De Rode Duivels | de laatste rechte lijn naar het WK2022 in Qatar (20/11-18/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ongelofelijk eigenlijk, hoe het kan verkeren. Zelfde ploeg, zelfde coach. Twee jaar geleden knap Europees kampioen, nu barrages verliezen van Noord-Macedonië begot.

Ongelofelijk eigenlijk, hoe het kan verkeren. Zelfde ploeg, zelfde coach. Twee jaar geleden knap Europees kampioen, nu barrages verliezen van Noord-Macedonië begot.
Was dat niet afgelopen zomer (door uitstel corona?).

Nouja, in september waren ze zo goed als zeker, daarna thuis gelijk tegen Zwitserland, uit gelijk tegen Noord-Ierland en nu eruit tegen Noord-Macedonie thuis.

Probleem met interlandvoetbal is dat je op korte tijd een team moet smeden natuurlijk, en bij veel ploegen kan je geen versterkingen halen voor bepaalde posities. Je moet het doen met de spelers dat je hebt, en buiten de topteams is dat in de breedte niet ideaal. Zelfs wij zitten vrij krap vanachter, met alle respect voor de verdedigers. En ook zonder een De Bruyne of Lukaku (of een hazard die top is) voel je toch direct een verschil tegen een groter land.

Een groter land kan op een periode van 2-3 weken tijd echt een team smeden en daar iets mee gaan doen. Op een toernooi raken de automatismes erin, en kan je surfen op de golf vooral als het mentaal goed zit. Er zijn nog wel teams die op de valreep zich kwalificeerden en dan het toernooi winnen of een slechte groepsfase afwerken maar dan goed zijn in de knock-out fase. Een dosis geluk is er ook mee gemoeid enzovoort. En met de vorm kan het ook keren natuurlijk. Voor Verrati en Donnarumma is het de tweede domper deze maand bijvoorbeeld. Inter met Barella is ook niet in vorm. Juve lag eruit in de CL. Spinazolla is nog steeds geblesseerd. Tja. Dat was een team deze zomer. En een echte diepe spits hebben ze ook niet.

Ze waren wel beter dan Macedonie vandaag, maar je moet uw match ook nog winnen natuurlijk.

Leuk voor Noord-Macedonië maar wat een hold-up eigenlijk. Totaal weggespeeld door Italië, 32 kansen tegen 4. Maar dat 1 afstandsschot gaat er in blessuretijd in 😅. Portugal zal het wel afmaken nu.

't Was zo'n typische match die elke topploeg wel eens kan voorhebben. Het Milan-Club van met Mendoza, het Anderlecht-Oostende van het debuut van Vercauteren als trainer indertijd. Resem kansen missen en deksel op de neus.
Dat zegt weinig over hoe de ploeg en coach het doen nu. Puur pech.

Dat ze die barrages moesten spelen is wat anders. Dat had nooit gemogen eigenlijk.

Ik denk dat je "op papier" fout gebruikt. Op papier hadden wij een steengoede defensie, met uitzondering van de linksback. Op papier waren Vermaelen en Kompany een van de sterkste duo's ter wereld, in de realiteit waren ze te vaak geblesseerd om echt een impact te maken op onze ploeg. Op papier was dat duo, imo, ook op een hoger niveau dan ons centrale middenveld. Witsel, Fellaini, Dembele, Nainggolan schat ik toch lager in dan Vermaelen en Kompany in hun hoogdagen, en van een gelijkaardig niveau als Alderweireld en Vertonghen.

Maar ik zeg dan ook al jaren dat het ons middenveld is dat tekort schiet om prijzen te pakken. Misschien minder omwille van de spelers die er staan, en meer omwille van hoe onze coaches ze liet spelen, maar toch. Het ontbreken van een echt goeie 6 was/is een veel groter probleem binnen deze gouden generatie dan het ontbreken van een echt goeie linksback dat was/is. Nainggolan had daar wel het potentieel voor, maar die is toen nooit zo gebruikt bij de nationale ploeg (en is daarna ook op clubniveau weg geëvolueerd van de nummer 6). Junior Malanda was ooit mijn grote hoop voor die positie, maar daar heeft het lot helaas anders over beslist.

In elk geval hoeft je verdediging geen absolute wereldtop te zijn, als je daar je tactiek op aanpast en je de slag op het middenveld wint. Ik zeg ook al jaren dat België beter zou evolueren naar een regelrechte counterploeg, want daar hadden (en hebben) we echt de spelers voor.
Ik kan me hier wel ongeveer in vinden, maar met het verschil dat ik ons middenveld ook weergaloos vond. Het probleem was de discipline op de 6. Fellaini en Witsel hadden beide perfecte spelers kunnen zijn voordie positie. Witsel meer dan Fellaini omdat Fellaini eigenlijk beter uit de verf komt als hij regelmatig de schakel kan zijn naar de aanval. Maar geen van beide heeft zich tijdig willen of kunnen toeleggen op die positie. En ook Defour kon op die positie eigenlijk ook genoeg kwaliteit brengen indien nodig maar die was al veel te vroeg kapot. En nu hebben we eigenlijk niemand meer rondlopen op die positie die écht top is.

En op zich is dat geen probleem maar bij ons kwam dat wel samen met het feit dat we nooit twee betrouwbare backs hadden én dat we nooit een coach hebben gehad discipline opdroeg via instructie, of die de ploeg goed opstelde. Vaak zetten ze daar twee spelers centraal en zag je zichtbaar dat het niet duidelijk was wie wanneer moest of kon gaan. En als je dat fenomeen hebt tegelijk met twee spelers die de bal traag naar voor brengen (Witsel en Dembele bijvoorbeeld) én de instructie en coaching zijn niet op hun plaats om automatisch de juiste spelers te vinden... Dat is een groot probleem voor een counterploeg zoals wij. Wij hebben eigenlijk enorm veel geteerd op klasseflitsen van De Bruyne, keepers die het middenveld oversloegen en onze fysieke presence om goals af te dwingen. Er is nooit aangepast op onze zwakheden en élke tegenstander met een beetje gekwiekstheid in de ploeg heeft ons genadeloos afgestraft.

Tegen Italië zag je dat er nog eigenlijk kwaliteit genoeg was, maar we werden keihard gepakt door een slimmere tegenstander. De laatste wedstrijd tegen Frankrijk geven we kinderlijk een luxepositie weg.

En zo zijn er vanalle pijnpuntjes die nooit werden aangepakt.

Tegen Italië werd duidelijk dat met 5 verdedigers spelen je centrale middenveld verzuipt, en als je dan 'modern' verdedigt afstandsschoten/insnijdende schoten gevaarlijk zijn (wanneer hap je toe?).

Ik kan het niet meer oneens zijn met een post eigenlijk.

Ten eerste: Witsel geen discipline :help:. En ik zeg dat als Anderlechtsupporter die die kerel iemand van mijn ploeg voor mijn neus heb zien doormidden trappen. Het middenveld overslaan. Terwijl Witsel dan weer verweten wordt te traag naar voren spelen. Lijkt me nogal contradictorisch. Onze fysieke presence om goals af te dwingen? Nu doe je net alsof we nooit knappe combinaties vanuit de techniek brachten. De tijd van het hotseklotsevoetbal van Wilmots die 3 Iraniërs eraf loopt ligt ver achter ons, al kon Lukaku het ook zo wel. Maar we scoorden vanuit alle posities en vaak met erg knap en mooi doorsteekvoetbal vanuit de combinatie dankzij KDB, de Hazards, Mertens, Meunier en andere Chadli's.
Defour als 6 was Europees hoogstens subtop. Geen jongen om prijzen mee te pakken op interlandniveau. Kwam bij Porto met moeite aan speelkansen... op de 8.
Dat Dembele te vaak rondjes draaide op de 6, daar ga ik volledig mee akkoord. Prachtige voetballer maar functioneel was het allemaal niet. En nooit echt een goeie link met iemand rond hem. Spijtig.

Dat er nooit is aangepast op onze zwakheden: ook al totaal niet mee akkoord. De switch van de statische, trage en onvoorspelbare 4-3-3 (waarbij zowel KDB als Hazard geen goeie wisselwerking vonden, als de overload aan goeie CV's die we hadden niet tot hun recht kwamen, als het gebrek aan goeie backs dat we hadden werd uitgebuit) naar de 3-4-3 die die problemen oplosten waren een aanpassing van onze zwakheden en een bijna optimale benutting van de sterktes van de kern. Die kern had echter nog altijd wel mankementen, een gegeven waar veel Belgen het moeilijk mee hebben om dat in te zien.

En over welke match tegen Italië heb je het, die op Euro 2021? Want toen liepen we te spelen zonder onze 2 sterkhouders (KDB en Hazard), enfin KDB was er half bij maar speelde met een blessure, met een Witsel die fysiek te ver aan 't gaan was, zonder een Kompany dat de patron was achteraan, en met een aantal spelers totaal uit vorm (Tielemans, Carrasco). Ik herhaal: dan zijn we maar een heel matig ploegje. Dat niet alleen van Italië kan verliezen maar ook van een resem andere ploegen.

Het is ook wel een beetje typisch dat men dan als supporter staat te roepen alsof een simpele ingreep van de trainer alles ineens anders doet lopen, alsof het een FIFA-spel is. Ik denk ook dat we eens een andere lucht zouden mogen snuiven op de T1, maar zo eenvoudig is dat allemaal niet vrees ik.

Probleem met interlandvoetbal is dat je op korte tijd een team moet smeden natuurlijk, en bij veel ploegen kan je geen versterkingen halen voor bepaalde posities. Je moet het doen met de spelers dat je hebt, en buiten de topteams is dat in de breedte niet ideaal. Zelfs wij zitten vrij krap vanachter, met alle respect voor de verdedigers. En ook zonder een De Bruyne of Lukaku (of een hazard die top is) voel je toch direct een verschil tegen een groter land.

Een groter land kan op een periode van 2-3 weken tijd echt een team smeden en daar iets mee gaan doen. Op een toernooi raken de automatismes erin, en kan je surfen op de golf vooral als het mentaal goed zit. Er zijn nog wel teams die op de valreep zich kwalificeerden en dan het toernooi winnen of een slechte groepsfase afwerken maar dan goed zijn in de knock-out fase. Een dosis geluk is er ook mee gemoeid enzovoort. En met de vorm kan het ook keren natuurlijk. Voor Verrati en Donnarumma is het de tweede domper deze maand bijvoorbeeld. Inter met Barella is ook niet in vorm. Juve lag eruit in de CL. Spinazolla is nog steeds geblesseerd. Tja. Dat was een team deze zomer. En een echte diepe spits hebben ze ook niet.

Ze waren wel beter dan Macedonie vandaag, maar je moet uw match ook nog winnen natuurlijk.
Immobile geen diepe spits? Schiet er nochtans jaar in jaar uit 20+ binnen in de Serie A. Ik denk niet dat dat een probleem mag zijn bij Italië. Intrinsiek gewoon een hele goede spits. Het komt er alleen bij Italië minder uit dan bij Lazio. Ik denk dat het gemis van Chiesa veel zwaarder heeft doorgewogen. En als ik zie wie er gisteren is ingevallen, hebben ze in het aanvallende compartiment toch veel minder weelde dan bijvoorbeeld Frankrijk of Engeland.

Italië heeft gisteren gewoon ongelofelijke veel pech gehad. Laat ze die wedstrijd 10 keer opnieuw spelen en ze winnen zeker 9 keer, misschien zelfs tien keer. Echt zo'n typische FIFA wedstrijd die op zo'n moment dodelijk is. Ze hebben het eigenlijk vooral laten liggen in de kwalificaties, net zoals Portugal overigens. Doodzonde dat we op die manier één van beide landen moeten missen op het EK. Enfin, ik ga er vanuit dat Portugal wél gewoon wint van Macedonië volgende week.

Daarnaast is Italië gewoon een team zonder echt een resem wereldtoppers vind ik. Op het EK was het een fantastische ploeg, maar individueel waren en zijn ze echt niet het sterkste land ter wereld. Op momenten zoals gisteren kan je een individuele klasse van een wereldtopper a la Benzema of Mbappé toch heel goed gebruiken. Zo iemand hebben ze bij Italië op dit moment niet.

Ik begrijp het niet goed, waarom ik zogezegd open deuren intrap. @Pinkman; legt het goed uit, en ik ga akkoord. Maar zoiets heel anders zeg ik toch niet. Buiten misschien Immobile geen diepe spits noemen oké. Misschien onderschat ik zijn kwaliteiten wat, maar het is zoals je zegt het is geen individuele wereldtopper zoals Benzema of Mbappe.

Lijkt er ook wel op met deze uitslagen dat er misschien geen nieuwe landen zullen debuteren op het WK. Congo (als je Zaïre even niet meerekent) en Mali doen allebei een slechte zaak. Het kan nog in de terugwedstrijd, maar ik geloof er toch niet in. In Oceanie kan er nog een debutant, maar dat lijkt al onwaarschijnlijk. En Noord-Macedonie kan ook nog als ze Portugal verslaan.

Er is nog nooit een WK geweest waar geen enkel land in debuteerde. Technisch gezien hebben we met Qatar wel een debutant, maar op het allereerste WK na is er nog nooit een debutant "de host" geweest.

Lijkt er ook wel op met deze uitslagen dat er misschien geen nieuwe landen zullen debuteren op het WK. Congo en Mali doen allebei een slechte zaak. Het kan nog in de terugwedstrijd, maar ik geloof er toch niet in. In Oceanie kan er nog een debutant, maar dat lijkt al onwaarschijnlijk. En Noord-Macedonie kan ook nog als ze Polen verslaan.

Er is nog nooit een WK geweest waar geen enkel land in debuteerde. Technisch gezien hebben we met Qatar wel een debutant, maar op het allereerste WK is er nog nooit een debutant "de host" geweest.
Noord-Macedonië speelt tegen Portugal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan