De nieuwbouw-topic!

Is het nu met de nieuwe registratierechten eigenlijk niet een stuk minder voordelig om voor een nieuwbouwwoning te gaan? Of hoe verhouden die prijzen zich? Vanaf 2022 betaal je 12% op grond ipv 10% als ik het goed voor heb?

Ik ben een echte leek, ik dacht dat nieuwbouw altijd door een firma gebeurde en wanneer je zelf bouwt dit niet onder nieuwbouw valt.

Waar ik een beetje op doel: ik heb zelf 0,0 ervaring met bouwen, verbouwen, ...
Nu willen we graag een huis kopen. Aangezien we zelf geen ervaring hebben lijkt een sleutel op de deur woning de juiste keuze maar ik wil toch even zoveel mogelijk info over de verschillen met zelf bouwen of verbouwen.

Met het gedacht dat ik niets zelf kan wil ik even kijken of het niet haalbaar is om bv. een ouder huis te kopen, een architect te nemen, aannemer, ... en alle werken door professionals te laten gebeuren. Mijn vraag is eigenlijk of dit veel goedkoper uitkomt of dat ik mij ga laten vangen door mijn eigen onkundigheid en ze me langs alle kanten gaan kunnen liggen hebben met bv. foute werken, prijzen, ...

Ik ben een echte leek, ik dacht dat nieuwbouw altijd door een firma gebeurde en wanneer je zelf bouwt dit niet onder nieuwbouw valt.

Nu willen we graag een huis kopen. Aangezien we zelf geen ervaring hebben lijkt een sleutel op de deur woning de juiste keuze maar ik wil toch even zoveel mogelijk info over de verschillen met zelf bouwen of verbouwen.

Met het gedacht dat ik niets zelf kan wil ik even kijken of het niet haalbaar is om bv. een ouder huis te kopen, een architect te nemen, aannemer, ... en alle werken door professionals te laten gebeuren. Mijn vraag is eigenlijk of dit veel goedkoper uitkomt of dat ik mij ga laten vangen door mijn eigen onkundigheid en ze me langs alle kanten gaan kunnen liggen hebben met bv. foute werken, prijzen, ...
Er zijn 2 opties in jouw geval, als je volledig op maat wenst te bouwen:
  • De dure optie: Sleutel-op-de-deur bouwen: zelf een bouwgrond kopen, architect contacteren en bouwbedrijf doet al de rest
  • De minder dure optie: Eigen architect onder de hand nemen die de werf zelf coördineert. Ik zit zelf in de bouwwereld en er zijn 2 soorten architecten: Die dat uw eigen voorstel gewoon klakkeloos overtekenen zonder kritisch te zijn over uw plannen (=de goedkopere architecten) of de architect die direct gaan zetten "Dwight, ik ga uw plannen niet overnemen. Ik heb een eigen designtaal als ik bouw. Ofwel laat ge mij doen en neem ik de goede aspecten van uw plan over..ofwel zoekt ge maar een andere architect" (=iets duurdere architecten)
Voor onze toekomstige bouw heb ik met beide type architecten contact gehad. Ge merkt snel welke architect binnen welke soort valt.
De goedkope architect (nog steeds 18k welliswaar) hebben we 30min mee staan praten en die zei letterlijk "Ok, ik teken uw plannen over en we kunnen het project dan opstarten".
De duurdere architect vroeg 30k en weigerde ons idee over te nemen. Eerste (gratis!) gesprek duurde enkele uren. Hij was te trots om zomaar klakkeloos iets over te nemen. En uiteindelijk hebben we voor hem gekozen, net doordat hij een zeer kritische blik had op de zaak.
Intussen is onze bouwaanvraag ingediend. We zijn in januari aan de plannen begonnen en hebben zo opt gemak de definitieve plannen in augustus/september ingediend. Denk dat hij op die tijdspanne +-20-25 verschillende plannen (en 3D's!!) getekend heeft. Het is ook een architect die de werf regelmatig gaat bezoeken. De goedkope architect deed dit niet/nauwelijks (ervaring van kameraden).

