De verbouw-topic!

Dat is 8 meter breed op 3,5 meter diep.

Ik word er niet goed van zeg... Alles voor het nodige papierwerk zou al bijna meer kosten dan gewoon mijn bouw?...

Die spreekt ook nog van een veiligheidscoordinator en een EPB Verslag gever...

Hoe zit dat met dat EPB verslag? De bijbouw zal verwarmd zijn en is toegankelijk vanuit een verwarmde ruimte (verwarmde garage). Is dan een EPB verslag nodig?

Als ik die deur er tussen weg haal zodat in theorie het 1 ruimte wordt, kan ik dan wat uitsparen?
als je verwarmde ruimtes bijbouwt zit je met EPB-regelgeving van toepassing quasi altijd geloof ik.

hoe ga je verwarmen? (het interesseert me niet perse hoor, lees gewoon: hoe makkelijk kan je dit nadien plaatsen).

indien je niét verwarmt bouw je gewoon een AOR (aangrenzend onverwarmde ruimte) en is er geen EPB van toepassing :smurf:
een veiligheidscoordinator is verplicht vanaf er meer als één aannemer op de werf zal komen. Als DHZ'er is er maar één. :smurf:

alstublief 2500 in the pocket =) architect zal te vinden zijn voor zo'n 3k voor in te dienen gok ik, veel lager zal niet gaan wegens tekenwerk dat er inkruipt (inplantingsplan etc, indienen omgevingsloket etc duurt allemaal evenlang voor 10m² en voor 200m²..). Maar dat is nog eens 3k in the pocket dan hopelijk. Good luck.
 
Laatst bewerkt:
als je verwarmde ruimtes bijbouwt zit je met EPB-regelgeving van toepassing quasi altijd geloof ik.

hoe ga je verwarmen? (het interesseert me niet perse hoor, lees gewoon: hoe makkelijk kan je dit nadien plaatsen).

indien je niét verwarmt bouw je gewoon een AOR (aangrenzend onverwarmde ruimte) en is er geen EPB van toepassing :smurf:
een veiligheidscoordinator is verplicht vanaf er meer als één aannemer op de werf zal komen. Als DHZ'er is er maar één. :smurf:

alstublief 2500 in the pocket =) architect zal te vinden zijn voor zo'n 3k voor in te dienen gok ik, veel lager zal niet gaan wegens tekenwerk dat er inkruipt (inplantingsplan etc, indienen omgevingsloket etc duurt allemaal evenlang voor 10m² en voor 200m²..). Maar dat is nog eens 3k in the pocket dan hopelijk. Good luck.

ik ga verwarmen met centrale verwarming.

ik heb ook centrale verwarming in mijn garage en leidingen er voor in aanpalende berging. Die leidingen van de berging ga ik doortrekken naar de bijbouw zodat daar een chauffage komt.

dus als ik zeg dat ik die niet ga verwarmen, dan is dat niet nodig? Als ik dat dan over 10 jaar zou verkopen, gaan ze daar dan over vallen dat daar opeens een chauffage hangt? :p Dat zal dan de beste optie zijn zeker, zogezegd niet verwarmen.

Ze kunnen het de mensen toch nogal moeilijk maken hé ... Voorlopig staat mijn "droom" on hold, ik ga geen 3-4000 euro betalen voor papierwerk voor een bijbouw die me 8000 euro aan materiaal gaat kosten hé, das gewoon absurd.

Trouwens, als ze het in hun vel krijgen in het stad, dan kan die bouwaanvraag nog afgekeurd worden ook en ligt er 3000 euro letterlijk in de vuilbak ipv in de papierbak.


