De verbouw-topic!

We zitten wat vast en de tijd dringt. We hebben een familielid als architect dat ons geholpen heeft met de plannen voor onze renovatie. Ze heeft op zich goed werk geleverd, maar nu we nog hulp nodig hebben bij het kiezen van een nieuwe gevelsteen die past bij het nog bestaande gedeelt, horen we niets meer behalve excuses.

Gezien bestellingen al snel 6 tot 8 weken kunnen duren, zijn we dan maar zelf op zoek aan het gaan, maar door de vele keuzes zitten we wat vast.
Hoewel stijl persoonlijk is, bestaat er imo toch een zeker harmonie tussen kleuren. Daarom mijn vraag: wat kan bij deze bordeaux/bruine steen? Wetende dat we de arduin rond alle vensters gaan behouden en dat ook de nieuwe vensters wit gaan blijven. Het te renoveren deel is de garage dat verschuift naar achter en dat stukje met platdak waar je een bruine deur ziet.

Ga eens langs de steen fabrikant en neem een steen als je die nog hebt liggen en die gaan u ook zeker advies kunnen geven

We zitten wat vast en de tijd dringt. We hebben een familielid als architect dat ons geholpen heeft met de plannen voor onze renovatie. Ze heeft op zich goed werk geleverd, maar nu we nog hulp nodig hebben bij het kiezen van een nieuwe gevelsteen die past bij het nog bestaande gedeelt, horen we niets meer behalve excuses.

Gezien bestellingen al snel 6 tot 8 weken kunnen duren, zijn we dan maar zelf op zoek aan het gaan, maar door de vele keuzes zitten we wat vast.
Hoewel stijl persoonlijk is, bestaat er imo toch een zeker harmonie tussen kleuren. Daarom mijn vraag: wat kan bij deze bordeaux/bruine steen? Wetende dat we de arduin rond alle vensters gaan behouden en dat ook de nieuwe vensters wit gaan blijven. Het te renoveren deel is de garage dat verschuift naar achter en dat stukje met platdak waar je een bruine deur ziet.

Al gedacht aan houten gevelbekleding? Je kan de originele gevel nog altijd schilderen ook...

Al gedacht aan houten gevelbekleding? Je kan de originele gevel nog altijd schilderen ook...

@coldvinc

Beige gevelsteen of houten gevelbekleding?

Eventueel een goedkopere gevelsteen en kaleien :)

Dat gaan we doen voor het stuk waar nu asbestleien hangen. We willen dit soort combo doen. Hout + grijze gevelsteen voor de aanbouw.
ff69d147c357a324b1c3d55f07c3a096.jpg

Dus idd we neigen nu naar een (licht) grijze steen voor de aanbouw. En in een later stadium wanneer we de gevel isoleren, een donkerbruine/zwarte gevelsteen.

Laatst bewerkt:
Het gaat sneeuwen, mijn verbouwlening aan 0% is goedgekeurd. Gisterenavond mail ontvangen
Ingediend 16/12/22
38k aan werken meteen uit te voeren.

Nu eens beginnen overwegen:
thermowood vs padouk vs cedar vs afrormosia voor de afwerking topgevel

Laatst bewerkt:
Maandag beginnen ze met een maar werken in onze woning.
De gordijnen met weg maar dan hebben kunnen ze binnenkijken.
Wat raden jullie me aan om de ramen ad te dekken, zodat er privacy is en wat ook makelijk te verwijderen is.

Iemand die een deftige dakwerker regio Oost-Vlaanderen/Antwerpen zou kunnen doorgeven?
Ik heb nu 2 offertes ontvangen voor een dakje van 30m², voor telkens 20KEUR+. Het betreft enkel de vervanging van het latwerk, dakpan en dakgoot (m.a.w. gordingen etc blijven behouden). Ik kan er met mijn hoofd niet bij hoe ze op zo'n absurde bedragen komen voor dit beetje werk...

Wat raden jullie me aan om de ramen ad te dekken, zodat er privacy is en wat ook makelijk te verwijderen is.
Als het niet mooi moet zijn afdek plastic voor ramen?
Van die heel dunne plastic op rol met een plakkant aan, die je gebruikt bij schilderen.

Dat houdt natuurlijk geen licht tegen.
Maar je kan meerdere laagjes plaatsen en zo de opaciteit regelen.

Laatst bewerkt:
Tijdens mijn renovatie heb ik gewoon krantenpapier tegen mijn ramen geplakt met enkele stukjes doorzichtige tape. Heeft er een goed jaar aangehangen.
Iemand die een deftige dakwerker regio Oost-Vlaanderen/Antwerpen zou kunnen doorgeven?
Ik heb nu 2 offertes ontvangen voor een dakje van 30m², voor telkens 20KEUR+. Het betreft enkel de vervanging van het latwerk, dakpan en dakgoot (m.a.w. gordingen etc blijven behouden). Ik kan er met mijn hoofd niet bij hoe ze op zo'n absurde bedragen komen voor dit beetje werk...
Schiettecatte bv uit Gentbrugge.
Compleet mijn zadeldak vervangen 3 jaar geleden voor de prijs dat jij noemt. 70 a 80 m². Ik heb wel de zolder compleet ontmantelt en isolatie/afwerking ook zelf gedaan.

Mochten er hier BG'ers starten met stevige renovatie, ik heb mijn stelling niet meer nodig en ga deze verkopen. (8 frames & kruisen, ongeveer 20m² schat ik).
Dit terzijde :)

Iemand hier zelf al gemetst?

Ik zou wat scheidingsmuren willen metsen, in totaal toch een 50m2 met redelijk wat (rechte) hoeken. Hoe snel kan een onervaren maar niet onhandige mens snelbouwers metsen, grootteorde (is bv. 1m2/uur als gemiddelde realistisch, met de stenen al binnen handbereik)? Ik zou voorgemengde specie kopen waar je enkel water moet bijvoegen. Kwestie van dit toch wat te kunnen plannen.

Daarbij nog een "praktische" vraag: wat met het water van het kuisen van je speciekuip? Mijn tuin is al aangelegd dus ik kan dat niet daar uitkappen, laten uitharden en dan afvoeren. Uitkappen in de riool is verboden en dat is maar logisch ook.

Daarbij nog een "praktische" vraag: wat met het water van het kuisen van je speciekuip? Mijn tuin is al aangelegd dus ik kan dat niet daar uitkappen, laten uitharden en dan afvoeren. Uitkappen in de riool is verboden en dat is maar logisch ook.
Bache leggen en daarop uitkappen, laten uitharden en afvoeren.

Ik zou wat scheidingsmuren willen metsen, in totaal toch een 50m2 met redelijk wat (rechte) hoeken. Hoe snel kan een onervaren maar niet onhandige mens snelbouwers metsen, grootteorde (is bv. 1m2/uur als gemiddelde realistisch, met de stenen al binnen handbereik)? Ik zou voorgemengde specie kopen waar je enkel water moet bijvoegen. Kwestie van dit toch wat te kunnen plannen.
Hangt er ook wat van af welke grootte van steen je neemt.
De eerste laag neemt altijd het meeste werk in beslag omdat die mooi pas moet zijn
Ytong overwogen? Groot formaat en door zijn licht gewicht makkelijk verwerkbaar

Voor 1m²/u ga je al goed mogen doordoen als beginner denk ik behalve als dit puur het metselen is. Alles klaarzetten, mortel maken, alle voegen vullen en opruimen neemt ook veel tijd in beslag.

Waarom liggen metselen?

Gewoon lijmen, (pur pistool) haal je zelfs al leek vlot je 1m² per uur met snelbouw.
(enkel de onderste laag moet je pas zetten met mortel)

Het is een bouwgroep maar Dural (ik heb vriendenlink trouwens :shy: ) was op zich wel goed.
Offerteprijs was € 36.711,64 voor:
  • Het verwijderen van oude pannen op 140m² gording dak met twee dakkappelen.
  • Kielgoten en bakgoot gestript.
  • Nieuw onderdak geplaatst
  • Nieuw latten en pannen
  • Nieuwe zinken kielgoten
  • Nieuwe bakgoot rondom afgewerkt met aluprofielen.
  • Rockpanel bevestigd met twee schroeven boven en onder (soms zie je dat er maar 1 schroef geplaatst wordt), zo symetrisch mogelijk gedaan.
Uiteindelijke kost was offerteprijs + € 1.755,00 voor materialen en manuren reparen houtwerk bakgoot (op een aantal plaatsen waren er verzakkingen.

Dit is nog met de oude pannen:

Dit is het nieuwe, afgewerkt met Rockpanel:

Laatst bewerkt:
Ok, mercikes voor de prijzen! Bevestigd dus wel dat de huidge dakwerker met zijn klak naar mijn offerte heeft gesmeten :D.
Ik ga nog wat offertes opvragen.

Iemand een idee hoe het zit met de verbouwpremie als je een aanbouw zet aan het huis dat je wilt verbouwen? Iets concreter: Ik heb nu een plat dak van 50m2 en ga op het gelijkvloers een aanbouw zetten van 30m2. Komen deze extra kosten dan in zijn geheel in aanmerking voor de verbouwpremie?
Zelfde vraag met de isolatie en vernieuwing van de achtergevel muren dan?

Wij hebben in onze woning een 'zitraam'. Met welk soort hout kan ik het zitvlak best bekleden? Ik ben bang dat het hout zou kromtrekken. Tips?

Screenshot-2023-07-05-17-49-33-13-965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Wij hebben in onze woning een 'zitraam'. Met welk soort hout kan ik het zitvlak best bekleden? Ik ben bang dat het hout zou kromtrekken. Tips?

Screenshot-2023-07-05-17-49-33-13-965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
De dikte van het hout+goed behandelen lijkt me essentiëler dan de soort?
Hier gewerkt met beukenhout + bootvernis.

(Geen betere foto's, woon er niet meer. 😁)

Terug
Bovenaan