Laatst bewerkt:
Er zijn 2 opties in jouw geval, als je volledig op maat wenst te bouwen:
  • De dure optie: Sleutel-op-de-deur bouwen: zelf een bouwgrond kopen, architect contacteren en bouwbedrijf doet al de rest
  • De minder dure optie: Eigen architect onder de hand nemen die de werf zelf coördineert. Ik zit zelf in de bouwwereld en er zijn 2 soorten architecten: Die dat uw eigen voorstel gewoon klakkeloos overtekenen zonder kritisch te zijn over uw plannen (=de goedkopere architecten) of de architect die direct gaan zetten "Dwight, ik ga uw plannen niet overnemen. Ik heb een eigen designtaal als ik bouw. Ofwel laat ge mij doen en neem ik de goede aspecten van uw plan over..ofwel zoekt ge maar een andere architect" (=iets duurdere architecten)
Voor onze toekomstige bouw heb ik met beide type architecten contact gehad. Ge merkt snel welke architect binnen welke soort valt.
De goedkope architect (nog steeds 18k welliswaar) hebben we 30min mee staan praten en die zei letterlijk "Ok, ik teken uw plannen over en we kunnen het project dan opstarten".
De duurdere architect vroeg 30k en weigerde ons idee over te nemen. Hij was te trots om zomaar klakkeloos iets over te nemen. En uiteindelijk hebben we voor hem gekozen, net doordat hij een zeer kritische blik had op de zaak.
Intussen is onze bouwaanvraag ingediend. We zijn in januari aan de plannen begonnen en hebben zo opt gemak de definitieve plannen in augustus/september ingediend. Denk dat hij op die tijdspanne +-20-25 verschillende plannen (en 3D's!!) getekend heeft. Het is ook een architect die de werf regelmatig gaat bezoeken. De goedkope architect deed dit niet/nauwelijks (ervaring van kameraden).
Sleutel op de deur, dat zijn dan die voorstellen van bouwbedrijven zelf bedoel je ?

Met architecten werken is dan goedkoper ? Ook al moet je de architect zelf betalen ?

Sleutel op de deur, dat zijn dan die voorstellen van bouwbedrijven zelf bedoel je ?

Met architecten werken is dan goedkoper ? Ook al moet je de architect zelf betalen ?
SOD heeft vaste onderaannemers/leveranciers en die er uit halen levert je niet veel op. Wil je van hun basis afwijken betaal je meestal volle pot

Zelf architect hebben en dan heb je meer keuze en kan je wel al eens sneller kortingen krijgen.

Maar moesten wij 30k aan architect betaald hebben dan hadden wij overal gigantische kortingen moeten gaan krijgen om goedkoper als SOD uit te komen hoor. Dus zal wat afhangen van de kost van architect en de grote / kost van de bouw zelf.
En onze bouwgrond was ook niet gewoon los te koop.

Gumball zijn bouwgrond is al 1 dat wat mij betreft gewoon geen bouwgrond zou mogen zijn, er ligt zelfs geen riolering

SOD is inderdaad duurder. Ze moeten immers marge hebben om hun personeel te betalen.
  • SOD kan via projectbouw: Reeds ingediende plannen en zij zoeken kopers die hun project willen kopen (Oa: Durabrik, Matexi,...). Architectkosten ed zitten in de totale prijs verwerkt.
  • SOD met eigen plannen: Jij koopt je eigen grond (via Immoweb of via de SOD zelf) en je neemt een eigen architect onder de arm die de plannen tekent. De SOD maakt een calculatie van jouw project. Jij kan dan kiezen om bepaalde opties toe te voegen/weg te laten (beter/slechter sanitair, schrijnwerk,...)

Een architect zal je hoe dan ook altijd moeten betalen. Die werken niet gratis. Alleen is het in mijn eerste bullitpoint gewoon in de prijs inbegrepen, in mijn tweede bullitpoint heb jij rechtstreeks contact met hem en werkt hij dus volledig onafhankelijk van de SOD.

Als je niet met een SOD wilt werken, gaat exact hetzelfde project (met exact hetzelfde lastenboek dus) je sowieso minder kosten. Zie gewoon dat je dan een goede architect neemt die met zekerheid de werf goed opvolgt.
Mocht je regio Vlaams-Brabant/Limburg wonen, kan ik je er wel enkele aanraden in Pb.
Kleine disclaimer ivm de dure architecten: Zij hebben soms een eigen lastenboek waar ze niet van willen afwijken. Onze architect bouwt vb enkel met geothermische warmtepomp, binnenmuren van 14cm dikte en alu buitenschrijnwerk.

En om je maar een voorbeeld te geven qua prijs. Onze architect zat 100k goedkoper dan een klassieke SOD onderneming voor hetzelfde huis.
En ja...ik spreek tegen mijn eigen winkel, want ik werk voor het duurder alternatief..maar héy...we zijn hier om objectieve info te geven en geen commerciële prietpraat :smile:

SOD heeft vaste onderaannemers/leveranciers en die er uit halen levert je niet veel op. Wil je van hun basis afwijken betaal je meestal volle pot

Zelf architect hebben en dan heb je meer keuze en kan je wel al eens sneller kortingen krijgen.

Maar moesten wij 30k aan architect betaald hebben dan hadden wij overal gigantische kortingen moeten gaan krijgen om goedkoper als SOD uit te komen hoor. Dus zal wat afhangen van de kost van architect en de grote / kost van de bouw zelf.
En onze bouwgrond was ook niet gewoon los te koop.

Gumball zijn bouwgrond is al 1 dat wat mij betreft gewoon geen bouwgrond zou mogen zijn, er ligt zelfs geen riolering
True, maar doet niet echt veel ter sprake :smile: . Dit gezegd zijnde, ik heb de grond niet als bouwgrond omgetoverd...Ik heb hem zo gekocht. En alles wat er weggehaald wordt, moet terug gepland worden op onze grond en we moeten er bovenop nog boscompensatie betalen waar Natuurpunt dan ergens anders nog extra bomen mee plant. Dus eigenlijk wordt het min of meer een nuloperatie.

Hoe dan ook vind ik de persoonlijke aanval niet zo fijn (als het als een persoonlijke aanval bedoeld was?). Uiteindelijk heb ik de regels niet gemaakt. Als ze niet willen dat er gebouwd wordt, hadden ze er nooit een bouwgrond van moeten maken en/of strengere regels moeten maken/boscompensatie duurder maken ed.

Ps- En we mogen niet alle bomen weghalen hoor. Er komen zelfs bomen op 1-2m van onze gevel te staan die niet weg mogen van de gemeente. Dus het is zeker niet dat alles in een straal van bijvoorbeeld 10 meter gewoon zomaar afgehakt mag worden :). Van de pakweg 70-75 bomen op onze grond gaan er misschien 5-10 weg (die dan nog herplant moeten worden op de grond)

Ps 2 - Dat er geen riolering is, wordt opgevangen door een eigen zuiveringsstation. Op termijn zou er in die straat wel riolering komen.

True, maar doet niet echt veel ter sprake :smile: . Dit gezegd zijnde, ik heb de grond niet als bouwgrond omgetoverd...Ik heb hem zo gekocht. En alles wat er weggehaald wordt, moet terug gepland worden op onze grond en we moeten er bovenop nog boscompensatie betalen waar Natuurpunt dan ergens anders nog extra bomen mee plant. Dus eigenlijk wordt het min of meer een nuloperatie.

