De verbouw-topic!

Niet perse, als je een afvoer hebt, dan zal de lucht gewoon de gemakkelijkste weg naar binnen zoeken. dus als je daar een rooster plaats.. zal die langs daar binnenkomen. Dus eigenlijk heb je genoeg met enkel een afvoerventilator.
ok, ik dacht dat ik anders zo het proces dubbel zo goed zou kunnen laten maken. Maar als het met 1 ventilator lukt, des te beter :). Is ook niet zo enorm veel vocht en slechts zo'n 20m³ lucht, dus zal wel droog genoeg zijn.

Vraagje in verband met deurklinken.

Qua uitzicht hadden we graag zwarte deurklinken maar ik vraag me af wat er na 5j, 10j, ... nog van dat zwart overblijft ...
Vooral gezien de hond + kinderen ...

Heeft er iemand al 5+ jaar oude zwarte deurklinken en kan er iets over vertellen ?

Merci !
Ik denk dat de kinderen en de hond nog de minste zorg zijn en dat vooral ringen het meeste schade aanbrengen. Als daar een kras op komt ja dan zie je dat (goed), maar je kan dat meestal wel wat wegwerken met permanent markers.

Ik heb zelf geen ervaring met deurklinken van 5 jaar oud, wel met klinken van 2 jaar oud en die zijn al bekrast :D Vooral de buitendeur dan. Maar boeien. Int begin werd ik ook paranoia van alles dat al versleet vooraleer de volledige verbouwing al klaar was maar ik heb dat van me leren afzetten :) Leef nu meer volgens de filosofie van Wabi-Sabi !!

Laatst bewerkt:
We hebben in de kelder van onze vakantiewoning een beetje last van vocht, wegens te weinig ventilatie en wasmachine enzo. Daarom zou ik 2 ventilatoren steken, eentje om lucht aan te voeren, de andere om de vochtige lucht weg te doen.
Gewoon ter info, wij hebben hetzelfde probleem in een kelder van een vergelijkbare grootte. Maar de luchtvochtigheid is wel zeer hoog (tot 95% met de deur dicht).

Ik heb hiervoor offerte van 2 aannemers, waarvan 1 bevriende, en die stellen steeds zoiets voor:

Natuurlijk een andere prijscategorie dan wat je in gedachten had, en in jouw geval misschien een kanon om op een mug te schieten. Maar anderzijds is het misschien zonde om nu iets in elkaar te knutselen wat mogelijk niet afdoende gaat werken?

Gewoon ter info, wij hebben hetzelfde probleem in een kelder van een vergelijkbare grootte. Maar de luchtvochtigheid is wel zeer hoog (tot 95% met de deur dicht).
dat is wel héél hoog. Zo erg is het bij ons niet. We hadden ook iemand laten komen die kelderdichtingen deed, die zei dat er gewoon een ventilatie gemaakt moet worden door 1 van de 2 buizen die er nu liggen en ik dat zelf wel kan. Maar hij had niet gezegd welke ventilator :) . De buur heeft echter hetzelfde probleem en die zei dat een simpele buisventilatorsysteem bij hem het werk doet. Ik dacht wel dat hij er 2 had, maar dat vraag ik dan mss best ngo eens na.

@JPV ik zou gewoon een badkamerventilator hangen in een van de twee openingen. Verse lucht gaat automatisch worden aangezogen door de andere opening.

Ik denk dat de kinderen en de hond nog de minste zorg zijn en dat vooral ringen het meeste schade aanbrengen. Als daar een kras op komt ja dan zie je dat (goed), maar je kan dat meestal wel wat wegwerken met permanent markers.

Ik heb zelf geen ervaring met deurklinken van 5 jaar oud, wel met klinken van 2 jaar oud en die zijn al bekrast :D Vooral de buitendeur dan. Maar boeien. Int begin werd ik ook paranoia van alles dat al versleet vooraleer de volledige verbouwing al klaar was maar ik heb dat van me leren afzetten :) Leef nu meer volgens de filosofie van Wabi-Sabi !!
Ik had dat ook heel hard in het begin na de verbouwingen. Leven in huis werd niet toegestaan en de kinderen moesten altijd een tapijt leggen als ze speelden op de nieuwe parket. Na hier en daar wat schade, krassen of putten in parket, deuren en muren laat ik het los. Er moet uiteraard geleefd worden in een huis.

