De verbouw-topic!

Iemand een idee wat het zou kosten om een toilet, douche en wastafel op een zolderverdieping te plaatsen?
Ik bedoel dan eigenlijk de afvoer en de wateraansluitingen. Dus niet de douche en toilet zelf.
Dochter gaat de zolderverdieping betrekken in onze nieuwe woonst en had graag een toilet en basis sanitair op die verdieping.
Ik weet dus niet of het onmiddellijk financieel haalbaar gaat zijn. Daarmee mijn vraag hier.

Er is momenteel niets voorzien van die toestanden op die verdieping en ik heb geen enkel idee wat dat zou kunnen kosten.

Iemand een idee wat het zou kosten om een toilet, douche en wastafel op een zolderverdieping te plaatsen?
Ik bedoel dan eigenlijk de afvoer en de wateraansluitingen. Dus niet de douche en toilet zelf.
Dochter gaat de zolderverdieping betrekken in onze nieuwe woonst en had graag een toilet en basis sanitair op die verdieping.
Ik weet dus niet of het onmiddellijk financieel haalbaar gaat zijn. Daarmee mijn vraag hier.

Er is momenteel niets voorzien van die toestanden op die verdieping en ik heb geen enkel idee wat dat zou kunnen kosten.
Dat zal afhangen wat eronder zit. Heb je bvb een technische schacht kan die prijs meevallen, is het verdiep eronder gans opgedaan en wil je er niks van zien dan trek je best uw geldbuidel open.

We zitten in een moeilijke situatie dus hoop dat iemand ons kan helpen.

Maandenlang afspraken gemaakt met een aannemer, offertes binnengekregen en getekend maar nooit een factuur gehad. De aannemer is nu uit het bedrijf en de zaakvoerder heeft een nieuwe aannemer op het project gezet. We voelen ons hier niet goed bij en willen dan ook niet meer verder gaan.

Kan het bedrijf ons iets verplichten ? Er zijn offertes getekend maar geen facturen...
Qua materialen werden er al voor circa 1K aan tegels gekocht door de aannemer al werd dit nooit aan ons doorgefactureerd ...

Het gaat over een project van Ca. 100K EUR

Wij gaan een fitness/wellness voorzien op de zolder incl. douche. Maar omdat het deel uitmaakt van een totaalrenovatie dat we zelf gaan doen, zijn het eigenlijk enkel materiaalkosten die we hebben. Zoals Nestorius zei, hangt het af van hoe het huis nu is en wat er al voorzien is.

Maandenlang afspraken gemaakt met een aannemer, offertes binnengekregen en getekend maar nooit een factuur gehad. De aannemer is nu uit het bedrijf en de zaakvoerder heeft een nieuwe aannemer op het project gezet. We voelen ons hier niet goed bij en willen dan ook niet meer verder gaan.

Kan het bedrijf ons iets verplichten ? Er zijn offertes getekend maar geen facturen...
Qua materialen werden er al voor circa 1K aan tegels gekocht door de aannemer al werd dit nooit aan ons doorgefactureerd ...

Je engageert je om samen te werken tijdens het ondertekenen van die offertes.
Een factuur is enkel het afrekenen van de uitgevoerde werken van deze offerte, je ondertekent die niet maar je betaalt die.
Ga in dialoog met die mensen, ofwel zegt die 'ik heb werk genoeg, we laten het gewoon zo' ofwel kan die ambetant doen. Het blijft een afspraak die jullie hebben gemaakt die jullie nu willen verbreken. Materialen kan je in het slechtste geval gewoon overkopen zodat zij geen verloren kosten hebben.

Heb je de offerte getekend met een specifieke aannemer of met een bedrijf dat als tussenpersoon voor jou dingen afwerkt? Als het een bedrijf is dan maakt het voor jou toch niet uit wie het werk exact doet?

Dat je (nog) geen factuur hebt gekregen is irrelevant maar ook logisch toch, gezien naar ik vermoed de werken nog niet gestart zijn?