Hoe dan ook vind ik de persoonlijke aanval niet zo fijn (als het als een persoonlijke aanval bedoeld was?). Uiteindelijk heb ik de regels niet gemaakt. Als ze niet willen dat er gebouwd wordt, hadden ze er nooit een bouwgrond van moeten maken en/of strengere regels moeten maken/boscompensatie duurder maken ed.

Ps- En we mogen niet alle bomen weghalen hoor. Er komen zelfs bomen op 1-2m van onze gevel te staan die niet weg mogen van de gemeente. Dus het is zeker niet dat alles in een straal van bijvoorbeeld 10 meter gewoon zomaar afgehakt mag worden :). Van de pakweg 70-75 bomen op onze grond gaan er misschien 5-10 weg (die dan nog herplant moeten worden op de grond)

Ps 2 - Dat er geen riolering is, wordt opgevangen door een eigen zuiveringsstation. Op termijn zou er in die straat wel riolering komen.
Nee dat is geen aanval op u maar op onze overheden :p

Maar feit is wel dat zo een grond ook stuk goedkoper is maar andere wel voor de extra kosten mogen opdraaien

En uw zonnepanelen gaan toch constant in de schaduw liggen?

Nee dat is geen aanval op u maar op onze overheden :p

Maar feit is wel dat zo een grond ook stuk goedkoper is maar andere wel voor de extra kosten mogen opdraaien

En uw zonnepanelen gaan toch constant in de schaduw liggen?
Wij gaan geen/weinig bal aan onze zonnepanelen hebben vrees ik. Hoewel..onze buren hebben toch redelijk wat zon in de zomer tussen 12-16u. Ben zelf ook benieuwd, maar ik maak mezelf geen illusies :).
Gas was er al ni in straat en dan was de enige andere optie gastank plaatsen..om die dan binnen 10-15jr terug uit te graven en een warmtepomp te zetten...pff ja..dan kunnen we het beter direct tegoei doen.
De bouwgrond was echt "spotgoedkoop" voor de regio. 5km verder betaalde je los 2x de prijs voor eenzelfde stuk.
Nuja, de bouwvergunning was ook niet makkelijk. Insaaaane veel regels waarbij alle architecten die we gezien hebben, zeiden "wow..we hebben nog nooit zo'n strenge regels gezien".
Max 10% van de grond mag verhard worden...en in de gemeente zijn kiezels = verharding.. dus onze tuin zal waarschijnlijk geen klinkers/kiezels hebben (hangt van de verharding van onze oprit af)
In de wijk is de gemeente ook een klopjacht bezig met alles en iedereen die zaken heeft staan die niet mogen. Blijkbaar mega veel bewoners die overtredingen begaan hebben. Die worden uiteraard beboet. Nu we hebben een architect die ons ook in toom weet te houden met ons jeugdig enthousiasme en ecologie (oh ironie) belangrijk vindt. Hoe vaak hij zei "ja nee die boom gaat ge moeten laten of we krijgen uw vergunning er niet door."
"Nee dit gaat ge niet mogen verharden"
Of net zaken waarbij hij zei "ma doe die en die denneboom weg, zijn geen inheemse soorten en die verkloten onze boomsoorten. De gemeente gaat dat graag zien"

Volgens mij nog een 3e, diegene die de sod huizen tekenen. Die huizen lijken vaak uit dezelfde catalogus te komen, iemand moet die toch tekenen? Net zoals iemand de chips van everyday moet produceren?
Dat is toch de 1e categorie: gewoon de schets overnemen :p

Maar als je aan de energie-eisen moet voldoen kan je tegenwoordig (zeker qua structuur langs buiten) nu ook niet zoveel meer tegenwoordig

Ah bon, ik dacht dat jij in de sales zat?

Volgens mij nog een 3e, diegene die de sod huizen tekenen. Die huizen lijken vaak uit dezelfde catalogus te komen, iemand moet die toch tekenen? Net zoals iemand de chips van everyday moet produceren?
Ge weet toch dat er in de bouw ook sales zit? :tongue:
Maar ik ga niet te specifiek zeggen welke functie ik heb, zou kunnen dat hier ook collega's zitten.

