De nieuwbouw-topic!

En dat hij ze besteld en aan u doorverkoopt zonder marge is geen optie? Lijkt me zo vreemd dat jij deze goedkoper zou kunnen krijgen dan uw aannemer in feite.
Ik heb dat ook altijd vreemd gevonden, maar toch vaak voorgevallen dat ik het goedkoper kon krijgen. Niet enkel bij de ruwbouw aannemer.

Ik denk dat het vooral komt omdat hun een vaste leverancier hebben.

Via hem was de eh prijs €1,1, als ik rechtstreeks als particulier ging horen was het €0,995.
Nog bij andere leveranciers gaan horen en de goedkoopste was €0,926
Terug gebeld naar de leverancier waar de aannemer bij besteld om te zeggen dat ik het graag bij hun zou bestellen, maar dan wel aan de zelfde prijs.
Maar daarvoor moest hij eerst naar de vertegenwoordiger van Wienerberger bellen.

Uiteindelijk telefoon terug dat het in orde is aan die prijs.

Op de totale offerte scheelt dat toch €5.000

Ik heb ook in het verleden wel eens de opmerking gekregen of ik de factuur liet zien aan een aannemer, want dat hadden ze niet graag.

Ik heb dat ook altijd vreemd gevonden, maar toch vaak voorgevallen dat ik het goedkoper kon krijgen. Niet enkel bij de ruwbouw aannemer.

Ik denk dat het vooral komt omdat hun een vaste leverancier hebben.

Via hem was de eh prijs €1,1, als ik rechtstreeks als particulier ging horen was het €0,995.
Nog bij andere leveranciers gaan horen en de goedkoopste was €0,926
Terug gebeld naar de leverancier waar de aannemer bij besteld om te zeggen dat ik het graag bij hun zou bestellen, maar dan wel aan de zelfde prijs.
Maar daarvoor moest hij eerst naar de vertegenwoordiger van Wienerberger bellen.

Uiteindelijk telefoon terug dat het in orde is aan die prijs.

Op de totale offerte scheelt dat toch €5.000

Ik heb ook in het verleden wel eens de opmerking gekregen of ik de factuur liet zien aan een aannemer, want dat hadden ze niet graag.
Bizar in feite, je zou denken dat die aannemer daar bizar veel buitentrekt en dus mooie prijzen krijgt. Blijkt dus niet zo te zijn :P

Nu goed voor 5000€ zou ik ook wel eens willen bellen!

@Bimmer , welke fabriek zou er dan dicht zijn?
Geen idee welke nu exact. Dat is de info dat ik heb gekregen van 3 verschillende bouwleveranciers.

Het was niet duidelijk of ze nu al stil liggen of gaan stoppen. In ieder geval had het een serieuze impact voor onze gevelsteen. Waarschijnlijk net in de periode van ons baksel.

Snelbouw komt blijkbaar van een fabriek in Duitsland en die zijn al wel gestopt. Want daar wisten ze zelfs niet wanneer die terug beschikbaar waren.

Bizar in feite, je zou denken dat die aannemer daar bizar veel buitentrekt en dus mooie prijzen krijgt. Blijkt dus niet zo te zijn :p

Het strafste vond ik bij de DSM keukens. Mijn vorige keuken komt vandaar.

Daar kwam ik ook met prijzen af van toestellen en zei dan: Als je die aan dezelfde prijs kunt leveren dan koop ik ze hier.
Even overleggen met de baas en het antwoord was gewoon dat ze niet aan die prijzen kunnen met dezelfde toestellen.

Vind ik ook bizar, want je zou denken dat zon dsm keukens gigantisch veel toestellen zou afnemen en toch mooie kortingen kan fiksen.

Oké dan bestel ik ze maar zelf.

Bizar in feite, je zou denken dat die aannemer daar bizar veel buitentrekt en dus mooie prijzen krijgt. Blijkt dus niet zo te zijn :p

Komt altijd maar vaker voor. (groot)handels die korting geven aan een particulier.

stel tegel 100€.
aannemer 80€
Particulier 82€

De tegelhandel zijn job is tegels verkopen, dus als die iemand zien binnenstappen willen die verkopen. En aan 82eur houden ze nog 2eur meer over. Particulier bestelt en betaalt 82+21% = 99,2eur
Aannemer kan bv 95 rekenen (15 'winst' en plaatst aan 6%) = 100,7eur.

Quasi dezelfde prijs en de aannemer verdient tenminste iets. Maar goed, die korting maakt blind en uiteindelijk wrijft de tegelhandel in zijn handen.
(krijgt voorschotten bij de particulier, itt aannemer is pas betaald na levering, etc etc).

En als een particulier vraagt of je ook aan 82 kan leveren... dan zegt de aannemer 'nee aan die prijs geraak ik niet hoor' want die denk 'voor die 2eur, kust mijn kl*ten en rekent zelf uwe nest uit'

Zie je meer en meer. Ik laat bv ook alle verpakking ter plaatse. Moet die mens dan ook maar zelf verwerken. Boeit me dan ook niet.

Maar goed, er zijn gelukkig nog zaken die enkel aan aannemers verkopen of echt die kortingen voorbehouden voor aannemers. En daar werk je dan uiteindelijk meer mee samen, dus dat is toch wat een gesloten circuit uiteindelijk.

Laatst bewerkt:
Knap knap!

Er zijn mensen die kleiner wonen Haha! Sterk dat je zoveel doet en kan.
Moest je alles laten doen, ik zou de factuur niet willen betalen.

Ik ook niet. Mijne kinesist had offerte gevraagd voor een poolhouse die 10m² kleiner was. Volledig gezet voor 120k euro :o

Hij gaat het wss ook zelf zetten nu :lol:

Zie je meer en meer. Ik laat bv ook alle verpakking ter plaatse. Moet die mens dan ook maar zelf verwerken. Boeit me dan ook niet.
Dat zei mijn tuinaannemer toen ook met de terrastegels - trap - omheining
"Ge moogt het zelf bestellen, dan zal het materiaal iets goedkoper zijn MAAR ge zorgt zelf dat alles op tijd op de werf is, wij pakken niks van afval mee, is er iets niet correct dan moet ge het zelf ook regelen"

Keuze was snel gemaakt :D

Dat zei mijn tuinaannemer toen ook met de terrastegels - trap - omheining
"Ge moogt het zelf bestellen, dan zal het materiaal iets goedkoper zijn MAAR ge zorgt zelf dat alles op tijd op de werf is, wij pakken niks van afval mee, is er iets niet correct dan moet ge het zelf ook regelen"

Keuze was snel gemaakt :D

Ja inderdaad zoiets :p

Is langs een kant misschien wat cru, maar uiteindelijk is dat ook maar logisch. Ik laat ze ook de tegels dan zelf uitrekenen en snijverlies inrekenen etc. Meestal dan te weinig of de vorige letterlijk een pallet tegels te veel. Zo veel goedkoper zal het ook al niet geweest zijn bij die mens :p

Ja inderdaad zoiets :p

Is langs een kant misschien wat cru, maar uiteindelijk is dat ook maar logisch. Ik laat ze ook de tegels dan zelf uitrekenen en snijverlies inrekenen etc. Meestal dan te weinig of de vorige letterlijk een pallet tegels te veel. Zo veel goedkoper zal het ook al niet geweest zijn bij die mens :p
Cru vind ik dat zeker niet. Is logisch dat je zelf het materiaal besteld, je verantwoordelijk bent.

Is de reden waarom ik voor gans de ruwbouw het ook liever door de aannemer laat bestellen. Je zit daar toch met veel dingen dat op maat worden gemaakt en verschillende levertermijnen. Terwijl ik die zijn planning niet ken.
Opzich heb je wel een meetstaat, maar dan nog.

Tegels enzo bestel ik meestal wel zelf. Ik reken het altijd zelf uit, maar eigenlijk moet dat niet. Ik stuur mijn plannen door naar verschillende groothandels en hun rekenen dat uit voor u. Ik vraag dan meestal ook hoeveel hun tellen voor snijverlies.

Het dak was het enigste dat ik niet heb uitgerekend, daar heeft de groothandel het volledig uit gereken wat er allemaal nodig was en vertrouwde daarop. Hoeveel hoekpannen, pannen,... De houthandel deed dat dan ook voor de balken, tengellatten, panlatten,... De handel voor plat dak, dan voor het gedeelte plat dak.

Bij de tegels (voor binnen) moest ik dan zelf het afval wegdoen (maar dat is wat karton) en de tegels verspreiden over de woning (wat ik ook normaal vond).
Voor de klinkers en keramische tegels voor buiten eigenlijk hetzelfde. Enkel daar komt dan nog de waarborg van de palletten dat je terug krijgt en dus terug gaat brengen of vraagt dat ze daar eens passeren ze het ineens meepakken. (die blijkbaar van goud worden gemaakt)

Waren begin dit jaar al op prospectie geweest voor een keuken: eiland van 5 meter op 1,20 meter (dekton keukenblad ed). Keukenkasten volledig op maat (2.7m hoog) met een nis volledig in dekton. En aan het keukeneiland nog eens een tafel van 3 meter in het verlengde.

Budget: 40-50k excl. BTW

We zijn intussen naar 3 zaken geweest. We werden direct verliefd op de Siematic SLX Pure (die met donkere kasten en gouden accenten). Dat "zwevend" blad op het eiland is zo mooi..en helaas hebben we het bij geen enkele ander merk gezien.
Zaak 1: (verdeler van Siematic) Werden we als koningen behandeld..maar we worden echt gepusht (elke 2-3 weken een bericht, al 3 maand lang) om te tekenen terwijl er duidelijk gezegd werd dat we nog maar op prospectie waren en (toen) de vergunning nog niet eens in orde was.

Zaak 2: Lokale KMO. Niet mega geintresseerde verkoper, maar heeft correct gewerkt. helemaal niet gepusht en heeft iets proberen maken wat op het model van Siematic zou lijken. "niet mega geintreseerd" in de zin dat hij na een maand niet eens effe een reminder stuurt of we nog zaken willen wijzigen aan zijn ontwerp (hebben het momenteel in de privé heel druk met andere zaken)

Zaak 3..vind ik dan nog de ergste: Kleine zaak waar misschien 10-15 man werkt. In januari naartoe geweest. Ze ging contact opnemen met de fabriek waar ze de Siematic maken en horen of ze geen "wit product" van dat model konden maken. "Maar ge moet dan wel een maand wachten op de offerte". Nuja, geen probleem.
2.5 maand later 0.0 nieuws...Tot ze mij blijkbaar een bericht op de voicemail achter gelaten hebben..dat ik per toeval een week later gehoord heb. Bericht ook mega droog "Tis hier met X, de zaakvoerder. Kunt ge mij terugbellen als ge dit bericht hoort" (zelfs geen mailtje, ondanks ze die hebben)
Ik bel dan nu terug naar de zaak en doe mijn verhaal. Reactie van een medewerker "Ahja..maar X is op verlof tot 5 april. Ge zult daarna moeten bellen"
Serieus..als de 40-50k exclusief aan een keuken uitgeeft verwacht ge toch een minimum aan goeie/commerciële communicatie. Als ge zegt dat het 1 maand duurt voor een offerte en het niet zo is ==> Verwittig uw toekomstige klant dan met "Sorry, het duurt langer dan verwacht maar geen paniek"
En de medewerker had toch echt kunnen zeggen "Wat zijn uw gegevens? Ik geef het door en de persoon zal u vanaf 5 april terugbellen".
Zaak 3 heeft door 2x slechte communcatie wat mij betreft, de deuren zo goed als dicht gedaan.