Wij kunnen hier heel weinig over zeggen zonder de offertes/overeenkomsten te kunnen lezen. Doorgaans staat daarin dat de aannemer onderaannemers naar zijn keuze kan of mag aanstellen. En dan heb je dus geen enkel verweer hiertegen. Tenzij omwille van die wissels de (start)timing in gedrang zou komen, al is dat doorgaans ook geen reden om de nietigheid van de overeenkomst in te roepen of zonder vergoeding te kunnen verbreken.

Het is vooral het werk. Als je dat zelf kan doen zal het meevallen. Zit hier in een vergelijkbare situatie. Je moet vooral kijken dat je een vlotte manier kan vinden om de leidingen en afvoeren naar boven te krijgen. en dit vervolgens verder af te werken. Ik heb hier een oud rookkanaal (niet meer in gebruik) ter beschikking waar ik plan om e.e.a. door naar beneden te trekken. Als me dat lukt heb ik met de kost van een paar honderd euro aan materiaal alles in orde.

Net mijn offerte voor een lucht/water warmtepomp gekregen van EasyKit. Prijs voor warmtepomp (incl. boiler): 9KEUR incl. btw, prijs voor vloerverwarming op 50m²: 2,5KEUR incl. btw. Op zich aangenaam verrast!
Ik heb geen offertes opgevraagd voor lucht/lucht waterpomp maar ik vermoed dat aankoopprijs (incl. boiler) van zo'n warmtepomp ook rond hetzelfde bedrag zou komen en dat je misschien een kleine 1000 euro zou kunnen besparen door het hangen van radiators ipv vloerverwarming te steken. Op het eerste zicht lijkt het me dus niet de moeite om nog verder te informeren naar lucht/lucht warmtepomp, wat denken jullie?

Edit: maak me wel wat zorgen waar ik de binnenunit met boiler ga kwijtkunnen... 2,5M hoog is dat ding :')

Laatst bewerkt:
2.5m is niet de hoogte van je unit volgens mij. Maar met al de aansluitingen die bovenaan je unit vertrekken zullen ze misschien aangeven wat je best voor hoogte kunt voorzien.
Heb je de daikin altherma gekozen bij hun?
Want ik heb deze ook bij hun genomen, en binnenunit zelf is +-1.8m hoog

Jeps, heb die gekozen. Maar ik spreek inderdaad over de hele installatie incl. aansluitingen. Wou het initieel onder de trap plaatsen, maar dat wordt een moeilijke met die omvang.
Ben jij tevreden van de samenwerking/kwaliteit van het materiaal?

Ik heb voor mijn nieuwbouw met easykit samengewerkt voor alle technieken (elektriciteit, sanitair, vvw)
En ben heel tevreden van de samenwerking en kwaliteit van het materiaal.
Wel durft het soms wel verschillen qua service en advies van filiaal tot filiaal.
Ik heb met het filiaal te Beerse samengewerkt, en daar zitten wel bekwame mannen 👌

2.5m is niet de hoogte van je unit volgens mij. Maar met al de aansluitingen die bovenaan je unit vertrekken zullen ze misschien aangeven wat je best voor hoogte kunt voorzien.
Heb je de daikin altherma gekozen bij hun?
Want ik heb deze ook bij hun genomen, en binnenunit zelf is +-1.8m hoog
Ik ging die ook nemen, maar ze hadden niet vermeld dat het 2.5m hoog ging worden. Kelder is maar 2.2, na isolatie zelfs maar 2.1
Volgens hun is min 2.3 nodig, dus nu op zoek naar een andere oplossing :(
Dus wat dat betreft, niet zo tevreden

Ja, ze gaan daar inderdaad nogal snel vanuit dat iedereen dat zomaar kwijt kan, maar die technieken nemen tegenwoordig wel heel wat plaats in.

Te stom om er een nieuw topic voor aan te maken.

Wij hebben een lek gehad in een van de hoeken van het plafond. Dit is vorig jaar reeds hersteld geweest. Hierdoor zijn er enkele ‘scheuren’ in de muur gekomen.het gaat over haarfijne scheuren die door de vorige eigenaar al een keertje opgevuld zijn geweest (zonder het mooi af te werken of de lek te maken).

Nu willen we toch zeker zijn dat er geen structurele problemen zijn. Wie bel je daarvoor op?

Even wat raad nodig:
Wij hebben initieel voor de verbouwing een architect onder de arm genomen. Daarvoor is deze ter plaatse gekomen en heeft ze enkele schetsen gemaakt (grondplan) zonder te komen opmeten,.. alsook een kostenraming, vrij high level.
Er werd nooit een uurtarief gecommuniceerd alsook een contract getekend door ons.
Er werd op een bepaald moment de vraag gesteld of ze reeds een factuur mocht opmaken voor gepresteerde uren. Daarop hebben wij positief geantwoord aangezien we toen ook geen idee hadden hoe deze architecte ging werken.
Nadien werd dan gecommuniceerd dat dit een forfaitair bedrag ging zijn voor de voorstudie.
Nadat er ons werd gecommuniceerd dat ze ipv 17k, 29k ging kosten en dat we merkten dat de communicatie stroef verliep, hebben we de samenwerking stop gezet omwille van vertrouwensbreuk.
Wij hebben wel vermeld dat ze factuur mocht opmaken voor gepresteerde uren.
Nu krijgen wij een factuur in de bus van 3k. Ongeveer 30 uur werk aan 89euro.
Aangezien wij buiten wat grondschetsen en een kostenraming niks ontvangen hebben en ook niks getekend hebben (en geen uurtarief wisten) willen we deze factuur nu betwisten
Maar wat is de wet hier? Zijn wij verplicht te betalen? Eerst ging dit in regie zijn, dan forfaitair bedrag, geen uurtarief gecommuniceerd (we betwijfelen ook die 30 uur werk...).
Wat doen we nu best?

3000 euro...dat is ongeveer wat ik betaald heb voor een effectief plan en kostenraming.
Dat is toch compleet nutteloze info zonder de grootte van hun project te weten en waarschijnlijk ook info van jaren terug? Ik betaalde in 2007 al 5000 voor gewoon een plan te tekenen en dat vergund te krijgen. 🤷‍♀️

@MrFiend dat is natuurlijk een moeilijke want je hebt wèl diensten ontvangen... Ik vrees dat dat wat leergeld zal zijn om nooit samen te gaan werken zonder duidelijke afspraken te maken omtrent de diensten en aan welk tarief.

Dat is toch compleet nutteloze info zonder de grootte van hun project te weten en waarschijnlijk ook info van jaren terug? Ik betaalde in 2007 al 5000 voor gewoon een plan te tekenen en dat vergund te krijgen. 🤷‍♀️

@MrFiend dat is natuurlijk een moeilijke want je hebt wèl diensten ontvangen... Ik vrees dat dat wat leergeld zal zijn om nooit samen te gaan werken zonder duidelijke afspraken te maken omtrent de diensten en aan welk tarief.
Ik heb diensten ontvangen. Maar ze beweert 50 uur gepresteerd te hebben voor een grondschets en basis kostenraming. Zonder opmetingen te doen en 2x langs te komen (een derde als 'kennismaking'). Daarbij nooit een uurtarief te krijgen en altijd een verschillende uitleg te krijgen van hoe ze te werk gaat?
Daarbij komstig nooit op papier/mail/.. bevestigd dat ze die voorstudie mocht starten, het was altijd met uitleg 'ja maar ik dat wel voor jullie' aangezien ze ons via via kende. Al 4 maand gevraagd achter contract, dat kwam er maar niet. Nooit iets getekend..
En ik kan dat niet aanvechten op geen enkele manier?
Gaat trouwens over een totaalrenovatie van 200k, waarbij ze enkel grondschetsen gemaakt heeft van gelijkvloers en uiteindelijk verder gewerkt heeft op ons eigen 3D model...
Op zich maakt het niet uit over welk project dit gaat, want andere architecten hebben allemaal een forfaitair bedrag voor de voorstudie.

Terug
Bovenaan