De verbouw-topic!

Bij mij ging het ook over een totaalrenovatie van een modale halfopen bebouwing, exclusief achterliggende hangar met garages, geschat op 200.000. Tekenen plan kwam neer op 3500 euro, enkele jaren terug. Andere architect vroeg beetje meer, was zelfs inclusief bezoek van bouwkundig ingenieur om stabiliteit te checken. Dus ik val wel achterover van die prijs ja.

@MrFiend zat er een overzicht bij met de prestaties/uren?
Bij de factuur wel, 89 uur aan 50 euro/uur en daarmee doet ze ons blijkbaar een geste want ze rekent niet alles aan zegt ze zelf.
Dus voor alle duidelijkheid: op de factuur staat 'voorstudie renovatie', 89 uur aan 50EUR/uur met als totaalbedrag 2447 euro excl. BTW. Dus ze geeft 'korting'.
Initieel ging de architecte zelfs bekijken of ze het project wel wilde doen.
De keer erna dat we haar zagen had ze al schetsen gemaakt en kwam ze af met een factuur van 2,5k die ze pas paar maand later (vandaag dus) opstuurt.
Wij wisten het uurtarief niet, wij wisten niet hoeveel uren of prijs zij rekende voor wat. Als leken voelden we ons bekocht maar dachten dat dit de normale gang van zaken was.
Tot we met andere architecten spraken die percentages konden voorleggen en met een stappenplan afkwamen.

Laatst bewerkt:
Maar is er een bijlage met een overzicht welke prestaties er per uur zijn geleverd? Een timesheet zeg maar.

Niets belet u om de factuur te betwisten natuurlijk.

Maar is er een bijlage met een overzicht welke prestaties er per uur zijn geleverd? Een timesheet zeg maar.

Niets belet u om de factuur te betwisten natuurlijk.
Neen dat niet.

Wij gaan de helft van de factuur betwisten via aangetekende zending aangezien wij geen tarieven of prijzen wisten. We hebben zelfs nooit een 'go' gegeven om te starten met schetsen maken.
Wij hebben die plannen trouwens nooit ontvangen en die komen enkel vrij mits betalen van de factuur.

Ik zou zo'n zaken altijd gewoon via telefoon eerst al eens bespreken. Als je het direct laat escaleren met aangetekende zendingen etc jaag je de tegenpartij vaak meer op hun paard en dat komt de zaak ook niet ten goede.
Als je trouwens nergens een go voor hebt gegeven kan je het wel hard spelen natuurlijk...

Ik ging die ook nemen, maar ze hadden niet vermeld dat het 2.5m hoog ging worden. Kelder is maar 2.2, na isolatie zelfs maar 2.1
Volgens hun is min 2.3 nodig, dus nu op zoek naar een andere oplossing :(
Dus wat dat betreft, niet zo tevreden
Ik heb naar easykit gebeld en die opbouwhoogte is nodig om een ontluchtingskit te plaatsen.
Nu, bij mij gaat de Daikin Altherma in de kelder/garage staan, dus eigenlijk op het laagste punt van het circuit.
Dus dan lijkt me dat ik die ontluchtingskit ook wel ergens anders kan plaatsen, niet?

Van wat ik me herinner stond er in de toonzaal ook een expansievatje bij, maar ook dat zou ik dan 2-3 meter van het toestel zetten (in de traphal waar de leiding ook naar boven gaat). Lijkt me geen onoverkomelijk probleem.

Wij zitten met volgende situatie:
Momenteel aan het verbouwen en volgende maand trekken we in onze woning. In 2024 zullen ze de straat openbreken voor aanleg nieuwe riolering en wegdek. Plan was om begin 2024 een oprit te leggen in gepolierde beton. Die plannen stellen we dus best uit tot na de rioleringswerken.
Kunnen wij onze tuinwerken reeds aanvatten:
- afgraven bovenste laag grond (gigantisch veel onkruid)
- nieuwe aarde aanvoeren
- grasmatten leggen
Het niveau waar het gras moet komen valt perfect te bepalen. Kunnen wij een soort van houten bekisting maken als omranding van onze tuin? Hoe pakken we dit het best aan en is dit überhaupt mogelijk?

Wij zitten met volgende situatie:
Momenteel aan het verbouwen en volgende maand trekken we in onze woning. In 2024 zullen ze de straat openbreken voor aanleg nieuwe riolering en wegdek. Plan was om begin 2024 een oprit te leggen in gepolierde beton. Die plannen stellen we dus best uit tot na de rioleringswerken.
Kunnen wij onze tuinwerken reeds aanvatten:
- afgraven bovenste laag grond (gigantisch veel onkruid)
- nieuwe aarde aanvoeren
- grasmatten leggen
Het niveau waar het gras moet komen valt perfect te bepalen. Kunnen wij een soort van houten bekisting maken als omranding van onze tuin? Hoe pakken we dit het best aan en is dit überhaupt mogelijk?