Of kom ik bij de laatste zaak wat als nen arrogante klant over?

Je hebt te hoge eisen. Als klant ga je jammer genoeg bij de meeste winkels/aannemers zelf het initiatief moeten nemen en uw verwachtingen niet te hoog mogen leggen. Als je effectief een offerte wil op de datum dat een aannemer heeft gezegd dat hij ze zou leveren moet je vanaf die dag best iedere dag bellen, de kans dat je ze vanzelf krijgt is klein. Als je aannemers gaat afschrijven aan de hand van hun administratieve kwaliteiten dan gaan er weinig overblijven :)

We zijn intussen naar 3 zaken geweest. We werden direct verliefd op de Siematic SLX Pure (die met donkere kasten en gouden accenten). Dat "zwevend" blad op het eiland is zo mooi..en helaas hebben we het bij geen enkele ander merk gezien.
Net even opgezocht en dat is verdorie knap :love:

Mazzelke, nutsvoorzieningen 3000€ ingecalculeerd en ik zit momenteel voor elektriek (3x400V+N), gas en water op 1100€ :cool:

Komt denk ik omdat de tijdelijke werfvoorzieningen allemaal uit mijn Lot kwamen, dus is gewoon meterstel verplaatsen. Het mag ook eens meezitten zeker.

Waren begin dit jaar al op prospectie geweest voor een keuken: eiland van 5 meter op 1,20 meter (dekton keukenblad ed). Keukenkasten volledig op maat (2.7m hoog) met een nis volledig in dekton. En aan het keukeneiland nog eens een tafel van 3 meter in het verlengde.

Zaak 1: (verdeler van Siematic) Werden we als koningen behandeld..maar we worden echt gepusht (elke 2-3 weken een bericht, al 3 maand lang) om te tekenen terwijl er duidelijk gezegd werd dat we nog maar op prospectie waren en (toen) de vergunning nog niet eens in orde was.

Zaak 2: Lokale KMO. Niet mega geintresseerde verkoper, maar heeft correct gewerkt. helemaal niet gepusht en heeft iets proberen maken wat op het model van Siematic zou lijken. "niet mega geintreseerd" in de zin dat hij na een maand niet eens effe een reminder stuurt of we nog zaken willen wijzigen aan zijn ontwerp (hebben het momenteel in de privé heel druk met andere zaken)

Zaak 3..vind ik dan nog de ergste: Kleine zaak waar misschien 10-15 man werkt. In januari naartoe geweest. Ze ging contact opnemen met de fabriek waar ze de Siematic maken en horen of ze geen "wit product" van dat model konden maken. "Maar ge moet dan wel een maand wachten op de offerte". Nuja, geen probleem.
2.5 maand later 0.0 nieuws...Tot ze mij blijkbaar een bericht op de voicemail achter gelaten hebben..dat ik per toeval een week later gehoord heb. Bericht ook mega droog "Tis hier met X, de zaakvoerder. Kunt ge mij terugbellen als ge dit bericht hoort" (zelfs geen mailtje, ondanks ze die hebben)
Ik bel dan nu terug naar de zaak en doe mijn verhaal. Reactie van een medewerker "Ahja..maar X is op verlof tot 5 april. Ge zult daarna moeten bellen"
Serieus..als de 40-50k exclusief aan een keuken uitgeeft verwacht ge toch een minimum aan goeie/commerciële communicatie. Als ge zegt dat het 1 maand duurt voor een offerte en het niet zo is ==> Verwittig uw toekomstige klant dan met "Sorry, het duurt langer dan verwacht maar geen paniek"
En de medewerker had toch echt kunnen zeggen "Wat zijn uw gegevens? Ik geef het door en de persoon zal u vanaf 5 april terugbellen".
Zaak 3 heeft door 2x slechte communcatie wat mij betreft, de deuren zo goed als dicht gedaan.

