Ik bedoel inderdaad grondige renovatie in vergelijking met nieuwbouw.
Persoonlijk vind ik dat de beste koopjes vaak te doen zijn bij de jonge huizen (10-15j oud): naar energiescore en technieken zitten die goed, je betaalt niet de 21% BTW van een nieuwbouw, lage registratierechten en als je geduld hebt, kan je soms ook onder de marktprijs kopen. Vaak komt dat niet voor, maar het kan wel degelijk, veelal bij scheiding want dan moet het snel gaan omdat ze een nieuwe start willen.
Ik heb nu voor de 2de keer een huis uit gedwongen verkoop gekocht, vaak worden die correct geprijsd op de markt gezet maar niet meer onderhouden (waarom zou je geld en energie steken in iets wat je toch al kwijt bent?) Waardoor ze niet aantrekkelijk op de markt komen. Veel mensen kunnen niet doorheen rommel en viezigheid kijken, en na maanden moeten ze de prijs verlagen, maar hebben ze het huis verbrand: als iets te lang online staat, gaan mensen er van uit dat er iets grondig mis is en dus gaan ze geen afspraak meer maken.
2x gedwongen verkoop, 2x heeft de makelaar nader het al maanden te koop stond, gewoon gezegd bij de eerste rondleiding: "de bank wil zoveel" en 2x heb ik daar net boven geboden.
Iedereen tevreden want er is "overschot" op wat de bank wil én ik betaal minder dan de marktprijs. Dus huizen die al maanden online staan, kunnen ook wél de moeite zijn. Maar dan moet je wél met de buren praten om wat meer te weten te komen...