Hij heeft geen zonwering in de vorm van screens, maar wel bomen. Dus eigenlijk is het niet correct van mij om te zeggen dat hij geen zonwering heeft, want hij heeft dat eigenlijk wel. Had wel vermeld dat er bomen stonden.
Hij had ook grafieken van zijn temperaturen laten zien, daarmee dat ik het weet.
Dat je ijswater door u vvw moet steken om naar 17°C te gaan is zeker niet waar. Net zoals je ook geen kokend water door u vloerverwarming moet steken om in putteke winter u kamer naar 22°C te brengen. Om die warmte door u chape, door u tegels te laten uitstralen aan de kamer.
Mijn ijskast moet de binnenruimte koelen tot 7°C via zijn achterwand, dus waarom je die vergelijk neemt snap ik niet. Je moet dus helemaal niet zo hard koelen als een ijskast.
In een normale zomerweek kan ik mijn woning (weliswaar met moeite) rond de 20,5°C houden zonder koeling, maar dat vinden wij zelf al niet aangenaam. Ik heb daar ook geen ijskoude wind voor nodig. Als het buiten 18°C is dat al goed om de ramen open te zetten en voldoende te koelen
Meestal probeer ik die max 22°C te houden, bij 20°C zit mijn vriendin in de zomer onder een dekentje voor de tv.
Als ik dan kijk bv in een normale week en pak daar de luchtvochtigheid mee dat er bij mij binnen heerst. Dan zit ik binnen met een dauwpunt van 12,5°C. Bij hem was het dan ook een test en niet iets dat standaard is, zou ook niet weten waarom je tot 17°C wilt koelen in de zomer. Dat is helemaal niet comfortabel.
In vermogen uitgesproken heeft hij een koelvermogen van 12Kw. Warmtepompen waar ik offerte voor heb zitten tussen de 9-10kw.
Maar het is zoals je zegt. Je moet zorgen dat er zeker niet teveel warmte mee binnen kan komen, want anders gaat dat niet echt helpen. Dat een airco meer kan doen moet je mij zeker ook niet van overtuigen. Dat is op een knopje klikken en dat is bij wijze van spreken direct 17°C, ook al staat daar een raam waarop vol zon staat. Koelen via vvw is dan ook hetzelfde als verwarmen, je moet dat al een tijdje van tevoren opzetten en laten staan. Heb je een woning dat niet goed geïsoleerd is ga je u aanvoertemperatuur moeten verhogen en daar wringt het schoentje bij koelen, want daar ben je meer in beperkt. Als u woonst meer energie binnenlaat dan het kan koelen, dan kun je u aanvoertemperatuur niet zomaar verlagen.
De grote denkfout is vooral dat koelen hetzelfde werkt als verwarmen. Uw huis is in feite zo gemaakt om maximaal warmte vast te houden en snel op te warmen.
Dus in de winter of als het koud is is het de bedoeling dat uw woning weinig energie verliest en dus weinig afkoelt. Het klopt dus dat een verwarming op lage temperatuur zeer effectief is, en je ook relatief weinig moet bijstoken om het constant te houden.
Maar koelen is het andere spectrum van het verhaal, je wilt dus net hetgeen doen wat uw huis niet wilt en dat is warmte verliezen.
Het probleem is dat in de zomer uw woning opwarmt door de gladpartijen en de opwarming van de massa. Je moet met andere woorden sneller koelen of meer warmte onttrekken dan dat er toevoer is.
Openzetten van uw ramen zorgt ervoor dat je lucht binnenkrijgt die kouder is ja. Je gaat daar tijdelijk de temperatuur mee laten dalen. Maar die warmte in uw massa die krijg je daar niet mee weg. Dus je doet uw ramen dicht en de temperatuur zal gestaag terug stijgen. Één spriet zon op dat raam, warmtetoevoer en bam uw temperatuur gaat terug omhoog.
Daarom is koelen via airco ook maar iets is wat je bijkomstig moet doen, zon buitenzijden en tegengaan van opwarming is altijd de eerste stap.
Om als voorbeeld deze zondag te nemen, 14 graden met zon, in ons huis is de temperatuur van 22 naar 23,5 graden gestegen puur door de screens niet te sluiten.
). je bent beperkt in u koel capaciteit door u delta T. Zoals ik ook het aangehaald in voorgaande post, bij verwarmen kun je je u aanvoertemperatuur verhogen zonder dat daar echt een limiet op zit (uiteraard niet te warm voor u vloer). Hoe kleiner dat uw warmteverlies is hoe lager uw aanvoertemperatuur kunt instellen. Zelfde geld bij koelen (want dat is dezelfde warmtetransport), maar dan andersom. Hoe minder warmte dat je binnen laat bv door goed te isoleren en zorgen voor zonwering hoe lager dat u delta T moet zijn om te koelen. Laat je meer warmte binnen dan moet je u aanvoertemperatuur verlagen en daar wring het schoentje, je kunt niet meer veel lager. Als je dan grote glaspartijen hebt zonder zonwering dan hang je er al aan, want dat is best veel energie dat je binnen laat (zoals je zelf aantoont).