De Tesla thread

Kun je daar nog accessoires mee kopen zoals dakdragers, fietsenrek etc? Destijds heb ik een setje dakdragers besteld met m'n punten, maar nog nooit gebruikt :p Maar als er ooit nog een 2e kindje komt, zal dat misschien wel van pas komen.

Bij de Model 3 Performance kan je precies geen trekhaak bestellen, klopt dat? Elders vind ik dan weer dingen terug dat je 't aftermarket moet bestellen (lastig bij leasing lijkt me) en dat het toegelaten gewicht maar de helft bedraagt van de long range. Ook zonde toch, voor mij is dat een dealbreaker...

Bij de Model 3 Performance kan je precies geen trekhaak bestellen, klopt dat? Elders vind ik dan weer dingen terug dat je 't aftermarket moet bestellen (lastig bij leasing lijkt me) en dat het toegelaten gewicht maar de helft bedraagt van de long range. Ook zonde toch, voor mij is dat een dealbreaker...
Je kan de trekhaak niet meebestellen met de auto. Je kan hem wel bestellen in de Tesla shop en zetten ze hem er achteraf op. https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model_3

Bij Tesla worden de wagens trouwens nooit afgeleverd met trekhaak. Die zetten ze er achteraf voor u op.

Ik heb zelf ook een Model 3 Performance gekocht en zit ook te twijfelen voor een trekhaak. De reden dat het maar 500kg trekken is en 25kg kogelgewicht, zou te maken hebben met de load index van de banden op de Performance. Voor de rest zijn de auto's structureel hetzelfde op. Op de ophanging zit er achter wel een klein verschil. De P heeft niet de rubberen bushing zoals de gewone uitvoering, maar geen idee als dat iets uitmaakt.

Verdorie zeg, Model Y afgekeurd op de 2dehands verkoop voor de lichten: te laag.
Ik had die wel lager gezet, maar voor ik de keuring op reed, in service menu gecalibreerd.
Sta ik op de keuring: "meneer, ze staan te laag kan u ze hoger zetten?". Terug in service menu, wil de auto dat niet doen: ik moet kennelijk wat rijden!
Mag niet, dus afgekeurd.

Inderdaad best afblijven als ze al goed stonden of Tesla zelf ze goed heeft ingesteld. Als bestuurder lijkt het soms niet zo terwijl ze wel goed staan. Niet schrikken van tegenliggers die pharen en hierdoor dus weer je lichten zelf slecht gaan afstellen, komt door de LED lichtsterkte en niet de slechte instelling op zich. Mensen moeten er maar aan wennen dat LED hedendaags is en wat feller is. Ik wordt ook verblind door andere niet Tesla merken met LED, het is niet merkgebonden.

Bij een serieuze schok mogelijk wel opnieuw in te stellen, kan bij Tesla voor € 20 als ik me niet vergis, als je een halfuurtje voor je naar de keuring moet snel een SeC binnen gaat doen ze het snel.

Kun je daar nog accessoires mee kopen zoals dakdragers, fietsenrek etc? Destijds heb ik een setje dakdragers besteld met m'n punten, maar nog nooit gebruikt :p Maar als er ooit nog een 2e kindje komt, zal dat misschien wel van pas komen.
Kunt ge ook allemaal kopen ja.
Heb er zo al een paar verkocht toen het nog met credits was 😁😜.

Momenteel nog een 1259euro credit staan en nog 2000tal gratis kilometers 😁

Een vraagje aan de Tesla kenners:
- zou je ook een Tesla kiezen indien je 65.000 km/jaar doet?
(Of opteer je dan liever voor een ander merk ?)

- momenteel heeft Tesla een actie van 0% rente op nieuwe aankopen van stock wagens (zakelijke financiële renting)
Iemand hier ervaringen mee?

- momenteel heeft Tesla een actie van 0% rente op nieuwe aankopen van stock wagens (zakelijke financiële renting)
Het hangt er van af hoe lang je dagelijkse ritten zijn en hoe lang je kan laden.
Tesla is gewoon erg goed qua EV-ervaring. Maar op laadsnelheid lopen ze wel achter.
En als je veel km's doet, kan het wel zijn dat die laadsnelheid het belangrijkste is voor een goeie EV-ervaring.

