De Rode Duivels | de laatste rechte lijn naar het WK2022 in Qatar (20/11-18/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Los daarvan zou dat compleet nutteloos zijn op dit moment voor het wedstrijdritme. Moest het WK zoals gewoonlijk in de zomer doorgaan, was het een ander verhaal. Die 2 moeten zorgen dat ze in de zomer van ploeg veranderen en hebben dan tijd genoeg om dit te geraken tegen het WK begint.

Hoho.

Volgt gij ook een beetje voetbal ?
Het zijn geen Kompany's of Lukaku's, maar stonden die allemaal zoveel verder op die leeftijd ?

Vermaelen zat nog bij Ajax, Kompany vertrok net bij Hamburg en Witsel bij Standard.
Hazard kwam pas in de 1e ploeg bij Lille en Charles heeft al CL ervaring, Doku zelfs al op een EK.

Onze toppers zien verdedigen tegen Italië het afgelopen EK ? of onze match tegen Frankrijk in de Nations League ?
Ik leg de nadruk op de middelmatige defensie en gij vernoemt in uw betoog quasi allemaal spelers die geen verdediger zijn :unsure:
En sorry, maar uw vergelijkingen met Kompany, Vermaelen, Witsel en Hazard gaan toch totaal niet op? Dat waren stuk voor stuk spelers waar je van wist dat ze grote mannen gingen worden. Bij deze selectie (defensie!!) stel ik me grote vragen. Al vrees ik gewoon dat er niets beters is, defensief.

Maar mss zijn we te verwend geweest de afgelopen 7 jaar. Qua individuele kwaliteit dan. Niet qua prestaties op tornooien natuurlijk.

Ik leg de nadruk op de middelmatige defensie en gij vernoemt in uw betoog quasi allemaal spelers die geen verdediger zijn :unsure:
En sorry, maar uw vergelijkingen met Kompany, Vermaelen, Witsel en Hazard gaan toch totaal niet op? Dat waren stuk voor stuk spelers waar je van wist dat ze grote mannen gingen worden. Bij deze selectie (defensie!!) stel ik me grote vragen. Al vrees ik gewoon dat er niets beters is, defensief.

Maar mss zijn we te verwend geweest de afgelopen 7 jaar. Qua individuele kwaliteit dan. Niet qua prestaties op tornooien natuurlijk.
Jij noemt de selectie pure middelmaat en zeker de defensie
Vertonghen was op zijn 20e net uit een uitleenbeurt aan Waalwijk en Meunier kwam pas piepen bij Club. Op basis van dat zou ik dan toch Bornauw en Theate zeker nog het voordeel van de twijfel geven in hun ontwikkeling.

Op die leeftijd was er ook bij die mannen (behalve Kompany en Witsel die al heel vroeg in een 1e team stonden) ook zeker nog nie geweten dat het grote speler zouden worden. Talent in overvloed absoluut, maar dat heeft de komende generatie ook hoor. Gewoon nog wat tijd geven.

Zelf heel benieuwd naar Mangala

Het is een feit dat onze huidige generatie (inclusief de gestopte spelers) niet snel geëvenaard gaat worden qua kwaliteit. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat we teruggaan naar de periode 2003-2013. Ik denk dat we ons wel met regelmaat gaan plaatsen voor de grote toernooien.

Maar zelfs in de "gouden generatie" was het knelpunt toch ook de defensie?
Met alle respect voor een Vertonghen, Alderweireld en co maar écht top waren die toch ook niet he? Ik bedoel dan in vergelijking met andere posities waar je top 3 vd wereld lopen hebt/had he. Dat waren die jongens ook nooit, en hun vervangers al zeker niet.

Ik ben gemeend benieuwd waar al die jonge gasten binnen 4 jaar staan. Als ze allemaal het niveau van Jan en Toby halen (lees: basisplaats bij een subtopper in een goeie competitie/topper in een middelmatige competitie) draai je idd vlot mee op elk toernooi. Die uitschieter van een bronzen medaille haal je er, op papier, niet mee, dat klopt. Maar de kwartfinales, waar onze gouden generatie ook genoeg gestrand is, lukt daar ook mee hoor.

Ach, wie weet eindigen we in poulefases als tweede met deze mindere generatie waardoor we de gemakkelijke route naar de finale krijgen en eindigen we effectief in de finale.

Maar zelfs in de "gouden generatie" was het knelpunt toch ook de defensie?
Met alle respect voor een Vertonghen, Alderweireld en co maar écht top waren die toch ook niet he? Ik bedoel dan in vergelijking met andere posities waar je top 3 vd wereld lopen hebt/had he. Dat waren die jongens ook nooit, en hun vervangers al zeker niet.