Wat die klinken betreft: poederlak met een fijne structuur is redelijk slijtvast en krassen zal je daar niet zo snel op zien.

Wat is een richtprijs om een tegelvloer te laten vernieuwen?

Huidige tegelvloer is gelijmd op de oude tegelvloer. We zouden beide uitbreken en een nieuwe tegelvloer laten plaatsen incl isolatie, het gaat om ongeveer 40m2.

We zouden de stukken van de buitenmuur die dan zichtbaar komen ook willen laten injecteren tegen opstijgend vocht, want daar hebben we hier ook wel last van (vorige eigenaars hebben dit vakkundig genegeerd als ze een nieuwe gevelsteen voor de oude geplaatst hebben) . Is er ook iets dat kan gedaan worden om onder die vloer en isolatie te plaatsen tegen dat opstijgend vocht?

Ik zie bvb bij Impermo dat het 40€/m2 kost voor een tegel van 60x60en 45€/m2 voor een tegel van 90x90.
Voor de plaatsing kom ik online prijzen van 30-35€/m2 tegen, en voor de isolatie 20€/m2.

Dat zou dan grofweg op een 4000€ komen.
Maar dat is dan zonder het uitbreken van de huidige vloer zijn, en ik weet niet wat er eventueel bijkomend nodig is qua beton, chape, ... dat zou moeten gegoten worden.

Iemand hier die onlangs iets gelijkaardig laten doen heeft, en me een idee kan geven van waar ik me aan zou kunnen verwachten?

En nu ik toch bezig ben, ik kom online prijzen tegen van 100€ per lopende meter voor het injecteren van een muur tegen opstijgend vocht, klopt dat een beetje?

De genagelde vol parket gaat er hier uit. Ligt op een houten kader. Met wat isolatie tussen. Opbouwhoogte van 5-6cm

We zouden graag de nieuwe parket lijmen.
Dus ofwel 4cm kader met osb van 22 en isolatie tussen.

Of gewoon chape zonder isolatie.

Wat denken jullie

Wat is een richtprijs om een tegelvloer te laten vernieuwen?

Huidige tegelvloer is gelijmd op de oude tegelvloer. We zouden beide uitbreken en een nieuwe tegelvloer laten plaatsen incl isolatie, het gaat om ongeveer 40m2.

We zouden de stukken van de buitenmuur die dan zichtbaar komen ook willen laten injecteren tegen opstijgend vocht, want daar hebben we hier ook wel last van (vorige eigenaars hebben dit vakkundig genegeerd als ze een nieuwe gevelsteen voor de oude geplaatst hebben) . Is er ook iets dat kan gedaan worden om onder die vloer en isolatie te plaatsen tegen dat opstijgend vocht?

Ik zie bvb bij Impermo dat het 40€/m2 kost voor een tegel van 60x60en 45€/m2 voor een tegel van 90x90.
Voor de plaatsing kom ik online prijzen van 30-35€/m2 tegen, en voor de isolatie 20€/m2.

Dat zou dan grofweg op een 4000€ komen.
Maar dat is dan zonder het uitbreken van de huidige vloer zijn, en ik weet niet wat er eventueel bijkomend nodig is qua beton, chape, ... dat zou moeten gegoten worden.

Iemand hier die onlangs iets gelijkaardig laten doen heeft, en me een idee kan geven van waar ik me aan zou kunnen verwachten?

En nu ik toch bezig ben, ik kom online prijzen tegen van 100€ per lopende meter voor het injecteren van een muur tegen opstijgend vocht, klopt dat een beetje?
Ik vrees dat je redelijk optimistisch rekent...

Injecteren: kan je eventueel ook zelf doen. Ik had een offerte van 1000 euro voor 8 lopende meter muur, mijn pa heeft het gedaan met 200 euro aan materiaalkosten.

Die prijzen die jij ziet voor tegelen, gaat doorgaans wel over een grotere oppervlakte dan 40m2. Dus voor jou zal het duurder zijn.
En zelf uw impermotegels aanbrengen zal ook een njet zijn, die zal je bij zaak A moeten gaan kiezen waar de aannemer zelf een korting op pakt.

Vraag op de lokale "ge zijt van..."- Facebook pagina wie aan te raden is voor een relatief kleine ruimte uit te breken en opnieuw te tegelen. Laat er een 3tal komen die aangeraden worden voor een offerte en het zou me echt verbazen mocht je met 5000 euro rondkomen.

Je zegt nieuwe tegelvloer inclusief isolatie ? Dus je gaat alles willen uitbreken en van 0 opbouwen ?

Dat is dan minstens 12cm beton, 12cm isolatie, 6cm chape. 3 verschillende offertes waar ik nog niks van terug zie.

Je gaat er van uit dat die nu op zwavel ligt of wat?

Of 5cm PUR

Ge kunt ook overdrijven he, het is een living, geen bunker!
6 CM chape is redelijk de standaard tegenwoordig hoor.
Evenals 10 CM PU.
Gezien waelvis het heeft over injectie van de muren, is het meer dan waarschijnlijk dat de vloer idd op de zavel ligt.
(Wat je liever hebt dan op een betonplaat tijdens een renovatie )

... dat de vloer idd op de zavel ligt.
🤣 Grappig dat de man met duivelshorentjes mij erop attent maakt dat het zavel ipv zwavel moet zijn. 🤭

Dat dat de standaard is geloof ik zeker, alleen moet het hier natuurlijk aansluiten bij de rest van het huis èn is hij aan geen enkele energie-eis gebonden waardoor hij geen bepaalde isolatiewaarde MOET behalen.

6 CM chape is redelijk de standaard tegenwoordig hoor.
Evenals 10 CM PU.
Gezien waelvis het heeft over injectie van de muren, is het meer dan waarschijnlijk dat de vloer idd op de zavel ligt.
(Wat je liever hebt dan op een betonplaat tijdens een renovatie )
Tenzij het onderkelderd is dan heb je alsnog een betonplaat of -welfsels.

anyways ... ik heb geen recente offertes maar ik gok:

Uitbreken: doe je zelf in een weekend met huur pikeur + afvoeren puin 100 - 150 euro
Plastic: 50-100 euro
Nieuwe beton 5 kuub (gewapend): 750 - 1000 euro
PUR 10 a 12 cm: 750 - 1000 euro
chape: 750 - 1000 euro

Ik had een kras in de muur, heb deze breeer gemaakt en uitgekuisd en dan geplamuurd en geschuurd.
Dit was voor de verfwerken mooi glad. Nu na de eerste laag is dat precies een beetje dikker , vooral als je onder een hoek licht schijnt.
Wat kan ik hier aan doen? Beetje opschuren en terug een laag verven?

anyways ... ik heb geen recente offertes maar ik gok:

Uitbreken: doe je zelf in een weekend met huur pikeur + afvoeren puin 100 - 150 euro
Plastic: 50-100 euro
Nieuwe beton 5 kuub (gewapend): 750 - 1000 euro
PUR 10 a 12 cm: 750 - 1000 euro
chape: 750 - 1000 euro

Hier 70m³ van nul gedaan en onderstaande betaald

beton: 1500 (met pomp, 10cm dik en 7 kuub)
PUR/Chape: 3700 (9cm spuit PUR, 6 chape)

Afvoeren kan nog kostelijk grapje worden, als je zo diep moet afgraven is een container snel vol. Goedkoopste container is +- €280. Bijkomstig zijn er dan nog alle dingen die in de vloer zaten, die dan hersteld moeten worden. Elektriciteit, water, gas, chauffage ...

Laatst bewerkt:
Zucht, ik ben nog niet van die prutser verlost.
Het allerlaatste stukske EPDM letterlijke een paar meter moet nog gelegd worden. Al de rest is gedaan, maar het blijft weer alleen maar regenen.😭

Gelukkig kunnen we nu alles afsluiten en vermijden dat ze binnen komen aangezien ze niet meer binnen moeten zijn.

Terug
Bovenaan