De nieuwbouw-topic!

En wat voor problemen zijn dat dan precies?

Wij hebben dit ook overwogen maar als ik lees dat het enerzijds het kraantjeswater minder gezond maakt en anderzijds serieus wat centen kost voor aankoop, installatie, waterverbruik maar vooral onderhoud dan laat ik het liever zo.

Ik heb het zelf nog niet gemeten maar volgens de laatste meting afgelopen september is de hardheid hier 15-18 Franse graden.
Veel kalk is ook niet goed voor je haren.

Dampscherm plaatsen: Wanneer doe je dat precies? Voor de pleisterwerken, na de chape? En steek je verlichtingskabels erboven of eronder?

Ook eens gaan kijken voor een bad en meubel. Er zijn veel matte baden. Ik vind dat wel mooi maar lijkt me moeilijk te onderhouden?

Dampscherm plaatsen: Wanneer doe je dat precies? Voor de pleisterwerken, na de chape? En steek je verlichtingskabels erboven of eronder?

Ook eens gaan kijken voor een bad en meubel. Er zijn veel matte baden. Ik vind dat wel mooi maar lijkt me moeilijk te onderhouden?
Bij ons is dat gebeurd voor de chape en pleisterwerken (duh). Verlichtingskabels lopen bij ons achter het dampscherm, waar ze erdoor komen de doorvoer goed afgesloten met zo'n speciale blauwe tape zodat het ook dampdicht blijft.

Vraagje.

We zijn met onze elektricien zeer (te) laks geweest kwa werken.
95% is klaar en door drukte op werk, thuis,... niet altijd genoeg achter zijn veren gezeten.
Vorige maand hem aangesproken en ging komen, natuurlijk niemand gezien, week erna terug bellen, enz...
Vorige week hem dan een mail gestuurd ivm laatste kans anders ingebrekestelling via aangetekend schrijven.
Natuurlijk weer niemand gezien en dus gaat maandag het aangetekend schrijven op de bus.

Hoe makkelijk/legaal is het om hier een boeteclausule in te zetten, bv 100 euro per dag om er toch druk op te zetten, want anders gaat hij het nog niet komen afwerken volgens mij. Bij te laat betalen van een factuur krijg je als particulier ook een boete.
Dit dan af te trekken van laatste rekening of via creditnota.

(Btw werken moesten af zijn september 2023 bij onze verhuis. En in eerste instantie was dit zelfs april 2023 maar hij is dan ernstig ziek geweest dus tijd extra gegeven.)

We staan dicht bij het finaliseren van het ontwerp van onze nieuwbouw; we hebben een hele weg afgelegd om het qua vorm en inrichting naar onze wensen te maken maar nu slaat de paniek weer toe want we hebben wat twijfels omtrent de oriëntatie met betrekking tot de zon.

We willen, net als veel mensen neem ik aan, voldoende natuurlijk licht in huis. Van de verdieping zijn we tevreden maar het gelijkvloers baart ons zorgen: met name de "uitbouw" (leeshoek en zitruimte) en de "oversteek" (slaapkamer 2) zouden beneden het misschien te lang te donker kunnen maken, ondanks de grote glaspartij aan de tuinzijde.

Soms denk ik: de klimaatopwarming indachtig gaan we nog blij zijn met een beetje schaduw maar ik wil ook geen donker kot van maken.

Het gaat om een immense investering en we hebben schrik om later spijt te hebben van onze keuze, wetende dat we met een nieuwbouw de kans hadden om het zo goed als perfect te maken.

Kan iemand aan de hand van deze plannen inschatten of de oriëntatie wel snor zit of helemaal niet? De windstreken staan er telkens bij.

Merci!

Goh ja oriëntatie enzo maar de realiteit is dat uw huis potdicht zit. Voorzie de nodige wachtleidingen voor airco en plaats nu al rolluiken als dat nog in het budget past.

Daarvan ga je later veel meer vruchten plukken.

We staan dicht bij het finaliseren van het ontwerp van onze nieuwbouw; we hebben een hele weg afgelegd om het qua vorm en inrichting naar onze wensen te maken maar nu slaat de paniek weer toe want we hebben wat twijfels omtrent de oriëntatie met betrekking tot de zon.

We willen, net als veel mensen neem ik aan, voldoende natuurlijk licht in huis. Van de verdieping zijn we tevreden maar het gelijkvloers baart ons zorgen: met name de "uitbouw" (leeshoek en zitruimte) en de "oversteek" (slaapkamer 2) zouden beneden het misschien te lang te donker kunnen maken, ondanks de grote glaspartij aan de tuinzijde.

Soms denk ik: de klimaatopwarming indachtig gaan we nog blij zijn met een beetje schaduw maar ik wil ook geen donker kot van maken.