Ik ben gemeend benieuwd waar al die jonge gasten binnen 4 jaar staan. Als ze allemaal het niveau van Jan en Toby halen (lees: basisplaats bij een subtopper in een goeie competitie/topper in een middelmatige competitie) draai je idd vlot mee op elk toernooi. Die uitschieter van een bronzen medaille haal je er, op papier, niet mee, dat klopt. Maar de kwartfinales, waar onze gouden generatie ook genoeg gestrand is, lukt daar ook mee hoor.
Je moet toch ook niet op elke positie een top 3 speler hebben lopen om kampioen te spelen. Maar een Vermaelen, Kompany, Alderweireld, Vertonghen is toch de top. Flank verdedigers is een ander verhaal

Je moet toch ook niet op elke positie een top 3 speler hebben lopen om kampioen te spelen. Maar een Vermaelen, Kompany, Alderweireld, Vertonghen is toch de top. Flank verdedigers is een ander verhaal
Ik zeg toch nergens dat je op elke positie top 3 nodig hebt om kampioen te spelen? Ik zeg gewoon dat onze defensie in de gouden generatie, op papier, ook het minste was van heel de ploeg. Want je 2 beste waren van glas en die andere 2 waren, nogmaals op papier, van een lager niveau dan u middenveld en u keeper.
Dus die paniek dat deze verdediging te min is, is nog totaal niet nodig.

Ik denk dat je "op papier" fout gebruikt. Op papier hadden wij een steengoede defensie, met uitzondering van de linksback. Op papier waren Vermaelen en Kompany een van de sterkste duo's ter wereld, in de realiteit waren ze te vaak geblesseerd om echt een impact te maken op onze ploeg. Op papier was dat duo, imo, ook op een hoger niveau dan ons centrale middenveld. Witsel, Fellaini, Dembele, Nainggolan schat ik toch lager in dan Vermaelen en Kompany in hun hoogdagen, en van een gelijkaardig niveau als Alderweireld en Vertonghen.

Maar ik zeg dan ook al jaren dat het ons middenveld is dat tekort schiet om prijzen te pakken. Misschien minder omwille van de spelers die er staan, en meer omwille van hoe onze coaches ze liet spelen, maar toch. Het ontbreken van een echt goeie 6 was/is een veel groter probleem binnen deze gouden generatie dan het ontbreken van een echt goeie linksback dat was/is. Nainggolan had daar wel het potentieel voor, maar die is toen nooit zo gebruikt bij de nationale ploeg (en is daarna ook op clubniveau weg geëvolueerd van de nummer 6). Junior Malanda was ooit mijn grote hoop voor die positie, maar daar heeft het lot helaas anders over beslist.

In elk geval hoeft je verdediging geen absolute wereldtop te zijn, als je daar je tactiek op aanpast en je de slag op het middenveld wint. Ik zeg ook al jaren dat België beter zou evolueren naar een regelrechte counterploeg, want daar hadden (en hebben) we echt de spelers voor.

In elk geval hoeft je verdediging geen absolute wereldtop te zijn, als je daar je tactiek op aanpast en je de slag op het middenveld wint. Ik zeg ook al jaren dat België beter zou evolueren naar een regelrechte counterploeg, want daar hadden (en hebben) we echt de spelers voor.
Maar dan moet je niet met 5 verdedigers op 1 lijn gaan staan zoals tegen Italië op het laatste EK, waardoor je 2 centrale middenvelders volledig te zwemmen komen te staan.

Ik denk dat je "op papier" fout gebruikt. Op papier hadden wij een steengoede defensie, met uitzondering van de linksback. Op papier waren Vermaelen en Kompany een van de sterkste duo's ter wereld, in de realiteit waren ze te vaak geblesseerd om echt een impact te maken op onze ploeg. Op papier was dat duo, imo, ook op een hoger niveau dan ons centrale middenveld. Witsel, Fellaini, Dembele, Nainggolan schat ik toch lager in dan Vermaelen en Kompany in hun hoogdagen, en van een gelijkaardig niveau als Alderweireld en Vertonghen.

Maar ik zeg dan ook al jaren dat het ons middenveld is dat tekort schiet om prijzen te pakken. Misschien minder omwille van de spelers die er staan, en meer omwille van hoe onze coaches ze liet spelen, maar toch. Het ontbreken van een echt goeie 6 was/is een veel groter probleem binnen deze gouden generatie dan het ontbreken van een echt goeie linksback dat was/is. Nainggolan had daar wel het potentieel voor, maar die is toen nooit zo gebruikt bij de nationale ploeg (en is daarna ook op clubniveau weg geëvolueerd van de nummer 6). Junior Malanda was ooit mijn grote hoop voor die positie, maar daar heeft het lot helaas anders over beslist.

