De nieuwbouw-topic!

Vroeger wisten de mensen op een bouwwerf nog waar een waterpas voor dient, Er werd ook nog gebouwd met bakstenen en een m³ beton koste ook nog geen stukken van mensen.
Er werd zelfs nog vlaams gesproken en om 15.30 was de werf ook niet plotseling verlaten.
Aaaah ja, vroeger.

Toen men zonder sonderingsverslag bouwde en op goed geluk een fundering voorzag, als er al beton werd gestort.
Toen men over koudebruggen, luchtdichtheid, vochthuishouding of dampopenheid nog niet gehoord had.
Toen we asbest in huizen staken alsof het snoepjes waren.
Toen PVC of Alu nog kromtrok na een warme zomer en die rode poort na 20 jaar roze zag.
Toen we onbehandelde houten ramen plaatsten met glas precies uit een koffiekan.
Toen we geen aarding hadden voor onze electriciteit.
Toen we giftige loden leidingen plaatsten waar ons drinkwater doorliep.
Toen ons houten daktimmerwerk niet behandeld laat staan gedrenkt was tegen ongedierte en schimmel.
Toen er waterkering met loden slabben werden gestoken, als er al één zat.
....

Aah, the good old days in den bouw. :love:

Vroeger wisten de mensen op een bouwwerf nog waar een waterpas voor dient, Er werd ook nog gebouwd met bakstenen en een m³ beton koste ook nog geen stukken van mensen.
Er werd zelfs nog vlaams gesproken en om 15.30 was de werf ook niet plotseling verlaten.
*kostte
Het is te zien dat er in de bouw geen Vlaams meer gesproken wordt, ja.

Vroeger bouwde men wat en waar men wilde. Je kon geluk hebben en het stond allemaal relatief stabiel, goed en recht. Je kon pech hebben en je ziet de muren nu nog scheef staan. Niemand ontkent dat dat nu niet meer gebeurt, maar het is moeilijker dan vroeger door allerlei controles zoals architecten, stabiliteitsingenieurs,...

Bron: mijn schoonbroer (stabiliteitsingenieur)

Laatst bewerkt:
het zijn voornamelijk de vlaamssprekende werkmannen die als eerste vertrokken zijn van de werf.

Over de oude huizen die er u nog zijn hangt ook een serieuze survivorship bias.
Alles wat ECHT op niks trok is al lang ingestort / plat gegooid / ontploft / afgebrand / verschimmeld / weg.

Ik heb een kleine update die denk ik wel even lachen is om te lezen. :oi22:

Vandaag is na de nodige bijkomende telefoontjes Telenet effectief langs gekomen! Op zich al een klein mirakel.
We spreken over 8 weken en 1 dag na de eerste aanvraag en anderhalve week na onze verhuis. Dit terwijl ons Internet contract door middel van verhuisregeling wel gewoon doorliep en we betaald hebben om anderhalve week geen Telenet service te hebben. Iets wat volgens de Telenet helpdesk medewerker van de verhuisdienst blijkbaar voor die periode niet kon bevroren worden terwijl de technieker vandaag beweerde dat dit wel perfect kan maar niet aan de grote klok wordt gehangen.

De techniekers van Unit-T, een sympathieke man met de nodige ervaring en iemand in opleiding, zijn hier welgeteld een tiental minuutjes geweest, het merendeel om wat administratie in orde te brengen. Reden was dat er van Telenet / Unit-T uit blijkbaar niemand opdracht heeft gegeven om onze PE11 coax kabel onder de straat door te schieten. Tot dusver die voorstudie die Telenet moest uitvoeren en zogezegd meerdere weken in beslag heeft genomen. :oi22: Diezelfde Unit-T technieker gaf direct mee dat een nieuwe afspraak voor die grondwerken allicht ook meerdere weken in beslag zou nemen. Heeft zich nogmaals geëxcuseerd voor de situatie en vertrok dan richting volgende afspraak.