50k voor een keuken om uw droge bokes op te eten? :crazy:

Wij hebben uiteindelijk getekend bij siematic (ale keukenontwerps, die verdelen siematic). Die hebben ons het best geholpen en ook meeste tijd in gestoken. Best een gedetaileerde offerte, zodat ik kon zien waar ik nog eventueel kon verbeteren.
Maar toen ik zelf opzoek ging naar prijzen van toestellen en het keramisch werkblad, moet ik zeggen dat ik geen betere prijzen vond. Dus hebben alles daar besteld.

Bij de andere waar we zijn geweest vond ik de "vakkennis" beetje ondermaats. Je kwam daar binnen en na 2-3 uur hadden die een keuken uitgetekend en hielpen toch niet echt goed mee. Uiteindelijk is een keuken toch een groot budget en groeit het geld niet op onze rug, dus willen we voor dat geld ook wel iets mooi/deftig en doordacht. Niet iets waar je na 2 uur een finaal plan voorgeschoteld krijgt en precies wachten tot je tekent.

Maar het hangt zoveel af van wie je krijgt. Bij mijn vorige woonst was ik ook nog best tevreden over DSM keukens, die vrouw hielp mij ook goed en pakte echt haar tijd. Liet echt de verschillende materialen zien, pakte haar tijd voor het voorontwerp. Kreeg je na een week per mail doorgestuurd, met de vraag om deze eens samen te bespreken.
Maar nu was het een man die bij eerste front waar we zeiden van ja dat ziet er wel tof uit, ineens verder ging. Na 2 uur had die dan een keuken uitgetekend en zei van, dit is jullie droomkeuken: Kost normaal €52.000, maar met de huidige acties is het "maar" €41.000. Van ons mag je de toestellen en blad ook zelf bestellen, dan ga je denk ik wel geraken aan €34.000.
We zijn daar beide buiten gestapt en zeiden tegen mekaar, hier komen we niet meer terug.

Wij hebben uiteindelijk getekend bij siematic (ale keukenontwerps, die verdelen siematic). Die hebben ons het best geholpen en ook meeste tijd in gestoken. Best een gedetaileerde offerte, zodat ik kon zien waar ik nog eventueel kon verbeteren.
Maar toen ik zelf opzoek ging naar prijzen van toestellen en het keramisch werkblad, moet ik zeggen dat ik geen betere prijzen vond. Dus hebben alles daar besteld.

Bij de andere waar we zijn geweest vond ik de "vakkennis" beetje ondermaats. Je kwam daar binnen en na 2-3 uur hadden die een keuken uitgetekend en hielpen toch niet echt goed mee. Uiteindelijk is een keuken toch een groot budget en groeit het geld niet op onze rug, dus willen we voor dat geld ook wel iets mooi/deftig en doordacht. Niet iets waar je na 2 uur een finaal plan voorgeschoteld krijgt en precies wachten tot je tekent.

Maar het hangt zoveel af van wie je krijgt. Bij mijn vorige woonst was ik ook nog best tevreden over DSM keukens, die vrouw hielp mij ook goed en pakte echt haar tijd. Liet echt de verschillende materialen zien, pakte haar tijd voor het voorontwerp. Kreeg je na een week per mail doorgestuurd, met de vraag om deze eens samen te bespreken.
Maar nu was het een man die bij eerste front waar we zeiden van ja dat ziet er wel tof uit, ineens verder ging. Na 2 uur had die dan een keuken uitgetekend en zei van, dit is jullie droomkeuken: Kost normaal €52.000, maar met de huidige acties is het "maar" €41.000. Van ons mag je de toestellen en blad ook zelf bestellen, dan ga je denk ik wel geraken aan €34.000.
We zijn daar beide buiten gestapt en zeiden tegen mekaar, hier komen we niet meer terug.
Hoeveel heeft uw keuken nu uiteindelijk gekost?

Terug
Bovenaan