Als ik dat hier zo allemaal lees vallen die prijzen van L/W warmtepomp nog mee. Maar dan moet ik wel nog een boiler voorzien voor warm water als ik dan totaal geen gas zou nemen (nu gas voorzien voor vvw + warm water).
Ik zit nu met de theoretische EPB berekening op E-peil 28 met 4500Wpiek aan zonnepanelen. Met warmtepomp kan ik dus zeker onder de 20 zakken.
Misschien toch eens wat offertes opvragen.
Hangt allemaal af van de omstandigheden. Dat kan meevallen afhankelijk van in welke categorie van prijs van gasketel (en aansluiting) je aan het kijken bent.
Maar als je overweegt om de gas niet te voorzien, is het misschien eventueel nuttig om de elektriciteit te verzwaren (3F 25A net ipv 1 F 32 of 40A)
En dan geef je dat geld van de aansluiting van gas weer uit aan de verzwaring van de intro (+ duurder elektriciteitsbord)
Maar aan de andere kant, als je toch ooit denkt aan het voorzien van een elektrische wagen, dan kan het misschien wel nuttig zijn dat je 3F binnentrekt om te zorgen dat je in de toekomst de optie hebt om zeer snel te kunnen laden.
En dan kan dat misschien voor u de reden zijn waarom je bereid bent om een beperkte meerprijs te slikken.
Daarnaast, een aparte boiler voor warm water is niet strikt noodzakelijk. Er zijn versies met een combiboiler. Dus waarbij de boiler mee geïntegreerd zit in de binnenunit van de warmtepomp.
Persoonlijk heb ik gewoon een boilervat laten steken van 300l. Dat kostte iets van 500€. Ik vond dat handiger, omdat als ik ooit een nieuwe warmtepomp wil steken moet ik daarom niet noodzakelijk dat boilervat vervangen of als het boilervat van die warmtepomp stuk is dan moet ik niet ineens de kost dragen van een volledig nieuwe binnenunit.
Ik verschoot er ook van.
Paar jaar terug heb ik voor mijn huidige woning €11.823 excl btw betaald en heb toen op alle ramen screens voorzien +€6.858,21 excl btw.
Heb nu ramen van reynears CS77 HI+ met dubbele beglazing 1.0.
1.0 is toch niet zo enorm vooruitstrevend ? Die profielen zijn misschien wel super. Maar het glas dat je daarin voorziet is nu toch niets echt exceptioneel?
Je hebt ook warmtepompboilers.
Die kan je gewoon overdag opwarmen omdat je zonnepanelen dan vooral produceren en de productie van warm water is niet zo efficiënt als die van vloerverwarming (de temperaturen zijn hoger bij warm water)
Meestal kan je wel ergens een klokje instellen.
Als je een warmtepomp zet, is het idioot om daarlangs een warmtepompboiler te zetten. Die dingen zijn er eerder gekomen om mensen laten af te stappen van hun elektrische boiler die met een verhouding van 1/1 werkt (1KW elektrische energie wordt omgezet naar 1KW thermische energie om dat op te laden), terwijl die warmtepompboilers eerder werken conform het principe van 1/2 of zo.
En omdat je dan ook nog een premie kunt scoren. Zonder dat je dan ingrijpende wijzigingen moet doen aan uw verwarmingsinstallatie.
Persoonlijk zou ik daarvan wegblijven. Lijkt mij gewoon geldverspilling.