De toekomst van BIV en VB (voor elektrische wagens)

oor mij is er nog onduidelijkheid over vignet VS km-heffing.
Een vignet extra is gewone een platte belastingsverhoging.
Van wat ik lees in dat artikel, is dat het samen zou gaan met een hervorming van de VKB waardoor het dus geen platte verhoging zou zijn. In de commissie verwoordde Weyts het zo:
Wat fiscale druk betreft kan ik verwijzen naar de ambitie die we vervat hebben in het regeerakkoord. Op geaggregeerde niveau is het niet de bedoeling dat we de verkeersbelasting laten stijgen. Maar opnieuw: je moet rekening houden met Europese regelgeving ter zake en rechtspraak in die zin.

Maar, zal allemaal afwachten worden. Ik zie geen concrete zaken en als je het antwoord van Weyts in de commissie leest is het niet omdat Vlaanderen en Wallonië tot een akkoord gaan komen dat het daarom zal goedgekeurd worden op Europees niveau.
In november hadden ze ook al bijna een akkoord maar dan enkel voor buitenlandse wagens. Dat was ook niet in orde volgens de Europese regels (zoals in het HLN artikel van vandaag staat).

In november hadden ze ook al bijna een akkoord maar dan enkel voor buitenlandse wagens. Dat was ook niet in orde volgens de Europese regels (zoals in het HLN artikel van vandaag staat).
Duitsland is zo ook ooit teruggefloten door Europa toen ze iets van tol of vignetten wilden invoeren voor buitenlanders. Is daarom uiteindelijk niet doorgegaan. Ik hoop dat het bij ons ook zo afloopt.

Ik hoop eerlijk gezegd op dynamische km-heffing, kan een deels de fileproblematiek oplossen.
En ook voor privegebruik bedrijfswagen.

Ik hoop eerlijk gezegd op dynamische km-heffing, kan een deels de fileproblematiek oplossen.
En ook voor privegebruik bedrijfswagen.
De wagens die er vandaag zijn, zullen blijven. Ze zullen mogelijk minder rijden, maar dan krijgen we nog een grotere parkeerproblematiek dan er nu al is. Daarbovenop wordt autobezit dan niet meer belast, dus dan zullen er daarnaast waarschijnlijk nog een hoop auto's bijkomen (die ook vaak stilstaan).

Het zal echt geen magische oplossing zijn voor de fileproblematiek (wegen vullen zich hoedanook) en we creëren er nieuwe problemen bij. Daarnaast wordt het voor veel mensen nog eens duurder ook, omdat ze geen keuze hebben wanneer ze onderweg zijn.

Ik verwacht ook geen kilometerheffing, want dan zou Wallonië niet rond tafel gaan zitten zijn met Vlaanderen. Zij willen absoluut geen kilometerheffing.

Duitsland is zo ook ooit teruggefloten door Europa toen ze iets van tol of vignetten wilden invoeren voor buitenlanders. Is daarom uiteindelijk niet doorgegaan. Ik hoop dat het bij ons ook zo afloopt.
kan perfect wel: vignet voor iedereen (dus geen terugfluiting van Europa), en lagere WB waarbij de prijs van het vignet eraf ge trokken wordt. Iedereen draagt bij, BE-burgers krijgen een budgetneutrale vestzak-broekzak operatie.

kan perfect wel: vignet voor iedereen (dus geen terugfluiting van Europa), en lagere WB waarbij de prijs van het vignet eraf ge trokken wordt. Iedereen draagt bij, BE-burgers krijgen een budgetneutrale vestzak-broekzak operatie.
In Duitsland konden ze alleszins geen oplossing vinden blijkbaar.

En die vastzak-broekzak geloof ik sowieso niet in. Wat dan als het vignet duurder is dan de verkeersbelasting die je nu betaalt? Zoals EV's ingeschreven tot vorig jaar, oldtimers, motors, lichte vracht, ...

In Duitsland konden ze alleszins geen oplossing vinden blijkbaar.

En die vastzak-broekzak geloof ik sowieso niet in. Wat dan als het vignet duurder is dan de verkeersbelasting die je nu betaalt? Zoals EV's ingeschreven tot vorig jaar, oldtimers, motors, lichte vracht, ...
Hoe duur verwacht je wel dat dat vignet gaat worden? Als dat 150 euro is ofzo (wat het minimale vb is zeker?) gaat niemand van het buitenland nog in ons land willen komen.

Hier een artikel dat ook verwijst naar hoe Duitsland teruggefloten werd door het Europese Hof van Justitie met een vergelijkbaar model. Ik vermoed dat het plan snel terug in de ijskast gaat belanden zoals in Duitsland. Of wij Belgen zullen met z'n allen weer meer moeten gaan betalen omdat een compensatie niet wettelijk is, maar dat zal politiek moeilijk te verkopen zijn...

Sinds er geen topic is over het wegenvignet, zal ik het hier maar zetten.

Dubbele facepalm:

Dus al klagen voor er iets beslist is over een bedrag dat men zelf uit de duim gezogen heeft... Natuurlijk is het HLN :sarcastic:

Maar het kan mogelijks wel impact hebben over de huidige onderhandelingen en beslissingen die nog genomen moeten worden.

Sinds er geen topic is over het wegenvignet, zal ik het hier maar zetten.

Dubbele facepalm:

Dus al klagen voor er iets beslist is over een bedrag dat men zelf uit de duim gezogen heeft... Natuurlijk is het HLN :sarcastic:

Maar het kan mogelijks wel impact hebben over de huidige onderhandelingen en beslissingen die nog genomen moeten worden.
Wel best grappig dat de Nederlandse regering zich wil moeien. Die hebben hier letterlijk niks te zeggen.

Wel best grappig dat de Nederlandse regering zich wil moeien. Die hebben hier letterlijk niks te zeggen.
Ze hebben idd niets te zeggen, maar druk uitoefenen kunnen ze wel natuurlijk. Ik snap hun standpunt ook wel, geld durven vragen voor wegen in zo'n erbarmelijke staat is durven. Langs de andere kant zijn er al zoveel Europese landen die een vignet hebben, dus zouden we dom zijn als wij het niet invoeren.

Ik zie het liever afgeschaft in alle landen in de EU en laat elk land wat geld krijgen van de EU om de wegen te financieren.

Vraag me trouwens ook wel af waar een vignet nodig zal zijn. Enkel de snelwegen vermoed ik, want je moet overal kunnen geraken zonder een vignet. Dus de lokale en gewestwegen gaan er ook onder lijden.

Ze hebben idd niets te zeggen, maar druk uitoefenen kunnen ze wel natuurlijk. Ik snap hun standpunt ook wel, geld durven vragen voor wegen in zo'n erbarmelijke staat is durven. Langs de andere kant zijn er al zoveel Europese landen die een vignet hebben, dus zouden we dom zijn als wij het niet invoeren.

Ik zie het liever afgeschaft in alle landen in de EU en laat elk land wat geld krijgen van de EU om de wegen te financieren.

Vraag me trouwens ook wel af waar een vignet nodig zal zijn. Enkel de snelwegen vermoed ik, want je moet overal kunnen geraken zonder een vignet. Dus de lokale en gewestwegen gaan er ook onder lijden.
Natuurlijk is een deel van de reden van de slechte staat, ook gewoon omdat buitenlanders die erover rijden er niet voor betalen...

E19 en A12 noord-Antwerpen is bij momenten 80% Nederlanders.
Op donderdag en vrijdag ook zeer veel Nederlanders.
Het zou zeker opleveren naar mijn mening. Logisch gezien onze ligging.

Terug
Bovenaan