De pc niet meer gebruiken. Jullie ervaringen?

MaTi

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo,

Ik ben wat aan het opruimen en probeer wat meer ruimte te creëeren als speelruimte voor ons dochtertje.

Ik heb nog een oudere maar ok pc die ik dagelijks gebruik voor internet, email, youtube, enz

Maar het neemt wat plaats in die niet echt nodig is.

Ik heb net alles uitgetrokken en verhuizen naar de kelder is mijn eerste gedacht. Daar heb ik echter geen overvloed aan stopcontacten, laat staan ethernet.

Ik denk al langer aan een overstap naar laptop. Gewoon ook het gemak dat ik wat kan prullen waar ik wil.

Gamen doe ik allang niet meer. Kan beter de pc verkopen, denk ik dan. Maar krijg ik daar nog iets voor? Dat ding doet wat het moet doen. Een 27 inch monitor is gewoon ook fijn.

Hoe zijn jullie afgestapt van de pc? Want op zich kan je tegenwoordig alles doen op smartphone, televisie, enz...
 
Ik heb al heel lang geen gewone desktop meer, maar met de eerste lockdown sluit ik mijn werklaptop (Dell) wel aan op een extra scherm in onze bureau. Dan heb ik ook nog een privélaptop (Apple). Ik betwijfel dat ik ooit nog een desktop ga kopen, maar mogelijk investeer ik wel in een betere monitor met haarscherpe resolutie om mijn foto's op te bewerken. 15" is voor fotobewerking een beetje klein, al is het retinascherm van een Macbook Pro zeker niet min.

Handige aan een laptop is dat je het gemakkelijk in een kast kan steken.
 
Ik heb gewoon een bureau met schermen en een docking waar ik eender welke laptop op aansluit. Heb al geen desktop meer gehad sinds mijn jeugd en ik speel nochtans ook regelmatig games, of gewoonweg mijn job
 
Ja daar zou ik ook nog wel naar toe kunnen. Het is ook eerder iets nostalgisch.

Het gedacht dat die 2.1 speakers nodig zijn omdat het geluid beter is. Of een printer en scanner onmisbaar terwijl ik per jaar Op een hand kan tellen hoe vaak dat ding gebruikt wordt.
 
Hier enkel nog laptop en dit voor administratie en occasioneel eens een ouder spel of Zwift
Al de rest doe ik eigenlijk via mijn gsm.
 
ik heb bureau met vaste pc om te werken, maar hiervoor heb ik 10 jaar geen vaste pc gehad denk ik. Als je echt enkel wat wil internetten, mailen en youtube gebruiken kan je al met een instapmodelletje aan de slag. Zelfs een Chromebook. ZELFS een tablet a la Oneplus Pad met toetsenbordje kan dat soort dingen perfect doen.

Voor 500 euro of minder ben je gesteld en kan je werken waar en wanneer je wil.

In jouw geval zou ik gaan voor een tablet-style iets met een afneembaar toetsenbord (2 in 1 dus). Bvb een Surface Go kan je ook bekijken: draait basisdingen perfect en door afneembaar keyb is dat ook zalig voor wat media consumption te doen in de zetel.
 
Ik werk absoluut niet graag op een laptop.

Tenzij aan die laptop een muis, echt toetsenbord, echte monitor gekoppeld is.
In huis gebruik ik eigenlijk altijd de vaste desktop pc. Mijn laptop laat ik 95% van de dagen gewoon op het werk staan.

Heb thuis ook absoluut geen nood om met die computer te kunnen rondwandelen, daar zie ik compleet geen voordeel van in.
Dus voor mij te zot om een laptop te kopen als die toch altijd op dezelfde plaats staat met allemaal apparatuur aan. Voor dat geld koop je een veel betere desktop. En het is niet de de pc zelf veel ruimte in neemt, het zijn vooral de schermen, toetsenbord, ...
 
Ik werk absoluut niet graag op een laptop.

Tenzij aan die laptop een muis, echt toetsenbord, echte monitor gekoppeld is.
In huis gebruik ik eigenlijk altijd de vaste desktop pc. Mijn laptop laat ik 95% van de dagen gewoon op het werk staan.

Heb thuis ook absoluut geen nood om met die computer te kunnen rondwandelen, daar zie ik compleet geen voordeel van in.
Dus voor mij te zot om een laptop te kopen als die toch altijd op dezelfde plaats staat met allemaal apparatuur aan. Voor dat geld koop je een veel betere desktop. En het is niet de de pc zelf veel ruimte in neemt, het zijn vooral de schermen, toetsenbord, ...
Als je toch altijd op dezelfde plek zit om online iets te doen, is een laptop inderdaad geen must. Ik vind het wel handig om eens te wisselen van plaats of gewoon eens in de zetel met de laptop te zitten of aan de keukentafel. En je kan die ook eens meepakken als je ergens heen moet en je hebt die laptop nodig. Dat is met een desktop moeilijker.
 

Zoiets zou dus ideaal zijn?

Sorry, vorige week niet gezien. Maar inderdaad, een Surface Pro is een handige hybride als je ook 's avonds eens in de zetel gewoon wat door content wil scrollen.

Wel opletten wat je dan precies koopt want deze is een ouder model. CPU trager, hoe zit het nog met die batterij, ...
 
Voorlopig de bureau heringericht en een beetje plaats kunnen creëeren door wat te schuiven met de bureau en kasten.

De luidsprekers ook even aan de kant gedaan. Maar het geluid uit scherm is serieus minder van kwaliteit dan de 2.1 wat stond.

Misschien eens kijken voor een 2.0 setje. De printer is ook verhuisd. Die ga ik ergens in de kelder plaatsen en via WiFi of coax verbinden.
 
Als je toch altijd op dezelfde plek zit om online iets te doen, is een laptop inderdaad geen must. Ik vind het wel handig om eens te wisselen van plaats of gewoon eens in de zetel met de laptop te zitten of aan de keukentafel. En je kan die ook eens meepakken als je ergens heen moet en je hebt die laptop nodig. Dat is met een desktop moeilijker.
In de zetel met ne laptop dat vind ik echt compleet niks.
Ik zeg het, ik werk er eigenlijk sowieso nooit op zonder extern keyboard en scherm.

Dan gebruik ik wel effe een telefoon of tablet voor iets vlug te doen. Als ik iets 'serieus' moet doen, dan full blown bureau met alles op en aan.


Uiteraard om ergens mee naartoe te pakken altijd handig. Ik heb dan ook wel een laptop. Maar ik neem die misschien 2 dagen per maand eens mee naar huis.
 
Als mijn pc het hier eens begeeft dan ga ik ook voor een laptop. De enige reden dat ik indertijd een desktop kocht was omdat ik zware CAD-programma's moest draaien voor mijn opleiding, en om te gamen. Op een jonge twintiger-budget was een desktop dan toch de voor de hand liggende keuze.

Ondertussen is mijn backlog aan games die ik wil spelen zo groot geworden en mijn vrije tijd zo weinig dat ik geen zware gamelaptop zou willen, genoeg ouwe games te spelen die al op een patat zouden draaien om weer 8 jaar verder te kunnen.

Maar mijn desktop die ik in 2015 samenstelde werkt nog perfect en snel. Zeer competente machine om alles dat ik wil vlot te draaien. Ik heb er 0 upgrades aan gedaan in 9 jaar tijd, en ook 0 hardwareproblemen mee gehad. Zolang die zo vlot blijft werken, ga ik die blijven gebruiken. Tweedehands krijg ik toch niks meer voor zo'n machine, en dat zou niet in verhouding staan tot hoe goed hij nog werkt. Maar ik heb de indruk dat dat evengoed nog 6 jaar kan duren. Eigenlijk best uitzonderlijk, als ik me herinner hoeveel problemen wij in ons ouderlijk huis altijd hadden met computers.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan