De Rode Duivels | de laatste rechte lijn naar het WK2022 in Qatar (20/11-18/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
To be fair: toen Mertens er ging opkomen, was ik woest op Martinez. Maar die heeft er eigenlijk echt een goede invalbeurt op zitten.

Ik hoop vooral dat dinsdag er eindelijk is met een experimenteel elftal wordt gesjot. Casteels, Faes, Theate, Sambi, Alexis, Origi, Trossard, Charles,... Nu heeft onze Vlerick-bondscoach geen enkel excuus om niet te experimenteren.
Eigenlijk was gisteren het perfecte moment om zoiets uit te testen. Estland thuis, mooie voorsprong, ... ideaal moment dus. Volgende wedstrijd zie ik 'm al af afkomen: "Ja, maar Wales uit lijkt me nu niet meteen geschikt. Sterkere tegenstander, uitwedstrijd, meer druk, ..."

't Is gewoon ronduit triest dat je gisteren met uw best mogelijk opstelling aan de aftrap komt. Wat hebben onze topspelers nu nog te bewijzen in zo'n wedstrijd? Van Hazard zou je eventueel nog kunnen zeggen dat je 'm terug in vorm probeert te krijgen door 'm te laten spelen, maar de rest ...

De Ketelaere en Origi kregen ocharme +- 10 minuten, Lokonga kwam niet eens van de bank en Vanzeir zat niet eens op de bank. Dat begrijp je toch gewoon niet? Lokonga speelt tegenwoordig in de basis bij Arsenal, waarom laat je die eens niet starten?

Ik hoop vooral dat dinsdag er eindelijk is met een experimenteel elftal wordt gesjot. Casteels, Faes, Theate, Sambi, Alexis, Origi, Trossard, Charles,... Nu heeft onze Vlerick-bondscoach geen enkel excuus om niet te experimenteren.
Daar zie ik toch niet het nut van in. Uiteindelijk gaan we op het wk sowieso met een hoop gevestigde waarden spelen. Het lijkt mij dan representatiever om enkel met diegene te spelen die echt een kans maken om iemand uit de ploeg te spelen, en dat zijn volgens mij alleen Theate, Sambi, Alexis en Charles

To be fair: toen Mertens er ging opkomen, was ik woest op Martinez. Maar die heeft er eigenlijk echt een goede invalbeurt op zitten.

Jawel eerste plaats op de wereldranglijst behouden, om te kunnen stoefen met die plaats, en zijn ondertussen 27 overwinningen en 2 gelijkspellen in de wk kwalificaties als bondscoach.

___

DR Congo pakt een ticket bij de laatste 10. Dankzij onder meer een doelpunt van Dieumerci Mbokani, voegen zij zich bij de al gekwalificeerden voor de Afrikaanse play-offs: Mali, Marokko, Egypte en Senegal. Laatste 5 plaatsen worden later beslist, waarvan Zuid-Afrika of Ghana vandaag nog (voorlopig 0-0 en dus nog steeds de Zuid-Afrikanen virtueel door).

In Europa winnen de Kroaten hun groep. Rusland moet naar de play-offs. Ook Noord-Macedonie pakt een play-off ticket in de groep met Duitsland.

Toch nog wat spanning in verschillende groepen. Portugal/Servië, Spanje/Zweden, Italië/Zwitserland, Nederland/Turkije/Noorwegen en Engeland/Polen. Kroatië ook nog in het laatste rechtstreekse duel zich weten kwalificeren ten koste van Rusland.

Best goed, want het zou vreemd zijn mocht de tweede van de laatste keer er niet bijwaren. Al denk ik niet dat de Kroaten nog van hetzelfde niveau als toen zijn, maar ze blijven wel een outsider. Ik zou ons eigenlijk op ongeveer hetzelfde niveau als hun zetten. Maar dat betekent niet dat we kansloos zijn. Gewoon hoger dan 1% kans op winst en minder dan 5% kans op winst. Sowieso op een WK is er geen enkel team dat meer dan 50% kans op winst heeft. Maar Frankrijk is wel de "topfavoriet". Spanje, Engeland, Italië & Brazilië de grootste nevenfavorieten als ik er geen vergeet. Portugal, Duitsland, wij, Kroatië en Argentinië daar dan onder. Maar Duitsland is momenteel raar om onder te verdelen. Portugal eigenlijk ook. Nooit goed voetbal, en toch altijd vrij goede resultaten. CR7 is echt zo type speler die vanuit niets een wedstrijd kan beslissen, ook al spelen ze barslecht. Wellicht wel laatste WK toernooi van Cristiano Ronaldo, en meteen ook Messi (indien fit). Zonder Ronaldo zal Portugal beter voetbal spelen, maar misschien niet even goede resultaten denk ik.

