De toekomst van BIV en VB (voor elektrische wagens)

En hoe vaak rijden die Nederlanders dan over die paar wegen die we nog hebben waar putten in zitten?
Jij rijdt blijkbaar op heel andere wegen dan ik. :P Ik heb vorige week nog schade gereden door een put in de weg. In provincie Antwerpen zijn vele banen in slechte staat, zowel de asfalt- als betonbanen. Ik moet toegeven dat de snelwegen ondertussen inderdaad een stuk beter zijn dan vroeger, maar nog steeds totaal niet te vergelijken met Nederland.

Natuurlijk is een deel van de reden van de slechte staat, ook gewoon omdat buitenlanders die erover rijden er niet voor betalen...
Da's waar en begrijp wel dat het geld van ergens moet komen. Het is gewoon niet goed geregeld in Europa. Nederland heeft super goede wegen, maar betalen ook veel belastingen op hun auto (BPM, hoge verkeersbelasting, hoge brandstofprijzen). Zij gaan nu nog eens extra moeten betalen om bij ons te mogen rijden ook. Wij betalen minder autobelasting en kunnen wel gratis over hun goede wegen rijden. Uiteraard heeft lokale belasting niets te maken met rijden in het buitenland, maar begrijp het sentiment wel. Voor Nederlanders wordt auto rijden nog maar weer eens duurder.

En ze zeggen bij ons dat het budgetneutraal moet blijven voor Belgen, maar dat laat Europa nooit toe en daarbovenop zal Nederland dan ook wel snel een vignet gaan invoeren. Daardoor wordt het voor ons dus sowieso duurder.

Ik denk/hoop dat het met een grote sisser zal aflopen, want anders zal het een kostelijk grapje worden voor ons.

Jij rijdt blijkbaar op heel andere wegen dan ik. :p Ik heb vorige week nog schade gereden door een put in de weg. In provincie Antwerpen zijn vele banen in slechte staat, zowel de asfalt- als betonbanen. Ik moet toegeven dat de snelwegen ondertussen inderdaad een stuk beter zijn dan vroeger, maar nog steeds totaal niet te vergelijken met Nederland.

Da's waar en begrijp wel dat het geld van ergens moet komen. Het is gewoon niet goed geregeld in Europa. Nederland heeft super goede wegen, maar betalen ook veel belastingen op hun auto (BPM, hoge verkeersbelasting, hoge brandstofprijzen). Zij gaan nu nog eens extra moeten betalen om bij ons te mogen rijden ook. Wij betalen minder autobelasting en kunnen wel gratis over hun goede wegen rijden. Uiteraard heeft lokale belasting niets te maken met rijden in het buitenland, maar begrijp het sentiment wel. Voor Nederlanders wordt auto rijden nog maar weer eens duurder.

En ze zeggen bij ons dat het budgetneutraal moet blijven voor Belgen, maar dat laat Europa nooit toe en daarbovenop zal Nederland dan ook wel snel een vignet gaan invoeren. Daardoor wordt het voor ons dus sowieso duurder.

Ik denk/hoop dat het met een grote sisser zal aflopen, want anders zal het een kostelijk grapje worden voor ons.
Met het verschil dat er 100x minder Belgen in Nederland rijden dan omgekeerd.
Nu pas op, ik denk ook dat 250€ per jaar of dergelijke gewoon belachelijk is.
Doe zoals Oostenrijk de mogelijkheid om een 24U ticket of dergelijke te nemen voor een paar euro.
Dan klaagt er niemand.

Jij rijdt blijkbaar op heel andere wegen dan ik. :p Ik heb vorige week nog schade gereden door een put in de weg. In provincie Antwerpen zijn vele banen in slechte staat, zowel de asfalt- als betonbanen. Ik moet toegeven dat de snelwegen ondertussen inderdaad een stuk beter zijn dan vroeger, maar nog steeds totaal niet te vergelijken met Nederland.
Het gros van de Nederlanders zal gewoon door België heen rijden en voor zover ik weet zijn dat allemaal goede banen.

Toch veel bedenkingen bij dit vignet:
- wat met bedrijfswagens, is dit dan ten laste van de werkgever of de werknemer?
- zoals vaak gepost, het vignet is enkel voor snelwegen en gewestwegen, dit is alleen maar bevorderlijk voor sluipverkeer
- in de toekomst komt er ook tol voor Oosterweel (en andere PPS infra), dit zal dan nog eens extra zijn en weer via een ander systeem.
- wat met EV's die origineel vrijgesteld gingen blijven van wegenbelasting.. (maar niet van vignet, dat hebben ze nooit gezegd 😮‍💨)

Nogmaals, een slimme dynamische km-heffing, afhankelijk van type brandstof, privé-km voor leaserijders, type weg, moment van dag, ...
en een slimme routeplanner erbij..

stop met te dromen dat EV's vrijgesteld gaan blijven van wegenbelasting.
Het zijn halve vrachtwagens ondertussen

Het is niet uitgesloten dat het vignet een surplus gaat zijn op de wegenbelasting (zie Oostenrijk en zovele andere landen).
Het is niet alsof er veel geld uit te delen is hé

Laatst bewerkt:
Toch veel bedenkingen bij dit vignet:
- wat met bedrijfswagens, is dit dan ten laste van de werkgever of de werknemer?
- zoals vaak gepost, het vignet is enkel voor snelwegen en gewestwegen, dit is alleen maar bevorderlijk voor sluipverkeer
- in de toekomst komt er ook tol voor Oosterweel (en andere PPS infra), dit zal dan nog eens extra zijn en weer via een ander systeem.
- wat met EV's die origineel vrijgesteld gingen blijven van wegenbelasting.. (maar niet van vignet, dat hebben ze nooit gezegd 😮‍💨)

Nogmaals, een slimme dynamische km-heffing, afhankelijk van type brandstof, privé-km voor leaserijders, type weg, moment van dag, ...
Geen idee want is nog niets beslist. Maar logischerwijze:
  • Zelfde als verkeersbelasting, dus voor de eigenaar/leasingmaatschappij.
  • Ik denk dat je ver nergens gaat geraken zonder gewestwegen hoor... Dus niet echt een punt want is semi-verplicht voor zo goed als iedereen.
  • Dit staat los van al de rest. Dit zou zo zijn voor gelijk welk systeem men zou behouden of invoegen.
  • Zie disclaimer hierboven. Maar ja, dit is geen wegenbelasting dus niet vrijgesteld ervan + nooit beloftes over gemaakt.
En hoe zou die slimme & dynamische kilometerheffing werken? Concreet hé, als in technisch. Want daar wringt het schoentje voor heel dat systeem. Men heeft dat ook bekeken maar is zo goed als onhaalbaar. Want hoe registreer je de kilometers? Het is een gewestelijke bevoegdheid, dus hoe registreer je het van andere gewesten/buitenlanders? Bij vrachtwagens is het met een On-Board-Unit, dus elke auto verplicht uitrusten met een extra apparaat, van alle landen? Niet bepaald realistisch.

stop met te dromen dat EV's vrijgesteld gaan blijven van wegenbelasting.
Het zijn halve vrachtwagens ondertussen
Halve vrachtwagens? Een tesla EV zit rond de 2 ton en minder. Dat is al minder dan die hele grote SUV’s die rond rijden.
En de schade die ze doen verdwijnt in het niets tegenover de schade die een vrachtwagen doet aan het wegdek.
Ik weet nu niet meer met welke auto er gerekend is, maar ik heb eens de berekening gezien waar uit kwam dat een vrachtwagen evenveel schade doet als ongeveer 10k personenwagens.

En daarbij, het zou enkel gaan om EV’s die ten laatste in 2025 ingeschreven zijn die moeten vrijgesteld worden.

Ik denk dat je ver nergens gaat geraken zonder gewestwegen hoor... Dus niet echt een punt want is semi-verplicht voor zo goed als iedereen.
Het zou me sowieso straf lijken als alle gewestwegen er onder zullen vallen. Ik ken geen enkel land waar een vignet nodig is om het land op een efficiënte manier te doorkruisen. Er moet altijd een goed gratis alternatief zijn voor tol/vignetwegen. Ik betaal zelf nooit tol of een vignet en ben tot nu toe overal op een snelle manier geraakt. Ik denk niet dat Europa het gaat accepteren als we in België het vignet zowat verplicht gaan maken om ons land te kunnen doorkruisen.

Dus ik denk dan ook dat het vignet niet voor het leasebedrijf zal zijn, maar voor bedrijf/gebruiker. Net zoals tol.

Het zou me sowieso straf lijken als alle gewestwegen er onder zullen vallen. Ik ken geen enkel land waar een vignet nodig is om het land op een efficiënte manier te doorkruisen. Er moet altijd een goed gratis alternatief zijn voor tol/vignetwegen. Ik betaal zelf nooit tol of een vignet en ben tot nu toe overal op een snelle manier geraakt. Ik denk niet dat Europa het gaat accepteren als we in België het vignet zowat verplicht gaan maken om ons land te kunnen doorkruisen.

Dus ik denk dan ook dat het vignet niet voor het leasebedrijf zal zijn, maar voor bedrijf/gebruiker. Net zoals tol.
Ik ga af op de huidie informatie die nog niet finaal is. Dat is het enige dat we kunnen doen. En die zei vroeger altijd heel algemeen "snelwegen en gewestwegen".

Later (2weken geleden, bij mijn weten nog steeds de meest recente officiële uitspraak erover) had Weyts het enkel over "hoofdwegennet", dat even vaag is:
Dat zou dan natuurlijk geldig zijn voor zowel het Waalse als het Vlaamse hoofdwegennet, dus niet voor lokale wegen.
Alle gewestwegen dat ik ken, zijn toch hoofdwegen in mijn ogen.
Als je het liever visueel ziet, dit is de dienstkaart van MOW:

ik zie ook wel niet in hoe je vlot belgie kan doorkruisen zonder snelwegen, zelfs gewestwegen zijn overvol meestal.
We zullen wel zien wat ze gaan vinden, voor de buitenlanders hoop ik wel op dag/week tarieven ipv van meteen voor een jaar.

We zullen wel zien wat ze gaan vinden, voor de buitenlanders hoop ik wel op dag/week tarieven ipv van meteen voor een jaar.
Dat is nergens gezegd geweest, geen idee waar HLN/die hollanders het vandaan halen want dat is daar begonnen...

Zie terug het antwoord uit de commissie van hierboven:
We streven ook naar één prijszetting en het hanteren van dezelfde systematiek qua periodiciteit, namelijk een vignet voor bijvoorbeeld een dag, tien dagen of een maand.

Als ze hardwerkende mensen de dieperik in willen duwen, moeten ze dat vooral doen.
Wat gaat het duurste moment en de duurste plaats zijn om te rijden?
Rond de grootsteden op de spitsmomenten natuurlijk!
Zitten al die mensen voor hun plezier in de auto op dat moment?
Neen, ze zitten daar omdat ze de kinderen tussen 7u30 en 8u45 aan de school of opvang moeten afzetten en voor 18u terug moeten komen ophalen. Dat kan al niet schuiven.
Gaan scholen hun uren verschuiven? Ga je na 10u mogen beginnen van je baas?

Openbaar vervoer nemen? Met de stijgende prijzen en dalende dienstverlening daarvan? Vlaanderen geeft 35,5 miljoen euro minder aan de Lijn in 2026. Hoe past dat dan?

Het is inderdaad belachelijk dat we met zijn allen alleen in de auto zitten, maar pak dat dan aan.
Bouw een goede website waar je dagelijks kan kijken of je een rit kan krijgen. (morgen 2u vroeger naar huis, ah, met die persoon kan ik meerijden) Geef ook duidelijk belastingvoordeel of comfortvoordeel voor carpoolers (eigen strook - er is er slechts 1 in België denk ik, gratis parkeren, ...)
Bouw gratis (!) parkeerplaatsen aan de rand, met max. 5 minuten wachten voor een perfect, comfortabele verbinding naar de binnenstad.

Als ze hardwerkende mensen de dieperik in willen duwen, moeten ze dat vooral doen.
Wat gaat het duurste moment en de duurste plaats zijn om te rijden?
Rond de grootsteden op de spitsmomenten natuurlijk!
Zitten al die mensen voor hun plezier in de auto op dat moment?
Neen, ze zitten daar omdat ze de kinderen tussen 7u30 en 8u45 aan de school of opvang moeten afzetten en voor 18u terug moeten komen ophalen. Dat kan al niet schuiven.
Gaan scholen hun uren verschuiven? Ga je na 10u mogen beginnen van je baas?

Openbaar vervoer nemen? Met de stijgende prijzen en dalende dienstverlening daarvan? Vlaanderen geeft 35,5 miljoen euro minder aan de Lijn in 2026. Hoe past dat dan?

Het is inderdaad belachelijk dat we met zijn allen alleen in de auto zitten, maar pak dat dan aan.
Bouw een goede website waar je dagelijks kan kijken of je een rit kan krijgen. (morgen 2u vroeger naar huis, ah, met die persoon kan ik meerijden) Geef ook duidelijk belastingvoordeel of comfortvoordeel voor carpoolers (eigen strook - er is er slechts 1 in België denk ik, gratis parkeren, ...)
Bouw gratis (!) parkeerplaatsen aan de rand, met max. 5 minuten wachten voor een perfect, comfortabele verbinding naar de binnenstad.

Akkoord met je voorstellen, maar het concept van all-you-can drive met bedrijfswagens mag iets aan banden gelegd worden.
Ik ken genoeg mensen met een bedrijfswagen (die toch 100% thuiswerken), die 1,5km van school wonen, maar dan toch elke dag hun kinderen met de auto voor de schoolpoort gaan afzetten. Want 'het kost toch niets'

Akkoord met je voorstellen, maar het concept van all-you-can drive met bedrijfswagens mag iets aan banden gelegd worden.
Ik ken genoeg mensen met een bedrijfswagen (die toch 100% thuiswerken), die 1,5km van school wonen, maar dan toch elke dag hun kinderen met de auto voor de schoolpoort gaan afzetten. Want 'het kost toch niets'
Ach, bij mij in de straat was er zelfs eentje die voor 200m de auto nam! En dan voor de school fout parkeren waardoor anderen in gevaar komen!
Maar wat je zelf zegt: die mensen werken thuis. En die hebben de nieuwste meest milieuvriendelijke wagen. Die gaan niets of weinig merken van een km-heffing.
Ik heb het over de mensen die een 2e of 3e handse wagen moeten kopen en elke dag op hun werk moeten zijn. Die gaan de volle pot mogen betalen, want kunnen uren niet schuiven en kunnen geen EV van +50k kopen.
Het zou de overheden ook sieren als ze zelf minder de ambtenaren naar Brussel laten pendelen.
Maar neen:
- Minder telewerk volgens Diependaele.
- Helft belastingskantoren gaat sluiten.

Ook: waarom krijgen mensen een leasewagen? Omdat de belastingdruk op arbeid te hoog is.
Ik heb ook altijd leasewagen gehad. En altijd kreeg ik maar meer budget voor die wagen, maar amper opslag in geld. Goedkoper voor de baas. Is niet voor niets dat BMW het best verkochte merk is in België.

Ik dacht "we zijn nu februari, we zullen eens kijken hoe de berekening voor BIV en VB voor EV's nu is"
En wat blijkt:
Het is dus gewoon een forfetair bedrag. Of je nu een tank van 3,5 ton rijdt, of een EV van 1200kg. Vreemd, want er wordt nog steeds meer verkeersbelasting geind dan uitgegeven en de extra belasting van EV's wordt dus niet in rekening genomen.

Zou het kunnen... Dat dit toch gewoon een platte belastingsverhoging was ipv nodig voor de infrastructuur? :o

Ik dacht "we zijn nu februari, we zullen eens kijken hoe de berekening voor BIV en VB voor EV's nu is"
En wat blijkt:
Het is dus gewoon een forfetair bedrag. Of je nu een tank van 3,5 ton rijdt, of een EV van 1200kg. Vreemd, want er wordt nog steeds meer verkeersbelasting geind dan uitgegeven en de extra belasting van EV's wordt dus niet in rekening genomen.

Zou het kunnen... Dat dit toch gewoon een platte belastingsverhoging was ipv nodig voor de infrastructuur? :o

Die conclusie kun je toch niet maken?
Dit lijkt mij eerder de afweging tussen enerzijds laten meebetalen aan de infrastructuur en anderzijds een voordeel bieden voor de aankoop van elektrische voertuigen. Dus om elektrische voertuigen niet te belasten als andere wagens waardoor mensen nog sneller geneigd zijn om voor de niet elektrische wagen te kiezen.

Lijkt mij dat men dat gewoon ingesteld heeft op een minimumbelasting die ook al actief is voor andere types van wagens:

Men zal gedacht hebben beter om ze iets te laten betalen voorlopig. Waarna men later wel de formule zal aanpassen. En door het feit dat het geen volledige vrijstelling is, is de mogelijkheid er in de toekomst ook om dit bedrag mee te laten veranderen.
Wat moeilijker lijkt om te doen als je ze een vrijstelling beloofd hebt. Zoals het geval is voor mij in principe.

Men zal gedacht hebben beter om ze iets te laten betalen voorlopig. Waarna men later wel de formule zal aanpassen. En door het feit dat het geen volledige vrijstelling is, is de mogelijkheid er in de toekomst ook om dit bedrag mee te laten veranderen.
Wat moeilijker lijkt om te doen als je ze een vrijstelling beloofd hebt. Zoals het geval is voor mij in principe.
Waardoor personen die een EV na 1/1/2026 ingeschreven hebben, gaan steigeren.
Want eerst was het forfaitair, onafhankelijk van vermogen/gewicht/grootte/..., en dan plots moeten ze wel betalen op basis van factoren die niet gekend waren bij inschrijven van het voertuig.

Forfait verschilt 3€ van die van de oldtimers.

Een EV motorfiets wordt dus anders belast?

Het is toch een bende prutsers tegenwoordig: zelfs belastingen heffen kunnen ze niet meer deftig. (zie ook BTW tarief)

Waardoor personen die een EV na 1/1/2026 ingeschreven hebben, gaan steigeren.
Want eerst was het forfaitair, onafhankelijk van vermogen/gewicht/grootte/..., en dan plots moeten ze wel betalen op basis van factoren die niet gekend waren bij inschrijven van het voertuig.

Forfait verschilt 3€ van die van de oldtimers.

Een EV motorfiets wordt dus anders belast?

Het is toch een bende prutsers tegenwoordig: zelfs belastingen heffen kunnen ze niet meer deftig. (zie ook BTW tarief)

Het forfait verschilt 3€ ja. Maar het zit in een gelijkaardige grootte orde. Dat is al belangrijk.
EV motorfiets is zelfde bedrag.

Elektrische brom- en motorfietsen
Op een elektrische motorfiets betaalt u sinds 1 januari 2026 verkeersbelastingen. Meer info op de pagina over verkeersbelastingen voor voertuigen volledig op elektriciteit of waterstof.

Die mensen kunnen niet steigeren want er is geen belofte gemaakt dat dit nooit zou veranderen. Wat wel het geval was voor de elektrische wagen.

Het forfait verschilt 3€ ja. Maar het zit in een gelijkaardige grootte orde. Dat is al belangrijk.
EV motorfiets is zelfde bedrag.

Elektrische brom- en motorfietsen
Op een elektrische motorfiets betaalt u sinds 1 januari 2026 verkeersbelastingen. Meer info op de pagina over verkeersbelastingen voor voertuigen volledig op elektriciteit of waterstof.

Die mensen kunnen niet steigeren want er is geen belofte gemaakt dat dit nooit zou veranderen. Wat wel het geval was voor de elektrische wagen.
Was er effectief een belofte dat het nooit ging veranderen voor elektrische auto's?

Terug
Bovenaan