Het gaat om een immense investering en we hebben schrik om later spijt te hebben van onze keuze, wetende dat we met een nieuwbouw de kans hadden om het zo goed als perfect te maken.

Kan iemand aan de hand van deze plannen inschatten of de oriëntatie wel snor zit of helemaal niet? De windstreken staan er telkens bij.

Merci!
Ik vind het pictogram van de windstreken wat onduidelijk. :)
Is de achtergevel nu noordwest of zuidoost?

Bij ons is de achtergevel zuidoost en de helft is voorzien met een overkapping van 3,4m. Raamprofiel zit verzonken in de vloer en boven in de plafond. Achtergevel bestaat dus enkel uit glas en profiel.
Ik ervaar niet dat het donker is ofzo.
Zeker een serieuze meerwaarde naar oververhitting toe. Alsook leuk dat je zo plaats hebt dat je dicht bij het glas kunt zitten in de schaduw.

Bij u zijn de oversteken eerder beperkt, daar ga je niet veel van merken denk ik.

Onderstaande afbeelding is hoe het bij ons is. Is niet onze woning maar lijkt er sterk op. Raam waar dan geen overkapping is zit een screen.
20210506+AIM+Architecten+ABS+Bouwteam+Lampaert+Lichtervelde+%C2%A9Annick+Vernimmen+078-2.jpg

Er wordt tegenwoordig toch wat te zot gedaan met glaspartijen me dunkt. Vroeger had je een raam voor en achter en nu zitten we allen in halve glasbokalen. Licht is belangrijk maar een raam is een zwak plek in huis qua isolatie. Om nog maar te zeggen dat je met u meubels soms geen weg kunt. Zonwerend glas pal op het zuiden is natuurlijk een hoax, been there done that. Los daarvan begrijp ik zeker dat je genoeg raam wil maar pas toch maar op met de zon.
Zoals hierboven geschreven voorzie rolluiken of inpandige screens, ik heb dit niet kunnen doen en achteraf gezien een grote flater. Naplaatsen is altijd lelijk.
Puur op de foto's zie ik niet in waarom je zou panikeren voor "een donker kot", ik vind het zeer veel raam. Keuken ligt noordwest of niet? Dan zit het wel snor.

Er wordt tegenwoordig toch wat te zot gedaan met glaspartijen me dunkt. Vroeger had je een raam voor en achter en nu zitten we allen in halve glasbokalen. Licht is belangrijk maar een raam is een zwak plek in huis qua isolatie. Om nog maar te zeggen dat je met u meubels soms geen weg kunt. Zonwerend glas pal op het zuiden is natuurlijk een hoax, been there done that. Los daarvan begrijp ik zeker dat je genoeg raam wil maar pas toch maar op met de zon.
Zoals hierboven geschreven voorzie rolluiken of inpandige screens, ik heb dit niet kunnen doen en achteraf gezien een grote flater. Naplaatsen is altijd lelijk.
Puur op de foto's zie ik niet in waarom je zou panikeren voor "een donker kot", ik vind het zeer veel raam. Keuken ligt noordwest of niet? Dan zit het wel snor.
Ik zit zelf in de industrie. Na diverse onafhankelijke studies blijkt het totaal geen hoax te zijn.
Wat wel een hoax is, is dat mensen denken dat er maar 1 type zonwerende beglazing is. Maar er zijn 100-den soorten. Van heel licht zonwerend naar zeer sterk zonwerend. Misschien had jij gewoon een heel lichte versie.

Of wat in uitzonderlijke gevallen gebeurt (not kidding) is dat ze zogezegd zonwerend leveren, maar ze zich vergist hebben in de productie.

Wij hebben gewoon driedubbel glas en screens en kan die setup aanraden. Ongeveer 8 meter glas op zuid oost en zuid west. Met passieve koeling blijft het in de zomer onder de 24 graden en op een dag als vandaag komt er gigantisch veel warmte binnen, top. Lijkt me dom om die warmte te missen in de winter met zonwerend glas.

Wij hebben vandaag een mail gekregen om alle gegevens in te vullen voor de berekening van ons KI.
We zijn momenteel net klaar met de ruwbouw en ze zijn begonnen aan de technieken. Als alles volgens plan verloopt zijn we klaar midden mei.

Is dat normaal dat je al alles moet doorgeven nog voor het klaar is? We kunnen namelijk op het document wel ingeven dat we er nog niet wonen.
Maar anderzijds vragen ze al welke kamers verwarmd zijn, en momenteel zijn dat er uiteraard nog geen.

Als ze met de technieken bezig zijn weet je toch perfect welke kamers verwarmd gaan zijn? :sarcastic: KI betaal je toch pas als je er gaat wonen.

Terug
Bovenaan