Laatst bewerkt:
Toch nog wat spanning in verschillende groepen. Portugal/Servië, Spanje/Zweden, Italië/Zwitserland, Nederland/Turkije/Noorwegen en Engeland/Polen. Kroatië ook nog in het laatste rechtstreekse duel zich weten kwalificeren ten koste van Rusland.

Engeland/Polen is toch niet meer spannend? De Engelanders moeten naar San Marino en hebben genoeg aan een punt. Serieuze lefgozer die inzet op een nederlaag van Kane en kornuiten.

Maar Frankrijk is wel de "topfavoriet".
Ze hebben gewoon hoerenchance gehad tegen de Belgen in de nations league. Wij hadden gewoon niet de maturiteit om die 2-0 voorsprong vast te houden, waarschijnlijk uit ongeloof. Die penalty tegen Mbappé was wel erg licht gefloten, en er waren nog zaken die ons de das omdeden. Ik kan me niet echt een wedstrijd voor de geest halen waar er een ploeg 2-0 voorkomt tegen dit Frankrijk?

Engeland/Polen is toch niet meer spannend? De Engelanders moeten naar San Marino en hebben genoeg aan een punt. Serieuze lefgozer die inzet op een nederlaag van Kane en kornuiten.

Zelfs al verliest Engeland van San Marino... dan nog moet Polen met 6-0 winnen van Hongarije, als Engeland met kleinste verschil verliest.

San Marino staat voorlaatste op de wereldranglijst en heeft in hun hele bestaan nog maar 1x gewonnen in 2004 tegen Liechtenstein en 6x gelijkgespeeld (Turkije, Letland, Estland, Gibraltar en 2 keer tegen Liechtenstein).

In 183 wedstrijden hebben ze 26 doelpunten gemaakt en 776 tegendoelpunten geslikt.

Een van die doelpunten was het record voor snelste doelpunt ooit in een kwalificatiematch na 8.3 seconden in 1993 tegen jawel Engeland.

het begin (met Engelse commentaar)

Fernando Santos die had beter ook al een tijd geleden de eer aan zichzelf gehouden bij Portugal. Als ze de barrages niet overleven, zal het sowieso wel einde verhaal zijn natuurlijk.

Onderzoek toont aan dat zeer veel migrant workers in Qatar na een tijd chronische nierziekte ontwikkelen, hoogstwaarschijnlijk een gevolg van lange werkuren in de brandende zon en een beperkte toegang tot drinkwater.

Toch het vermelden waard denk ik om al de voetbalpraat hier in perspectief te plaatsen zodat we niet vergeten dat dit WK plaats vindt in een land waar mensenrechten niets waard zijn. Ook zeer teleurgesteld in de respons vanuit de professionele voetbalwereld, op enkele halfslachtige t-shirts na nog niets van initiatief gezien.

Since the World Cup was awarded to the state in 2010 more than 6,500 migrant workers from Nepal, India, Pakistan, Bangladesh and Sri Lanka have died in Qatar, which claims that the mortality rate is within the expected range for the size and demographics of the population. Yet among the young men who survived and built the stadiums where England hope to play chronic kidney disease has taken a terrible toll.

“They go abroad seeking some job, and when they return they know they have acquired the disease,” said Dr Niraj Dhakal, a doctor at the department of nephrology and transplant medicine at Tribhuvan University teaching hospital in Kathmandu, who treated Magar. He was the lead author of a study that found an increased incidence of chronic kidney disease (CKD) among migrant workers in Nepal.

Working long hours in hot weather with little water, no rest and few bathroom breaks, as well as a lack of medical checkups, can create a high risk environment for its development, doctors said. If enough time passes without medical intervention, the damage can become irreversible — and CKD is diagnosed. At this stage, dialysis or transplant are the only options.

Dr Prateek Singh, an internal medicine resident at the Institute of Medicine in Kathmandu, who wrote his doctoral thesis on the subject, said: “Most of the migrants were working 12, 14, 15 hours a day and not consuming much water — hardly one or two litres per day — and, in such adverse working conditions, I think that was the leading factor.”
Magar was only 22 when he left his home village in eastern Nepal for Qatar, hoping to make some desperately needed money for his family. While still in college, he had eloped with his girlfriend Rozina, whose parents opposed their marriage because she was from a higher caste. They were madly in love, and soon had a son, Arav.

But Magar found that he couldn’t make enough money to support his family. When he found the job in Qatar, it seemed like a godsend. It wasn’t long after arriving that he realised he had instead landed in a nightmare. Stuffed into a room with six others, with one semi-functional fan, he was shuttled back and forth to the stadium with barely any time to eat or sleep. The heat was constant and pounding. Sometimes, his nose would start bleeding and he would vomit. “If there was some shade in the stadium we used to try to hide in there but we’d have to come back, we couldn’t stay in there,” Magar said.

Complaints about conditions to his supervisor brought only threats. “Sometimes I would work until the next morning, and if I said I didn’t want to work, they’d say I would be cut off from my payments,” he said. “The manager used to threaten me if I wouldn’t work long hours, he’d say, ‘I’ll cut your overtime work’, but he never paid me overtime anyway.”

After a year and a half, Magar managed to get home, though he was paid a fraction of the amount written in his contract. But he had lost weight and started vomiting and running fevers regularly. His family took him to hospital. Tests showed irreparable damage to his kidneys. Dhakal, his doctor, told him he would have to go on dialysis three times a week for the rest of his life. At 23, he was the first member of his family known to have had kidney problems.
We confronted several prominent players and former players, including Beckham, with evidence about the prevalence of kidney damage among workers in Qatar. None of them chose to comment.

The Football Association said: “We believe that there is evidence of substantial progress being made by Qatar in relation to workers’ rights. However, we recognise there is still more to be done. Our view remains that change is best achieved by working collaboratively with others so that we can continue to ask the right questions, while always being mindful that we have our own challenges in this country.”

The Supreme Committee for Delivery and Legacy (SC) in Qatar, which oversees the construction and infrastructure for the tournament, said: “The committee has no record of any worker on al-Thumama stadium suffering from CKD or any other kidney diseases.

In a statement, Fifa said: “Fifa takes any claim concerning the rights of workers contributing to the hosting of Fifa events very seriously."

Schande inderdaad, maar nu nog weinig aan te doen. Wat kan je als speler of als coach hieraan doen? Zeggen dat je niet gaat afreizen? De enige die je daar mee kloot, is jezelf, want dan kan je weer 4 jaar wachten.

Moesten de Italiaanse, Braziliaanse, Franse, Duitse, ... federatie nu collectief zeggen: wij willen dit niet. Pas dan zou je iets kunnen bewegen, maar dat gaat nooit gebeuren. Teveel belangenvermenging.

Dus ik wil de spelers zélf ook niet teveel afbranden. We moeten ook niet naiëf of hypocriet doen en gewoon al eens kijken naar onze smartphone of broek en kijken hoe die tot stand komen. En hoeveel Vlamingen gaan er tegenwoordig ook niet op reis naar Dubaï en consoorten.

Meer dan terecht dat hier protest op komt hoor, zeker wel. En ik wil ook niet teveel vervallen in Whataboutism, maar men moet wel de juiste woorden kiezen. Ik hoop niet dat het uitdraait op het aan de schandpaal nagelen van (bepaalde) voetbalspelers en al de rest vergeten we even... De meesten van ons zouden in die situatie ook gewoon afreizen en het WK daar gaan spelen, ben ik van overtuigd.

De TV zenders kunnen het misschien boycotten :unsure:
Ijdele hoop natuurlijk, misschien ga je hier en daar een café hebben dat het niet wil uitzenden en ik vrees dat het niet meer dan dat zal worden.
Of her en der een FB pagina van mensen die dreigen om niets meer bij sponsors van het WK te kopen of zo.

@Archaos maar ik zou dan ook niet op mijn knie gaan zitten voor elke match ;)
En als ze op het WK voor elke wedstrijd een statement doen om de uitbuiting aan te kaarten. Is het dan wél OK? ;)

Ik vind dat geen volledig onterechte opmerking hoor. Maar daarmee dat ik ook zei dat ik niet te ver wil gaan in dat Whataboutism. Het is niet omdat je één problematiek aankaart, dat je dan maar ineens alle andere problematieken moet aankaarten.

Maar het is geen ver-van-hun-bed-show op dat moment, dus een aantal statements zou ik ook wel op prijs stellen (maar ik vrees ervoor met de hete adem van de FIFA in hun nek). Maar spelers die moeten thuisblijven, dat vind ik dan weer niet. Tenslotte gaan we ook gewoon met z'n allen weer kijken hoor met een Coca-cola in de ene hand, een Mc-Donalds burger in de andere hand, op onze Adidas-sneakers.

De TV zenders kunnen het misschien boycotten :unsure:
Ijdele hoop natuurlijk, misschien ga je hier en daar een café hebben dat het niet wil uitzenden en ik vrees dat het niet meer dan dat zal worden.
Of her en der een FB pagina van mensen die dreigen om niets meer bij sponsors van het WK te kopen of zo.
Ook daar weer. Dat werkt alleen als iedereen mee doet. Een handvol federaties die thuisblijven, een handvol sponsors die afhaken, een handvol TV-zenders die niet uitzenden, ... daar lachen ze eens mee bij FIFA.

In de weken daarvoor zal er wat commotie zijn en zodra de bal aan het rollen is, zit iedereen gewoon lekker in zijn zetel (naast de kerstboom :unsure:) te kijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan