De verbouw-topic!

De bezetters zijn hier 2 maand geleden ongeveer afgerond.
Bouwdrogers hebben hun ding gedaan.
Afgelopen weken alle muren geschuurd.

Nu zijn we aan het rond gaan om alle putjes, kapjes en krassen op te vullen.
Maar moet elk miniscuul krasje gevuld worden?
Tot welke diepte vangt de primer het op?

Tuinnaannemer gevraagd de sokkel voor de buitenunit van de airco te gieten

6x gezegd niet tegen het gebouw aan - wil dat ontkoppelt hebben om eventuele geluidsoverdracht zo veel mogelijk te beperken

Ik ga even kijken tijdens de middag.. hopla sokkel tegen het gebouw gegoten.

Discussie discussie, maar meneer is het nu wel aan het opbreken en opnieuw aan het doen. Ongelofelijk soms aannemers.. niet willen of kunnen luisteren.

Tuinnaannemer gevraagd de sokkel voor de buitenunit van de airco te gieten

6x gezegd niet tegen het gebouw aan - wil dat ontkoppelt hebben om eventuele geluidsoverdracht zo veel mogelijk te beperken

Ik ga even kijken tijdens de middag.. hopla sokkel tegen het gebouw gegoten.

Discussie discussie, maar meneer is het nu wel aan het opbreken en opnieuw aan het doen. Ongelofelijk soms aannemers.. niet willen of kunnen luisteren.
Ik krijg al stress van dit te lezen. Zo'n zaken heb ik ook altijd voor met aannemers, dus ik doe het gewoon zelf indien mogelijk. Hier uiteindelijk gewoon een grindplaat met grind gelegd: eenvoudig en snel zelf te doen, condenswater kan beter weglopen, geen risico op vibraties in de muur en imo esthetisch mooier dan beton. Maar vooral, geen gezever met aannemers die niet luisteren.

Uiteraard wel achteraf een aannemer de airco laten plaatsen die het dan niet nodig vond om de buitenunit in het midden van de fundering te zetten en door de lengte van de leidingen niet meer verplaatst kon worden. Gelukkig kwam er nog een omkasting rond die dan op mijn uitdrukkelijke vraag wel in het midden gezet is. Vreemd dat je zelfs moet vragen om iets in het midden te plaatsen.

Ik krijg al stress van dit te lezen. Zo'n zaken heb ik ook altijd voor met aannemers, dus ik doe het gewoon zelf indien mogelijk. Hier uiteindelijk gewoon een grindplaat met grind gelegd: eenvoudig en snel zelf te doen, condenswater kan beter weglopen, geen risico op vibraties in de muur en imo esthetisch mooier dan beton. Maar vooral, geen gezever met aannemers die niet luisteren.

Uiteraard wel achteraf een aannemer de airco laten plaatsen die het dan niet nodig vond om de buitenunit in het midden van de fundering te zetten en door de lengte van de leidingen niet meer verplaatst kon worden. Gelukkig kwam er nog een omkasting rond die dan op mijn uitdrukkelijke vraag wel in het midden gezet is. Vreemd dat je zelfs moet vragen om iets in het midden te plaatsen.
Ja als ik de tijd had deed ik zo een dingen ook zelf.

Maar het brengt me meer op om gewoon men werk te doen - ik zou daar ook wss veel teveel tijd voor nodig hebben om zoiets klaar te krijgen..

Ik wil niet alle aannemers over dezelfde kam scheren, want ik heb hier ook al goeie gehad.. maar er zijn er teveel die puur naar hun eigen gemak (aka hoe krijg ik dat hier asap klaar zodat ik naar de volgende kan) kijken ipv ook de wensen van de klant te respecteren.

Nu goed, dat heb ik ondertussen wel geleerd - ik betaal dus ik bepaal.

Ja als ik de tijd had deed ik zo een dingen ook zelf.

Maar het brengt me meer op om gewoon men werk te doen - ik zou daar ook wss veel teveel tijd voor nodig hebben om zoiets klaar te krijgen..
Geldt hier waarschijnlijk ook hoor, maar ik maak die berekening zelfs niet omdat ik te veel stress krijg van aannemers. Als ik weet dat er een aannemer moet komen voor iets, slaap ik gewoon niet omdat ik op voorhand dat er een grote kans op miserie zal zijn.

Het is wel zoals je zegt: zeker niet elke aannemer is slecht. Maar ondanks reviews checken weet je toch nooit op voorhand of alles gaat lopen zoals gepland en hoe de aannemer daarmee om zal gaan. Als je zelf fouten maakt, weet je dat je het zal oplossen. Bij een aannemer kan je dat alleen maar hopen of je zal verdere stappen moeten ondernemen met het bijhorende gedoe.

Hier ons verbouwproject(je) stilletjes aan het afronden. Binnenafwerking is bezig, buitenafwerken is nu volledig klaar. Op een groot stuk van ons huis werd een extra verdieping bijgeplaatst.

dji_fly_20240904_092446_49_1725434805311_photo_optimized.jpg

dji_fly_20250131_155544_229_1738335461379_photo_optimized.jpg

dji_fly_20250131_155446_226_1738335465850_photo_optimized.jpg

Bestaande dakcontructie werd volledig opengebroken, poutrels geplaatst ter ondersteuning en dan een volledige houtskeletconstructie geplaatst.

Toch hier ook eens reclame maken voor de verbouwers hier.
Indien de keuken nog in goede staat is, dan is wrappen eigenlijk een zeer goede en mooie oplossing om toch het gevoel van nieuwe keuken te bekomen.

Of voor in huurpanden natuurlijk waar je de keuken niet kan uitbreken, of panden die aangekocht werden om in de verhuur te steken en budget vriendelijk opgeknapt moeten worden

De folie kan tegen een stootje, is kras en stootvast (natuurlijk als je er iets scherp op laat vallen altijd kans op schade).
Maar buiten dat je er niet moet op snijden en geen warme potten opzetten, kan het best wel wat verdragen :)

1.jpg

2.jpg

Onderstaande hebben we de spatwand gewrapt.

3.jpg

Keukentje in mijn werkplaats, goedkoopste ikea kastjes en een mdf blad er op, heb dat wit stuk nog zwart geplakt later :p

4.jpg

Wat kan de reden zijn dat mijn living in een bel etage veel minder afkoelt dan de andere kamers?
De kamers onder en boven de living verliezen veel sneller warmte.

Muren zijn met 16cm pur geïsoleerd, ramen zijn 3dubbel glas.

Momenteel wonen we er nog niet dus de verwarming staat op 15 graden.
Maar 2x in de week laat ik alles is naar 20 graden gaan.
En als ik dan kijk, dan zit elke ruimte al terug op 15 graden, terwijl mijn living nog op 18 graden ofzo zit.

Nochtans is de living het meeste glas.

Enige dat ik kan bedenken is dat mijn buren hun living veel warmer is dan de rest van hun huis en in hiervan meegeniet?

Wie heeft er een goed adres voor binnendeuren provincie Antwerpen? Wij moet een paar extra deuren plaatsen daar de vorige eigenaars dit open hebben gelaten. Ik ben ergens ook nog steeds aan het twijfelen om het zelf te doen maar wil de prijsoverweging wel eens doen met offertes?

Wat kan de reden zijn dat mijn living in een bel etage veel minder afkoelt dan de andere kamers?
De kamers onder en boven de living verliezen veel sneller warmte.

Muren zijn met 16cm pur geïsoleerd, ramen zijn 3dubbel glas.

Momenteel wonen we er nog niet dus de verwarming staat op 15 graden.
Maar 2x in de week laat ik alles is naar 20 graden gaan.
En als ik dan kijk, dan zit elke ruimte al terug op 15 graden, terwijl mijn living nog op 18 graden ofzo zit.

Nochtans is de living het meeste glas.

Enige dat ik kan bedenken is dat mijn buren hun living veel warmer is dan de rest van hun huis en in hiervan meegeniet?
Lijkt me toch normaal dat een tussenverdiep altijd langer warm blijft. Over algemeen bij appartementen in de winter zijn ook diegene die meeste zijn ingesloten die het minste moeten stoken, puur omdat je meer raakvlak met buiten hebt.

Hier ons verbouwproject(je) stilletjes aan het afronden. Binnenafwerking is bezig, buitenafwerken is nu volledig klaar. Op een groot stuk van ons huis werd een extra verdieping bijgeplaatst.

Bekijk bijlage 37706
Bekijk bijlage 37705
Bekijk bijlage 37707
Bestaande dakcontructie werd volledig opengebroken, poutrels geplaatst ter ondersteuning en dan een volledige houtskeletconstructie geplaatst.
Proficiat! Leuk extra volume erbij.

Weet je uit welk hout dat de omheining met poortje naast uw woning is gemaakt?
Ben momenteel bezig met een lounge+tuinhuis uit te tekenen en ben wat opzoek naar houtsoorten.

Toevallig iemand een idee waar ik 32 raamankers voor Aluplast kunststoffen ramen zou kunnen kopen? Type is 5ALU139, met 36mm tussen de haken.
Alles wat ik online kan vinden is in heel grote aantallen (+250 stuks).
Hoeft niet perse online te zijn.

Lijkt me toch normaal dat een tussenverdiep altijd langer warm blijft. Over algemeen bij appartementen in de winter zijn ook diegene die meeste zijn ingesloten die het minste moeten stoken, puur omdat je meer raakvlak met buiten hebt.
Kgoh jah, gelijksvloer heeft nog de verwarmde kelder eronder.
2de verdiep heeft nog de verwarmde master bedroom/zolder erboven.

Zolder is ook 30cm geïsoleerd, dus daar zou ook niet teveel warmte verlies mogen zijn.

Kgoh jah, gelijksvloer heeft nog de verwarmde kelder eronder.
2de verdiep heeft nog de verwarmde master bedroom/zolder erboven.

Zolder is ook 30cm geïsoleerd, dus daar zou ook niet teveel warmte verlies mogen zijn.
ja ok dan heb ik ook geen verklaring :D wist niet dat er nog verwarde ruimten boven en beneden lagen, veel trappenwerk :D

ja ok dan heb ik ook geen verklaring :D wist niet dat er nog verwarde ruimten boven en beneden lagen, veel trappenwerk :D
Geen probleem, kon je ook niet weten.

En kgoh jah, had liever het geld gehad om een huis met zoveel ruimte met alleen een gelijksvloer te kopen, maar dat kan mijne bruine ni trekken 😂

Opzich valt het mee het is de typische bel etage, maar dan met een volledige kelder onder (daar komt mijn man cave en 2 ruimtes om rommel te stockeren) en een punt dak/zolder, waardoor we de master bedroom daar kunnen steken (we willen onze kamer daar, zodat we van het uitzicht kunnen genieten).

Dus het aantal keer dat je kelder->zolder doet gaat minimaal zijn.

(Wel de reden dat ik reikhalzend uitkijk naar robotstofzuigers/dweilers die trappen kunnen doen)

Iemand tips om in te schatten hoeveel afval er is om in een container te dumpen?
We zitten met een hele hoop gyproc platen na dezeuitgebroken te hebben op zolder. Die liggen hard in de weg om verder te werken op zolder. Daar zal ook nog heel wat geverfd hout uit komen (frames voor isolatie en muurtjes).

Beneden hebben we dan weer hopen behangpapier liggen, wat ook wel wat weegt.

Ook nog een berg afvalhout, porseleinen wasbakken en toiletten, PVC buizen, ...

Op zich denk ik dat het wel haalbaar is om op een dag weg te doen naar een normaal containerpark, maar aan de andere kant is het containerpark waar we wonen afschuwelijk inefficiënt. Dus dan is het misschien efficiënter om een container te laten komen. De vraag is dan welk type, en hoe groot.

EPC attest vermeld volgende:

60 mm PURPIR in situ tussen regelwerk --> R-waarde 1,09
+
60mm MW in situ --> R-waarde 0,86
+
Luchtlaag afwezig
=
U-waarde 0,54

Iemand een idee waarom de R-waardes zo laag zijn? Bvb Als ik 6 cm PURPIR zoek kom ik op R-waardes van 2,22-3,16 (Recticell Eurothane Silver 2,7).
Iemand een idee hoe de U-waarde berekend wordt? Ik krijg geen mogelijke formule verzonnen om tot die waarde te komen op basis van de R-waardes.
Ben aan het inschatten of het zinvol is om bij onze dakrenovatie langs de buitenkant te isoleren (bij-isoleren) of gewoon te rekenen op bestaande isolatie.

Keuken nu misschien wel :biglaugh: maar voor de rest zijn dat nu toch niet zo'n zotte dingen denk ik dan.
Hieronder mijn grove raming. Sommige posten zijn gebaseerd op werkelijke offertes of gedetailleerde kostinschattingen, andere posten zijn nog zeer grof ingeschat.
Input zeker welkom! Heel wat posten moeten nog verder uitgewerkt worden.

Als ik bv. naar de cijfers van @ns_man kijk zijn bepaalde posten wel ruim ingestoken maar op andere zit ik dan weer aan de lage kant.
Als je rekent dat hierin geen nieuw dak, geen warmtepomp of CV, ... zit.. is 400k niet zo heel ver meer.
En ik ben sowieso kosten voor algemene afwerking enzo vergeten, dat gaat ook nog geld en/of tijd vragen.

EDIT: Ik heb eerder wel gelogen, ik dacht dat schilderwerken niet in het budget zaten maar die heb ik er precies terloops wel ingestoken.
Tussentijdse update: we zijn intussen bijna een jaar verder en we staan aan de vooravond van de start van de werken. Het overgrote deel is finaal uitgewerkt en het budget is intussen al met een kleine 100k verhoogd :unsure: maf hoe dingen toch altijd duurder uitvallen.
En nu wordt het uiteraard afwachten hoe het in werkelijkheid zal verlopen. Ik heb er zin in :biglaugh:

Terug
Bovenaan