Dat is toch de 1e categorie: gewoon de schets overnemen :p

Maar als je aan de energie-eisen moet voldoen kan je tegenwoordig (zeker qua structuur langs buiten) nu ook niet zoveel meer tegenwoordig
Klopt, hoort bij de eerste categorie.
Onze architect wou zelfs niet met een SOD werken, omdat het als "cheap" wordt gezien (hoewel de meerderheid zo bouwt). Hij wou een uitzondering maken als ik achter de schermen met onze aannemers wou werken...maar hij wou geen logo van ons bedrijf zien.

Gohja er is ook niemand die zegt dat ge aan eisen moet voldoen. Kunt er perfect ni aan voldoen en dan gewoon de éénmalige boete betalen, al wordt dit zeer zelden gedaan. En zeg maar als ik fout zit, maar zo mega hoog ligt die boete niet. Dacht rond de 3-4k :smurf:.
Als ge er dan een architecturaal pareltje van kunt maken, zou ik dat wel overwegen :)

Het beste dat je kan doen is je wapenen tegen zo'n dingen: veel offertes opvragen, veel inlezen over alles, met mensen praten, naar bouwbeurzen gaan (en beseffen dat ze daar commerciële praat staan te verkopen).
Een goeie architect kan veel betekenen voor iemand zoals u; die weet in principe heel veel van die dingen, en kan je in de keuzes begeleiden.
Dit moet je wel duidelijk communiceren en aanvoelen dat dit effectief goed gaat lukken (niet elke architect gaat evengoed zijn hierin).
Alternatief is inderdaad het allemaal uit handen geven en een bouwfirma die je 100% vertrouwt alles laten uitvoeren. Kans is dan groot dat je in de zoveelste in de rij soort woning terecht gaat komen. Da's niet voor iedereen een probleem ;).
Max 10% van de grond mag verhard worden...en in de gemeente zijn kiezels = verharding.. dus onze tuin zal waarschijnlijk geen klinkers/kiezels hebben (hangt van de verharding van onze oprit af)
max 10% of 80m²? Want vanaf 800m² grondoppervlakte is 10% al beter dan de standaardregel in Vlaanderen ;). Natuurlijk is dit zonder bouwvergunning, mét zou je op de meeste plaatsen waarschijnlijk meer klaar krijgen. Als jij dan echt vast zit aan max 10% kan dat tegenvallen (behalve als je 2000m² hebt ofzo, dan geeft dat 200m² verharding, wat toch wel al veel is).
Daar ben ik dus niet mee akkoord. Je moet dan gewoon beter isoleren (i.e. dikkere muren of veel duurdere isolatie).
En ja, een volledig glazen gevel gaat moeilijk zijn; maar dat noem ik nu niet per se "speciaal" of "gewenst" om eerlijk te zijn.
Wij hebben een oversteek van een dikke 12m², van bovenaf gezien 9 hoeken in onze buitengevel verspreid over de verdiepingen, en een stuk schuin dak. In totaal 75m² (driedubbel) glas (beneden meestal van vloer tot plafond) op een 270m² bruto oppervlak (zoals in het EPB dossier) en een totaal verliesoppervlak van een kleine 700m². Onze vormefficiëntie (0,62) is dus niet echt goed te noemen, maar we komen toch snel aan een S-peil rond de 28. En nee, er is geen volledige onderkeldering die de verhoudingen scheeftrekt. In tegendeel. De kleine kelder en zijn trapgat liggen buiten het geïsoleerd volume.
Omdat we de "ecologische" toer zijn opgegaan zijn onze buitenmuren in hun totaliteit net geen halve meter dik (10cm gevelsteen, 3cm luchtspouw, kleine 28cm houtskelet (houtvezelplaat+skelet met cellulose+dikke OSB), 6cm geisoleerde leidingspouw, 2,5 cm OSB+gyproc). Moest je dit met bvb beton of smalle snelbouw (of isolerende silicaatsteen) en PUR of zelfs resolplaten doen ga je daar wel snel 10cm af kunnen krijgen voor gelijke isolatiewaarden.
En dit is een BEN woning op gas. Naast systeem D en een aardige hoeveelheid zonnepanelen geen dure technieken.
Natuurlijk kan je nu geen nieuwe gasaansluiting meer krijgen, maar dan geraak je gewoon nog gemakkelijker (maar duurder) aan je E20.
En met de huidige sloop en heropbouw regeling ga je nog veel (her)nieuwbouw zien optrekken op gas de komende jaren (of niet, als de prijzen onevenredig de pan uitswingen).