De Tesla's met grote batterijen laden enkel snel in die eerste 30%, daarna gaat het heel hard omlaag.
Degene met de kleine batterijen laden aan een hogere gemiddelde laadsnelheid, maar dat is ook maar relevant als je de batterij tot 80% wil volladen. En denk ik ook niet aan te raden als je 65k per jaar doet.

Ik zou Tesla alleszins nog meepakken in het vergelijk, maar het is geen duidelijke winnaar meer. Die tijden zijn al eventjes voorbij.
Als het budget het toelaat, zou ik zeker de Audi Q6, Mercedes GLC en BMW iX3 meenemen in je vergelijk. Zij hebben het 800V systeem, waardoor hun laadcurves die van Tesla wegblazen.

Een ander aspect om eventueel te overwegen is het verbruik. Als je van plan bent om elke nacht die batterij thuis vol te laden, ga je mogelijks je laadpaal aan een hoge laadsnelheid moeten instellen. Wat voor een hoger capaciteitstarief zorgt.
Om bv een bereik van 400km vol te laden ga je trager kunnen laden als het verbruik maar 150Wh/km is als wanneer het verbruik 250Wh/km is.

Het capaciteitstarief is toch niet zo overdreven als je boven de 10.000 kWh per jaar verbruikt?

Hier is het 56,40 per kW. Stel dat je gemiddeld aan 8 kW piek zit. 56,40 x 8 = 451,20 EUR, te delen door 10.000 kWh, zorgt voor een meerprijs van 0,0405 op je kWh prijs. Als je meer dan 56.000 km doet zal dat voor 't werk zijn en wordt je terugbetaald... Niet?

Als je PV hebt en tijdens productie verbruikt is het capaciteitstarief nog minder relevant.

Het capaciteitstarief is toch niet zo overdreven als je boven de 10.000 kWh per jaar verbruikt?

Hier is het 56,40 per kW. Stel dat je gemiddeld aan 8 kW piek zit. 56,40 x 8 = 451,20 EUR, te delen door 10.000 kWh, zorgt voor een meerprijs van 0,0405 op je kWh prijs. Als je meer dan 56.000 km doet zal dat voor 't werk zijn en wordt je terugbetaald... Niet?

Als je PV hebt en tijdens productie verbruikt is het capaciteitstarief nog minder relevant.
Het is dan ook niet correct om dat te bekijken pet kWh.

Als je een piek van 6kW hebt ipv 8kW bespaar je €112,8 op een jaar, de prijs per kWh maakt dan toch niet uit? De terugbetaling van het werk gaat ook geen rekening houden met je capaciteitstarief, een hogere piek resulteert niet in een hogere terugbetaling.

Bedoel je ander merk elektrisch?

Elektrisch zou ik weer opnieuw tesla kopen.

en als je bedoelt elektrisch 65km / j hangt dat er heel erg vanaf
Zijn dat 360 dagen van 180km of zijn dat 65 dagen van 1000 km :p

en als je bedoelt elektrisch 65km / j hangt dat er heel erg vanaf
Zijn dat 360 dagen van 180km of zijn dat 65 dagen van 1000 km :p
Dit ja.
Ik heb ook jaren 65.000km per jaar gereden: Antwerpen - Brugge. Kantoorjob om daar 10u te zitten.
Kwam neer op exact 200km per dag. Dat kan je met iedere deftige elektrische auto doen, bij de betere rij je hem slechts half leeg.
Als je op het werk kan laden, ga je altijd tussen de 60 - 80% lading zitten.

Als je niet op het werk kan laden, kan dit ook nog perfect.
Wegens de zwakke beveiliging in mijn oude meter thuis kan ik slechts max aan 20A laden, meestal doe ik 13A (=3kW)
Dan is die wagen elke nacht terug opgeladen hoor zonder rare toeren.

Het is waar dat een Tesla op 250kW piekt en daarna afzakt. Hoeveel heb je dat nodig?
Op vakantie is dat handig, maar bij gewoon verkeer ga je toch nooit terug tot 80% laden?
Tenzij je inderdaad 65 keer 1000km rijdt...

