SomeDude
Banned
Wat niet is kan nog komen, wat mij betreft was het nu al veel strenger dan D (wat dat is om te lachen)Als je je huis nu hebt en je verkoopt niet tegen 2050, mag je gerust in je F-label huis blijven wonen. Er is geen enkele wet die eigenaren verplicht te renoveren...
Heel leuk dat je dat oppert, maar dat is niet zo. Ben er wel van overtuigd dat ik mijn boekhouding beter zou doen dan de overheid.
Dan moeten ze het maar betalen met belastingsgeld gehaald bij de huizen die niet voldoenMaar ja, ik wist wel dat elke woning aan A-label moet hebben maar
1) De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Die termijn zal nog wel verlengd worden. Wat ik wel zie veranderen in de toekomst dat bepaalde belastingen zoals KI veel meer bepaald zullen worden op basis van het EPC van de woning of appartement om energetische renovaties te stimuleren.
2) Ons huis heeft alvast een A-label dus mijn subsidie mogen ze geven aan iemand anders. Er is geen enkele partij die zegt dat iedereen daarvoor subsidies krijgt. We hebben net een periode gehad waarbij huurprijzen niet geïndexeerd mochten worden voor gebouwen met een slecht label. Hoewel wij zelf een appartement verhuren vind ik dit een heel goeie zaak: de meest kwetsbaren zitten in de huurmarkt en moeten een beetje beschermd worden. Daarom kozen kozen wij bewust een appartement met A-label. Ik vind wel dat IER's deels gesubsidieerd mogen worden.
3) Die subsidies komen inderdaad van het belastinggeld, dat gaat niemand ontkennen. Maar als we in 2050 (stel dat dat de einddatum zou blijven) de deadline niet zouden halen en onze huizen nog teveel energie slurpen dan legt Europa ons een boete op. Vlaanderen heeft dat Renovatiepact niet bedacht om u en mij te pesten. Die boete kost ook BERGEN geld en dat is óók belastinggeld. Als het gaat over uitgaven loont het vaak om niet direct in uw pen (of achter uw keyboard) te kruipen en u ook eens af te vragen: wat kost het als we dit doen én wat kost het als we dit niet doen?
Of ook die wel alles uit eigen zak betaald hebben (nota bene met lonen die onder mediaan lagen!) geld teruggeven als het dan toch niet uit maakt
Je geeft aan dat het geen kwestie van kunnen (geld) was maar gewoon van niet willen (typische ik wil groot wonen en de gevolgen zijn voor een ander). En dat terwijl we het net moeten doen voor uw 4 kinderenZie nog niet goed wat het dan is dat ik zogezegd mis doe ?
Waarom moet ik kleiner gaan wonen omdat ze een target hebben om binnen 27 jaar elke woning een A label te geven ? Niemand dat zegt trouwens dat mijn woning geen A label zou kunnen krijgen tegen dan (of dat ik verhuis aangezien mijn kinderen tegen dan al terug het huis uit zijn).
A label moet ook helemaal geen nieuwbouw. Met warmtepomp en veel zonnepanelen krijg je je score al bijna 100 lager.
En dat gepensioneerden subsidies pakken heeft ook niet veel met mij en mijn kinderen te maken (ik zie ook niet waarom er zelf voor kiezen zou betekenen dat mijn kinderen minder recht hebben op comfort dan volwassenen). En het is niet dat er zoveel kinderen geboren worden in België (fertiliteitscijfer onder 2). Je gaat nog blij zijn dat later iemand je pensioen betaald.
Ik noem dat egoïsme van de bovenste plank
(en nu ga ik stoppen want teveel
. En ons slecht opgezet pensioensysteem erbij sleuren is lachwekkend)