De Tesla thread

Hoe nuttig zijn de self-driving features van Tesla?

Op de website lees ik het volgende:

Als er staat "aanstaande" dan neem ik aan dat dat nog niet beschikbaar is? Die verkeersbord-herkenning voegt dat iets toe aan de rijervaring? Lijkt me echt nutteloos of past hij dan bijvoorbeeld automatisch snelheid aan aan verkeersborden?

Is "navigeren met autopilot" aangenaam? Dit lijkt me de enige feature die wel handig zou kunnen zijn.

Als je deze self-driving features niet koopt bij de start, kan je die later dan wel nog bijkopen (aan dezelfde prijs)?

Uiteraard zou een zelfrijdende wagen een enorme meerwaarde zijn en daar wil ik gerust 7,5k of zelfs veel meer voor neertellen, maar dat lijkt me met deze features nog helemaal niet aan de orde of ben ik verkeerd?
Best eens wat inlezen of je het wilt. Maar over het algemeen vinden er maar weinig mensen eap en fsd de moeite waard.

Voor model Y twijfel ik ook of ik voor de gewone of de long-range versie zou gaan. Wat vinden jullie? Is long range een grote meerwaarde?
Dat is heel persoonlijk. Je kan best wat inlezen om te kijken hoe ver je met een 80% batterij geraakt in jouw situatie. Dat hangt namelijk af van je soort ritten. Korte/lange ritten, lage of hoge snelheid, …

Als er staat "aanstaande" dan neem ik aan dat dat nog niet beschikbaar is? Die verkeersbord-herkenning voegt dat iets toe aan de rijervaring? Lijkt me echt nutteloos of past hij dan bijvoorbeeld automatisch snelheid aan aan verkeersborden?

Is "navigeren met autopilot" aangenaam? Dit lijkt me de enige feature die wel handig zou kunnen zijn.

Als je deze self-driving features niet koopt bij de start, kan je die later dan wel nog bijkopen (aan dezelfde prijs)?

Uiteraard zou een zelfrijdende wagen een enorme meerwaarde zijn en daar wil ik gerust 7,5k of zelfs veel meer voor neertellen, maar dat lijkt me met deze features nog helemaal niet aan de orde of ben ik verkeerd?

Voor model Y twijfel ik ook of ik voor de gewone of de long-range versie zou gaan. Wat vinden jullie? Is long range een grote meerwaarde?
Ik zou geen van beide nemen.
De standaard autopilot herkent snelheidsborden en kan automatisch sturen binnen het rijvak.
Je kan die features altijd later bijkopen. Momenteel zijn dezelfde prijs als upgrade of nieuw bij aankoop.

Long range of standard range is een persoonlijk keuze. De standard range is vlot genoeg en rijdt ook al een eind. Als je echt vaak lange afstanden doet en veel gaat superchargen, dan zou ik de long range pakken. Bij superchargen laad je meestal van 10-80%, dus je rijdt maar op 70% capaciteit en dan heeft de long range een voordeel.
Ik heb de standard range model 3 en op 5 maand ben ik 1x gaan super chargen, dus voor mijn gebruik is een long range overkill.

De standard range heeft een LFP batterij die minder afziet van 100% te laden en het moet ook gebeuren voor de BMS calibratie.

Ik heb de enhanced en zou het achteraf gezien niet bijgenomen hebben. Als het werkt is het leuk, maar regelmatig zijn er nog kleine foutjes woordaar ik het niet opnieuw zou nemen. Kmoet wel zeggen dat het met elke update beter is.

Beiden laad je best niet op tot 100%, want dit heeft inderdaad hetzelfde effect op de batterij. Maar de rwd moet je voor kalibratie wel af en toe eens tot 100% laden, zodat het systeem weer beter weet hoeveel procent er in de batterij zit.
Heb je daar een bron voor? Want Tesla geeft voor zover ik weet wel aan om telkens tot 100% te gaan met de LFP batterij? Momenteel laad ik mijn auto maar één keer per week op, maar wel elke keer tot 100% (Model Y met LFP batterij). Als dat beter zou zijn kan ik ook elke keer tot 80% gaan :D.

Heb je daar een bron voor? Want Tesla geeft voor zover ik weet wel aan om telkens tot 100% te gaan met de LFP batterij? Momenteel laad ik mijn auto maar één keer per week op, maar wel elke keer tot 100% (Model Y met LFP batterij). Als dat beter zou zijn kan ik ook elke keer tot 80% gaan :D.
Ik heb er al veel over opgezocht en ik zou ook niet zomaar elke keer tot 80% laden. LFP batterijen hebben ook last van een soort memory effect. Als je elke keer tot 80% laadt, krijg je daar een voltage bump waardoor de auto moeilijker of niet meer voorbij die 80% gaat willen laden.
En als je de ervaring leest van UPS'en die al 10 jaar staan te draaien met LFP accu's op 100%, is daar ook niet zoveel degradatie op te meten. Ze zullen wellicht iets minder snel slijten op 80%, maar dat memory effect is ook slecht. Ik laad gewoon tot 100% 1x per week en als ik tussendoor een bijlaadt, dan is het altijd een willekeurig percentage of gewoon nog eens tot 100%.

Tesla gaat ook geen 8 jaar garantie geven op de batterij als ze weten dat ze stuk gaat gaan door hun advies te volgen.

Er is een thread op tweakers waar ze eens statistieken gepost hebben van batterij degradatie bij LFP. En toen was het duidelijk dat ook LFP niet houdt van 100% soc.
En tesla is nogal dubbelzinnig hoe ze het geformuleerd hebben dat je tot 100% moet laden.
Het is vooral belangrijk om toch wel 1x per week tot 100% te gaan (zoals jij doet dus). Zodat de batterij management systeem kan kalibreren. Want bij LFP is het moeilijker in te schatten hoeveel % de batterij heeft.

Komende van menig Duitse merken. En van een collega te horen gekregen "wrm zou ge nu een Tesla willen? Die kwaliteit trekt op niks"
Ik "al in eentje gereden?"
Zij "nee, maar dat is toch algemeen geweten"

Dan gisteren toch een testrit geboekt voor de m3 en mY. Kwalitatief niks op aan te merken.
De model Y oogde kwalitatief wel minder dan de m3 (maarja..dat is een nieuw model).
De model Y reed daarentegen wel makkelijker en intuïtiever.
Maar ben hoe dan ook zwaar overtuigd van het elektrisch rijden en het merk Tesla.
Oorspronkelijke reden dat ik voor het merk ben gaan zien: ik denk er sterk over na om op zelfstandige basis te gaan werken. Ik zou al minstens 1 klant hebben die mij minstens 1 jaar wil inhuren.
Ik was dan ook al prijzen gaan vergelijken op leaseplan 30k km op 72 maanden. En zelfs een redelijk simpele peugeot 508 kwam bijna aan de prijs van een m3 qua leaseprijs.. dan is het rap gekozen natuurlijk.

Na de 2 testritten kroop ik terug achter het stuur van mijn "premium Audi Q3"..lol..die voelde plots aan als een blikken doos die geen power had

Ik denk dat je post exact weergeeft hoe Tesla je probeert te overtuigen: door uit te spelen waar een EV erg sterk in is. De meesten stappen uit een wagen met normale motorisatie in een EV die veel krachtiger en explosiever voelt. Dan vergeet je snel alle andere zaken zoals bouwkwaliteit, ergonomie,...

En dat heeft Tesla als USP gemaakt terwijl dat niet zo is. Er zijn nu al heel wat EV's op de markt met dezelfde kwaliteiten.

Vergelijken tussen een oude dieselstoof en een EV is geen goed idee.

Heeft iemand advies over welke laadpas je best kan nemen bij een Tesla als freelancer?

Ik vroeg me ook af of je daarmee bij superchargers kon laden. Dat gaat daar natuurlijk ook zonder laadpas, maar misschien is het minder gedoe met facturen als je alles via een laadpas kan doen?

Heeft iemand advies over welke laadpas je best kan nemen bij een Tesla als freelancer?

