De verbouw-topic!

We gaan voor pvc.
Wel goed dat ik 3 offertes heb laten maken
We hebben een groot schuifraam. De eerste zei pvc. De andere 2 zeiden aluminium omdat moest het pc zijn, dat het na een tijdje kan buigen.
Een dubbele ook in alu omdat je met pvc niet mag mixen met kleuren (binnen en buitenkant ander kleur).

De eerste had enkel een korting van batibouw tem maandag. Daarna geen korting. Ze kunnen altijd een korting geven maar ze moeten het wel willen.

Pvc ramen nr alu ramen is ongeveer 5% duurder.

K ben enkel nog aan het twijfelen voor de rolluiken. Partner wilt boven overal rolluiken. Oftewel zijn het inbouw rolluiken maar dan zijn de ramen. ongeveer 18cm kleiner of ik zou moeten gaan voor rolluiken tegen de gevel maar das minder mooi. En k heb al langs 1 zijkant veel plastieken buizen door de airco's in de kamer.

Kleine update van mijn solo-bouwavontuur van het afgelopen jaar:

1. Maart-April-mei 2023: Afbraak/ruwbouwwerken hebben toch lang aangesleept (bestaande vloeropbouw bestond uit 2 lagen tegels/chappe en nog een oude tegel daaronder, bleek alsook dat ik een gedeelde riolering had met de buren. Vervolgens ook individuele aansluiting moeten maken.
  2. juni-juli: Aannemer ruwbouw -> poutrel in de gevel (open keuken), betonplaat, ramen met 3-voudig glas overal, nieuwe voor/achterdeur, 2 nieuwe veluxen. Ging vlot en zoals gepland. het nieuwe plat dak bijgebouw wat minder, maandenlang miserie gehad met lekken (bleek dat de dakwerkers de spatschermen op de dakkoepels waren vergeten monteren)
  3. augustus-september: aanleg technieken - buiten het feit dat ik 100x heen en weer heb mogen rijden naar de groothandel ging dit alsook vlot. Systeem D, nieuwe CV/sanitaire leidingen (fortuin betaald aan koppelstukjes wel), afvoeren, elektriciteit klassiek.
  4. oktober-november-december: vloer gelijkvloers geïsoleerd + vloerverwarming aangelegd en vervolgens mocht chapper komen. met behulp van metalstud-structuur 24 cm wol gestoken in het hellend dak, vervolgens een verloederde zolderruimte omgetoverd naar een mooie badkamer (met dank ook aan een kleine zelfstandige Oekraïnse vakman). Begin december is er gepleisterd. In het bouwverlof toch 2 weken dagelijks bijna 14 uur gyprocwerken uitgevoerd
  5. januari-februari-maart: Eindsprint in ingezet, betegeld in keuken en deze is vervolgens geplaatst, de beide trappen opgeschuurd en geölied., eerste schilderwerken op de verdiepingen gestart. Eind deze maand komt de warmtepomp en wordt de achtergevel nog geïsoleerd.
  6. Komende maanden: nog heel wat polyvalente zaakjes in orde brengen en afwerken, de grootste uitdaging nu nog is om toe te komen met mijn sterk vermagerde spaarrekening. Was een zeer lastige periode mentaal en fysiek (zo goed als elke verlofdag, volle weekends en enkele avonden in de week bezig geweest) maar zorgt alsook voor een enorme voldoening naarmate de eindstreep nadert.
Enkele sfeerbeelden: https://www.photo-pick.com/online/v6JwZ85g.link
Na 9 maanden wachten eindelijk goedkeuring ontvangen voor de verbouwpremies. Totaalbedrag: +- €30k🥳
Nu enkel nog wat kleinere zaken fixen, plintjes+schilderen en de premie voor IER in orde brengen

En dan mij beginnen vervelen en uitkijken naar een grotere bouw op aandringen van vriendin...🤡

Na 9 maanden wachten eindelijk goedkeuring ontvangen voor de verbouwpremies. Totaalbedrag: +- €30k🥳
Nu enkel nog wat kleinere zaken fixen, plintjes+schilderen en de premie voor IER in orde brengen

En dan mij beginnen vervelen en uitkijken naar een grotere bouw op aandringen van vriendin...🤡
Stevig! Link werkt wel niet meer precies :)

Wij ook volledige renovatie, maar wel maar 11k? Waarvoor meeste centen terug gekregen? :p

Hangt ook af van wat je doet he. Ik zit ruim in de hoogste categorie en kan nog 10k+ vangen, grootste brok is gevelisolatie (6k+ ofzo).
Al ben ik er nog niet aan uit of ik het wel degelijk ga aanvragen…

Hangt ook af van wat je doet he. Ik zit ruim in de hoogste categorie en kan nog 10k+ vangen, grootste brok is gevelisolatie (6k+ ofzo).
Waarom zou je het niet aanvragen?

Ik heb ook de gevelisolatie aangevraagd.
Maarjah rijhuis, dus niet zoveel m²

Verder ook dakisolatie en ramen.
Meer kon ik niet aanvragen volgens de simulator

Hoeveel ongeveer rekenen voor een degelijke laminaatvloer voor in de slaapkamers?
Je ziet prijzen vanaf 19€/m2 tot 60€/m2.
Wat is de gulden middenweg? Kan je verkeerd doen met een Quick Step van +- 30€/m2?

Gevelisolatie is sinds 2025 toch maar 4000 meer? Je had het dus beter in december gevraagd. Datum van aanvraag telt blijkbaar.

Gevelisolatie is sinds 2025 toch maar 4000 meer? Je had het dus beter in december gevraagd. Datum van aanvraag telt blijkbaar.
Ik heb net nog eens de simulator voor Mijn Verbouwpremie gedraaid en voor 225m2 buitenisolatie geeft dat toch nog 6750€, misschien mis ik iets?
Ik heb het nog niet in detail bekeken, de werken zijn nog maar net gestart.

Vermoedelijk onterecht maar ik heb een dubbel gevoel bij die premies. Ik zou mijn verbouwing sowieso doen ongeacht de premies, die bedragen amper een paar % van het totale budget, dus waarom zou ik dan geld moeten krijgen? Besteed dat wat nuttiger denk ik dan - puur principiële houding uiteraard.

Anderzijds denk ik nog altijd: hoe minder men weet, hoe beter? Maar ook dat is puur een principieel iets 😁 wij doen alles correct en hebben niets te verbergen.
9 op 10 dat het onvergund is.
Gevelisolatie is tegenwoordig in veel gevallen vergunningsvrij 😉. Wij doen een quasi totaalrenovatie en die is geheel vergunningsvrij omdat we in feite niet raken aan de structuur, en gevelisolatie is dus sinds vorige zomer ook vrijgesteld.
Wat niet wil zeggen dat we het niet tegoei doen, ook op energetisch vlak wordt alles aangepakt, maar we voldoen niet aan de definitie van IER dus niets moet en er is achteraf geen verslaggeving nodig.

Ik heb net nog eens de simulator voor Mijn Verbouwpremie gedraaid en voor 225m2 buitenisolatie geeft dat toch nog 6750€, misschien mis ik iets?
Ik heb het nog niet in detail bekeken, de werken zijn nog maar net gestart.
Vreemd, ik heb in februari de premie aangevraagd en ook die simulatie gedaan. Oppervlakte is een stuk groter en wij zitten niet "ruim boven het maximum" qua inkomen gelijk gij. En toch komen we maar op 4xxx euro uit?
Ook berekend via die simulator trouwens, nog geen bevestiging gekregen van wat we effectief eventueel gaan krijgen.

Ik ben op zoek naar iemand/firma die een EPC keuring wilt uitvoeren (vrijstaande woning). Met wie hebben jullie samengewerkt en prijs?

Ik ben in een lopende premie-aanvraag en ik waarschuw jullie al: laat op de facturen zo veel als mogelijk zetten. Bij mij was dat nogal summier ivm de buitenisolatie en ik vrees dat ik de premie al zal mislopen. Zo stond het type isolatie er niet op, en ook het aantal lopende meter. Dat staat wel op het bijkomende attest dat ook moest ingediend worden, maar helaas...de ambtenaren ter plekke zijn nogal strak in hun regeltjes.

Edit:

''Gelieve een gedetailleerde offerte te bezorgen met de afzonderlijke prijs, merk, type, oppervlakteen Rd-waarde van de gebruikte isolatie, samen met de overige prijzen per afgewerkte categorie''

Laatst bewerkt:
Het laatste wat ontbreekt is een trapleuning in ons huis. iemand een goed adres voor een trapleuning op maat (uit alu/staal) waar een ledstrip in kan? We hebben een trap in 2 delen, dus er is wel wat custom werk aan denk ik. Enig idee wat dat kost per meter? Ik zou een tiental meter nodig hebben. De trapleuning loopt door omwille van de ledverlichting, ik heb beneden geen plaats om een aansluiting te maken, of ik moet beginnen boren/slijpen vanuit de bureau. Boven kan ik makkelijk een aansluiting maken.

54435941443_939da1f981_c.jpg

Edit:
Regio Noord-Limburg

Laatst bewerkt:
Het laatste wat ontbreekt is een trapleuning in ons huis. iemand een goed adres voor een trapleuning op maat (uit alu/staal) waar een ledstrip in kan? We hebben een trap in 2 delen, dus er is wel wat custom werk aan denk ik. Enig idee wat dat kost per meter? Ik zou een tiental meter nodig hebben. De trapleuning loopt door omwille van de ledverlichting, ik heb beneden geen plaats om een aansluiting te maken, of ik moet beginnen boren/slijpen vanuit de bureau. Boven kan ik makkelijk een aansluiting maken.

54435941443_939da1f981_c.jpg
Regio zal niet onbelangrijk zijn, maar deze kan ik aanraden: https://www.laswerkenfer.be/

Mijn vrouw zou graag een balkon/terras aan de achtergevel van onze hangar hebben. Omdat we van daar een mooi zicht hebben op de weilanden achter ons.

Los van het technische aspect, is zoiets toegelaten? Is daar een vergunning voor nodig? Schriftelijke toestemming van de rechtstreekse buren?

Mijn gedacht zou zijn om het balkon/terras enkel boven die verharde ondergrond te doen, met een uitsparing richting deurgat.
En links een "dichte" afsluiting/wand te plaatsen zodat we niet rechtstreeks in die buurt zijn tuin kijken.

Dit is onze achtergevel:
Er gaan nog nieuwe ramen en deuren geplaatst worden. De grote opening twijfelen we tussen garagepoort of een groot schuifraam.
Het verticale raam boven zou een deur naar het balkon/terras kunnen worden.

1000032794.jpg

Zoiets op dit gedacht dus: (maar groter)
1000038359.jpg

1000036678.jpg

Let op voor de premie te bekomen van de buitenmuurisolatie:

Ze vragen de 'afzonderlijke prijzen van elk werk apart' op de factuur, de globale prijs van het werk is niet voldoende. Dan loop je de premie mis.

Wij zitten hier nu al een dik half jaar in ons (nieuw voor ons) huis, en er zijn een aantal dingen dat we willen veranderen.

Een van de belangrijkste zaken hier is de benedenverdieping - woning uit de jaren 80, dus de woonkamer beneden bestaat uit de keuken+eetruimte en dan een zitput voor de tv, we zouden graag die zitput wegwerken en ondertussen ook een nieuwe vloer leggen, das tot nu toe allemaal vrij simpel en duidelijk.

We denken er echter ook aan om vloerverwarming te steken zodat we de radiators van de zitput ook niet op een andere plek zouden moeten hangen. Zou ook mooi lukken want dan kunnen die buizen via de gang naar den boiler lopen en ondertussen zo ook de gang wat verwarmen als bijkomend effect (en die vloer gingen we toch ook vervangen)

en nu komt de vraag: het zou gaan om een nat vloerverwarmingssysteem waar de buizen dus in de chape zouden gefreest worden.

Echter zit daar dan geen isolatie onder op die plekken, en nu vraag ik me af of dat een probleem is? gaan we niet heel veel warmte verliezen en een nutteloze kost doen door die vloerverwarming te voorzien, of ben ik te ver aan het nadenken?

De chap volledig uitbreken en isolatie onder leggen en dat type vloerverwarming steken gaat volgens mij te veel tijd & geld kosten.

Terug
Bovenaan