Net gebeld met Telenet dat ze na al hun aanhoudend gezever ons Internet contract kunnen steken waar de zon niet schijnt. Ben benieuwd of ze om een laatste keer met mijn kloten te spelen nog gaan proberen om 50€ kosten aan te rekenen voor hun, door hun eigen incompetentie, mislukte interventie van vandaag.

Zit ondertussen, anderhalve week na aanvraag, met een effectief stabiel werkende VDSL2 verbinding (gesynct aan 100 Mbps) van Proximus. Zo kan het dus ook*. Juist jammer dat die techniekers de fiber niet direct mee naar binnen wouden trekken omdat die nog niet actief is en dat werk blijkbaar bij een (andere) onderaannemer zit. (*Waren ook enkele kleine issues maar werd wel allemaal direct gefixt.)

Dus aan de bouwheren die nog een nieuwe Telenet aansluiting willen waarbij de coax infrastructuur aan de overkant van de straat ligt, doe het niet, of begin misschien rond dezelfde tijd als wanneer je de omgevingsvergunning aanvraagt. :fingerguns_r:

Kleine 3 weken later nog een update ontvangen.
Telenet heeft mij een factuur gestuurd voor, jawel ik had na de eerdere incompetentie niets anders verwacht, een kabelaansluiting.
Dat die door hun eigen aanhoudend gezever helemaal niet werd uitgevoerd is bijzaak, toch? :oi22:

Ik heb al een Telenet klachtenformulier ingevuld en overweeg ombudsman ook in te schakelen want ik vind het er qua klantonvriendelijke service nogal over gaan dat ze mij nu ook nog geld aftroggelen voor iets dat door hun eigen incompetentie helemaal niet werd uitgevoerd.

Nieuwe huizen zijn natuurlijk wel veel gevoeliger voor dingen als condens/koude bruggen/..

Mijn oma heeft nog een cottage van 150 jaar oud die enkel in de zomer word gebruikt. Er is daar ook geen verwarming buiten van die kacheltjes in elke kamer die sinds 1950 niet meer zijn aangestoken (toen het gestopt is met permanent bewoond te worden).

Als je er is in de winter komt als het echt koud is (het word soms -20 daar (staat niet in België)) dan zie je de ijspegels binnen aan de muren.

En toch gaan die muren/vloeren/ramen gewoon al decades mee met mininale renovaties nodig. De laatste is van mijn geboorte toen ze onder andere een toilet hebben gezet.

Niet dat ik daar in de winter zou willen wonen :P. Liever een nieuwbouw, maar die moet je wel continu op temperatuur houden of hij gaat kapot.

giphy.gif

Sorry, kon het niet laten.

Je veralgemeent zonder enige vorm van onderbouwing (pun intended). En je smijt er dan nog wat half verborgen racisme bovenop.
Ik volg oxbow hier toch ook deels in; als ik onze architect vroeg om zaken na te meten had ie ook 'geen waterpas' of 'geen winkelhaak' bij in de auto. Ge komt verdomme werfcontrole doen. Niettegenstaande dat we de meeste issues gehad hebben met vlaamse aannemers

Zoals in alle stielen heb je deftige stielmannen, maar ook brielers. Er worden inderdaad vaak shortcuts genomen en er zijn echt brol huizen die zeer goedkoop gezet worden en toch duur verkocht worden. Maar er worden zeker ook deftige huizen gebouwd.

Vroeger beter, zeker niet op elk vlak. Op vlak van technieken is alles toch serieus verbeterd, vooral de laatste 20 jaar. Ook op vlak van isolatie en koudebruggen heeft men veel geleerd uit de fouten van het verleden.

Hier gisteren compromis getekend voor een grond, vandaag afspraak met de bank - dus binnenkort opnieuw bouwen. Spannend!
Voordeel is dat mijn schoonpa aannemer is, dus hopelijk bespaart dat ons wat ergernissen. Familie komt wel meestal op de laatste plaats, wat ik kan snappen, maar tenminste hebben we daar hopelijk wel volledige transparantie over.

Momenteel zijn we het financieel plaatje nog aan 't leggen voor onszelf om te bekijken hoeveel we zouden moeten lenen. Zijn er voor- of nadelen verbonden bij het aanwenden van eigen middelen voor grond dan wel het gebouw? Want daarvoor zouden we met 2 aparte leningen werken.

Misschien goed om weten is dat we ons huidig huis plannen te verkopen op het moment dat we zouden verhuizen.

Vroeg mij ook af of er van die best practices zijn of dingen die jullie geleerd hebben door te bouwen waarvan je denkt dat je die anders zou doen als je het opnieuw zou mogen doen? Altijd handig om te weten, van die dingen. Zoals bv. meer en betere wachtbuizen/kabels of UTP-aansluitingen in huis, ook al plan je die niet meteen te gebruiken; ronde lavabo's ipv rechthoekige, ... :smurf:

Laatst bewerkt:
Als je leent bij een bank voor je grond, moet je praktisch zeker gaan lenen bij dezelfde bank voor de woning aangezien die bank een hypotheek heeft gevestigd op die grond en geen enkele andere bank u een lening gaat willen geven voor een huis te bouwen op een grond waar een andere bank een hypotheek op heeft.

Wat dus betekent dat de bank u gaat kunnen kloten met de rentevoet als je voor het huis komt lenen.

Wij zitten met dezelfde situatie, maar gaan proberen de bouwgrond lening in 1 keer af te betalen voor we ons huis gaan bouwen.

De madam van de bank (KBC) zei toen ook bij het tekenen van de lening voor de grond:
"je hebt nu goeie voorwaarden gekregen, bij het lenen voor de woning ga je dat wel niet krijgen, maar ik zal wel in het oog houden dat het eerlijk blijft'.

Yeah right, alsof die madam daar iet om geeft. Heb toen maar niks gezegd van ons plan :hurrr:

Er wordt ook wel rekening gehouden met de waarde van de grond bij het lenen voor het huis. Dus als je 200k zelf hebt betaald voor die grond en je wilt 500k voor de woning lenen, dan wordt die 200k als eigen inbreng gezien op het totaalbedrag van 700k van het 'project'.

Als je leent bij een bank voor je grond, moet je praktisch zeker gaan lenen bij dezelfde bank voor de woning aangezien die bank een hypotheek heeft gevestigd op die grond en geen enkele andere bank u een lening gaat willen geven voor een huis te bouwen op een grond waar een andere bank een hypotheek op heeft.

Wat dus betekent dat de bank u gaat kunnen kloten met de rentevoet als je voor het huis komt lenen.

Wij zitten met dezelfde situatie, maar gaan proberen de bouwgrond lening in 1 keer af te betalen voor we ons huis gaan bouwen.

De madam van de bank (KBC) zei toen ook bij het tekenen van de lening voor de grond:
"je hebt nu goeie voorwaarden gekregen, bij het lenen voor de woning ga je dat wel niet krijgen, maar ik zal wel in het oog houden dat het eerlijk blijft'.

Yeah right, alsof die madam daar iet om geeft. Heb toen maar niks gezegd van ons plan :hurrr:

Er wordt ook wel rekening gehouden met de waarde van de grond bij het lenen voor het huis. Dus als je 200k zelf hebt betaald voor die grond en je wilt 500k voor de woning lenen, dan wordt die 200k als eigen inbreng gezien op het totaalbedrag van 700k van het 'project'.

Dat is op zich denk ik geen probleem, we zitten bij een zelfstandig kantoor waar we totaalklant zijn en de mensen ons kennen. Ons huidig krediet loopt ook bij die bank, en dat gaan we overzetten naar onze nieuwe woning (staat nog ongeveer 250k open aan 0.81% ( :headshake: )).

Enige waar ik wat mee zit is dat we nu nog een woonbonus hebben (die van na 2016) en die moeten we wel mee over zien te krijgen naar ons nieuw project. Bij de bank eens horen hoe dat dan precies zit in combinatie met overbruggingskrediet en koop+verkoop en de bijhorende aktes.

Doen ze dat zelfs? Zo een krediet aan lage rentevoet gewoon overzetten naar een nieuwe lening voor een te bouwen huis? Lijkt me een verlies situatie voor een bank niet?

Wij zijn bij de bank geweest en hebben alles in een keer geleend: grond en toekomstige bouw.
De bank had toen genoeg aan een heel ruw budgetopmaak van de architect.

Het deel voor de aankoop grond zijn we direct beginnen afbetalen (samen dus met de huur dus van het vorige), en alles voor de bouw (dat stapsgewijs werd opgenomen naarmate de bouw vorderde) zijn we pas na een jaar beginnen afbetalen (en dus eerst enkel intrest op het opgenomen deel). Voordat dat tweede deel "opengesteld" werd moesten ze natuurlijk de bouwvergunning ook hebben, die we pas aanvroegen na de koop van de grond.

Ik zie niet goed in waarom je twee keer heel de lening rimram zou doorgaan en dat gewoon ineens in een keer doen als je toch "direct" gaat bouwen?
Akkoord, als je de grond koopt en pas 5 of 10 jaar later wil bouwen, maar als je de grond koopt om direct te bouwen, leen dan alles toch in een keer?

Doen ze dat zelfs? Zo een krediet aan lage rentevoet gewoon overzetten naar een nieuwe lening voor een te bouwen huis? Lijkt me een verlies situatie voor een bank niet?
Ik heb een appartement gekocht in 2021, lening van €225.000 aan 1,03% over 25jaar. Midden dit jaar beslist om een huis te bouwen, pandwissel was mogelijk maar enkel als er voldoende waarde tegenover stond op het moment van de pandwissel.

Gisteren zijn de aktes verleden van verkoop van mijn appartement en aankoop van grond + woning in opbouw, de volledige openstaande lening kon hiervoor worden overgezet.

Kort samengevat: het is mogelijk, tenzij je vraag was om extra bij te lenen aan dat oorspronkelijk percentage, dat zal inderdaad niet lukken.

Gisteren zijn bij ons de laatste metselwerken afgewerkt :love: vandaag dorpels leggen en na het bouwverlof begint de dakwerker. Ondertussen wordt er al geslepen en gaten geboord.

Kort samengevat: het is mogelijk, tenzij je vraag was om extra bij te lenen aan dat oorspronkelijk percentage, dat zal inderdaad niet lukken.

Is inderdaad niet de bedoeling - excuus als mijn wording dat deed uitschijnen @KingCunta , wel dat we dus in totaal 2 (tijdelijk 3) leningen gaan lopen hebben:
1) nieuw voor de grond;
2) huidig krediet dat we overzetten voor de woning (220k);
3) nieuw stuk overbruggingskrediet tot we huidige woning hebben verkocht.

Hier gisteren compromis getekend voor een grond, vandaag afspraak met de bank - dus binnenkort opnieuw bouwen. Spannend!
Voordeel is dat mijn schoonpa aannemer is, dus hopelijk bespaart dat ons wat ergernissen. Familie komt wel meestal op de laatste plaats, wat ik kan snappen, maar tenminste hebben we daar hopelijk wel volledige transparantie over.

Momenteel zijn we het financieel plaatje nog aan 't leggen voor onszelf om te bekijken hoeveel we zouden moeten lenen. Zijn er voor- of nadelen verbonden bij het aanwenden van eigen middelen voor grond dan wel het gebouw? Want daarvoor zouden we met 2 aparte leningen werken.

Misschien goed om weten is dat we ons huidig huis plannen te verkopen op het moment dat we zouden verhuizen.

Vroeg mij ook af of er van die best practices zijn of dingen die jullie geleerd hebben door te bouwen waarvan je denkt dat je die anders zou doen als je het opnieuw zou mogen doen? Altijd handig om te weten, van die dingen. Zoals bv. meer en betere wachtbuizen/kabels of UTP-aansluitingen in huis, ook al plan je die niet meteen te gebruiken; ronde lavabo's ipv rechthoekige, ... :smurf:
Meer stopcontacten dan je denkt nodig te hebben, als je kamerhoge deuren neemt rekening houden met ventilatie ventielen (of er nemen die ingestukt kunnen worden), voldoende ruimte voor alle technieken.

Terug
Bovenaan