Ik vroeg me ook af of je daarmee bij superchargers kon laden. Dat gaat daar natuurlijk ook zonder laadpas, maar misschien is het minder gedoe met facturen als je alles via een laadpas kan doen?
Met een laadpas aan Tesla superchargers gaat naar mijn weten niet, is gewoon via de Tesla (app).
Welke laadpas voor jou het beste is hangt wat van je gebruik af? Aangezien ik eerder uitzonderlijk publiek laad, is dat in mijn geval een laadpas zonder maandelijkse kost maar met een kleine kost per laadsessie (e-flux).

Komende van menig Duitse merken. En van een collega te horen gekregen "wrm zou ge nu een Tesla willen? Die kwaliteit trekt op niks"
Ik "al in eentje gereden?"
Zij "nee, maar dat is toch algemeen geweten"

Dan gisteren toch een testrit geboekt voor de m3 en mY. Kwalitatief niks op aan te merken.
De model Y oogde kwalitatief wel minder dan de m3 (maarja..dat is een nieuw model).
De model Y reed daarentegen wel makkelijker en intuïtiever.
Maar ben hoe dan ook zwaar overtuigd van het elektrisch rijden en het merk Tesla.
Oorspronkelijke reden dat ik voor het merk ben gaan zien: ik denk er sterk over na om op zelfstandige basis te gaan werken. Ik zou al minstens 1 klant hebben die mij minstens 1 jaar wil inhuren.
Ik was dan ook al prijzen gaan vergelijken op leaseplan 30k km op 72 maanden. En zelfs een redelijk simpele peugeot 508 kwam bijna aan de prijs van een m3 qua leaseprijs.. dan is het rap gekozen natuurlijk.

Na de 2 testritten kroop ik terug achter het stuur van mijn "premium Audi Q3"..lol..die voelde plots aan als een blikken doos die geen power had
Ik denk niet dat mijn volgende nog een Tesla is
Daar zijn meerdere redenen voor
  1. De belangrijkste reden is Elon Musk.
  2. Maar daarnaast probeert Tesla alles automatisch te laten lopen, maar dat werkt gewoon niet altijd correct. In 't begin kon ik met die dingen nog leven, maar er zijn enkele dingen me echt mateloos storen:
    1. Automatische regenwissers die voor geen meter werken (omdat Musk geen patentrechten wilt betalen) . Vorige update gingen de ruitenwissers veel te snel, met de nieuwste weer veel te traag
    2. Je bent zelf op geen enkele manier in staat om volledig autonoom te bepalen hoe snel je met de wagen rijdt. Ook al heb je alles op "zelf snelheid instellen" ingesteld, dan nog gaat de wagen autonoom versnellen omdat hij denkt dat dat op die plaats mag. Dus versnelt mijn model 3 op de verkeerswisselaar van Bertem steevast naar 120km/h op een plek waar je maar 70 km/h mag rijden. Omdat de wagen zogezegd "automatisch" rijdt, heb je ook geen dashbord met snelheidsaanduideling voor je, je ziet dat dus niet. Verder vertraagt de wagen ook iedere keer opnieuw op de ring van Mechelen, je mag daar 90km/h, maar de wagen remt gewoon vrij bruusk af naar 40 km/h, en zo zijn er nog wel enkele plekken.
    3. Tesla Vision is bij nieuwere wagens duidelijk hit or miss. Er is een reden waarom ieder ander merk ook sensoren gebruikt om te parkeren. Filmpjes genoeg van mensen die op 30 cm van een muur staan, terwijl de auto aangeeft dat je nog 90cm hebt...
    4. Je kan ook niet zelf bepalen om je accu op te warmen voor fast charging, dat lukt dus alleen wanneer je gebruik maakt van het Tesla Supercharger Netwerk. Dus wanneer je andere snelladers gebruikt, is dat trager. Bij de meeste merken kan je dat zelf activeren.
    5. Je hebt om de zoveel tijd updates, maar dat zijn niet altijd verbeteringen. Soms verdwijnt er ook een functionaliteit die je wel leuk vond. Meestal komt die dan wel terug nadien. Sommige updates begin vorig jaar waren gewoon storend (er is een update geweest waarbij de lichten automatisch bestuurd werden wanneer je adaptive cruise control wou gebruiken), erg leuk wanneer je dan met een auto rijdt zonder snelheidsaanduiding voor je, die wanneer je de adaptive cruise control opzet gewoon op een drukke baan de grootlichten opzet terwijl je een 10-tegenliggers aan 't kruisen bent.
  3. De draaicirkel is gewoon belachelijk groot.

De reden van de overstap is niet een gebrek aan kwaliteit. Het interieur is van betere kwaliteit dan van mijn vorige premioem auto (BMW met exclusive interieur). Mensen die anders beweren begrijpen het verschil tussen kwaliteit en premium materialen niet.
Verder is de wagen ook extreem zuinig, rijdt hij echt goed, de automatische richtingsaanwijzers zijn een zegen. Ook de navigatie met integratie van het laden is top.
Maar mijn volgende gaat een EQE of een ID.7 zijn, ik heb nog een jaartje de tijd om te beslissen.

Na 20k km kan ik u er in volgen.

Ik stoorde me enkel aan Vision en ruitenwissers, maar ruitenwisserprobleem is opgelost nu je ze ook kan uitschakelen op AP

Ik denk niet dat mijn volgende nog een Tesla is
Daar zijn meerdere redenen voor
  1. De belangrijkste reden is Elon Musk.
  2. Maar daarnaast probeert Tesla alles automatisch te laten lopen, maar dat werkt gewoon niet altijd correct. In 't begin kon ik met die dingen nog leven, maar er zijn enkele dingen me echt mateloos storen:
    1. Automatische regenwissers die voor geen meter werken (omdat Musk geen patentrechten wilt betalen) . Vorige update gingen de ruitenwissers veel te snel, met de nieuwste weer veel te traag
    2. Je bent zelf op geen enkele manier in staat om volledig autonoom te bepalen hoe snel je met de wagen rijdt. Ook al heb je alles op "zelf snelheid instellen" ingesteld, dan nog gaat de wagen autonoom versnellen omdat hij denkt dat dat op die plaats mag. Dus versnelt mijn model 3 op de verkeerswisselaar van Bertem steevast naar 120km/h op een plek waar je maar 70 km/h mag rijden. Omdat de wagen zogezegd "automatisch" rijdt, heb je ook geen dashbord met snelheidsaanduideling voor je, je ziet dat dus niet. Verder vertraagt de wagen ook iedere keer opnieuw op de ring van Mechelen, je mag daar 90km/h, maar de wagen remt gewoon vrij bruusk af naar 40 km/h, en zo zijn er nog wel enkele plekken.
    3. Tesla Vision is bij nieuwere wagens duidelijk hit or miss. Er is een reden waarom ieder ander merk ook sensoren gebruikt om te parkeren. Filmpjes genoeg van mensen die op 30 cm van een muur staan, terwijl de auto aangeeft dat je nog 90cm hebt...
    4. Je kan ook niet zelf bepalen om je accu op te warmen voor fast charging, dat lukt dus alleen wanneer je gebruik maakt van het Tesla Supercharger Netwerk. Dus wanneer je andere snelladers gebruikt, is dat trager. Bij de meeste merken kan je dat zelf activeren.
    5. Je hebt om de zoveel tijd updates, maar dat zijn niet altijd verbeteringen. Soms verdwijnt er ook een functionaliteit die je wel leuk vond. Meestal komt die dan wel terug nadien. Sommige updates begin vorig jaar waren gewoon storend (er is een update geweest waarbij de lichten automatisch bestuurd werden wanneer je adaptive cruise control wou gebruiken), erg leuk wanneer je dan met een auto rijdt zonder snelheidsaanduiding voor je, die wanneer je de adaptive cruise control opzet gewoon op een drukke baan de grootlichten opzet terwijl je een 10-tegenliggers aan 't kruisen bent.
  3. De draaicirkel is gewoon belachelijk groot.

De reden van de overstap is niet een gebrek aan kwaliteit. Het interieur is van betere kwaliteit dan van mijn vorige premioem auto (BMW met exclusive interieur). Mensen die anders beweren begrijpen het verschil tussen kwaliteit en premium materialen niet.
Verder is de wagen ook extreem zuinig, rijdt hij echt goed, de automatische richtingsaanwijzers zijn een zegen. Ook de navigatie met integratie van het laden is top.
Maar mijn volgende gaat een EQE of een ID.7 zijn, ik heb nog een jaartje de tijd om te beslissen.
Probleem 2 heb ik helemaal niet. Versnellen doet hij nooit bij mij als ik huidige snelheid kies.

