De toekomst van de personenwagen

Onderhoudskosten goedkoper is verkoopspraat bij aankoop. In realiteit blijkt dit niet het geval:
Uit dat artikel

Bij een hatchback met gewone motor moest de auto gemiddeld 5 keer naar de garage en was deze 4,5 dag van de weg, tegen iets lagere kosten: 467 euro.

Die prijs, dat gelooft toch gene mens?

Ken er met 2 kleine kinderen en enkel een bakfiets icm huurauto's.
Inderdaad op het werk heeft bijna geen enkele van de jeugd nog een eigen auto of rijbewijs.
Ik ga veel met nederlanders skiën, het valt me op dat die gemiddelde gezien veel minder wagen bezit hebben als in belgië.
Ik ken er zo ook. 1 koppel. Maar alle andere die ik ken met kinderen, hebben toch gewoon een auto hoor :p

Als ik de jeugd zie op mijn werk dan valt het me op dat een rijbewijs en auto ver onderaan bij de prioriteiten ligt.
In onze tijd was geen rijbewijs hebben bijna een misdrijf 😊 en ging je nooit aan werk geraken en bla bla bla.

Dat volk dat nu geen auto kan betalen of bijna niet nodig heeft is perfect gelukkig met een e-step,e-bike,bakfiets ,.... en die ligt daar minder wakker van dan wijzelf
Zo heb ik er ook veel gekend die geen rijbewijs moesten hebben. Omdat ze zo begaan waren met het milieu of omdat ze het niet nodig vonden. Maar wel elke week posten op fb om te vragen of iemand hen kon wegdoen of iets gaan halen.

Er is er zelfs eentje, soort halve hippie. Het type “fuck capitalism sticker op de macbook” die geen rijbewijs en auto wilt want: milieu! Maar de gepensioneerde mama mag haar wel elke dag wegdoen naar het werk en komen halen. Zo kan ik het ook.

Uit dat artikel

Bij een hatchback met gewone motor moest de auto gemiddeld 5 keer naar de garage en was deze 4,5 dag van de weg, tegen iets lagere kosten: 467 euro.

Die prijs, dat gelooft toch gene mens?
Dat hangt ervan af hoe ze het exact bekijken.
Als ik mijn 3 laatste auto's bekijk op 3 jaar en 50000km:
Hyundai i30N: 5 keer onderhoud van +- 150€ per keer: 750€
BMW iX3: 1 keer onderhoud van 240€
Porsche: 1 onderhoud van 600€

Dat wil dus zeggen dat de Hyundai hier de duurste is. Als je echter de volgende 3 jaren neemt, dan zal er voor alle 3 ook een groot onderhoud bij zitten, en liggen die kaarten helemaal anders.

Stedelijke context of niet? Mocht ik in of rond Gent wonen+werken zou ik er zeker ook geen aanschaffen!
Maar noch ik, noch mijn vrienden wonen in een gebied met gigantisch aanbod van openbaar vervoer, autodelen,...
Dus ik zie er bij mijn vrienden niemand die het zonder auto doen. Wel veel meer 1 auto per gezin en als "tweede wagen" een elektrische bakfiets indien 1van de 2 op minder dan 10km werkt.

Die jongeren hebben waarschijnlijk geen gezin om draaiende te houden? Als twintiger en prille dertiger deed ik ook alles bijna met het openbaar vervoer. Wat kon het mij schelen dat ik te voet+trein+ tram bijna 2u onderweg was enkel om in Gent Centrum te werken, als ik maar niet in de file moest staan, geen dure parking moest zoeken,...
Maar met een kleuter kan ik moelijker om 6u20 vertrekken en om 18u thuis komen he... Mijn ex was met de auto trouwens 20 minuten langer weg van thuis dan ik.

Dat ze de stap naar de auto langer uitstellen snap ik perfect. Maar het is uitstellen voor velen he. Tot er plots een baby, maxicosi, buggy, luiertas,.. naast die laptop op de fiets mee moeten passen. :unsure:
Idem hier. Op m'n dertig pas m'n rijbewijs gehaald omdat er een kindje aan kwam. Ervoor altijd alles met fiets, trein, tram, bus.
Maar met een kind is dat niet te doen, of ge moet van elke uitstap een gigantische onderneming maken.

Stedelijke context of niet? Mocht ik in of rond Gent wonen+werken zou ik er zeker ook geen aanschaffen!
Maar noch ik, noch mijn vrienden wonen in een gebied met gigantisch aanbod van openbaar vervoer, autodelen,...
Dus ik zie er bij mijn vrienden niemand die het zonder auto doen. Wel veel meer 1 auto per gezin en als "tweede wagen" een elektrische bakfiets indien 1van de 2 op minder dan 10km werkt.
Dit ook. Vorig jaar een elektrische bakfiets in huis gehaald, en dat is onze "tweede gezinswagen". Net ook weer omdat het zo gemakkelijk is met een kind. Manneke er in smijten, rugzakje met kleren & eten, en zakje met speelgoed er in gooien en gaan. En op terugweg kunt ge nog even langs de winkel passeren of whatever.

Dat hangt ervan af hoe ze het exact bekijken.
Als ik mijn 3 laatste auto's bekijk op 3 jaar en 50000km:
Hyundai i30N: 5 keer onderhoud van +- 150€ per keer: 750€
BMW iX3: 1 keer onderhoud van 240€
Porsche: 1 onderhoud van 600€

Dat wil dus zeggen dat de Hyundai hier de duurste is. Als je echter de volgende 3 jaren neemt, dan zal er voor alle 3 ook een groot onderhoud bij zitten, en liggen die kaarten helemaal anders.
Met 150€ per keer kom je er toch niet bij een officiële dealer hoor.

Ix3 was 240€, mijn 3reeks in september +500€ voor klein onderhoud

In Nederland is momenteel al 1/4 particulier gekochte auto's een EV. Dus ik denk dat dat allemaal nog wel zal meevallen ;)
Niet te vergelijken met ons land. Daar is de BPM een gigantisch grote factor op de autoprijs en die valt volledig weg bij EV's.
En de wegenbelasting ligt daar ook redelijk hoog.
Die regeling geldt trouwens tot 2024, als ze daar geen aanpassingen op gaan doen gaan al die EV's gigantisch duur worden door hun hoge gewicht.

Niet te vergelijken met ons land. Daar is de BPM een gigantisch grote factor op de autoprijs en die valt volledig weg bij EV's.
En de wegenbelasting ligt daar ook redelijk hoog.
Die regeling geldt trouwens tot 2024, als ze daar geen aanpassingen op gaan doen gaan al die EV's gigantisch duur worden door hun hoge gewicht.
Dus exact wat hier werd geopperd als voorstel? :P

Inderdaad op het werk heeft bijna geen enkele van de jeugd nog een eigen auto of rijbewijs.
Ik ga veel met nederlanders skiën, het valt me op dat die gemiddelde gezien veel minder wagen bezit hebben als in belgië.
Onlangs nog een dispuut gehad met een paar 20-jarigen omdat ik onlangs een wagen had gekocht van 80k. "Gij geeft zoveel uit aan een nutteloze wagen?" "Weet ge wat voor een impact het heeft op het milieu"? Hun walging werd nog wat groter toen ik er nog even fijn toevoegde dat ik geinvesteerd heb in een parkeerplaats van 20k..iets zegt me dat die 2 lang niet de enigen zijn met deze mentaliteit, de opkomende generatie zal een mentaliteitsverandering teweeg brengen op de maatschappij

Onlangs nog een dispuut gehad met een paar 20-jarigen omdat ik onlangs een wagen had gekocht van 80k. "Gij geeft zoveel uit aan een nutteloze wagen?" "Weet ge wat voor een impact het heeft op het milieu"? Hun walging werd nog wat groter toen ik er nog even fijn toevoegde dat ik geinvesteerd heb in een parkeerplaats van 20k..iets zegt me dat die 2 lang niet de enigen zijn met deze mentaliteit, de opkomende generatie zal een mentaliteitsverandering teweeg brengen op de maatschappij
Om daarna uw investering te gaan beklagen?

Je hebt gesproken met 20-jarige leden van extinction rebellion.
Doen alsof dat een representatief beeld is van de jongeren van vandaag is korter dan kort door de bocht.

Het aandeel jongeren die perfect weten dat een wagen niet nutteloos is is vele en vele malen groter. Dit is de generatie die voor elke scheet door mama en papa met de wagen gevoerd werd.
Een fiets dat hebben velen zelfs niet eens, laat staan als ze er één hebben dat ze er veel op rijden.

Je hebt gesproken met 20-jarige leden van extinction rebellion.
Doen alsof dat een representatief beeld is van de jongeren van vandaag is korter dan kort door de bocht.

Het aandeel jongeren die perfect weten dat een wagen niet nutteloos is is vele en vele malen groter. Dit is de generatie die voor elke scheet door mama en papa met de wagen gevoerd werd.
Een fiets dat hebben velen zelfs niet eens, laat staan als ze er één hebben dat ze er veel op rijden.
Ik heb zelf de indruk dat het belang van een auto de dag van vandaag boven een huis geplaatst wordt. Terwijl dit vroeger omgekeerd was.

Wat een vreemde reactie. Dezelfde auto's ja, maar het gebruik is helemaal anders.
Ja inderdaad. Met bedrijfswagens worden MEER kms afgelegd. Maar die worden verder niet 'anders' gebruikt. Hoe zou een auto anders gebruikt kunnen worden, meer kms doen maar DOOR het ander gebruik veel minder in onderhoud kosten?

Ik vind jouw reacties heel vreemd, zwart-wit en vaak duidelijk fout.

Zoals dat er geen plaats zou zijn voor laadpalen. Dat is toch een lachertje, die bewering?

Ja inderdaad. Met bedrijfswagens worden MEER kms afgelegd. Maar die worden verder niet 'anders' gebruikt. Hoe zou een auto anders gebruikt kunnen worden, meer kms doen maar DOOR het ander gebruik veel minder in onderhoud kosten?

Ik vind jouw reacties heel vreemd, zwart-wit en vaak duidelijk fout.

Zoals dat er geen plaats zou zijn voor laadpalen. Dat is toch een lachertje, die bewering?
Dus jij zegt dat een lease wagen van Hertz hetzelfde gebruik kent als een particulier gebruik? Discussion closed :biglaugh:
Dan zijn we er het over eens dat we elkaars reacties heel vreemd vinden, prima.
Leg mij uit waar je de laadpalen in een stadsomgeving gaat zetten. En nee ik wil niet horen dat ik ergens heen moet rijden om 30 minuten of langer te wachten om weer een paar kilometer te rijden. Nu wacht ik 5 minuten om 1000 km te rijden.

Terug
Bovenaan