Als ik een tip mag geven:
  • Bespaar je de kost van aarde af te voeren en nieuwe aarde aan te voeren.

• Het onkruid dat er nu staat ga je (deels) kunnen afgraven en afvoeren. Echter ga je een groot deel van het onkruid(zaad) gewoonweg in diepere lagen van je aarde brengen. Het resultaat gaat zijn dat je net meer onkruid gaat krijgen.
Wat je best kun doen is het volgende. Wordt bv. ook bij een nieuwe moestuin gedaan:
  • Ga met een bosmaaier over het onkruid en voer dit onkruid af.

• Leg vervolgens karton (bruin karton, zo weinig mogelijk bedrukt) over de volledige oppervlakte waar je later gras wilt hebben. Voorzien een overlap tussen de kartonnen platen.

• Breng op het karton een mulchlaag aan van zo'n 5 centimeter (bv. stro). Kun je vrij goedkoop halen bij een plaatselijke boer.

• Laat dit gedurende 4 maanden liggen. Je zult nadien merken dat het karton nagenoeg volledig verdwenen is, het stro al behoorlijk geslonken is en je onkruid weg is. En je bodem is helemaal prima om meteen gras in te zaaien.

Verder, maar dat is eerder uit eigen principe, zou ik ook altijd afraden om grasmatten te gebruiken. Deze matten worden vooraf veelvuldig bespoten met pesticiden om onkruidgroei geen kans te geven.

Als ik een tip mag geven:
  • Bespaar je de kost van aarde af te voeren en nieuwe aarde aan te voeren.

• Het onkruid dat er nu staat ga je (deels) kunnen afgraven en afvoeren. Echter ga je een groot deel van het onkruid(zaad) gewoonweg in diepere lagen van je aarde brengen. Het resultaat gaat zijn dat je net meer onkruid gaat krijgen.
Wat je best kun doen is het volgende. Wordt bv. ook bij een nieuwe moestuin gedaan:
  • Ga met een bosmaaier over het onkruid en voer dit onkruid af.

• Leg vervolgens karton (bruin karton, zo weinig mogelijk bedrukt) over de volledige oppervlakte waar je later gras wilt hebben. Voorzien een overlap tussen de kartonnen platen.

• Breng op het karton een mulchlaag aan van zo'n 5 centimeter (bv. stro). Kun je vrij goedkoop halen bij een plaatselijke boer.

• Laat dit gedurende 4 maanden liggen. Je zult nadien merken dat het karton nagenoeg volledig verdwenen is, het stro al behoorlijk geslonken is en je onkruid weg is. En je bodem is helemaal prima om meteen gras in te zaaien.

Verder, maar dat is eerder uit eigen principe, zou ik ook altijd afraden om grasmatten te gebruiken. Deze matten worden vooraf veelvuldig bespoten met pesticiden om onkruidgroei geen kans te geven.
Enig idee hoe je aan 350m2 karton komt? 😂

Enig idee hoe je aan 350m2 karton komt? 😂

Voor de start van onze tuin hadden we 200 m² nodig. Ik had eerst gekeken online om karton te kopen, maar ik vond dat nogal redelijk 'belachelijk'. Eigenlijk best veel geld voor wat we met z'n allen simpelweg te veel hebben. Dan dacht ik: wachten tot de ophaling van oud papier komt en buiten kijken bij mensen. Maar dat was uiteindelijk veel gedoe. Mensen steken veel rommel in grote dozen.

En dus uitgekomen bij: heel veel grote winkels (denk aan fietswinkels, meubelwinkels,...) hebben gigantische hoeveelheden karton. En fantastisch karton om zelf te gebruiken. Heel grote formaten, weinig bedrukking, weinig plastic tape,... Als je het even vraagt zullen ze met veel plezier jou het karton meegeven. Ik denk dat ik in totaal 2 uurtjes ben bezig geweest met het vragen en ik had alle m² die ik nodig had ;-)

Paar vraagjes:
1. Verlichting in slaapkamer van 7 x 4, is 1 centraal lichtpunt voldoende? Dat is iets waar ik toch vaak op bots. Je moet al weten voor je de kamer inricht (bij plaatsen plafonds) waar alle lichtpunten komen. Niet evident :/
2. Terras: hoe leggen ze dat tegenwoordig? Van de ene hoor ik dat het op de stabilisé + mortel wordt gelegd, een andere zegt dat dit niet meer op deze manier gebeurt en dat er eerst chape gelegd wordt en dan verlijmd.

