De toekomst van BIV en VB (voor elektrische wagens)

Tjah, met zo'n formule zijn we niet veel als ge niet weet wat ge daar moet invullen. Wat zijn het aantal elementen?
e zou nog het voltage kunnen zijn en als i de stroomsterkte is, dan zouden die 2 vermenigvuldigd met elkaar het aantal KW's kunnen zijn. Maar het is zo vaag als iets.

Tjah, met zo'n formule zijn we niet veel als ge niet weet wat ge daar moet invullen. Wat zijn het aantal elementen?
e zou nog het voltage kunnen zijn en als i de stroomsterkte is, dan zouden die 2 vermenigvuldigd met elkaar het aantal KW's kunnen zijn. Maar het is zo vaag als iets.
Zie hierboven, bron + uitleg van de parameters staat erbij :unsure:
Zie ook eerder in deze thread al:
Dus nog geen zekerheid dat het op basis van vermogen zou zijn. Huidige verkeersbelasting voor verbrandingsmotoren is ook op basis van "fiscale pk", wat dacht ik op basis van cilinderinhoud was (en dan nog mogelijkse verminderingen door CO2 uitstoot & euronorm).
Dus kans is groot dat het voor EV ook op basis daarvan zal zijn en voor elektromotoren is de formule voor fiscale pk, volgens de Vlaamse Codex Fiscaliteit, de volgende:
pk = 0,0012 * n * e * i.

n = het aantal elementen;
e = de gemiddelde elektromotorische kracht aan de klemmen van een element bij gewone regeling, in volt;
i = de gemiddelde sterkte van de stroom bij dezelfde regeling, in ampère.
Aantal elementen zijn aantal motoren, rest lijkt mij overduidelijk.

Zie hierboven, bron + uitleg van de parameters staat erbij :unsure:

Aantal elementen zijn aantal motoren, rest lijkt mij overduidelijk.
Mij is het nog steeds niet duidelijk hoor als dat over het aantal motoren of polen in de motor gaat en daar dan het voltage/stroomsterkte over.

Maar dus voor een dual motor EV met 300kW moet je dan dubbel zoveel betalen als voor een single motor EV met single motor? Dat houdt dan toch ook geen steek?

Mijn auto is bv een dual motor die 158kW levert op de voorste motor en 303kW op de achterste motor. 400V architectuur, dus de stroomsterkte bij volle belasting is 395A bij de voorste motor en 757,5A bij de achterste motor. Dus geen idee hoe dat dan in de formule past.

Mij is het nog steeds niet duidelijk hoor als dat over het aantal motoren of polen in de motor gaat en daar dan het voltage/stroomsterkte over.

Maar dus voor een dual motor EV met 300kW moet je dan dubbel zoveel betalen als voor een single motor EV met single motor? Dat houdt dan toch ook geen steek?

Mijn auto is bv een dual motor die 158kW levert op de voorste motor en 303kW op de achterste motor. 400V architectuur, dus de stroomsterkte bij volle belasting is 395A bij de voorste motor en 757,5A bij de achterste motor. Dus geen idee hoe dat dan in de formule past.
Gemiddelden bij e & i... Zoals het ook duidelijk staat in de VCF.

En ten slotte: maakt ook niet uit wat de formule is en hoe duidelijk het voor u is. Het is iets dat door de constructeur moet aangeleverd worden. En het moet gewoon voor hem duidelijk zijn wat op het conformiteitsattest moet.

Maar dat is dus het problematische. Dat zijn zaken die constructeurs & DIV moeten goedzetten, dat is geen Vlaamse bevoegdheid. Als die dingen momenteel dus niet doorstromen (zoals al aangetoond hiervoor), dan kan VLABEL zich daar niet op baseren. Ze zullen er wel iets op vinden om het op te lossen, vermoed ik.
Zo is de groene verkeersbelasting sinds 2016 ook op basis van meerdere factoren die (vooral bij oudere auto's) niet op het inschrijvingsbewijs staan:
Geen idee hoe ze dat oplossen, maar zal nu wel iets soortgelijks zijn. En het resultaat zal zijn dat je het in die gevallen waarschijnlijk niet eens weet...

[Edit]Bij deze dus :P
VCF artikel 2.3.4.1.5 voor bepaling euronorm indien niet bekend:
VCF artikel 2.3.4.1.6 voor bepaling CO2 indien niet bekend:

Ze zullen dus ook zo'n belachelijke tabel uit hun duim zuigen voor EV waar fPK niet bekend is, vermoed ik :P

Laatst bewerkt:
De vraag is: gaat het veel invloed hebben op de EV's binnen bepaalde leasebudgetten?
That's another can of worms...

Momenteel zitten alle leasebedrijven (tenminste met hun hoofdzetel) in Brussel of Vlaanderen:

Als Vlaanderen nu beslist om dit te veranderen, en Brussel of Wallonië niet; dan kan het goed zijn dat leasingmaatschappijen dat gaan omzeilen door hoofdzetel te verhuizen. Brussel kan het bv nog niet veranderen want die hebben nog geen regering en Wallonië heeft geen intentie om het te wijzigen.

Wat ook in het originele artikel van het Nieuwsblad vermeld stond (achter paywall):

Vorig jaar werd die bij de begrotingsbesprekingen nog even in de frigo gestopt. “Een groot deel van de elektrische wagens in Vlaanderen zijn leasewagens. Voor een belasting op die wagens moeten we een overeenkomst hebben met het Brussels en Waals Gewest”, klonk het toen bij Weyts. En dat scheelt meteen wel wat. Van alle elektrische wagens die in België rondrijden, zijn 87,7 procent bedrijfswagens, blijkt uit cijfers van automobielfederatie Febiac.
&
Maar intussen klinkt de toon op het kabinet-Weyts helemaal anders: “We kunnen de vrijstelling wel afschaffen, maar om de tarieven te wijzigen hebben we een samenwerkingsakkoord nodig.” Het gaat ook gewoon niet, omdat Brussel nog altijd geen regering heeft. En in Wallonië hebben ze er eigenlijk ook geen zin in.

Was niet correct , staat dus inderdaad niet vermeld op de inschrijving maar toch ergens gelezen dat hem 4 pk was .
Op deel 2 staat motorvermogen 150 kW

Laatst bewerkt:
Volgens deze site
https://auto-info.be/evs-niet-lange...-zal-jouw-elektrische-auto-kosten-vanaf-2026/
Is het Max 5 fiscale pk. Dat wil dus zeggen dat ev's gekoppeld worden aan 1.0 benzinemotoren.

Hierdoor kan je best zeker blijven dat de belastingen laag blijven.

Op voorwaarde dat dat effectief het plafond is, want ik vind nergens de officiële uitleg...
Gaan ze nooit kunnen volhouden. Ze hebben autobestuurders altijd uitgemolken en ze hebben extra geld nodig, dus de inkomsten van BIV en verkeersbelasting hebben ze dik nodig. Als fossiele brandstoffen in 2027 echt zo duur worden door ETS2 als ze voorspellen (ik las 0,70 euro per liter erbij), zal de shift naar elektrische auto's versnellen en gaan ze de BIV en verkeersbelasting wel moeten verhogen.

De mensen die dit jaar nog een elektrische wagen kopen zullen waarschijnlijk wel vrijgesteld blijven aangezien ze bij de "early adopters" horen en een zeer beperkte groep zijn. De regering spaart ze nu, dus de kans is groot dat volgende regeringen dat ook gaan respecteren. Al is het nooit zeker natuurlijk.

Weyts is bezig met de invoering van een wegenvignet. Vlaanderen en Wallonië zouden dicht tegen een akkoord zitten. Ben benieuwd of dat weer de zoveelste woordbreuk zal zijn van onze regering en de "belastingvrije EVs" ("we respecteren de keuze van de burger") die voor dit jaar ingeschreven zijn toch plotseling belasting zullen moeten gaan betalen om op onze wegen rond te rijden. Ik vermoed dat het weer zoiets zal worden als de afschaffing van de terugdraaiende teller. Er wordt gevraagd on het wegenvignet te compenseren met verlagen of afschaffen van BIV en VB, maar bij elektrische wagens die vorig jaar ingeschreven zijn kan dat natuurlijk niet.

Weyts is bezig met de invoering van een wegenvignet. Vlaanderen en Wallonië zouden dicht tegen een akkoord zitten. Ben benieuwd of dat weer de zoveelste woordbreuk zal zijn van onze regering en de "belastingvrije EVs" ("we respecteren de keuze van de burger") die voor dit jaar ingeschreven zijn toch plotseling belasting zullen moeten gaan betalen om op onze wegen rond te rijden. Ik vermoed dat het weer zoiets zal worden als de afschaffing van de terugdraaiende teller. Er wordt gevraagd on het wegenvignet te compenseren met verlagen of afschaffen van BIV en VB, maar bij elektrische wagens die vorig jaar ingeschreven zijn kan dat natuurlijk niet.

Ik kon wel het artikel niet lezen om te zien welke andere informatie er nog instond. Dus of er iets instond over de kosten en of als je in vlaanderen betaalt dit ook telt voor Wallonië. Of er andere tarieven zijn indien je geen autosnelwegen gebruikt,... noch hoe het dan zit voor Brussel.

Ik kon wel het artikel niet lezen om te zien welke andere informatie er nog instond. Dus of er iets instond over de kosten en of als je in vlaanderen betaalt dit ook telt voor Wallonië. Of er andere tarieven zijn indien je geen autosnelwegen gebruikt,... noch hoe het dan zit voor Brussel.
Ik kan het artikel ook niet lezen, maar zel wel hierover gaan sinds dit het enige nieuws is sinds november:

Heel nietszeggende antwoorden. Eigenlijk hebben we nog geen info.

