De Tesla thread

Geen zin om dat zelf te doen? Ik ben alleszins van plan om dat zelf te doen.
Ik heb de mijne (privé) net weg gedaan voor een service.
Vehicle Health Check, omdat hij bijna 4 jaar oud is.
De filters ook. Ik kan nu de prijzen voor het vervangen niet meer zien in de app.
Voor de interieurfilter vond ik wel de moeite om zelf te doen, de filter kost 26€ per stuk in hun shop, 2 nodig. Laten vervangen door hen was wel redelijk meer. Nu toch maar gekozen om het door hen te laten doen, dat er geen gezever is.
De HEPA filter kost echter 110€ en de prijs om het door hen te laten vervangen was relatief veel lager dan de interieurfilters. Terwijl je daar toch meer werk voor moet doen. Vond ik raar.

Ze verwachten dat het 1,5 a 2 uur duurt.
Er is geen loaner en ze verwachten ook niet dat ik ter plaatse wacht lol :p

Had wel graag gewoon ff blijven wachten, val niet graag mensen lastig om mij te laten voeren en doen...

voor 62€ kan ik een loaner krijgen, mmm, gevaarlijkste is als dat nieuwe Y performance is dat ik te veel goesting ga krijgen om de mijne weg te doen hé hahaha

Ze verwachten dat het 1,5 a 2 uur duurt.
Er is geen loaner en ze verwachten ook niet dat ik ter plaatse wacht lol :p

Had wel graag gewoon ff blijven wachten, val niet graag mensen lastig om mij te laten voeren en doen...

voor 62€ kan ik een loaner krijgen, mmm, gevaarlijkste is als dat nieuwe Y performance is dat ik te veel goesting ga krijgen om de mijne weg te doen hé hahaha
Je mag toch gewoon in lobby zitten en wachten? In Brugge zijn er zetels en een tafel waar je aan kan werken. Je mag wel niet in de werkplaats kijken.
Of ge boekt een testrit tijdens uw onderhoud. Dan kost het u niks :p

Zo, dus dit weekend was mijn Model Y (2022, 69.250km) bij Tesla Tilburg om:
- de interieurfilters te vervangen: 82€ (prijs 2 filters: 52€)
- het HEPA filter te vervangen: 130€ (prijs filter: 110€)
- nazicht omdat de wagen bijna 4 jaar oud is: 330€

Vermits de meerprijs voor het vervangen van de filters beperkt was, heb ik dit laten doen.
Anders zou ik het wel zelf doen omwille van de reistijd.

Ook had ik gratis een vervangwagen gekregen voor het weekend.
Uit het nazicht bleek dat alles nog goed was, enkel dat er een beetje speling in de "rear upper link balljoints (knuckle)" zat.
Onvoldoende om af te keuren trouwens, maar ja, beter wordt dat niet natuurlijk.
Er wordt een nieuwe afspraak ingepland om die gratis ter vervangen onder garantie.

Ondertussen hadden ze ook de wagen opgeladen. Netjes.
Nu hopen dat er geen dingen opduiken na de garantie.

Djeezes dat is veel.
Tja, het omvat o.a.:
- alle lichten controleren en desnoods bijstellen
- laadpoort 5x testen
- niveau ruitenwissers, remvloeistof en koelvloeistof batterij controleren en bijvullen
- alle deurhendels, zetels, gordels, raambediening, handschoenvakje, ... controleren
- tray onder de auto losmaken en alles controleren
- ophanging en banden checken

Wat meer dan bij de keuring voor 2dehandsverkoop, maar enkele werken worden ook uitgevoerd indien nodig.
Ze zijn toch meer dan 3u bezig geweest.
Geeft vooral naar het aflopen van de garantie wat meer gemoedsrust dat de ophanging ok is, of slechte delen gratis vervangen gaan worden.

Tja, het omvat o.a.:
- alle lichten controleren en desnoods bijstellen
- laadpoort 5x testen
- niveau ruitenwissers, remvloeistof en koelvloeistof batterij controleren en bijvullen
- alle deurhendels, zetels, gordels, raambediening, handschoenvakje, ... controleren
- tray onder de auto losmaken en alles controleren
- ophanging en banden checken

Wat meer dan bij de keuring voor 2dehandsverkoop, maar enkele werken worden ook uitgevoerd indien nodig.
Ze zijn toch meer dan 3u bezig geweest.
Geeft vooral naar het aflopen van de garantie wat meer gemoedsrust dat de ophanging ok is, of slechte delen gratis vervangen gaan worden.
Tja het blijft toch veel vind ik, mijn zoon werkt in een merkgarage en daar kost een keuring checkup €59.
Ik snap het wel, je koopt ook wat gerustheid, mijn MYLR wordt in september ook 4 jaar, en helaas kan je geen garantie bijkopen, anders had ik dat zeker overwogen.

Elon Musk shared fresh details about Full Self-Driving Supervised reaching the Netherlands. According to authorities there, approval could arrive as soon as March 20.
Is de uitrol in België niet gekoppeld aan die in Nederland? In ieder geval zal het - Musk tijdlijnen kennende - misschien nog voor dit jaar zijn.

Tja het blijft toch veel vind ik, mijn zoon werkt in een merkgarage en daar kost een keuring checkup €59.
Ik snap het wel, je koopt ook wat gerustheid, mijn MYLR wordt in september ook 4 jaar, en helaas kan je geen garantie bijkopen, anders had ik dat zeker overwogen.
Ik heb vorige keer een factuur gehad op mijn EV6 van 315€ voor een jaarlijkse controle. Een 2- jaarlijkse controle die je moet doen indien je uw garantie van 7jaar wil behouden. Jaarlijks indien je hun pechverhelping gebruikt.

En die 315€ was dan ook inclusief het vervangen van de ruitewissers. Het gewoon inpluggen in hun analysesoftware is ook 120+€.
Uiteindelijk is de prijszetting perfect aanvaardbaar als je dit afzet naar de reële kost van een werknemer.

Ik heb vorige keer een factuur gehad op mijn EV6 van 315€ voor een jaarlijkse controle. Een 2- jaarlijkse controle die je moet doen indien je uw garantie van 7jaar wil behouden. Jaarlijks indien je hun pechverhelping gebruikt.

En die 315€ was dan ook inclusief het vervangen van de ruitewissers. Het gewoon inpluggen in hun analysesoftware is ook 120+€.
Uiteindelijk is de prijszetting perfect aanvaardbaar als je dit afzet naar de reële kost van een werknemer.

Als Tesla mij 3 jaar extra garantie zou aanbieden, in ruil voor een jaarlijks onderhoud van €330, zou ik dat met de glimlach aanvaarden.

Omdat wanneer - naar verluidt - de RDW Tesla's FSD-systeem certificeert in NL, de FOD Mobiliteit deze technische beoordeling direct kan overnemen voor de Belgische markt.
Dat zou ik nu niet ‘gekoppeld’ noemen. En dat is trouwens het idee voor heel de EU.
Via de RDW van NL de goedkeuring binnenhalen om zo ook in de rest goedgekeurd te geraken.
Ipv de quasi onmogelijke manier om dat op Europees niveau te doen.

Maar dat gaat allemaal niet zo snel.

Pfff, ik heb toch weinig vertrouwen in FSD, tenzij dat dat echt totaal anders werkt dan AP nu in Europa. (ik weet dat het een andere codebase of machine learning base is). En dan niet alleen het algoritme om te sturen, maar ook borden herkenning.

Wat ik allemaal dagelijks nog zie fout gaat:
- 2 baansweg met vrij smalle betonnen platen met witte lijnen aan de rand, maar geen streep in het midden: gaat gewoon in het midden rijden.
- continu verkeerde herkenning van snelheidsborden: staan ze te ver, dan niet gezien; bord achterop een vrachtwagen wordt aanzien voor een snelheidsbord waardoor hij op de snelweg 80 of zo gaat rijden.
- snelheidsbord van 30 gezien voor werken, maar niet beseffen dat het vanaf het volgende kruispunt niet meer geldig is en dus 30 blijven rijden waar je 50 mag.
- borden die iets verder weg staan of waar een tak beetje overgroeid: niet gezien.
- rijden in NL op 60 binnenwegen waar ze het briljante idee hebben gehad om stippellijnen te trekken op 1m van de rand: wagen aanziet dat als de belijning en zit je weer in het midden van de weg te rijden.
- allerlei bochten op allerlei wegen die hij niet goed kan nemen, waardoor hij trager gaat rijden (E313 naar E34 bvb) of waar je zelf moet overnemen (regelmatig op binnenwegen)

In het beste geval ga je veel trager aankomen, in het slechtste geval ga je veel trager aankomen en ondertussen ook nog verscheidene boetes verzameld hebben. Ik ga er geen geld aan uitgeven.

Zo lang ik niet volledig niet meer aansprakelijk ben, vertrouw ik het niet.

FSD is wel echt een compleet andere stack dan de huidige AutoPilot, bijna onmogelijk te vergelijken.
Er zijn ondertussen genoeg video's te vinden van testritten met FSD in Europa en het lijkt 95 % goed. Maar ja inderdaad, die 5 % zijn wel ... belangrijk :tongue:

Je mag inderdaad wat er nu misgaat niet vergelijken met FSD. Dat is een heel andere software die de situaties anders interpreteert. Hopelijk werkt de snelheidslimiet herkenning beter in die stack.

Terug
Bovenaan