De nieuwbouw-topic!

Prijs offerte gevraagd voor een manuele tuinpoort van 2,5 meter.

op internet zag ik het volgende:

De gemiddelde prijs van een manuele dubbele draaipoort uit metaal bedraagt tussen de € 750 en € 2000. Er bestaan zoveel afwerkingsmogelijkheden dat een exacte prijs opgeven heel moeilijk is. De prijs kan afhankelijk van de gekozen opties makkelijk oplopen tot 3000 euro.

prijs binnengekomen 8500 excl btw

:laugh:

Hebben deze gekocht, ga ze zelf plaatsen

2m40breed, 180 hoog.

560 euro btw in.

es denken wat ik met die winst van 8000 euro ga doen :love:

En voor het doorkijk zicht ga ik een zelf een houten bak ineen steken en daarin hoge siergrassen zetten.

94D8CE7C-A4A0-4BC6-8C77-0F76A1E7C15C_75b8a7a4-3834-4d5d-99bd-27f855b8938d_1024x1024.jpg

poolhouse gaat de eerste jaren een glorified storage ruimteke worden vrees ik.

Ga afwerken tot gevelsteen en dak epdm dicht. En dan ramen en deuren dichttimmeren met restjes osb. Prijs van de alu ramen (en wachttijden) zijn gewoon zot. Ik geef het er ni aan.

Afwerking binnen zal dus ook wat uitgesteld worden. Enkel de ruimte waar de pompen gaan komen ga ik al van vloerisolatie en chape voorzien, en een cheap tegelke van de gamma in afwachting.

Het is momenteel echt gek. Onze prijzen zijn sinds midden januari +- 6% gestegen. Dat is gemiddeld 20k tot 25k op een woning. En de prijs was al gemakkelijk 5 tot 10% gestegen het laatste jaar.

Wij zetten ook de prijs vast voor minstens 6 maand vanaf contract tot start werken, waarna hij niet meer verandert vanaf de start werken. Maar dat wil zeggen dat we nu woningen bouwen aan een prijs van 6 maand geleden die 5 tot 10% lager lag toen. Voor kleinere firma's zonder "oorlogskas" is dat gewoon rampzalig.
Idem hier. Ook werkzaam in de bouw (SOD) en prijzen tov januari 2021 = +20%.
Er zijn trouwens bepaalde leveranciers die hun prijzen op 2 maand tijd 2x geindexeerd hebben door de te grote stijging.. En we spreken niet over telkens 2-3% hé...maar echt 10% per maand.

Zelf gaan we ook beginnen bouwen. Tegenover de zomer 2021 hebben we 70k extra moeten bijkletsen voor exact hetzelfde..
Het enige waar ik mij aan optrek is dat de inflatie na onze bouw ook effe blijft stijgen zodat de ratio lening-loon kleiner wordt. Nu, we hebben al 50k te veel geleend en de bouw is ruim berekend..dus ik hoop dat we er raken :)

Wij zijn van plan een gemetst tuinhuis te zetten van 40m2 (enfin, 6x4 tuinhuis; 4x4 overdekt terras) bij onze nieuwbouw (in opbouw).

Er is wat discussie over de betonplaat die we ervoor nodig hebben. Een kennis die architect is stelt best een vorstrand te voorzien van min. 60cm diep, een andere kennis die ‘in de sector zit’, vind dat wat overdreven en stelt dat een plaat van 20cm voldoende is. Ikzelf ken er niets van. Is sleuven van 60cm voorzien wat ‘overkill’ hier? Gaat om een simpel tuinhuis (plat dak) dat vnl. Als berging gebruikt zal worden

Iemand hier tips voor? Ik denk aan @Tomski en zn poolhouse, hoe is dat bij jullie gedaan?

Ik heb een volwaardige vorstrand gestoken. We zitten binnen met redelijk wat waterleidingen.

Specifieke reden om voor EPDM te kiezen en niet voor PVC? Ons vader (dakwerker) zweert al jaren bij PVC.

Omdat ik er ervaring mee heb. Met PVC nooit gewerkt.
ook wordt de EPDM naadloos op maat geleverd, weet niet of dat met pvc ook mogelijk is.

Omdat ik er ervaring mee heb. Met PVC nooit gewerkt.
ook wordt de EPDM naadloos op maat geleverd, weet niet of dat met pvc ook mogelijk is.
Fair enough. Ik denk het niet, ons plat dak van onze aanbouw, licht hellend dak van de keuken/berging en plat dak van de carport zijn allemaal PVC en dat zijn/waren rollen die je een stukje over elkaar moet leggen en dan met lijm/hete lucht aan elkaar vastmaakt, om dan de naden dicht te maken met vloeibare PVC.