Bij HLN had ik een gelijkaardig artikel gevonden:

Hier wordt al een hint gegeven dat de kans groot is dat elektrische auto's de dans niet zullen ontspringen, gezien de verkeersbelasting niet verlaagd kan worden bij EVs die voor dit jaar ingeschreven zijn:
Het wordt een bijkomende kost, maar de politiek maakt zich sterk dat de rekening van de Vlaming niét zal stijgen. Dat een verlaging van de verkeersbelasting deze kost zal compenseren. Dat lijkt me ook haalbaar. Het verkeer is een grote bron van inkomsten voor de regering. Op dit moment betalen we meer dan een miljard euro verkeersbelasting per jaar, goed voor een zesde van de inkomsten van de Vlaamse overheid. Daar zal de opbrengst van het vignet nog bovenop komen, omdat buitenlanders ook betalen.”
Vlaams minister van Financiën Ben Weyts (N-VA):
“Vlaanderen heeft de ambitie om aan de invoering van het vignet een grondige hervorming van de bestaande jaarlijkse verkeersbelasting te koppelen. Het is dus niet de bedoeling dat we de verkeersbelasting laten stijgen”, meldt het kabinet nog.

Ik kijk er alleszins niet naar uit. Het zal sowieso gepaard gaan met een hogere kost, daar twijfel ik zelfs niet aan. En mensen die vorig jaar nog snel een elektrische auto gekocht hebben om geen VB te hoeven betalen zolang ze ermee blijven rondrijden, gaan 9/10 bedrogen uitkomen. Ik hoop verkeerd te zijn, maar ik betwijfel het. Want als dat vignet enkel betalend wordt voor EVs die vanaf dit jaar ingeschreven worden, zal dat wel aangevochten worden omdat het discriminatie is. Dat mag van Europa zelfs niet.

Voor mij is er nog onduidelijkheid over vignet VS km-heffing.
Een vignet extra is gewone een platte belastingsverhoging. Een km-heffing (ter vervanging van BIV en VB) is een belastingsverschuiving naar verbruiker.
Voor een km-heffing ben ik wel te vinden, maar dan vooral omdat het voor mij heel veel goedkoper zou uitkomen...

Ik kijk er alleszins niet naar uit. Het zal sowieso gepaard gaan met een hogere kost, daar twijfel ik zelfs niet aan. En mensen die vorig jaar nog snel een elektrische auto gekocht hebben om geen VB te hoeven betalen zolang ze ermee blijven rondrijden, gaan 9/10 bedrogen uitkomen. Ik hoop verkeerd te zijn, maar ik betwijfel het. Want als dat vignet enkel betalend wordt voor EVs die vanaf dit jaar ingeschreven worden, zal dat wel aangevochten worden omdat het discriminatie is. Dat mag van Europa zelfs niet.

Ze kunnen natuurlijk wel zeggen dat iedereen het vignet moet betalen en dat er dan een premie komt (al dan niet jaarlijks) voor mensen die in het verleden hun elektrische wagen gekocht heeft.

Zoals men ook die premie heeft gegeven voor de geplaatste zonnepanelen wanneer men de digitale meter heeft ingevoerd en de terugdraaiende teller heeft afgeschaft.
Allez dat zou ik denken. Al ben ik ook wel niet 100% zeker.

Ze kunnen natuurlijk wel zeggen dat iedereen het vignet moet betalen en dat er dan een premie komt (al dan niet jaarlijks) voor mensen die in het verleden hun elektrische wagen gekocht heeft.

Zoals men ook die premie heeft gegeven voor de geplaatste zonnepanelen wanneer men de digitale meter heeft ingevoerd en de terugdraaiende teller heeft afgeschaft.
Allez dat zou ik denken. Al ben ik ook wel niet 100% zeker.
Zou zeker kunnen, maar zoveel vertrouwen heb ik dan weer niet in de overheid... Ik hoop het alleszins voor de mensen die nu geen VB betalen.

Voor mij is er nog onduidelijkheid over vignet VS km-heffing.
Een vignet extra is gewone een platte belastingsverhoging. Een km-heffing (ter vervanging van BIV en VB) is een belastingsverschuiving naar verbruiker.
Voor een km-heffing ben ik wel te vinden, maar dan vooral omdat het voor mij heel veel goedkoper zou uitkomen...
Er wordt overal gesproken over een vignet en Wallonië wou in geen geval een kilometerheffing, dus het lijkt me een vignet te worden. Ben zelf meer voor een vignet, want wil niet moeten gaan nadenken wanneer ik me best verplaats.

Terug
Bovenaan