Onze verdediging was absolute top in 2018, én fit. Maar toen was er gewoon 1 land net iets sterker. In 2014 waren ze ook allemaal fit maar toen had de ploeg (ook vooral vooraan) nog niet de maturiteit van nadien. In 2016 had het allemaal misschien gekund en toen was er inderdaad die blessurelast die ons nekte. Als je dan ineens moet spelen met enkel Alderweireld en drie broekies is dat allemaal te fragiel.
Voor mij tonen die tornooien (en ook 2021 nog erbij) aan dat we een klein land zijn, in de breedte. Als we vervangers nodig hadden moesten we ze gaan zoeken bij B-garnituur. Als de aanvallers op de top van hun kunnen zaten waren de verdedigers erover. Enzovoort. Dat is het lot van België dat dan ineens tegenover Frankrijk staat. Of België dat net Portugal kan kloppen maar fysiek zo diep is moeten gaan dat het niet meer volledig en fris tegenover Italië komt te staan.

En nog dit: Nainggolan heeft m.i. zijn hele carrière aangetoond nooit geschikt te zijn als 6 op een bepaald niveau. Zelfs nu bij Antwerp is dat een flop. Staat daar wat rond te lummelen, houdt geen knijt rekening met wat je op dit positie moet doen: gaten dichtlopen, de balans bewaren, nadenken voor je een actie opzet of diep wilt gaan, verzorgt zich niet (nooit gedaan), heeft een gedacht van "ik ben hier de man" en verdraagt het niet als hij daarop aangesproken wordt. In alle dimensies is Witsel 3 klassen beter als echte 6. Witsel die nooit (!) een bal verloor, zich volledig wegcijferde, en de rust kon bewaren als dat moest. Witsel is voor mij na de usual suspects (Courtois, Kompany, KDB en Hazard) de 5de die op zijn best mee kon met de allerbesten in de wereld. Helaas altijd geldkeuzes gemaakt. En nu is 't beste ervan af natuurlijk.

Nainggolan, Fellaini, Dembele maar ook Tielemans is de categorie er net onder en allen in een goeie dag een goeie 8 maar indien geen goeie dag worden ze door iemand als Pogba of Modric opgevreten.

Nu bon, de toekomst wordt er eentje waarbij het middenveld wellicht het minste van onze zorgen is. Je weet nooit hoe spelers evolueren maar met Tielemans, Mangala, Matazo, Sambi, Lavia, Raskin en Onana is er toch wel genoeg om te hopen dat er een 2 à 3-tal zich ontwikkelen tot meer dan degelijke spelers. Kopzorgen zullen eerder opduiken in de verdediging en de spitspositie (tenzij CDK zich daar helemaal op smijt maar het zal een bepaald type zijn en vervanging zie ik niet echt).

Ik besef dat ik daarin wat biased ben, maar ik ben nooit een grote fan geweest van Witsel. Degelijke en nuttige speler, maar niet meer dan dat. En als 6 vind ik hem gewoon tekort komen.

En als ik spreek over Nainggolan, dan spreek ik over de Nainggolan bij Cagliari en zijn eerste jaar of twee bij Roma. Die was toen gewoon top op die positie, en had toen imo echt wel het potentieel om daarin door te groeien naar de absolute top.

Ik besef dat ik daarin wat biased ben, maar ik ben nooit een grote fan geweest van Witsel. Degelijke en nuttige speler, maar niet meer dan dat. En als 6 vind ik hem gewoon tekort komen.

En als ik spreek over Nainggolan, dan spreek ik over de Nainggolan bij Cagliari en zijn eerste jaar of twee bij Roma. Die was toen gewoon top op die positie, en had toen imo echt wel het potentieel om daarin door te groeien naar de absolute top.
In zijn goeie periode (toen hij zijn transfer naar Roma versierde) had hij bij Cagliari Conti in zijn rug, de kapitein en pure 6. Nainggolan stond toen rechts in de driehoek met de punt naar achteren. Nadien kwam hij bij Roma waar hij eerst Di Rossi en nadien Keita in zijn rug had staan. Later ook nog Strootman. Vanaf 2016 stond hij zelfs op de 10 daar met 2 man in zijn rug.

Nainggolan heeft in Italië zelden (een handvol keer per seizoen) als 6 gespeeld. Werd daar bij de Rode Duivels wel een paar keer geprobeerd maar meestal was hij dan wel goed voor 1 of 2 dodelijke balverliezen per oefenmatch. Waardoor Wilmots het weer zo liet voor een tijdje.

Er is altijd een beetje een beeld geweest over Nainggolan dat dat een goeie 6 zou zijn omdat dat een harde speler was die er wel eens kon invliegen. Maar m.i. mist hij daar cruciale kwaliteiten voor, zoals inzicht en verstand om defensief posities te belopen. Terwijl zijn sterkte lag bij de aanvallende infiltraties en zijn geweldig schot.

Radja was een 8 bij die ploegen nooit een 6.

De Irakezen staan 1-0 voor tegen de Verenigde Arabische Emiraten. Dit zou de battle voor plaats 3 in Groep 1 van Azie weer open gooien. UAE moet nog de Zuid-Koreanen ontvangen, terwijl Irak zal moeten winnen op buurland Syrië en UAE niet winnen tegen Korea.

De nummer 3 van die groep moet dan nog tegen de nummer 3 uit groep B wat Australië zal zijn (dat thuis verloor tegen Japan). De winnaar daarvan moet vervolgens tegen de nummer 5 uit Zuid-Amerika, wat wellicht Peru wordt maar nog niet zeker is.

Libanon kon aansluiting vinden, maar laat het thuis liggen tegen Syrië. 3-0 verlies. En daarmee uitgeteld. Syrië heeft daarmee zijn eerste zege van deze campagne te pakken (althans in deze fase van het toernooi dan toch).

___

In Oceanie wordt dit wellicht de halve finales, tussen haakjes posities op de wereldranglijst.

Nieuw-Zeeland (111) - Tahiti (159)
Solomoneilanden (142) - Papoea Nieuw Guinea (165)

Papoea-Nieuw Guinea op dit moment uit aan het winnen op Fiji, waarmee Fiji zal uitgeteld worden. Om terug te komen moet Fiji nog 2 keer scoren met 10 man met nog 20 minuten te gaan.

Cookeilanden en Vanuatu hebben afgezegd door corona. Iets wat Tonga ook al eerder had gedaan door de vulkaanuitbarsting in januari. Daarmee zijn de Solomoneilanden en Tahiti automatisch door, maar strijden ze nog om wie tegen Nieuw-Zeeland speelt en wie tegen de nummer 2 uit de groep van NZL. Die match werd gewonnen door de Solomoneilanden.

De winnaar van dit toernooi moet dan tegen de nummer 4 uit Noord-Amerika spelen voor barrages. Dit lijkt voorlopig Panama te worden, maar kan nog alle kanten uit. De 3 meest realistische scenario's zijn Panama, Costa Rica en de VS als mogelijke tegenstanders.

___

Vanavond Europese qualifiers. Vannacht in Noord-Amerika en Zuid-Amerika qualifiers, en morgen ook in Afrika de heenfase van de play off fase. Maar die matchen worden gespeeld in Qatar. Blijkbaar mag DR Congo en Ghana ondanks alle klachten van Benin en Zuid-Afrika dan toch starten. Zuid-Afrika klaagde Ghana aan voor corruptie en partijdige ref. DR Congo deed een wissel te veel in de blessuretijd in de laatste match.

Matchen in Afrika zijn:
DR Congo - Marokko
Kameroen - Algerije
Mali - Tunesie
Egypte - Senegal (heruitgave van de Afrika Cup finale)
Ghana - Nigeria

EDIT: Blijkbaar worden ze toch niet in Qatar gespeeld?

___

In Europa dus:
Wales - Oostenrijk
Zweden - Tsjechië
Portugal - Turkije
Italie - Noord-Macedonie

Walkover voor Polen en Schotland - Oekraine is uitgesteld. Door het uitstel van Oekraine zal de winnaar van die route nog niet bekend zijn bij de loting die op 1 april plaatsvindt. Daardoor zal de winnaar van Wales/Oostenrijk/Oekraine/Schotland in pot 4 komen, ook al zouden 3 teams ervan recht hebben op pot 3. Dat heeft ook al wat tot controverse geleid de afgelopen dagen. Maar natuurlijk Polen die een walkover krijgt, is ook niet zo eerlijk natuurlijk. Ze moeten enkel nog thuis tegen Zweden/Tsjechie. Maar ze zaten wel in pot 2 (en loten tegen Rusland in pot 1 en dus thuisvoordeel kreeg). In de finale van die route had Polen/Rusland thuis geloot. Turkije zat ook in pot 2 maar voor Polen, en moet dus uit naar Portugal en dan wellicht thuis afrekenen met Italië als ze daar al geraken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan