Ik denk dat je "op papier" fout gebruikt. Op papier hadden wij een steengoede defensie, met uitzondering van de linksback. Op papier waren Vermaelen en Kompany een van de sterkste duo's ter wereld, in de realiteit waren ze te vaak geblesseerd om echt een impact te maken op onze ploeg. Op papier was dat duo, imo, ook op een hoger niveau dan ons centrale middenveld. Witsel, Fellaini, Dembele, Nainggolan schat ik toch lager in dan Vermaelen en Kompany in hun hoogdagen, en van een gelijkaardig niveau als Alderweireld en Vertonghen.
Maar ik zeg dan ook al jaren dat het ons middenveld is dat tekort schiet om prijzen te pakken. Misschien minder omwille van de spelers die er staan, en meer omwille van hoe onze coaches ze liet spelen, maar toch. Het ontbreken van een echt goeie 6 was/is een veel groter probleem binnen deze gouden generatie dan het ontbreken van een echt goeie linksback dat was/is. Nainggolan had daar wel het potentieel voor, maar die is toen nooit zo gebruikt bij de nationale ploeg (en is daarna ook op clubniveau weg geëvolueerd van de nummer 6). Junior Malanda was ooit mijn grote hoop voor die positie, maar daar heeft het lot helaas anders over beslist.
In elk geval hoeft je verdediging geen absolute wereldtop te zijn, als je daar je tactiek op aanpast en je de slag op het middenveld wint. Ik zeg ook al jaren dat België beter zou evolueren naar een regelrechte counterploeg, want daar hadden (en hebben) we echt de spelers voor.