Nu weet je wat ik niet snap...
Heel ons huis is hier verbouwd en er heeft daar nooit iemand wat van gezegd. Alles mocht. Een oude dak kappel afgebroken en dak doorgetrokken en velux gestoken in de plaats, da mocht allemaal zonder architect en zonder veiligheidscoordinator dan.

maar hier ocharme 3 muurkes met een plat dak op, dan moet daar opeens ne veiligheidscoordinator zijn??

die werken aan mijn dan waren alleszins veel ingrijpender en gevaarlijker... bij niet goed stutten kon gans mijn dak weg zijn... en dat mocht met een vereenvoudigde aanvraag...
 
ik ga verwarmen met centrale verwarming.

ik heb ook centrale verwarming in mijn garage en leidingen er voor in aanpalende berging. Die leidingen van de berging ga ik doortrekken naar de bijbouw zodat daar een chauffage komt.

dus als ik zeg dat ik die niet ga verwarmen, dan is dat niet nodig? Als ik dat dan over 10 jaar zou verkopen, gaan ze daar dan over vallen dat daar opeens een chauffage hangt? :p Dat zal dan de beste optie zijn zeker, zogezegd niet verwarmen.

Ze kunnen het de mensen toch nogal moeilijk maken hé ... Voorlopig staat mijn "droom" on hold, ik ga geen 3-4000 euro betalen voor papierwerk voor een bijbouw die me 8000 euro aan materiaal gaat kosten hé, das gewoon absurd.

Trouwens, als ze het in hun vel krijgen in het stad, dan kan die bouwaanvraag nog afgekeurd worden ook en ligt er 3000 euro letterlijk in de vuilbak ipv in de papierbak.


Nu weet je wat ik niet snap...
Heel ons huis is hier verbouwd en er heeft daar nooit iemand wat van gezegd. Alles mocht. Een oude dak kappel afgebroken en dak doorgetrokken en velux gestoken in de plaats, da mocht allemaal zonder architect en zonder veiligheidscoordinator dan.

maar hier ocharme 3 muurkes met een plat dak op, dan moet daar opeens ne veiligheidscoordinator zijn??

die werken aan mijn dan waren alleszins veel ingrijpender en gevaarlijker... bij niet goed stutten kon gans mijn dak weg zijn... en dat mocht met een vereenvoudigde aanvraag...

Jij denkt dat je de eerste slimmerik bent die dacht om er geen chauffage te hangen om te ontsnappen aan de EPB-regels? Zo makkelijk is het natuurlijk niet. VEKA:
Voor bouwaanvragen vanaf 2014 wordt elk gebouw (uitgezonderd industrie en landbouw) waarin mensen wonen, werken, logeren, sporten, verzorgd worden, inkopen doen of hun vrije tijd doorbrengen altijd beschouwd als verwarmd of gekoeld ook al is dit niet noodzakelijk het geval.
 
Laatst bewerkt:
Ik word hier ondertussen volledig mental van al die fucking aannemers.
- Onlangs is de loodgieter nog eens geweest. Alles duidelijk uitgelegd wat er moet gebeuren: zowel telefonisch als op mail. Stap voor stap uitgeschreven. Ook op de offerte van Desco staat bepaalde informatie van welke accessoire bij welk meubel hoort. Je gaat 's avonds kijken: x is niet uitgevoerd, y is niet uitgevoerd, z is verkeerd gemonteerd (volledig in tegenspraak met de offerte van Desco, waar ze nota bene hun gigantische marge op pakken). Fucking randdebielen. Wat moet ik doen? Hun handje vasthouden terwijl ze een leiding trekken?! Jezus christus.
- De poortenman had mij een leveringstermijn beloofd van 4 à 5 weken. Ik plan alles in met ruime marge. We waren intussen week 7 (!) (vorige week) en na elvendertig telefoons wist hij mij nog steeds geen leveringsdatum te zeggen. Allerlei excuses verzinnen rond transport. Ik heb gezegd: "het is al goed jongen, ik rij er zelf wel achter met mijn remorque naar de fabriek. Waar moet ik wanneer staan en wie is mijn contactpersoon?". Ah ja, ik zal het u maandag laten weten. Ik heb dus morgen verlof genomen om erachter te rijden, ik heb mijn ruwbouwaannemer ingepland, ik heb mijn architect ingepland, ik heb mijn elektricien proberen inplannen (zien onder), we zijn intussen dinsdag en die kerel heeft nog steeds doodleuk niets laten weten. Die pakte vanmorgen zelfs niet op, de smerige hufter. Er is een KEIHARDE deadline deze week, in week 8, het dubbele van zijn vooropgestelde termijn. Als dit niet gehaald wordt, schuift ons project opnieuw MAANDEN op. Wie gaat dat betalen? Wie gaat al de daarbij gepaard gaande miserie oplossen?
- Mijn elektricien zou deze week komen. Ik heb die al gevraagd sinds midden februari. 2 weken geleden is hij zogezegd plots ziek gevallen. Vorige week stuur ik een berichtje of hij al beter is? Geen antwoord. Zaterdag stuur ik een berichtje dat hij echt wel deze week moet komen. Geen antwoord. Vanmorgen bel ik, die kerel pakt gewoon niet op. :wtf: :wtf: :wtf:

En pas op, ik doe hier een rant maar tegen die gasten ben ik altijd supervriendelijk hé. Voor elke telefoon ga ik op voorhand na wat de beste communicatiestrategie is tussen supervriendelijk zijn maar toch ook een beetje assertief om te zorgen dat ik niet telkens vanachter op de planning zou komen te staan. Maar je hebt gewoon geen enkele grip op die gasten. Wat voor een ziekte is dat eigenlijk; "aannemer zijn"? Speel ik toevallig de hoofdrol in een psychologisch experiment om te zien hoe ver je het kan drijven om iemand mentaal kapot te maken?

Godverdomme zeg. Ik heb er echt geen goed oog in. Het zal weer allemaal in het 100 lopen, ik voel het aan mijn kleine teen. Fucking randdebielen. Na die verbouwing komt er geen enkele aannemer nog in mijn kot. De volgende keer pak ik gewoon een sabbatjaar en doe ik alles zelf, alleen al om van die ellendige miserie verlost te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het is er het laatste jaar met al die corona zeker niet op verbeterd en dan nog eens genoeg werk met al die app'n en dan krijg je dit dus, helaas..

Projectleiding is een knelpuntberoep met velen die afhaken door stress, begrijp je het al wat mac-bc? :wink: Dan mag je de persoon zijn die tegen de klant moet uitleggen waarom die electrieker niet komt opdagen ook al heeft hij jou hetzelfde beloofd 🤪
 
Ja MaAr dOe hET dAN ZeLF Hé.

Ik kan moeilijk én elektricien en metser en loodgieter en dakwerker en vloerder en etc. worden. Stel je voor dat ziekenhuizen of supermarkten op die manier werken.
Als de frituur uitzonderlijk geen frikandellen meer heeft, krijgt 'm al naar zijne kop.
 
Ja MaAr dOe hET dAN ZeLF Hé.

Ik kan moeilijk én elektricien en metser en loodgieter en dakwerker en vloerder en etc. worden. Stel je voor dat ziekenhuizen of supermarkten op die manier werken.
Als de frituur uitzonderlijk geen frikandellen meer heeft, krijgt 'm al naar zijne kop.

Kijk, je hebt 2 soorten vakmannen (of een spectrum met 2 uiterste).

Er is een eerste categorie die qua prijs-kwaliteit zeer strak zitten. En dat is omdat ze het graag simpel houden en vlot en efficiënt willen doorwerken. Dit zijn meestal ook de meest gegeerde vakmannen waar je maanden tot jaren op kan wachten tot ze tijd om handen hebben om jouw project erbij te pakken. Maar eenmaal ze te werk gaan, gaat het allemaal razendsnel en moet je qua decision making aan hun tempo kunnen volgen of ze doen het zoals dat zij het graag willen uitvoeren. Want omdat ze zo gegeerd zijn, staan er nog 10 volgende projecten in de wachtrij.

En dan heb je een tweede categorie van vakmannen die zichzelf meer als 'kunstenaars' zien, die meestal zelf al met allerlei franjes en frullekes afkomen, die premium prijzen doorrekenen voor allerhande zeer gepersonaliseerde afwerkingen en die vervolgens zeer traag en ambachtelijk tewerk gaan, vaak ook aan prijs/uur tarief.

