Mulan
Well-known member
Kleine badkamer dus enige verwarming.Infraroodpaneel als enige verwarming in uw badkamer? Of als bijverwarming?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Kleine badkamer dus enige verwarming.Infraroodpaneel als enige verwarming in uw badkamer? Of als bijverwarming?
Voor aansluiting Telenet had ik ook enkel gewoon een energiebocht. Buiten liep er een buis tot aan de straat, dat was een gewone PVC buis die ik gestoken had. (Dus zonder trekveer).We zijn nu hopelijk toch echt in de laatste rechte lijn na wederom vertragingen en zelf weer achter alles aan te mogen gaan. Soit, er zijn nog wel wat dingen waar ik vragen bij heb en waar ik hoop dat iemand hier het een en ander kan verhelderen.
Elektriciteit
Telenet
- Onze ruwbouw aannemer heeft de wachtbuis eigenlijk niet dicht genoeg gelegd in de buurt van de energiebocht waardoor de aansluitkabel dus voor een stuk ‘bloot’ ligt. Zal Fluvius hier een probleem van maken? Architect zei dat het wel OK zou zijn normaal.
Proximus
- Voor aansluiting Telenet vragen ze om ‘flexibele wachtbuis met trekdraad, geribd aan de buitenkant en glad aan de binnenkant‘ die aangesloten moet zijn op de energiebocht. Gat van energiebocht is 50mm. Zie ik het goed dat deze bij Hubo geen trekdraad heeft? Gamma heeft er dan wel 1 met trekdraad maar geen 50 mm versie…
- Hier dan wel weer met trekdraad waar bij staat dat er 1 verbindingsmof wordt geleverd, ik neem aan dat dit is om hem aan te sluiten op de energiebocht?
- Het noemt ook anders bij elke DHZ dus ik vind het ook moeilijk om het juiste product te vinden. Waar ergens kan ik nog de juiste vinden?
Sanitair
- Deze wil ik ook al voorbereiden, zelfs al is de kans klein dat we die ooit nemen wegens lage snelheid volgens test op hun site.
- Uiteraard hebben die weer iets anders nodig dan Telenet… Harde PVC met gladde binnenwand, maar wel met trekdraad. Bestaat dat ergens? Of moet je hiervoor zelf een trekdraad eerst proberen door te krijgen? Hoe?
- Om het dan effectief op energiebocht aan te sluiten, heb ik toch nog een extra stukje nodig? Hoe noemt dat dan weer?
- Tijdens het bouwen heeft de watergroep een aansluiting binnen geplaatst. Volgens site van de Watergroep moet je je installatie nog laten keuren voor ingebruikname als je erin gaat wonen, maar volgens onze architect hebben we 2 jaar de tijd. Ik interpreteer wat er op de site staat dan toch anders als zij. Over die 2 jaar staat volgens mij enkel en alleen dat je het 2 jaar max mag gebruiken zonder keuren tijdens bouwen, niet als je er reeds in woont. Kan iemand dit ophelderen?
We zijn nu hopelijk toch echt in de laatste rechte lijn na wederom vertragingen en zelf weer achter alles aan te mogen gaan. Soit, er zijn nog wel wat dingen waar ik vragen bij heb en waar ik hoop dat iemand hier het een en ander kan verhelderen.
Elektriciteit
- Onze ruwbouw aannemer heeft de wachtbuis eigenlijk niet dicht genoeg gelegd in de buurt van de energiebocht waardoor de aansluitkabel dus voor een stuk ‘bloot’ ligt. Zal Fluvius hier een probleem van maken? Architect zei dat het wel OK zou zijn normaal.
Door een PVC buis van 50mm krijg je geen geribbelde buis van ook 50mm. Dan moet je een maatje kleiner pakken. Dat heet "wachtbuis".Telenet
- Voor aansluiting Telenet vragen ze om ‘flexibele wachtbuis met trekdraad, geribd aan de buitenkant en glad aan de binnenkant‘ die aangesloten moet zijn op de energiebocht. Gat van energiebocht is 50mm. Zie ik het goed dat deze bij Hubo geen trekdraad heeft? Gamma heeft er dan wel 1 met trekdraad maar geen 50 mm versie…
- Hier dan wel weer met trekdraad waar bij staat dat er 1 verbindingsmof wordt geleverd, ik neem aan dat dit is om hem aan te sluiten op de energiebocht?
- Het noemt ook anders bij elke DHZ dus ik vind het ook moeilijk om het juiste product te vinden. Waar ergens kan ik nog de juiste vinden?
Keuring water is voor eerste ingebruikname. (zoals elke keuring)Proximus
Sanitair
- Deze wil ik ook al voorbereiden, zelfs al is de kans klein dat we die ooit nemen wegens lage snelheid volgens test op hun site.
- Uiteraard hebben die weer iets anders nodig dan Telenet… Harde PVC met gladde binnenwand, maar wel met trekdraad. Bestaat dat ergens? Of moet je hiervoor zelf een trekdraad eerst proberen door te krijgen? Hoe?
- Om het dan effectief op energiebocht aan te sluiten, heb ik toch nog een extra stukje nodig? Hoe noemt dat dan weer?
- Tijdens het bouwen heeft de watergroep een aansluiting binnen geplaatst. Volgens site van de Watergroep moet je je installatie nog laten keuren voor ingebruikname als je erin gaat wonen, maar volgens onze architect hebben we 2 jaar de tijd. Ik interpreteer wat er op de site staat dan toch anders als zij. Over die 2 jaar staat volgens mij enkel en alleen dat je het 2 jaar max mag gebruiken zonder keuren tijdens bouwen, niet als je er reeds in woont. Kan iemand dit ophelderen?
Bedoel je de wachtbuis van de rooilijn tot de ingang van uw energiebocht? Mijn ruwbouwaannemer vertelde me dat die nooit aansluiten. Enkel de buis voor water loopt door tot binnen.
voor de buis voor gasaansluiting zou dat zijn om bij een lek geen gas naar binnen te kunnen krijgen.Alle wachtbuizen zijn hier gewoon aangesloten op de energiebocht, inclusief die voor de kabel van Fluvius. Waarom zou dan niet aansluiten volgens hem dan? Hier is dat bij aansluiting met schuifmoffen afgewerkt geweest.
In de instructies van Fluvius staat dat je zo'n geribde buis etc. etc. moet doen. Op de foto in het document is die ook echt aangesloten op de energiebocht. Ik wil vooral voorkomen dat die langskomen en dan zeggen "ahnee meneer das de verkeerd buis, doe maar opnieuw" en we weer weg zijn voor een paar weken. Kabel moet je inderdaad zelf al erdoor halen van binnen, door de buis tot aan het aansluitpunt. Kan goed zijn dat het uiteindelijk allemaal niet veel uitmaakt, maarja...Voor aansluiting Telenet had ik ook enkel gewoon een energiebocht. Buiten liep er een buis tot aan de straat, dat was een gewone PVC buis die ik gestoken had. (Dus zonder trekveer).
Maar ik had de kabel zelf van binnen tot buiten aan de straat getrokken.
![]()
Coax- of fiberinstallatie in je zaak
Je zaak verbinden met Telenet doe je via een aftakkabel. Heb je dat nog niet? Dan heb je een aansluiting nodig: kabelaansluiting (coax) of fiberaansluiting.www2.telenet.be
Keuring water is inderdaad voor ingebruikname.
![]()
Verplichte keuring van de waterinstallatie bij nieuwbouw en renovatie
Uw waterinstallatie is een belangrijk onderdeel van de watertoevoer. Bij verkeerde keuze van materialen, verkeerde installatie van apparaten of slecht onderhoud, kunnen problemen ontstaan. De kwaliteit van het water kan bijvoorbeeld verminderen. Of u kunt te maken krijgen met lekken of onveilige…www.vlaanderen.be
Niet om rechtstreeks aan te sluiten, maar in de documenten van Fluvius staat dat die buis tot in de 'wachtput' moet die maximum 1 meter van de energiebocht is. Maar nu stopt die wachtbuis dus een stuk verder al.Bedoel je de wachtbuis van de rooilijn tot de ingang van uw energiebocht? Mijn ruwbouwaannemer vertelde me dat die nooit aansluiten. Enkel de buis voor water loopt door tot binnen.
Wacht. Je hebt het nu over NOG een andere buis waar die geribde door moet...?Door een PVC buis van 50mm krijg je geen geribbelde buis van ook 50mm. Dan moet je een maatje kleiner pakken. Dat heet "wachtbuis".
Zie ook sites als www.gigatek.be, www.zelektro.be, www.dmlights.be
Een verbindingsmof is om twee van die wachtbuizen te koppelen. Leg die geribbelde buis gewoon door de PVC-buis. Waterdichte afwerking van de kabel aan de binnenkant van de energiebocht moet je mogelijks zelf doen. Ik denk niet dat hun technieker dat doet.

Als je echt safe wilt zijn, laat het stuk verkavelen.Slightly off topic, maar hoe ben je daar zo zeker van met de betonstop in 't vooruitzicht? Voor zover ik daarvan weet, krijgen de lokale besturen straks de macht om een bestemmingswijziging te doen op onbebouwde bouwgronden. Wat bijgevolg een enorme impact kan hebben op de marktprijs/waarde van die bouwgrond... Dan wil de Vlaemsche Overheid ook nog eens dat de lokale besturen grotendeels opdraaien voor de geleden "planschade" voor eigenaar bij bestemmingswijziging van perceel bouwgrond. Hoe kan een verkavelingsvergunning daar het verschil maken?
Voor een haard hoef je niet persé een gas aansluiting te hebben.Wij zijn begonnen aan de plannen voor onze nieuwbouw. Het enige waar we niet in overeenkomen is of we een gashaard in de woonkamer willen. Op zich gaan we ventilatie D en vloerverwarming hebben, maar om even snel bij te warmen, en vnl voor de gezelligheid, zou ik er toch eentje willen.
Mijn partner is echter tegen, hij vindt het onzin om een gasaansluiting te voorzien voor een vuur dat in principe niet echt nodig is. En sinds dat gezinsdrama met CO-intoxicatie vorige week, blijkbaar veroorzaakt door de gasaansluiting, is hij nu echt resoluut daarin.
Hebben jullie nog andere verwarming beneden buiten vloerverwarming? En zo ja, wat?
Logisch aangezien je warme binnen lucht naar buiten brengt en koude binnenlucht naar binnen.
Er wordt wel warmte overgedragen maar dit is nooit met een rendement van 100%.
Mijn ventilatie was 2 maand kapot en ik merkte ook wel dat mijn gasverbruik iets lager lag en de gevoelstemperatuur meestal iets hoger.
Maar denk uiteindelijk wel dat het gezonder is van het te laten opstaan ipv uit staan puur voor verbruik.
Dat is wel gek, bij een C kan ik dit nog ergens begrijpen dat impact groter is.Mijn woning warmde gewoon niet op waardoor de thermostaat maar warmte bleef vragen met uitzonderlijk verbruik tot gevolg. Ik heb ze nu twee dagen uitgezet en er is zo goed als niets van warmteverlies meer en de woning warmt goed op. Even een raam open zetten als het nodig is, is ook goed om te verluchten, beter dan een hele dag stoken voor niets.
Ik zou dat toch eens laten nakijken, want in principe is systeem D zuiniger dan een raam openzetten (natuurlijk bij correcte en voldoende ventilatie, wat met je raam misschien niet gehaald wordt...).Mijn woning warmde gewoon niet op waardoor de thermostaat maar warmte bleef vragen met uitzonderlijk verbruik tot gevolg. Ik heb ze nu twee dagen uitgezet en er is zo goed als niets van warmteverlies meer en de woning warmt goed op. Even een raam open zetten als het nodig is, is ook goed om te verluchten, beter dan een hele dag stoken voor niets.
Bypass die open staat. Hierdoor recupereert de warmte niet.Wat kan er technisch verkeerd ingesteld staan? Het zijn de correctie debieten zoals in het EPB dossier en verder valt daar niet veel aan in te stellen.
Als je vloerverwarming hebt en er is niet onder uw vloer geisoleerd, dan stuur je ook warmte de aarde in. Dat maakt weinig verschil.Ik hoorde onlangs via een reclame spot, dat 30 % van je warmte, via de vloer verdwijnt (in je huis dus).
Als dat klopt, ben ik toch blij met mijn vloerverwarming. dat wil dus al zeggen, dat ik 30 % automatisch zuiniger ben, aangezien mijn warmte juist van daar komt, en er niet kan ontsnappen.
Maar het kan natuurlijk wel kloppen, aangezien ik slechts 50 euro per maand betaal (600 euro over een heel jaar), en het is altijd 20 graden minimum in huis. (verbruik jaarlijks 7,200 kubiek).