De nieuwbouw-topic!

Hier een bouw die de laatste 6 maanden van het jaar echt belachelijk traag gaat door nalatigheid van de architect en het weer dat parten speelt.

Werf november 2022 begonnen. Ruwbouw ging super snel. 2 man die de ruwbouw op 3 maand volledig gelegd hebben. Van april-mei kwamen die aannemers nog kleine werken uitvoeren.
30 juni de ramen besteld..althans, dit dachten we. Het voorschotfactuur werd naar de architect gestuurd...die het vergeten doorsturen is naar ons. Dus begin september krijgen we een aanmaning op een factuur die we zelf nooit gezien hebben. Vroeg ik bij de leverancier "En wanneer mogen we de ramen verwachten?"
Antwoord "Wel, aangezien de betaling nog niet gebeurd is, moeten ze nog gemaakt worden en zal het 8-10 weken duren" (begin november dus).

Meanwhile moest de hellingschape nog op het plat dak komen...super moeilijk weer gehad de laatste maanden. Dakdekker komt dan op de werf om de chappe te zetten. Hij komt toe om 16u.."oeioei er zitten veel te veel bladeren op het dak. Daar heb ik vandaag geen tijd meer voor"...wetende dat het de weken erna constant zou regenen.
Bon, uiteindelijk is de chape vorige week geplaatst geweest en komen ze vandaag de Resitrix + isolatie + dakraam plaatsen. Intussen wacht de ramenfabrikant al 4 weken tot wij een "go" geven voor de plaatsing.
Dus juni - eind november is er geplaatst: hellingschape + Resitrix + dakisolatie + dakraam
Sorry, effe frustraties uittypen.

Nu de volgende vraag. Doordat het lang geregend heeft en er geen dak aanwezig was, ligt het gelijkvloers in 3-4cm water. Van zodra het dak volledig in orde is, zouden we dat water willen weghalen. Daarna moet het uitdrogen en moet de vloer volledig schoon gestofzuigd worden.
We twijfelen tussen een waterstofstofzuiger huren (+-50eur/dag..en we zouden het sowieso 2x 1 dag moeten huren) of kopen..alleen weten we niet of dergelijke modellen echt gemaakt zijn voor zulke taken: https://www.coolblue.be/nl/product/899449/karcher-wd-4-s-v-20-5-22.html

Iemand hier ervaring mee?

Nu de volgende vraag. Doordat het lang geregend heeft en er geen dak aanwezig was, ligt het gelijkvloers in 3-4cm water. Van zodra het dak volledig in orde is, zouden we dat water willen weghalen. Daarna moet het uitdrogen en moet de vloer volledig schoon gestofzuigd worden.
We twijfelen tussen een waterstofstofzuiger huren (+-50eur/dag..en we zouden het sowieso 2x 1 dag moeten huren) of kopen..alleen weten we niet of dergelijke modellen echt gemaakt zijn voor zulke taken: https://www.coolblue.be/nl/product/899449/karcher-wd-4-s-v-20-5-22.html

Karcher maakt volgens mijn bescheiden mening al jaren geen kwalitatieve toestellen meer.
Ik ben voor onze nieuwbouw een werfstofzuiger gaan kopen in de lokale bouw speciaalzaak.
Merk Starmix, zat rond de 350 euro en zeer tevreden over. Zuigt grof vuil, stof, water en kan ook blazen.
Heeft hier verschillende weekends van 's ochtends tot 's avonds gedraaid zonder problemen.
Wordt nu nog steeds gebruikt voor vuile werken (kelder, oprit, garage, auto, terras buiten, tuinhuis,...).

Wow! Onze grondwerken voor de kelder zijn gestart in oktober 2022 en ondertussen zijn we verhuisd. Van eerste schup in de grond tot bewoond dus in net iets meer dan een jaar. Zonder kelder had het allicht in minder dan een jaar gelukt. In die ruime tijdspanne zijn uw technieken hopelijk toch al allemaal ingeslepen en leidingen al geplaatst zodat je daar niet meer op moet wachten en direct kan laten chappen?
Kan uw stukadoor vrij snel starten of ga je daar ook enkele maanden op moeten wachten omdat zijn agenda vol steekt? Die ligt toch al vast mag ik hopen?

Je steekt het op nalatigheid van de architect en dat klopt vast wel maar ik begrijp niet goed waarom je zelf niet achter die aannemers (en architect) hebt gezeten? Even een telefoontje naar die mannen met de vraag hoe het zit is nu toch ook niet het grote werk als het gaat over allicht de duurste aankoop van uw leven.

Over uw vraag over water zou ik alvast starten met een deftige dompelpomp die tot enkele mm hoogte kan zuigen. In ons geval kwam al het water door tot in de kelder waar er bij gieten beton een put werd voorzien om een dompelpomp in te steken. Is tijdens & na de bouw (meerdere keren water via werfput nutsvoorzieningen binnen gekregen) vaak van pas gekomen.

Ik heb een Karcher WD-5 gekocht voor mijn bouw. Ben daar wel content van.
Met de filterzakken kunt ge, op de cheap, ze leeg duwen/kappen/kloppen als ze vol zitten, maar koopt er bij voorkeur wat extra stofzuigerzakken bij.
En koopt dat aub want je gaat dat nog veel gebruiken. Heb er wel nog nooit water mee gestofzuigd. Als je huurt moet je de stofzuigerzakken ook zelf kopen trouwens.

Uw architect heeft idd wel niet veel druk op de ketel gehouden precies.
Mijn ruwbouw is ook van start gegaan in augustus 22 (met kelder, in september met ruwbouw). Tegen eind oktober lag die hellingchape op het dak en is de dakwerker begonnen. 4 maanden na aanvang stond daar een ruwbouw met afgewerkt dak.
Ramen geplaatst in februari / maart 23.

edit: doe ook wat slayer zegt en zuig dat water eerst weg met een dompelpomp want "meerdere cm water" klinkt als honderden liters.

Laatst bewerkt:
Wow! Onze grondwerken voor de kelder zijn gestart in oktober 2022 en ondertussen zijn we verhuisd. Van eerste schup in de grond tot bewoond dus in net iets meer dan een jaar. Zonder kelder had het allicht in minder dan een jaar gelukt. In die ruime tijdspanne zijn uw technieken hopelijk toch al allemaal ingeslepen en leidingen al geplaatst zodat je daar niet meer op moet wachten en direct kan laten chappen?
Kan uw stukadoor vrij snel starten of ga je daar ook enkele maanden op moeten wachten omdat zijn agenda vol steekt? Die ligt toch al vast mag ik hopen?

Je steekt het op nalatigheid van de architect en dat klopt vast wel maar ik begrijp niet goed waarom je zelf niet achter die aannemers (en architect) hebt gezeten? Even een telefoontje naar die mannen met de vraag hoe het zit is nu toch ook niet het grote werk als het gaat over allicht de duurste aankoop van uw leven.

Over uw vraag over water zou ik alvast starten met een deftige dompelpomp die tot enkele mm hoogte kan zuigen. In ons geval kwam al het water door tot in de kelder waar er bij gieten beton een put werd voorzien om een dompelpomp in te steken. Is tijdens & na de bouw (meerdere keren water via werfput nutsvoorzieningen binnen gekregen) vaak van pas gekomen.
Alle stappen na de dakwerken: vloerisolatie, chape, gips ed staan al ingepland en zouden dit jaar nog moeten gebeuren. Zelfs de geothermische warmtepomp zou eind dit jaar/begin volgend jaar geplaatst worden.

In dit project is de architect de main contactpersoon. Van juni-september zei hij "en nu is het wachten op de ramen en gaat jullie werf een tijd stil liggen". Dus daar gingen we ook vanuit. Bleek dus dat hij de factuur was vergeten opsturen. Dus hierdoor dachten we "we kunnen niet verder".
Nu dat alles vaststaat voor de volgende stappen, is het weer even wachten. Buiten het dak (en de ramen?) kan het weer normaal geen spelbreker meer zijn.

Ik heb een Bosch GAS 35 M AFC gekocht voor onze bouw. Met die stoffenzakken om alle muren mooi effen te schuren en dat maakte amper stof en de binnenkant van de stofzuiger bleef betrekkelijk proper. Daarna gebruikt om cementsluier verwijderaar op te zuigen enzo en dat werkte zeer goed. Maar als je 3-4cm water moet gaan opzuigen, ga je wel die bak vaak moeten leggen. Denk dat je best eerst met een pomp en trekkers zoveel mogelijk wegpompt en dan met de waterzuiger.
Mijn stofzuiger gebruik ik nu nog steeds voor de zaag en schuurmachines als ik een werkske moet doen en om de auto te stofzuigen. Als ge ene koopt, zou ik wel zorgen dat hij een relais heeft voor een machine in te steken. Dan ga je daar veel plezier van hebben. Zo'n Starmix is ook een prima stofzuiger, maar Karcher is niet meer wat het vroeger was.