Wat zijn hier de ervaringen met het schilderen van een nieuwbouw? Online vind je vrij veel verschillende meningen gaande van 2 seizoenen wachten tot 1-2 jaar wachten. Ook had ik eens gehoord dat je altijd al een vocht-doorlatende primer kan zetten zonder te wachten?

Onze nieuwbouw is in april beplijsterd geweest. Sinds vorige week draait de verwarming. We hopen er binnen dit en een maand in te kunnen trekken.

Wat zijn hier de ervaringen met het schilderen van een nieuwbouw? Online vind je vrij veel verschillende meningen gaande van 2 seizoenen wachten tot 1-2 jaar wachten. Ook had ik eens gehoord dat je altijd al een vocht-doorlatende primer kan zetten zonder te wachten?

Onze nieuwbouw is in april beplijsterd geweest. Sinds vorige week draait de verwarming. We hopen er binnen dit en een maand in te kunnen trekken.

Koop u 200 liter spotgoedkope witte verf en knal dat tegen de muren. Her en der gaat dat na enkele weken / maanden wat beginnen afbladeren waar er nog vocht uit de muur komt. Dan kan je na een jaar of drie eens schuren en deftig verven.

Hoe dan ook zet de best iets op de muur. Plakkerijstof is bijzonder schadelijk voor je longen.

Zijn de oprit naar garage/carport en terras niet een uitzondering?

Zijn de oprit naar garage/carport en terras niet een uitzondering?

Excuses, het is 15%!

Hierbij wat mogelijk is: https://postimg.cc/m1f7TtQB

Zelf ben ik ook aan het bouwen met een SOD firma, op eigen grond en met eigen architecte. De ervaring ermee beperkt zich voorlopig tot de ruwbouw omdat we nog maar net begonnen zijn.

Samen met m’n zus en haar man bouwen we elk een half open bebouwing, waarbij uiteraard de bouwstijl bij elkaar aansluit.
Mijn intentie was om te werken met zelf gekozen aannemer en sanitair enz. Mijn zus en schoonbroer verkozen te werken met een bouwfirma. Uiteindelijk ben ik hen hierin gevolgd. De firma heeft een afdeling projectbouw op hun eigen verkavelingen en een afdeling villabouw op maat van de klant.

We hebben een 3 tal architecten geraadpleegd voor een eerste gesprek. Het viel daarbij op dat de prijzen enorm uiteenliepen. De ene werkte per fase met een vaste prijs, de andere een bepaald % van de bouwkost. De 3de, wat een leuk, jong en dynamisch architectenbureau was die mooie 3D rederings maakte, vroeg zelfs maar liefst 39k. Dan maar zonder fancy rendering. De architecte die we kozen werkt op ons dorp, wat ik zeer belangrijk vind, en had blijkbaar al eens eerder met de firma gewerkt en was zeker niet weigerachtig om het opnieuw te doen.