Fair enough. Ik denk het niet, ons plat dak van onze aanbouw, licht hellend dak van de keuken/berging en plat dak van de carport zijn allemaal PVC en dat zijn/waren rollen die je een stukje over elkaar moet leggen en dan met lijm/hete lucht aan elkaar vastmaakt, om dan de naden dicht te maken met vloeibare PVC.

elk voordeel heb se nadeel

Ik werk zelf als calculator bij een renovatie firma. Het is voor ons ook echt niet leuk meer. Wij moeten tegenwoordig wekelijks de prijzen aanpassen (onze prijzen worden voorlopig na ondertekening niet aangepast tenzij er vertraging is door toedoen van de klant (materiaal keuzes niet tijdig maken etc)
Voor meerwerken rekenen we tegenwoordig met dag prijzen. 😱

Zelf heb ik vorige week bij een SOD getekend voor een nieuwe woning. Bouw start pas in oktober, maar de prijs is vastgezet tot eindewerken. Ik zal wellicht alsnog teveel betalen, maar ik kom niet voor verrassingen te staan.
Wij hebben bij onze SOD enorm lang op onze calculatie moeten wachten, alle keuzes gemaakt in september/oktober en pas totale prijs in februari ontvangen. Ik vermoed omdat ze zolang mogelijk prijzen herrekend hebben. Nu komen we wel uit op een budget waarbij we ons kunnen vinden met zogezegd prijsgarantie, al hou ik mijn hart vast in hoeverre ze zich effectief aan die vaste prijs gaan houden :/.

Bij ons staat het letterlijk in het contract en de indexatie formule is doorstreept. Wij zitten dus wel dagen 😁
Maar wat als ze afkomen met 'uitzonderlijke omstandigheden'/'overmacht'? :/

Onze aluminium ramen zijn in principe prijzen van 2020 (overname scheidingdossier, aan de ramen is niets aangepast qua prijszetting). Kan moeilijk geloven dat ze daar niets gaan proberen.

Maar wat als ze afkomen met 'uitzonderlijke omstandigheden'/'overmacht'? :/

Ik weet dat ik één van de laatste ben bij wie dit geldt. De donderdag na ondertekening hadden ze hier een vergadering over. En dat klopt, want het is de nieuwbouw tak binnen dezelfde groep waar ik voor werk 😝

Hier helaas slecht nieuws gekregen deze week.
In november had de aannemer onze gevelsteen besteld en deze werd midden maart geleverd. Nu belde ze dat er fabrieken zouden sluiten en onze gevelsteen pas in oktober geleverd zou worden. Ze hadden nog wat fabrieken afgebeld maar helaas geraakte ze niet meer aan de steen die wij wilde. Nog wel dezelfde type maar een ander formaat, maar deze vinden wij echt niet mooi.

Dus van de week een deel van Vlaanderen nog eens afgereden om te gaan kijken voor nieuwe gevelsteen. We hebben er uiteindelijk terug een schone gevonden en liggen rond bellen om te vragen wat levertermijn is bij verschillende bouwhandelaars. We hadden geluk dat deze 4 weken is. Maar de steen is wel dubbel zo duur.

Dus gevraagd aan de aannemer of ik deze niet zelf mag bestellen (om zo de prijs te drukken). Hij ging ermee akkoord omdat hij ook verveeld zit met de zaak.

We hebben nog geluk met onze snelbouw steen, want deze is ook niet meer leverbaar. Maar onze aannemer bestelt tegenwoordig alles al ineens en laat alles al leveren om zo geen verassingen e hebben.

Ik zal ook pas gerust zijn wanneer de gevelstenen geleverd worden. Moesten we een volgende week besteld hebben, dan kwam er weer 1000 euro extra bij wegens de energiekosten. We hebben al wel rechtstreeks contact gehad met fabriek en bevestigen dat deze 19/04 klaar zullen zijn.

Dus gevraagd aan de aannemer of ik deze niet zelf mag bestellen (om zo de prijs te drukken). Hij ging ermee akkoord omdat hij ook verveeld zit met de zaak.

En dat hij ze besteld en aan u doorverkoopt zonder marge is geen optie? Lijkt me zo vreemd dat jij deze goedkoper zou kunnen krijgen dan uw aannemer in feite.

Terug
Bovenaan