De vakmannen van de eerste categorie zullen meteen al afknappen als je zoals mac-bc met een eisenlijstje afkomt hoe wat waar moet komen. Die mannen zullen misschien ja knikken maar denken bij zichzelf ‘als je mij komt uitleggen wat ik moet doen, en ook hoe ik het moet doen, dan doe je het beter zelf want zo werk ik niet’.

De vakmannen van de tweede categorie zullen dan weer meteen afknappen als je vraagt of ze hun prijs niet kunnen verlagen want volgens mij snappen die zelf ook niet waarom ze 2x zo duur zijn dan de concurrentie.
 
Het is er het laatste jaar met al die corona zeker niet op verbeterd en dan nog eens genoeg werk met al die app'n en dan krijg je dit dus, helaas..

Inderdaad. En dan moet je constant dit lezen en horen in de media:

Gunstmaatregel​

Door de coronacrisis vreesde de bouwsector minder nieuwe opdrachten zouden binnenkomen. De regering voerde daarom een tijdelijke maatregel in om de bouwsector de ondersteunen. Wanneer je vóór 31 december 2022 een gebouw afbreekt en op dezelfde plek je nieuwbouwwoning zet, betaal je 6% btw in plaats van 21%.

Moest "de bouwsector" nu eens alle tijd en middelen die ze gebruiken om te lobbyen, gebruiken om eens effectief te werken, dan zouden er ook al veel problemen van de baan zijn.

Maar neen, liever constant lopen zagen in de media dat het allemaal niet goed gaat en liggen smeken bij vadertje staat voor de zoveelste gunstmaatregel. Zagen en met de bedelstaf rondlopen i.p.v. te plannen en te werken, dat kunnen ze goed. Dat ze daar eens hun prioriteiten leren stellen.


Projectleiding is een knelpuntberoep met velen die afhaken door stress, begrijp je het al wat mac-bc? :wink: Dan mag je de persoon zijn die tegen de klant moet uitleggen waarom die electrieker niet komt opdagen ook al heeft hij jou hetzelfde beloofd 🤪

Ik begrijp dat en ik begrijp dat niet.

Ik zit toevallig ook in het project management. Als ik constateer dat je in de praktijk systematisch achterstanden oploopt t.o.v. de theoretische planning, dan ga ik gewoon bij mijn volgende klanten de gemiddelde extra wachttijd erbij plakken in de planning. Call me a genius. :sarcastic:

Ik bedoel, ja uw klant gaat bij het doorsturen van de planning misschien wat zagen of dat niet sneller kan. Op de schaal van gezaag is dat pakweg 2 (op 10), en wanneer je die planning ook kan waarmaken dan zijn ze dat onmiddellijk vergeten. Als je daarentegen een onrealistisch snelle planning naar voor schuift dan heb je gewoon een neutrale klant in het begin maar wanneer je de planning moet verschuiven, heb je een 10 op de schaal van gezaag. Dat wat betreft de normale sectoren.

En dan heb je aannemers... Die hebben zoiets van: "Hold my beer". Die laten gewoon botweg niets weten en die pakken hun telefoon niet meer op, beantwoorden hun mails niet, beantwoorden berichtjes niet, ... Omdat toevallig de wind uit de verkeerde hoek komt. En als je geluk hebt komen ze plots weer boven water. De wind is gekeerd zeker? Durf er geen vragen over stellen of ze komen al zeker niet meer af. De arrogantie.
 
Laatst bewerkt:
De vakmannen van de eerste categorie zullen meteen al afknappen als je zoals mac-bc met een eisenlijstje afkomt hoe wat waar moet komen. Die mannen zullen misschien ja knikken maar denken bij zichzelf ‘als je mij komt uitleggen wat ik moet doen, en ook hoe ik het moet doen, dan doe je het beter zelf want zo werk ik niet’.

Mijn eisenlijstje?! Dude, ben jij content als ze uw douchekop op uw lavabo zouden installeren? Ok, zo extreem is mijn voorbeeld nu ook weer niet, maar toch.

Die gangsters van Desco zijn misschien strontduur maar ze hebben tenminste een mooi lijstje gemaakt met:
TOILET BENEDEN:
  • Accessoire x
  • Accessoire y
BADKAMER BOVEN:
  • Accessoire A
  • Accessoire B
Als je er dan nog in slaagt als loodgieter om (voor de zoveelste keer) accessoire A in het toilet te plaatsen en accessoire x in de badkamer boven, aan 45 euro per uur exclusief BTW, ga dan stront rapen achter de trein hé.

Als je na mijn telefonische opsomming en mijn opsomming op mail met verduidelijkende foto's en schetsen (waar ik allemaal veel tijd in steek), het nog steeds "vergeet" te doen of te nonchalant bent, ga dan in een beschutte werkplaats werken hé. Maar ga dan niet klanten lopen afrippen aan 45 euro per uur exclusief BTW alsof je gouden handen hebt en alsof je het 6de studiejaar hebt kunnen voltooien. Die mannekes kunnen tenminste lezen.
 
Dat is de reden waarom ik heel veel zelf gedaan heb. Dat heeft me veel stress en geld bespaard.
Ik heb er toen eens ene laten komen om te helpen met het sanitair (materiaal was dan tegen 6% ipv 21%) . Die heb ik na een dag gezegd dat hij niet meer op m'n werf mocht komen. De dag erna zijn geknutsel terug afgebroken en het zelf gedaan.
 
Eens zien of iemand me hier kan helpen.

Gisteren heb ik getekend voor een airco. Komt allemaal wel in orde maar het is een beetje de vraag hoe we de buitenunit van elektriciteit moeten voorzien. Het geluk is dat we op de zolder de juiste elektriciteitsvoorziening hebben dus we zouden daar een zekering laten voorzien. Maar van daaruit moet de kabel naar de buitenunit gaan. Om dit de doen, moeten we dus de zolder oversteken, maar deze is net gerenoveerd. Met gyprocwerken zijn daar nu 2 kamers van gemaakt en 2 kleinere ruimtes. Het makkelijke zou zijn om in opbouw gewoon 1 keer oversteken, en zo naar buiten te gaan met de kabel. Maar ik vraag me nu af of iemand van jullie een idee heeft om dit bovenop het vals gyproc plafond te doen. Niet zo vanzelfsprekend omdat die met profielen gezet is en daar isolatie tussen geknald is nog. Er is ook het dampscherm dat natuurlijk niet beschadigd mag geraken. Iemand een idee hoe je een flexibele kabel vrij recht over zo een afstand kan doorsteken?
(Ik weet het, we hadden het moeten voorzien maar er was enkele weken geleden nog geen sprake de airco al te doen)

Ik zet er ook 2 foto's bij. 1 van de technische ruimte waar ik dus eigelijk met een kabel in zou kunnen gaan. En dan de 2de foto is van 1 van de kamers. Die zou ik dus helemaal moeten oversteken.

 
Godverdomme zeg. Ik heb er echt geen goed oog in. Het zal weer allemaal in het 100 lopen, ik voel het aan mijn kleine teen. Fucking randdebielen.

Eeeeeeeeeeen, jawel hoor. Zopas telefoon terug gehad van poortenman:
- Dag klant, we zullen op vrijdag komen! (Op een intonatie alsof je daar blij van moet worden)
* Euuuuh, jullie zouden toch op donderdag komen?
- Dat past niet in de planning, op vrijdag kunnen we wél komen!
* Op vrijdag moet mijn ruwbouwaannemer de aansluitende werken komen uitvoeren dus dat lukt niet. Maar ik zal eens vragen of hij zaterdag kan komen (hoewel ik dan de elektricien zou moeten verzetten, die ook net had gebeld om op vrijdag te komen en die ik heb moeten verplaatsen naar zaterdag).

*Belt naar ruwbouwaannemer*:
- Neen, ik kan absoluut niet op zaterdag. Jammer zal voor een andere keer zijn dan.
* Nee is goed, kom maar gewoon op vrijdag dan. Die poortenman moet zich maar aan de afspraken houden.

*Belt terug naar poortenman*
- Neen, hij kan absoluut niet op zaterdag. Jullie zullen toch op donderdag moeten komen.
* Donderdag kunnen we absoluut niet.
En dan heb ik toch eens wat feller gereageerd, dat ik al 3 keer moest herplannen, dat die poort er eigenlijk al 4 weken had moeten inzitten, dat ik er verdomme nog zelf moet om rijden, dat het afgesproken was op donderdag en alle andere aannemers errond al ingepland zijn, "Mijn man is gaan opmeten" -> hij zou beter wat meehelpen installeren i.p.v. opmeten, en what the fuck ik eigenlijk moet doen zodat het niet eens alle andere klanten zijn die op tijd bediend worden en de mac-bc moet plooien maar dat ik ook eens op tijd beleverd word. Dat ik ook gerust € 100 onder tafel wil schuiven.

:angry::angry::angry: Wat een miserie, wat een ellende. Wederom.
 
Ik snap eigenlijk Mac-bc zijn problemen niet.
ik bel naar mijn dakwerker ‘tim wanneer kan jij een dak inplannen op een rijhuisje, gewone zwarte pan. (Weken later was hij daar en op 3 dagen dak gerenoveerd.)
Loodgieter, ’theo kan jij eens een ploeg sturen om bakkamer de leidingen te steken. Ik mail wel wa ge bij desco moet bestellen.
(week later alles gefixt).
plakker stuurt een ploeg van 5 polen + hijzelf om op 1 dag heel het gelijkvloers te doen. (3 weken nadat ik gebeld had)
chapper heeft mij er ook tussen gepakt.

moet wel toegeven dat ik bij in de aannemersbende zit, dat scheelt blijkbaar.
renovatieproject in bijlage.

 
Laatst bewerkt:
Ons kent ons helpt sowieso natuurlijk he.
Maar als uw plakker MOET aansluiten op de elektricien die Theo de loodgieter moet volgen omdat anders Jeff de chapper u niet meer in zijn agenda krijgt de komende 4 maand en tussendoor moet ge de schrijnwerker en aannemer ook nog tegelijk daar krijgen om iets te regelen en dan kan plots 1 iemand niet, dan kunt ge heel de puzzel weer opnieuw beginnen maken. Alles hangt af van hoe strak de planning is en die is vaak ook onrealistisch strak

Planning in de (zeker particulier) bouw is in de praktijk onbestaand. Ge vertrekt van een theoretisch tijdsschema en eigenlijk ist vanaf dag 1 aanpassen, bijsturen en hopen dat alle andere aannemers kunnen volgen.
In het beste geval is er iemand (architect of bouwheer) om dat recht te trekken en tijdig te corrigeren, int ergste geval draait die het nog meer in de soep.
 
Ik snap eigenlijk Mac-bc zijn problemen niet.
ik bel naar mijn dakwerker ‘tim wanneer kan jij een dak inplannen op een rijhuisje, gewone zwarte pan. (Weken later was hij daar en op 3 dagen dak gerenoveerd.)
Loodgieter, ’theo kan jij eens een ploeg sturen om bakkamer de leidingen te steken. Ik mail wel wa ge bij desco moet bestellen.
(week later alles gefixt).
plakker stuurt een ploeg van 5 polen + hijzelf om op 1 dag heel het gelijkvloers te doen. (3 weken nadat ik gebeld had)
chapper heeft mij er ook tussen gepakt.

moet wel toegeven dat ik bij in de aannemersbende zit, dat scheelt blijkbaar.
renovatieproject in bijlage.


Das mooi dat je goede contacten hebt en zo vlot dingen geregeld krijgt.
Ik daarentegen moet mijn loodgieter weken stalken om hem vast te kunnen leggen. En dan doet hij één acuut ding, moet dan naar een andere werf en "komt over twee weken wel terug voor de rest".
Op een gegeven moment word je dat beu en nu zit ik dus te bedenken of ik de resterende sanitaire werken ook niet zelf kan doen zoals de meeste andere zaken. Perstang huren, youtube videos bekijken en het zal wel lukken zeker?
 
Met inzet, hard werk en de extreme hulpbron die internet is kan je eigenlijk zeer veel zelf..

cru gesteld, als je 1 maand verlof van je werkgever spendeerd op je eigen verbouwing dat krijg je op 3 maand niet verdiend.
 
Terug
Bovenaan