Het eerste contact met de bouwfirma waarmee we werken was met de verkoper aka bouwadviseur. Ondanks hij vrij typerend is voor mensen uit de sales, en hierbij wil ik hier niemand beledigen voor alle duidelijkheid, was hij veruit degene die meest met ons meedacht en input gaf. Veel meer dan andere firma’s. Die geen voeling toonden met ons project of meer een ander afbrak dan zichzelf in het daglicht te plaatsen.

De keuze waarom ik uiteindelijk meeging in het verhaal met de bouwfirma, waarbij je weet dat het iets duurder is dan alles zelf regelen, is het feit dat ik gewoon te weinig tijd heb om het zelf op te volgen.
De aannemers zijn er nog niet als ik naar mijn werk vertrek en al lang naar huis tegen de tijd dat ik naar huis kom. Uiteraard is er opvolging van je architect, maar bij de bouwfirma komt ook op bepaalde tijdstippen de werfleider eens langs.
De onderaannemers werken ook al allemaal lang voor de bouwfirma, gaande van 30 jaar tot 12 jaar van degene die ik nu al gesproken heb.

De bouw is gestart in maart voor de twee huizen en ik heb letterlijk nog geen minuut wakker gelegen of stress gehad. Moest ik alles zelf moeten regelen was dit zeker het geval. En dat is me uiteindelijk ook veel waard.

Is SOD duurder? Ja, maar dat is zeker niet het volledige antwoord, ondanks dat je dat altijd maar leest.
Er zijn ook voordelen. Bij eventuele problemen één aanspreekpunt. Dit is heel belangrijk.
Wie zijn hun onderaannemers? Welke materialen gebruiken ze? Onze ramen zijn Alu profielen van Reynaerts. Als een andere firma een offerte geeft met pvc heb je natuurlijk een prijsverschil. Je goed informeren is belangrijk. Is je prijs vast of variabel? Bij ons is het contract getekend in 2020 met een vaste prijs. Tot bij m’n notaris heb ik ervaringen gaan opvragen. Maar eerlijk is eerlijk, het is inderdaad beu als je bvb bij hun sanitaire firma een kraan kiest van pakweg 800€ en die je thuis online ziet staan voor een pak minder.

Het is vooral alle voor en nadelen voor jezelf afwegen.
Het is dan ook logisch dat als je in de bouwsector werkt je meer zelf gaat coördineren. Maar dat heb je in elke sector als je er in werkt en het reilen en zeilen kent.

Laatst bewerkt:
De reden waarom niemand hier verder op in gaat, is net omdat het vaak duurder uit komt.

Tenzij je het hebt over een huis goedkoop kunnen kopen om volledig te strippen (= enkel buitenmuren laten staan). Maar dan moet je echt al geluk hebben dat dat kan tegen de grondprijs alleen.

En dit staat dan idd nog los van "erop gelegd worden omdat je er niets van kent". Je zit vaak met beperkingen van het huis wat extra werk en geld kan kosten om daarrond te werken.
Vb: riolering vervangen.
Nieuwbouw: kraantje komt, sleuven worden getrokken, leidingen gelegd.
Renovatie: vloer moet worden opengebroken, er kan geen kraantje gebruikt worden want geen toegang doorheen het huis -> veel meer werkuren betalen, dan zie je dat de leidingen van je buren in jouw leiding lopen (erfrecht), mag je nog extra leidingen kopen en laten leggen om dat op te lossen,...

Ik heb zo een renovatie gedaan, omdat ik met 1 loon financieel geen andere keuze had dan alles in fases te doen.
Mijn vader (ex-bouwvakker) heeft enorm veel gedaan. Architect kende hij van vroeger dus die heeft me maar 3000 euro gekost. Maar mocht ik mijn vader zijn werkuren ook moeten hebben betalen, zou ik 180.000 euro uitgegeven hebben om een simpele rijwoning te strippen en naar mijn EPC C-score te krijgen (E-peil 84, moest met de renovatie wettelijk onder de 100 uitkomen toen).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan