De nieuwbouw-topic!

Wij komen excl btw iets boven 2000€/m² uit. Beginnen met alles begin februari.

Afwerkingen redelijk duur, doe zelf alle technieken dus die zijn relatief goedkoop.
Wij zitten ook daarrond.
Alles wordt gedaan. Wel fikse korting op keuken en inbouwkasten omdat we die door dichte vrienden laten doen.

Hier in de gemeente blijkbaar een nieuwe belasting.

Elk nieuwbouw of verbouwing (vergroting van de oude woning), betaal je eenmaal per m3 van u woning.

Hier in de gemeente blijkbaar een nieuwe belasting.

Elk nieuwbouw of verbouwing (vergroting van de oude woning), betaal je eenmaal per m3 van u woning.

En over welke gemeente gaat dat dan? Want dat lijkt mij alles behalve rechtsgeldig

En over welke gemeente gaat dat dan? Want dat lijkt mij alles behalve rechtsgeldig
Had gisteren snel op internet gekeken en blijkbaar heb je nog gemeentes die dat hebben.
Zelf gaan we in de Noorderkempen bouwen

Stad Antwerpen heeft dat ook.

In onze gemeente is het
0,60 euro per m3 tot 1000m3. Boven 1000m3 is het 0,85 euro per m3.

Is u woning kleiner als 800m3 dan ben je vrijgesteld.
Bv is u woning 799m3 betaal je 0euro. Is u woning 801m3. Is het ineens 480 euro.

Wij komen excl btw iets boven 2000€/m² uit. Beginnen met alles begin februari.

Afwerkingen redelijk duur, doe zelf alle technieken dus die zijn relatief goedkoop.
Das dan toch veel, als je zelf de technieken doet ?

Ik kom ook uit op +/- 2000€/m² excl. Btw, maar daar zit alles in en ik heb echt niet bespaard (Tegels gelijkvloers en 1ste verdiep, badkamer volledig betegeld ook muren, betonnen trap bekleden met hout, Niko Home Control domotica (praktisch alles aangestuurd: verlichting, vvw, ventilatie D+, zonnepanelen, elektrische rolluiken en gordijnen, Sonos audio, koppeling alarmsysteem,...) verlichting, elektrische rolluiken, 2 extra Veluxen laten plaatsen, vvw glv en 1e verdiep, ventilatie D+, badkamer met alles er op en eraan, keuken goed uitgerust, camera's, alarmsysteem, netwerkapparatuur, zonnepanelen).

Ik laat alles doen wegens geen tijd, alleen camera's, alarm en netwerk programmeer ik zelf, elektrieker legt de kabels.

Das dan toch veel, als je zelf de technieken doet ?

Ik kom ook uit op +/- 2000€/m² excl. Btw, maar daar zit alles in en ik heb echt niet bespaard (Tegels gelijkvloers en 1ste verdiep, badkamer volledig betegeld ook muren, betonnen trap bekleden met hout, Niko Home Control domotica (praktisch alles aangestuurd: verlichting, vvw, ventilatie D+, zonnepanelen, elektrische rolluiken en gordijnen, Sonos audio, koppeling alarmsysteem,...) verlichting, elektrische rolluiken, 2 extra Veluxen laten plaatsen, vvw glv en 1e verdiep, ventilatie D+, badkamer met alles er op en eraan, keuken goed uitgerust, camera's, alarmsysteem, netwerkapparatuur, zonnepanelen).

Ik laat alles doen wegens geen tijd, alleen camera's, alarm en netwerk programmeer ik zelf, elektrieker legt de kabels.

Ben nu ook aan het kijken voor elektrische gordijnen maar toch ongelofelijk duur die dingen?

Doe je dat met Somfy?

Wij gaan volgend jaar een moderne nieuwbouw zetten met een gelijmde gevelsteen. Momenteel hebben we volgende gevelstenen op het oog.
Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is de duurzaamheid van de coating van de stenen. Iemand hier positieve/negatieve ervaringen mee?

Imperium Flavius (Wienerbergen) - Bruine basissteen waarbij de grijze coating mee wordt aangebracht alvorens deze de steen in de oven gebakken wordt.
https://www.wienerberger.be/gevel/collecties/Imperium
Wapper Silver (Vandersanden) - Gele basissteen die na het bakken grijs gecoat wordt, wanneer deze over een transportband gaat. Gevolg is dat één zijde niet gecoat is.
https://www.vandersanden.com/nl-be/products-and-solutions/wapper/rainbow-silver

Wij gaan volgend jaar een moderne nieuwbouw zetten met een gelijmde gevelsteen. Momenteel hebben we volgende gevelstenen op het oog.
Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is de duurzaamheid van de coating van de stenen. Iemand hier positieve/negatieve ervaringen mee?

