De toekomst van BIV en VB (voor elektrische wagens)

Ik betwijfel sterk dat men wat die ambtenaar in 2014 heeft bedacht gaat volgen, want:
i, de stroom, staat al nergens op mijn gelijkvormigheidsattest
n en e, ivm de klemmen, staat ook niets op mijn attest. Of bedoelt men met aantal elementen, het aantal motoren? Rare verwoording dan.
Maar je fiscaal pk staat normaal wel op je inschrijvingsbewijs, kijk daar eens op ;) Achterliggende formule doet er niet toe, als fiscale pk geweten is hé :p

Volgens autogids is de fiscale pk (ook wel fiscaal vermogen genoemd) voor je model Y AWD dus 4.

Maar je fiscaal pk staat normaal wel op je inschrijvingsbewijs, kijk daar eens op ;) Achterliggende formule doet er niet toe, als fiscale pk geweten is hé :p

Volgens autogids is de fiscale pk (ook wel fiscaal vermogen genoemd) voor je model Y AWD dus 4.
Ik zie niets staan van fiscale pk op het inschrijvingsbewijs.
Zeker niet op het gelijkvormigheidsattest, want fiscale pk is een Belgisch/Franse uitvinding om belastingen te bepalen.
Maar met 4 ben ik tevreden, dat is het laagste. Dat is een motor tot 700ccm3. Daar doe ik het voor.

Vanaf wanneer is die nul VB nu verdwenen voor full electric? Is dat 1 januari 2025 of nu al voor nieuwe inschrijvingen?

Dat probleem met het inschrijvingsbewijs is een gekend probleem dat eindelijk sinds een tijdje geleden opgelost werd voor nieuwe inschrijvingen.
Jarenlang heeft de DIV een voertuig ingeschreven op het vermogen van de zwaarste motor. Ik heb dat jarenlang aangekaart bij de DIV dat ze fout bezig waren.
Als een Tesla bv 1x 200pk en 1x 180pk motor had dan werd die ingeschreven als 200pk ipv 380pk.

Ik zou daar zeker niet van wakker liggen aangezien honderdduizenden auto's janrelang foutief ingeschreven werden.

Het kan alleen maar in uw voordeel zijn moest de verkeersbelasting rekening gaan houden met het vermogen.

Vanaf wanneer is die nul VB nu verdwenen voor full electric? Is dat 1 januari 2025 of nu al voor nieuwe inschrijvingen?
Zoals ik het heb gehoord, vanaf 1/1/2026.
Vanaf dan zouden we gaan werken met een vignet (waarbij dus ook mensen buiten België eentje moeten kopen om door ons land te rijden).
Hierdoor zou de VB voor niet-elektrische wagens wel dalen (EV's zullen wel nog altijd goedkoper zijn), aangezien een deel dan door niet-Belgen zal worden betaald.

Vanaf dan zouden we gaan werken met een vignet (waarbij dus ook mensen buiten België eentje moeten kopen om door ons land te rijden).
Hierdoor zou de VB voor niet-elektrische wagens wel dalen (EV's zullen wel nog altijd goedkoper zijn), aangezien een deel dan door niet-Belgen zal worden betaald.

Een vignet? Serieus?

Waar gehoord? Want daar is nog niks over beslist...

Vlaams minister van mobiliteit Annick De Ridder zegt het zo: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2...-select-mimir-3fd3f206-dbbf-4223-b269-94a757/

Dus geen vignet, enkel digitaal, enkel voor buitenlanders, nog niks concreet en moet nog overleg komen met de andere gewesten. Dus van waar haal je die 1/1/2026?
En op de vraag die je antwoord, daar is nog geen datum voor bekend, zoals op deze officiële site van de Vlaamse Overheid ook staat:

Ik kan mijn bronnen niet prijsgeven 🤓
Ik geef maar mee wat ik gehoord heb.

De toekomst zal uitwijzen of mijn bron correct is.
Die 1/1/2026 is alleszins de streefdatum, zowel voor de hervorming van VB als het mee laten betalen van de EV's (en daar zouden de mensen die reeds een EV ingeschreven hebben voor deze datum, van vrijgesteld blijven).

Ik kan mijn bronnen niet prijsgeven 🤓
Ik geef maar mee wat ik gehoord heb.

De toekomst zal uitwijzen of mijn bron correct is.
Die 1/1/2026 is alleszins de streefdatum, zowel voor de hervorming van VB als het mee laten betalen van de EV's (en daar zouden de mensen die reeds een EV ingeschreven hebben voor deze datum, van vrijgesteld blijven).
Mja, geen bron en nu is het opeens streefdatum... Dat is niet wat je hiervoor zei hé, dat was "Vanaf dan zouden we gaan werken met een vignet".

Het enige juiste antwoord, op dit moment, is dat er nog niks beslist is.

Mja, geen bron en nu is het opeens streefdatum... Dat is niet wat je hiervoor zei hé, dat was "Vanaf dan zouden we gaan werken met een vignet".

Het enige juiste antwoord, op dit moment, is dat er nog niks beslist is.
Er is ook nooit beweerd dat er iets is beslist. "Ik heb gehoord" is niet hetzelfde als "er is beslist".
Maar goed, als we dan op woorden gaan gepakt worden, dan is het inderdaad beter om gewoon te wachten op definitieve beslissing.

Is er nu al duidelijkheid rond bereiking verkeersbelasting en biv voor EV's ingeschreven in 2025? Enkel een vignetje lijkt me sterk..
Ben aan het afwegen salariswagen weg te doen en Mobiliteitsbudget fully in te zetten in pijler 2 en zelf nu een (gesubsidieerde) EV te kopen.

Is er nu al duidelijkheid rond bereiking verkeersbelasting en biv voor EV's ingeschreven in 2025? Enkel een vignetje lijkt me sterk..
Ben aan het afwegen salariswagen weg te doen en Mobiliteitsbudget fully in te zetten in pijler 2 en zelf nu een (gesubsidieerde) EV te kopen.
Momenteel nog geen zekerheid.
Kunt beetje voort gaan op wat @Booka zegt maar is ook geen 100% zekerheid natuurlijk tot het op papier staat.

Welke Ev zou je kopen?

Ik was aan het twijfelen voor een model Y met de subsidie. Maar nu neig ik naar een oudere dikke hybride met lage co2 op papier :D
Privé of zakelijk? Want vergeet niet dat zo'n hybride veel drinkt eens de batterij leeg is en de onderhoudskosten duur kunnen uitvallen. Het is namelijk een EV en brandstofwagen in 1.

Vallen nieuwe EV’s die je nu inschrijft nog steeds onder hetzelfde systeem? Dus de vrijstelling blijft eens ze verkeersbelasting invoeren voor EV’s? Zit te twijfelen om dit jaar als particulier nog eentje in te schrijven.

Terug
Bovenaan