja, maar zijn die geschikt voor dat hout? Ook rekening mee houden dat je voor buiten de standaard nagels niet altijd kan gebruiken ivm corrosie. Weet natuurlijk niet wat er bij uw machine geleverd werd.
Ik snor het effe op, second

Ik heb dus bij mijn bradtacker van ecotools de volgende nagels gekocht

5000 st 18 Ga brads 50 mm F50 RVS

En ook de 35mm versie

Ik heb dus bij mijn bradtacker van ecotools de volgende nagels gekocht

5000 st 18 Ga brads 50 mm F50 RVS

En ook de 35mm versie
Zijn normaal wel voorzien voor wat je wil doen inderdaad. Raken die er totaal niet in, of voel je dat de machine wat meer last heeft?

Ik zou zeggen, probeer het en geef de feedback hier 😄

Zijn normaal wel voorzien voor wat je wil doen inderdaad. Raken die er totaal niet in, of voel je dat de machine wat meer last heeft?
Nee, geen verschil met de andere. Maar na den tak steekt er dan wel een mm of 3 nog zichtbaar.

Nee, geen verschil met de andere. Maar na den tak steekt er dan wel een mm of 3 nog zichtbaar.
Vreemd, want dan zit die toch al door uw hardhout heen denk ik? Beetje klotewerk, maar met de hamer bijkloppen zal het wel oplossen. :p

Vreemd, want dan zit die toch al door uw hardhout heen denk ik? Beetje klotewerk, maar met de hamer bijkloppen zal het wel oplossen. :p
Heb nog geen hardhout gedaan, dit was gewoon tuinhout op gedrenkt grenen geschoten.

Moet je wel goed kloppen van de eerste keer want die krengen plooien direct
Dat is idd ook niet simpel bij die dingen. Ik heb of safe gespeeld en het laten doen, want het ging op niets trekken anders. Ging om 3 topgevels bekleden hier, heb wat meegewerkt als diender en dus wel alles goed kunnen zien om bij te leren voor als ik ooit handig genoeg ben om zelf zoiets te doen.

Huis gekocht waarbij in de toekomst vloer zal moeten uitgebroken worden (ligt op zavel) en alles opnieuw zal opgebouwd worden in combinatie met vloerverwarming.

Iemand enig idee hoelang je dan geen gebruik kan maken van de benedenverdieping?
Best door een totaalaannemer laten doen of verschillende aannemers? Bedoeling is om het meeste uit te besteden

Terug
Bovenaan