Voor de hoogste gemiddelde laadsnelheid, kan je hier kijken: https://ev-database.org/compare/fast-charging-electric-vehicle-quickest
Voertuigen die ik zie op eerste pagina's:
XPeng P9
Audi e-tron GT / Porsche Taycan
Zeekr 7X
Lotus Eletre / Emeya
MG IM5/6
Mercedes CLA
Smart #5
Volvo ES90
Polestar 5
Hongqi E-HS7
Hyundai Ioniq 5/6
Kia EV6
Conclusie: als snelladen het belangrijkste is, dan kan je beter Koreaans of Chinees kopen.

Met een Model 3 RWD leg je een serieuze afstand af op 1 batterij. Als die wagen al over de LG 5M batterij beschikt, is dat 750km WLTP. Met de LG 5L is dat 700km WLTP. Trek daar een 100km tot een dikke 100km af voor de real range.

Ik heb de RWD gehad en die is extreem zuinig. Daarmee kun je wellicht uw dagelijkse ritten doen zonder bij te laden.

Elektrisch zou ik weer opnieuw tesla kopen.
Idem hier: ik heb zelf onlangs tweedehands een Model Y gekocht. Nooit nog een nieuwe voor mij.
Die 5 à 15K aan markup (afhankelijk van de leeftijd) is het zeker waard om wat rond te kijken en eventueel te importeren, bijvoorbeeld uit Duitsland.

Bij andere merken krijg ik telkens dat typische ‘meh’ déjà vu-gevoel.
VW, Audi of Porsche moet je bijbetalen voor abonnementen op navigatie-updates en het gebruik zelf, plus die irritante pop-ups voor onderhoud terwijl er eigenlijk niets aan de hand is…

Geef mij dan maar het minimalistische Tesla-concept, inclusief standaardzaken zoals navigatie, Spotify enzovoort.

Het is dan ook niet correct om dat te bekijken pet kWh.

Als je een piek van 6kW hebt ipv 8kW bespaar je €112,8 op een jaar, de prijs per kWh maakt dan toch niet uit? De terugbetaling van het werk gaat ook geen rekening houden met je capaciteitstarief, een hogere piek resulteert niet in een hogere terugbetaling.
Voor mij wel. Ik wil per maand exact weten hoeveel ik betaald heb per kWh, inclusief alle supplementen zoals het capaciteitstarief, accijnzen en andere belastingen. Alleen daarmee kan je goed vergelijken met het CREG-terugbetalingstarief.

Als je naar de pomp gaat, weet je toch ook hoeveel je betaalt per liter? In de supermarkt gaat het ook om de prijs per liter van bijvoorbeeld water of cola.
Is het dan zo vreemd om een 'stukprijs' te willen weten?

Als je met twee 100% elektrische wagens rijdt en je kan ze in één nacht niet volledig opladen omdat je onder de 2,5 kW piek wil blijven, dan kan je beter gaan laden aan een snellader.

Het capaciteitstarief is peanuts in verhouding tot je totale verbruik als je jaarlijkse afname boven de 10.000 à 15.000 kWh zit, daar gaat het voor mij om.

Natuurlijk wil ik mijn verbruik zoveel mogelijk spreiden, wat ook de bedoeling is van het capaciteitstarief, maar soms is dat niet mogelijk en zit je toch met een hoge piek.

Idem hier: ik heb zelf onlangs tweedehands een Model Y gekocht. Nooit nog een nieuwe voor mij.
Die 5 à 15K aan markup (afhankelijk van de leeftijd) is het zeker waard om wat rond te kijken en eventueel te importeren, bijvoorbeeld uit Duitsland.

Bij andere merken krijg ik telkens dat typische ‘meh’ déjà vu-gevoel.
VW, Audi of Porsche moet je bijbetalen voor abonnementen op navigatie-updates en het gebruik zelf, plus die irritante pop-ups voor onderhoud terwijl er eigenlijk niets aan de hand is…

Geef mij dan maar het minimalistische Tesla-concept, inclusief standaardzaken zoals navigatie, Spotify enzovoort.

Voor mij wel. Ik wil per maand exact weten hoeveel ik betaald heb per kWh, inclusief alle supplementen zoals het capaciteitstarief, accijnzen en andere belastingen. Alleen daarmee kan je goed vergelijken met het CREG-terugbetalingstarief.

Als je naar de pomp gaat, weet je toch ook hoeveel je betaalt per liter? In de supermarkt gaat het ook om de prijs per liter van bijvoorbeeld water of cola.
Is het dan zo vreemd om een 'stukprijs' te willen weten?

Als je met twee 100% elektrische wagens rijdt en je kan ze in één nacht niet volledig opladen omdat je onder de 2,5 kW piek wil blijven, dan kan je beter gaan laden aan een snellader.

Het capaciteitstarief is peanuts in verhouding tot je totale verbruik als je jaarlijkse afname boven de 10.000 à 15.000 kWh zit, daar gaat het voor mij om.

Natuurlijk wil ik mijn verbruik zoveel mogelijk spreiden, wat ook de bedoeling is van het capaciteitstarief, maar soms is dat niet mogelijk en zit je toch met een hoge piek.
Nu spreek je wel over iets totaal anders.

Het is logisch dat je een prijs per eenheid wilt weten, dat wil daarom nog niet zeggen dat het verschil tussen pieken van 6kWh en 8kWh als verwaarloosbaar moeten gezien worden.

Het kan zijn dat het afhankelijk van de situatie noodzakelijk is, als je 2 elektrische wagens hebt, allebei regelmatig veel kilometers doet, allebei maar thuis bent tussen 20:00 en 06:00 (om maar een voorbeeld te geven), ... maar dan is het nog steeds interessant om dat effectief te bekijken in plaats van te zeggen het verschil is toch maar €0,01128 per kWh, het heeft geen nut om er naar te kijken.

Ik wil mijn stelling nog aanpassen naar: het is niet correct om dat enkel te bekijken per kWh ;)

ik kreeg onlangs kritiek op mijn post hier ivm de "deur grepen"

welnu ik sta toch niet alleen blijkbaar
Uitgebreider artikel: https://www.t-online.de/nachrichten...ge-wollte-helfen-autotuer-ging-nicht-auf.html

Al m'n medeleven voor die familie, een beslissing genomen door die man in een fractie van een seconde, om een andere auto in te halen, jaagde hen jammer genoeg allen behalve 1 kind, de dood in... Triestig.

Mijn ervaring wanneer ik voor het eerst in 2019 met een Tesla begon te rijden was toch een extra verantwoordelijkheidsgevoel wanneer je weet en beseft hoeveel paardenkracht je onder je voeten hebt... Een beetje zoals een buschauffeur of een piloot met passagiers achterin.

Zomaar het gaspedaal indrukken zonder deftig controle te hebben kan nefast zijn voor zowel passagiers als toevallige omstaanders.
In het begin is het wel leuk, maar met de tijd besef je meer hoe krachtig en hoe groot de consequenties kunnen zijn als je er gevaarlijke stunten mee uithaalt. 233 km/u op de autobahn zal de komende jaren niet meer voor mij zijn.

Maar toch zie ik hier geen enorm verschil met een niet-EV @TRUMP
Als er een ongeval is kan je bij een niet-EV die vergrendeld is toch ook niet zomaar openen langs buiten tenzij je gaat forceren, wat dan enkel hulpverleners kunnen doen, wat in geval van brand ook zeer snel kan gaan...
Alle deuren zijn immers VERGRENDELD... Net als bij een EV krijg je die toch niet open?

Het beste zou zijn dat er een automatische volledige ontgrendeling is van de gehele wagen in geval van een incident/ongeval, zodat men die kan openen. Maar ook als de 12V batterij plat is bij een niet-EV ga je net als bij een EV de deur langs buiten ook niet open krijgen hoor.

Die getuige/helper had dan ook niks kunnen doen... Wel met z'n brandblusser, door de ruiten in te slaan en dan de mechanische ontgrendeling te gebruiken. De brand was vermoedelijk al te ver gevorderd om dat veilig te kunnen doen.

De beste optie is dus nog altijd de ramen kapot te gooien, met bv. een brandblusser of iets zwaars.
Al is dat met gelaagd glas ook niet altijd makkelijk meer, maar over het algemeen wel veiliger omdat je dan geen glas over je en in je gezicht krijgt:

Dit ga ik toch ook wel eens kopen voor de achterdeuren:

De nieuw bestelde brandblussers voor de Model Y (zat er niet bij) en Model 3 (geldigheidsdatum verlopen) liggen al klaar!

Terug
Bovenaan