Imperium Flavius (Wienerbergen) - Bruine basissteen waarbij de grijze coating mee wordt aangebracht alvorens deze de steen in de oven gebakken wordt.
Wapper Silver (Vandersanden) - Gele basissteen die na het bakken grijs gecoat wordt, wanneer deze over een transportband gaat. Gevolg is dat één zijde niet gecoat is.
Wij hebben ook tussen beiden getwijfeld. Het is den Imperium geworden. Is naar’t schijnt wel zeer robuuste steen. Bij ons heeft vooral de levertermijn gespeeld. Wienerberger was binnen de 4 weken leverbaar, de wapper was 8 maand wachttijd.

Via deze tool zijn wij huizen gaan bezichtigen:

Oorspronkelijk hadden we de Blanco van Nelissen besteld (bestelling is wat misgelopen dankzij de aannemer) maar misschien voor jullie ook het bekijken waard. Is bijna een jaar wachten op de levering.

Je wilt die stenen lijmen?
Dat kan maar uw aannemer gaat vloeken, dat zijn handvorm stenen die 9/10 zo banaan staan als de pest.
Als je dat opvoegt dan valt dat minder op omdat het voegsel de oneffenheden opvangt.
Maar als je dat lijmt en dus werkt met een open voeg en dus spleet dan is het wel belangrijk dat ze iet of wat recht zijn.

Wienerberger verkoopt alles als lijmstenen, en ja dat kan want je kan alles lijmen.
Maar men zegt er niet bij of je dat mooi kan lijmen.
Heb je een nauwgezette aannemer dan sorteert hij de stenen wat uit om een egale voeg te krijgen. Maar heb je iemand die gewoon stenen pakt en ze lijmt dan heb je 9/10 een minder mooi resultaat.
Onze steen is ook gelijmd en uit handvorm, maar wij hebben extra betaald om stenen uit te sorteren en op te letten dat de voeg wat egaal is. Reden is dat we huizen zijn gaan bekijken waar dit niet gebeurd was, en dat zag je.

Dat kan maar uw aannemer gaat vloeken, dat zijn handvorm stenen die 9/10 zo banaan staan als de pest.
Als je dat opvoegt dan valt dat minder op omdat het voegsel de oneffenheden opvangt.
Maar als je dat lijmt en dus werkt met een open voeg en dus spleet dan is het wel belangrijk dat ze iet of wat recht zijn.

Wienerberger verkoopt alles als lijmstenen, en ja dat kan want je kan alles lijmen.
Heb je een nauwgezette aannemer dan sorteert hij de stenen wat uit om een egale voeg te krijgen. Maar heb je iemand die gewoon stenen pakt en ze lijmt dan heb je 9/10 een minder mooi resultaat.
Onze steen is ook gelijmd en uit handvorm, maar wij hebben extra betaald om stenen uit te sorteren en op te letten dat de voeg wat egaal is. Reden is dat we huizen zijn gaan bekijken waar dit niet gebeurd was, en dat zag je.
Onze metser is nu niet speciaal geselecteerd, en onze steen is waanzinnig niet recht met momenten.
Dit is gelijmd, en door de grillige steen is de voeg soms wat breder hier en daar.
Dit is het resultaat (foto's zijn van tijdens het metsen, van het afgewerkte geheel heb ik geen detail shots...):

Ik vind het resultaat hoegenaamd enorm geslaagd.
Het zijn dunne en dikke lagen stenen, zoals we op de twee andere huizen met deze steen gezien hebben, want we vonden dat iets extra toevoegen aan de finesse van de gevels.
Ofwel hebben we chance gehad met een hele goede metser, ofwel is het allemaal zo speciaal niet als je toch een vakman te pakken hebt...

Onze metser is nu niet speciaal geselecteerd, en onze steen is waanzinnig niet recht met momenten.
Dit is gelijmd, en door de grillige steen is de voeg soms wat breder hier en daar.
Dit is het resultaat (foto's zijn van tijdens het metsen, van het afgewerkte geheel heb ik geen detail shots...):

Het zijn dunne en dikke lagen stenen, zoals we op de twee andere huizen met deze steen gezien hebben, want we vonden dat iets extra toevoegen aan de finesse van de gevels.
Ofwel hebben we chance gehad met een hele goede metser, ofwel is het allemaal zo speciaal niet als je toch een vakman te pakken hebt...

Dat is nu net wat ik bedoel :P
Daar zit geen lijn in, stenen die op elkaar plakken en dan spleten van 4cm, heel kleine stukjes ertussen, stenen die scheef zitten eN ook enkele serieuze bananen ertussen.

Dat is nu net wat ik bedoel :p
Daar zit geen lijn in, stenen die op elkaar plakken en dan spleten van 4cm, heel kleine stukjes ertussen, stenen die scheef zitten eN ook enkele serieuze bananen ertussen.
Ik vind dat dan weer beter dan die steriele kaarsrechte zielloze nieuwbouwen zoals ze overal uit de grond schieten als paddenstoelen :p

Die vlakgeschuurde appartementstenen vind ik dan weer niets. De ergste bananen (en perzikken) hebben ze er vantussen gelaten, en de kleine stukjes (die je amper kan vinden?) horen bij wildverband, anders is het niet... wild... te noemen. Ik heb echt al huizen gezien waar de mini stukjes gevelsteen aaneen gerijgd werden, afschuwelijk.
Maar van dit, nou, ben ik wel erg tevreden hoor :cool:.

Die vlakgeschuurde appartementstenen vind ik dan weer niets. De ergste bananen (en perzikken) hebben ze er vantussen gelaten, en de kleine stukjes (die je amper kan vinden?) horen bij wildverband, anders is het niet... wild... te noemen. Ik heb echt al huizen gezien waar de mini stukjes gevelsteen aaneen gerijgd werden, afschuwelijk.
Maar van dit, nou, ben ik wel erg tevreden hoor :cool:.
Ja ik weet dat het wildverband is, is zeer duidelijk :P
Maar je hebt wel een verschil tussen kleine stukken, en heel kleine stukken waarvan ik er toch wel enkele zie zitten.
Ik zie precies ook op enkele plaatsen de lijmmortel vantussen de voegen komen.

Allez het belangrijkste is dat jullie zelf tevreden zijn natuurlijk :P
Ik wil uw nieuwbouw nu niet afkraken.

Wij hebben ook tussen beiden getwijfeld. Het is den Imperium geworden. Is naar’t schijnt wel zeer robuuste steen. Bij ons heeft vooral de levertermijn gespeeld. Wienerberger was binnen de 4 weken leverbaar, de wapper was 8 maand wachttijd.

Via deze tool zijn wij huizen gaan bezichtigen:

Oorspronkelijk hadden we de Blanco van Nelissen besteld (bestelling is wat misgelopen dankzij de aannemer) maar misschien voor jullie ook het bekijken waard. Is bijna een jaar wachten op de levering.

Bedankt voor je reactie! Qua levertijd hebben we inderdaad al vernomen dat het bij de wapper een ramp is.
Zie je het zitten om een foto van het eindresultaat van jullie wonen te posten? :)
Hieronder enkele samples die we hebben meegekregen:

de 2de is de wapper
de 3de is wienerbergen albius
(3 & 4 vallen al af)
de 1ste hebben we meegekregen als wienerberger flavius, maar volgens mij klopt dat niet. Veel te donker en heeft een blauwachtige tint. Had in de showroom niet grondig gekeken wat ze in de doos gestopt hadden. Heb ze een mailtje gestuurd voor nieuwe samples.

Via die tool zijn we inderdaad ook al huizen gaan bekijken, super handig. Vandersanden heeft ook zo eentje. Momenteel vooral van hun referenties gespot. We moeten er nog meer van de flavius gaan bezichtigen.

We gaan inderdaad lijmen. Ik heb een zéér nauwgezette aannemer, dus daar verwacht ik geen problemen mee. 'T is mijn vader die 40j metser is geweest als zelfstandige (1-manszaak), en hij is nogal perfectionistisch ;). Met de wapper silver heeft hij al een huis gezet, en daar kon hij toch een voeg van 4,3mm aanhouden.

Mooie steen! Persoonlijk wel iets minder fan van mix tussen dunne en dikke lagen, maar dat is puur persoonlijk natuurlijk. Proficiat met jullie project!

Moet zeggen dat onderstaande me ook wel in het oog sprong:

Mannekes toch. Hij zegt dat hij tevreden is met zijn gevelsteen. Laat het dan toch is zijn zeg.

Dank u :).

De horizontale lijnen zijn zo recht als ze kunnen zijn. Al die "afwijkingen" komen door grillige stenen, die niet allemaal even dik zijn, noch helemaal recht 😅

Ik ben ook fan hoor! Geeft charme aan de woning ;) Heb bij ons ook handgemaakte tegels geplaatst in de badkamer, en dat is allesbehalve makkelijk met al die verschillen in breedte, lengte, hoogte,...

Terug
Bovenaan