Paar vraagjes:
1. Verlichting in slaapkamer van 7 x 4, is 1 centraal lichtpunt voldoende? Dat is iets waar ik toch vaak op bots. Je moet al weten voor je de kamer inricht (bij plaatsen plafonds) waar alle lichtpunten komen. Niet evident :/
In mijn vorige woning had ik 5 lichtpunten op de zolder (3.5 x 8) en die werden toen wel, op eentje na, goed gebruikt. Maar dat hangt er natuurlijk van af waarvoor je die kamer gebruikt. Staat er een bureau of leeshoek in je slaapkamer is dat iets anders dan enkel kleerkast en bed.

Nu in alle slaapkamers 1 centraal lichtpunt in het midden van het plafond (ideaal qua overzicht voor het poetsen) en meerdere nachtlampjes die met een afstandsbediening aan en uit te doen zijn + lichtsterkte mee kan aangepast worden. Niet het gevoel dat ik iets "mis" ivm de vorige woning. Maar dan moet je wel weer voldoende stopcontacten voorzien. 😁

Iemand recent nog verf offerte of prijzen gezien? (ik bedoel laten verven door iemand dus (: )

We krijgen hier een offerte a rato 18eur/m2 voor een soort all in one primer (dus ik denk maar 1 laag?) & afwerken ruwe ondergrond (mix gyproc en pleister)
Vind hier en daar wel wat terug hier op het forum maar lijkt altijd over meerdere lagen te gaan, afwerking, etc

Laatst bewerkt:
Iemand recent nog verf offerte of prijzen gezien?

We krijgen hier een offerte a rato 18eur/m2 voor een soort all in one primer (dus ik denk maar 1 laag?) & afwerken ruwe ondergrond (mix gyproc en pleister)
Vind hier en daar wel wat terug hier op het forum maar lijkt altijd over meerdere lagen te gaan, afwerking, etc
Ik heb enkele dagen terug bij de Gamma 4 emmers Levi's (gewoon wit , 10l+2l gratis ) en 20l primer gekocht.
Was/is een actie van 25% korting op Levi's en had nog een korting op 1 product en dan nog wat losse bonnen.
Toch bijna 300€ bespaard.
Had ook offerte op laten maken bij een verfwinkel voor 20l primer. Die kwamen op bijna 600€ uit. (weet niet meer welk merk)
De keuze was dus snel gemaakt.

Iemand ervaringen met zelfbouw firma's zoals easykit of sack?

Of andere tips rond dit soort dingen?

Opzich ben ik niet onhandig, en leidingen leggen etc vermoed ik dat wel zal lukken.
Zo bespaar ik toch stevig

Edit: momenteel alles wat de zoekfunctie me opbracht aan het lezen.

Als iemand aannemers kent in de regio tussen antwerpen Mechelen die met "zelfverbouwers" werken, dan mag je dat gerust laten weten

Heeft iemand hier al eens standaard betonnen keerwanden afgewerkt?
Kan je dat gewoon schilderen / glad smeren? Of fake muurtje voor bouwen? Of houtplanken tegen schroeven?
Of toch best wat opletten gezien het toch over iets min of meer structureel gaat?

Er staan er nu zo een aantal voor een verhoging en de tuin en is toch lelijker als verwacht :biglaugh:

Ik heb een regenafvoer van het plat dak waarvan de pijp te kort is.
Het water gutste via de muur naar beneden omdat hij niet helemaal in de regenpijp zat.
Ik heb voorlopig de regenpijp scheef gehangen en na de fikse regenbui van net is de muur niet natter geworden, dus het zal effectief dat wel zijn. Maar dit moet permanent opgelost wordem.

De buis is niet makkelijk te vervangen en zou dus een 2-tal centimeter verlengd moeten worden. Echter vind ik geen buis die er netjes in of rond past (binnendiameter is 66mm).
Hoe dit op te lossen?
Heb een kleinere buis van 63mm buitendiameter gevonden, maar dat is dan weer te klein…

Ik heb een regenafvoer van het plat dak waarvan de pijp te kort is.
Het water gutste via de muur naar beneden omdat hij niet helemaal in de regenpijp zat.
Ik heb voorlopig de regenpijp scheef gehangen en na de fikse regenbui van net is de muur niet natter geworden, dus het zal effectief dat wel zijn. Maar dit moet permanent opgelost wordem.

De buis is niet makkelijk te vervangen en zou dus een 2-tal centimeter verlengd moeten worden. Echter vind ik geen buis die er netjes in of rond past (binnendiameter is 66mm).
Hoe dit op te lossen?
Heb een kleinere buis van 63mm buitendiameter gevonden, maar dat is dan weer te klein…
Kan je eens een foto posten ter verduidelijking? Is het dan bovenaan het dak waar dat afvoertje niet helemaal in de pijp zit en het water dus rond de regenpijp smoddert tegen de muur?

Terug
Bovenaan