3 is veel beter sinds de update

4 ook geen last van. Als ik een niet-tesla super charger ingeef, dan verwarmd hij ook voor. Wil je dat echt on the fly dan kun die S3XY buttons kopen.

Als de model 3 RWD neemt, dan is er weinig dat daarmee kan concurreren binnen hetzelfde budget. En de RWD met 60kWh rijdt evenveel als een ander merk met 80kWh door het lage verbruik.

De ruitenwissers vind ik persoonlijk het grootste minpunt. Die werken goed overdag maar niet bij schemer of nacht. Hopelijk wordt dit nog verbeterd met een update.

Probleem 2 heb ik helemaal niet. Versnellen doet hij nooit bij mij als ik huidige snelheid kies.
Dit komt echt maar op sommige plaatsen voor en kan je niets aan doen, behalve niet op ap/tacc rijden. Heel vervelend als je vaak langs zo’n locatie passeert.

@ugar volgens mij gebruik je de verkeerde navigatie om naar snelladers te navigeren. Want de auto verwarmt ook voor bij andere snelladers.
Maar toegegeven, erg duidelijk is het niet.
En tesla vertikt het om sommige laadpunten in hun navigatie op te nemen, voor mij een vervelend nadeel want zowat geen enkele snellader die ik gebruik wil tesla in hun navigatie opnemen.

4 ook geen last van. Als ik een niet-tesla super charger ingeef, dan verwarmd hij ook voor. Wil je dat echt on the fly dan kun die S3XY buttons kopen.

Als de model 3 RWD neemt, dan is er weinig dat daarmee kan concurreren binnen hetzelfde budget. En de RWD met 60kWh rijdt evenveel als een ander merk met 80kWh door het lage verbruik.

De ruitenwissers vind ik persoonlijk het grootste minpunt. Die werken goed overdag maar niet bij schemer of nacht. Hopelijk wordt dit nog verbeterd met een update.

Levensgevaarlijk toch, ruitenwissers die niet werken zoals het hoort.
Mijn regensensor doet het ook vaak niet zoals ik het wil, maar dan ik wel nog altijd manueel ingrijpen door aan het sensorknopje een tik te geven zodat ie gevoeliger of minder gevoelig wordt.

Levensgevaarlijk toch, ruitenwissers die niet werken zoals het hoort.
Mijn regensensor doet het ook vaak niet zoals ik het wil, maar dan ik wel nog altijd manueel ingrijpen door aan het sensorknopje een tik te geven zodat ie gevoeliger of minder gevoelig wordt.
Je kan de ruitenwissers natuurlijk wel op niet automatisch zetten, wat ik de laatste tijd een aantal keer heb gedaan. Maar het is toch wel tekenend dat na 4-5 jaar er niet in slagen om die ruitenwissers fatsoenlijk te laten werken, er nog steeds niet gekozen wordt om dat structureel op te lossen door te doen wat alle andere automerken doen.

Alleen op bepaalde plekken
Tsja, ondertussen hebben sommige mensen meer dan een jaar met een wagen gereden die die sensoren niet hadden, en dat niet goed werkte.
Dat is het grote probleem van Tesla: wagen heeft geen specificaties, je koopt een wagen die in 4s 0-100 km/h doet en een range van 614 km heeft en zetelverwarming heeft. En de kans is groot dat de wagen die geleverd wordt beter is dan wanneer je die bestelde, maar de max payload van mijn model 3 was 50kg lager dan toen ik die bestelde (en die is echt niet zo hoog, 420 kg)
Dat is een feit, maar er zijn ook nadelen aan verbonden.
Dat is ondertussen al > 5 jaar een probleem. Dat kan volgens mij alleen echt verbeteren als de natuurwetten veranderen. Tesla probeert met de autopilot camera regendetectie te doen (heel korte scherpstelafstand) met een lens die inherent voor iets anders dient (wagens die een stuk voor jouw tesla rijden detecteren).

Terug
Bovenaan