De verbouw-topic!

Heb hier niet echt last van de middelste stand, maar hij staat ook ver weg van de slaapkamers (en groot huis).

Wij zetten letterlijk nooit ons raam open, dus het ventilatiesysteem was wel een verademing. Ben niet zo op micro management van ramen open zetten enzo. Ik doe zelfs de gordijnen niet open in de winter :p.

Vandaag eerste dag dat de stripwerken begonnen zijn. Eerst alle elektriciteit loskoppelen. Dan nieuwe tijdelijke kast samenstellen met enkele werkende stopcontacten. Daarna begonnen met benedenverdieping te strippen, morgen verder gaan.

Vandaag eerste dag dat de stripwerken begonnen zijn. Eerst alle elektriciteit loskoppelen. Dan nieuwe tijdelijke kast samenstellen met enkele werkende stopcontacten. Daarna begonnen met benedenverdieping te strippen, morgen verder gaan.
met als doel tegen volgend jaar volledig klaar te zijn? :unsure:

Hier toch een beetje bang voor het geluid.
In onze rijwoning was er maar 1 plek waar we hem kwijt konden, op zolder.
Nog op zolder maken we de master Bedroom.

Ventilatieunit staat in een gyproc kotje (gypoc-osb-rockwoll-osb-gyproc).
Ik hoop dat dat het geluid tegen gaat houden
Heb je die wand ook ontkoppeld met rubber? Want ik heb dat gedaan voor onze berging:
~~> | gyproc | 18 mm OSB | Rubber | houten kader gevuld met rotswol | rubber | 18 mm OSB | gyproc | wasmachine

En de deur heeft een valdorpel en rondom afsluitingsrubbers.

Dus rond de houten kader ook rubber gestoken zodat het geen direct contact maakt met de wanden, de vloer en het plafond.

Je hoort dat wasmachine zo goed als niet als de deur dicht is, zelfs als het op volle toeren draait (1200 rpm). Doordat je ook OSB hebt geplaatst breek je het geluid dankzij het verschil in frequentie als je daarbij ook nog de naden van de OSB en gyproc schrankt zou het niet moeten onderdoen voor een volle muur.

Laatst bewerkt:
Heb je die wand ook ontkoppeld met rubber? Want ik heb dat gedaan voor onze berging:
~~> | gyproc | 18 mm OSB | Rubber | houten kader gevuld met rotswol | rubber | 18 mm OSB | gyproc | wasmachine

En de deur heeft een valdorpel en rondom afsluitingsrubbers.

Dus rond de houten kader ook rubber gestoken zodat het geen direct contact maakt met de wanden, de vloer en het plafond.

Je hoort dat wasmachine zo goed als niet als de deur dicht is, zelfs als het op volle toeren draait (1200 rpm). Doordat je ook OSB hebt geplaatst breek je het geluid dankzij het verschil in frequentie als je daarbij ook nog de naden van de OSB en gyproc schrankt zou het niet moeten onderdoen voor een volle muur.
Ze moeten nog plaatsen, dus ik zal er is achter horen

Nog mensen die wat sukkelen of hebben gesukkeld met nagalm in nieuwbouw/verbouwing?
Zeer grondige renovatie gedaan, groot schuifraam, hoge plafonds, harde vloer en vrij kale muren creëeren veel galm. Ik kan nog wat grote planten plaatsen en hopen dat dit alles oplost, maar vrees dat er meer nodig is…

Op eerste zicht kom ik (om niet te ingrijpend te zijn) op kunstwerken die akoestisch dempen. (Bvb de arturel instagram reclame)

Textiel helpt goed om te dempen. Afhankelijk van de ruimte zijn er enkele mogelijkheden: tapijten (al dan niet strak of in gelijke kleur om niet op te vallen), fauteuils of loungechairs in een leeshoek, een stalamp met een zware textielen kap, gordijnen (maar die passen minder in strakke interieurs, meer als het modern landelijk is).

Er zijn ook groene (mos)wanden of plafondpanelen om te dempen.

Mogelijk wat te kleinschalig voor dit topic maar bij deze:

We wonen nu in een ouder huis. Achteraan in het "waskot" of de bijkeuken is er een 2de toilet, en in de buitenmuur daar steken 3 glasdallen met ventilatie (zie foto). En ventilatie is daar gewoon een gleuf naar buiten toe, dus je kan je inbeelden dat je daar eigenlijk gewoon de "WC in den hof-experience krijgt", waar het nu ijskoud is. Hier is al een soort omkasting gezet in OSB, mogelijk omdat de vorige eigenaars hier iets aan dachten te doen. Wat zou de beste oplossing zijn om dit wat te isoleren? Het is een ouder huis dus alles potdicht zou misschien ook problemen kunnen geven?

Plexiglas? Raam ervoor? Glasdallen uitbreken?

R6niuVc.jpg
Ik zou het gewoon zo laten

Iemand een idee waarmee ik de naden tussen de gyproc dagkanten en zwarte aluminium ramen moet afkitten?

Hieronder een foto (raam is wel afgeplakt aangezien ik de gyprocplaten aan het afwerken ben en geen plamuur op het raam wil krijgen)

Bij de houten ramen kit ik het met witte acrylaatkit die overschilderd wordt, aangezien de houten ramen en de muren wit geschilderd worden.
Bij de aluminium raam wil ik in geen geval verf op de raam krijgen, dus ik ga nooit volledig de acrylaatkit kunnen schilderen. Acrylaatkit verkleurt geel als je deze niet schildert, dus dat lijkt me geen optie? Siliconekit wordt al snel een knoeiboel en kan je ook niet over schilderen, dus gebruik ik liever niet. Dan zijn er nog polymeerkitten: die kunnen wel overschilderd worden maar ook die worden snel een knoeiboel.

Nu zag ik dat er ook zwarte acrylaatkit bestaat. Zou het een optie zijn om die te gebruiken en achteraf deels wit te overschilderen als we de muur schilderen? Of gaat dat nooit dekkend genoeg zijn en gaat het blote stuk zwarte acrylaatkit uiteindelijk ook verkleuren?

Vraag me af hoe anderen dit opgelost hebben.

Nog mensen die wat sukkelen of hebben gesukkeld met nagalm in nieuwbouw/verbouwing?
Zeer grondige renovatie gedaan, groot schuifraam, hoge plafonds, harde vloer en vrij kale muren creëeren veel galm. Ik kan nog wat grote planten plaatsen en hopen dat dit alles oplost, maar vrees dat er meer nodig is…

Op eerste zicht kom ik (om niet te ingrijpend te zijn) op kunstwerken die akoestisch dempen. (Bvb de arturel instagram reclame)
Hoogpolige mat, stoffen zetel, die arturelpanelen zijn ook goed.

Het zal een combinatie van dingen moeten zijn. Probleem is waarschijnlijk dat veel galm veroorzaakt wordt door het plafond, daar een paneel hangen is niet altijd heel esthetisch, maar het kan wel.

Hoezo waarom? Verschillende materialen zetten altijd anders uit dus je gaat (mini)scheurtjes krijgen als je tot net tegen het raam pleistert. Als je het niet kit en je blijft er wat van weg met het pleisteren, ga je gewoon een minilijntje hebben en dus niet 100% dicht/aansluiten.

Ik zie het al in onze keuken waar ze de kit erg dun hebben gemaakt tussen de houten kasten en het composiet werkblad. Ziet er strak uit maar dat scheurt dus al.
Waar zegt hij dat hij niet gaat kitten en tot tegen het raam is aan het pleisteren? :unsure:

Ik heb dat hier gedaan met van die transparante voegkit. Kunt ook wit nemen. Hangt volgens mij wat af hoe mooi de naad is, hier is die heel mooi recht dus heb er gewoon transparante opgezet.

Waar zegt hij dat hij niet gaat kitten en tot tegen het raam is aan het pleisteren? :unsure:

Ik heb dat hier gedaan met van die transparante voegkit. Kunt ook wit nemen. Hangt volgens mij wat af hoe mooi de naad is, hier is die heel mooi recht dus heb er gewoon transparante opgezet.
:shy: Ik las waarom:laugh:

Weet je nog welke kit je juist gebruikt hebt? Merk etc?

Wat is het beste product om de nieuwe bezetting bij te werken (er zijn al wat krasjes of putjes door materiaal door huis te bewegen etc)
Knauf renoband
Knauf fix and finish
Knauf fill and finish
Polyfilla binnenvuller

Wat is het beste product om de nieuwe bezetting bij te werken (er zijn al wat krasjes of putjes door materiaal door huis te bewegen etc)
Knauf renoband
Knauf fix and finish
Knauf fill and finish
Polyfilla binnenvuller
Ik heb hier Knauf filler pasta (voegpasta voor gipsplaten) staan en Knauf Fix & Finish om af te werken. Heb met die Fix & Finish proberen werken, maar uiteindelijk alles (voegen van gipsplaten, opvullen van gaten en krassen, finish laag bij stuk dat ik gepleisterd heb) gedaan met die filler pasta. Werkte veel fijner vond ik. Vult goed op en schuurt achteraf ook makkelijk af.

Deze (maar ik heb dan een emmer van 17l gezien de hoeveelheid die ik nodig had):

Wanneer zouden jullie primer zetten bij een totaalrenovatie?

De ene websites zeggen als de bezetting droog is.
De andere websites zeggen "sowieso half jaar wachten"
Nog andere websites zeggen "1 jaar wachten "
En nog een paar websites zeggen "2 seizoenen wachten of zelfs 2 jaar, want er kunnen nog barstjes in we muren komen"

Mijn vrouw wilt schilderen voor we erin gaan.
Ik wil niet binnen 2 jaar terug moeten schilderen.

Het is een huis van 1969, dus ik vermoed niet dat er veel barsten in de bezetting zouden komen omdat het huis zich al wel "gezet" heeft?

Wanneer zouden jullie primer zetten bij een totaalrenovatie?

De ene websites zeggen als de bezetting droog is.
De andere websites zeggen "sowieso half jaar wachten"
Nog andere websites zeggen "1 jaar wachten "
En nog een paar websites zeggen "2 seizoenen wachten of zelfs 2 jaar, want er kunnen nog barstjes in we muren komen"

Mijn vrouw wilt schilderen voor we erin gaan.
Ik wil niet binnen 2 jaar terug moeten schilderen.

Het is een huis van 1969, dus ik vermoed niet dat er veel barsten in de bezetting zouden komen omdat het huis zich al wel "gezet" heeft?
Wanneer de bezetting droog is kan je gerust een primer zetten. Ik bedoel dan wel droog en overal anders zal het afbladderen. Bij normale kamertemperatuur zit je hier toch snel op 2-3 maanden. Een jaar is ridicuul bij een renovatie.

Wanneer de bezetting droog is kan je gerust een primer zetten. Ik bedoel dan wel droog en overal anders zal het afbladderen. Bij normale kamertemperatuur zit je hier toch snel op 2-3 maanden. Een jaar is ridicuul bij een renovatie.
Momenteel draaien de bouwdrogers, ventilators en verwarmingskes (ingesteld om tussen de 18 en 20⁰ te blijven) al een maand.

Met een vochtmeter meet ik op praktisch elke muur een score van "27" behalve op de voorgevel onder de ventsterbank (want de buitenste vensterbank moet daar nog geplaatst worden) een score van "100".
De net geplaatste bezetting gaf een score van "147"

Volgens de website van quick step mag je laminaat plaatsen bij een score van <50.
Volgens google is een score van 50 gelijk aan 1,5%.

Dus buiten dat stuk voorgevel kan ik dan gerust al primer zetten lijkt me

Momenteel draaien de bouwdrogers, ventilators en verwarmingskes (ingesteld om tussen de 18 en 20⁰ te blijven) al een maand.

Met een vochtmeter meet ik op praktisch elke muur een score van "27" behalve op de voorgevel onder de ventsterbank (want de buitenste vensterbank moet daar nog geplaatst worden) een score van "100".
De net geplaatste bezetting gaf een score van "147"

Volgens de website van quick step mag je laminaat plaatsen bij een score van <50.
Volgens google is een score van 50 gelijk aan 1,5%.

Dus buiten dat stuk voorgevel kan ik dan gerust al primer zetten lijkt me
Bouwdrogers zijn nu niet meteen het beste plan, kan later nefast zijn maar in 9/10 is er ook niets aan de hand en ik begrijp het als het snel moet gaan. Lijkt me dat je niet meer lang hoeft te wachten alleszins.

Terug
Bovenaan