Kunnen de dhz’ers hier mij eens uitleggen wat jullie zoal zelf gedaan hebben in de bouw?
Gezien we voor ons project een eerste kostenraming hebben ontvangen en bijgevolg wat moeten gaan schrappen, valt het argument dat je ‘veel zelf kan doen’ bij de vleet.
Maar ik kan zelf moeilijk inschatten wat je zelf gemakkelijk kan doen, buiten wat gaten boren en sleuven slijpen, mss een easykit en vloerverwarming en wat laminaat boven, zie ik niet direct iets waar ik zwaar de prijs van kan drukken… :help:

Kunnen de dhz’ers hier mij eens uitleggen wat jullie zoal zelf gedaan hebben in de bouw?
Gezien we voor ons project een eerste kostenraming hebben ontvangen en bijgevolg wat moeten gaan schrappen, valt het argument dat je ‘veel zelf kan doen’ bij de vleet.
Maar ik kan zelf moeilijk inschatten wat je zelf gemakkelijk kan doen, buiten wat gaten boren en sleuven slijpen, mss een easykit en vloerverwarming en wat laminaat boven, zie ik niet direct iets waar ik zwaar de prijs van kan drukken… :help:
Je kan heel veel zelf maar je hebt, met een voltijdse job, niet de tijd om alles zelf te doen.

Ik heb heel mijn elektrische installatie zelf gedaan (heel domoticasysteem, PV, batterij) + een hele rits kleine jobkes die niet meteen in de scope van een aannemer lagen. Het merendeel van mijn vakantiedagen (ik had er 38) heb ik er wel aan besteed.

Een maat van mij heeft meer gedaan (quasi al zijn technieken) maar die heeft daar 4/5de ouderschapsverlof voor opgenomen gedurende een jaar.

Haalbaar voor DHZ is voornamelijk je technieken:

- elektriciteit, zonnepanelen (heb ik enkel gedaan omdat het een plat dak was, op een schuin dak zou ik zelf niet op kruipen)
- sanitair (afvoerleidingen, collectoren, waterverdeling, sanitaire toestellen, regenwaterpomp, ...)
-- warmtepomp zou ik precies wel laten doen
- vloerverwarming leggen (werd zelfs voorgesteld door de firma van de warmtepomp. Die wilden reductie geven op de prijs als ik het geleverde materiaal zelf zou installeren)
- ventilatie (afregelen wel uit te besteden, net als ventilatieverslaggeving)
- verven (stevige kost als je dat uitbesteed)

Je kan heel veel zelf maar je hebt daar, met een voltijdse job, de tijd niet voor.

Ik heb heel mijn elektrische installatie zelf gedaan + een hele rits kleine jobkes die niet meteen in de scope van een aannemer lagen. Het merendeel van mijn vakantiedagen (ik had er 38) heb ik er wel aan besteed.

Een maat van mij heeft meer gedaan (quasi al zijn technieken) maar die heeft daar 4/5de oudeschapsverlof voor opgenomen gedurende een jaar.

Haalbaar voor DHZ is voornamelijk je technieken:

- elektriciteit, zonnepanelen (heb ik enkel gedaan omdat het een plat dak was, op een schuin dak zou ik zelf niet op kruipen)
- sanitair (afvoerleidingen, collectoren, waterverdeling, sanitaire toestellen)
-- warmtepomp zou ik precies wel laten doen
- vloerverwarming leggen (werd zelfs voorgesteld door de firma van de warmtepomp. Die wilden reductie geven op de prijs als ik het geleverde materiaal zelf zou installeren)
- ventilatie (afregelen wel uit te besteden, net als ventilatieverslaggeving)
- verven (stevige kost als je dat uitbesteed)
Dit idd, quasi alles vanaf wind en waterdicht dus.

Ken er ook genoeg die letterlijk alles zelf doen, waar de architect ook makkelijkere constructies helpt uitdenken, het is echt allemaal geen rocket science. Maar je verliest bvb. ook heel heel veel tijd met opzoeken, twijfelen, navragen, fout en opnieuw doen, etc.

Ter referentie is onze bouw nu al bijna 3 maanden "af" en ik ben nog ieder vrij moment bezig (wel baby nu)
Kasten, opruimen, laatste prullen, zaken ophangen, lampen, problemen die opduiken, etc. etc.

Moest ik nu ooit een 2e huis zetten dan zou ik met alle comfort veel meer, beter en sneller doen dan de meeste aannemers.
Maar tegen dan zijn al die technieken weer anders zeker :biglaugh:

Wat ik NIET zou doen als je er niet comfortabel mee bent in volgorde
- fundering / kelder
- ramen
- ruwbouw
- daken
- vloer
- schilderen

Schilderen kan je mits juiste aanpak gerust zelf doen. Zorgen voor een goede voorbereiding, de do's en don'ts respecteren en vooral: deftig materiaal gebruiken.

Blijf weg van verf van de DHZ die na meerdere lagen nog altijd op niks trekt maar geef wat meer uit aan een Sigma, Trimetal, Boss verf die goed openstrijkt en vanaf de eerste keer goed dekt. Bespaart u veel tijd en miserie, en op het einde van de rit misschien ook geld.
Online aangekocht zitten die premium verven typisch rond hetzelfde budget (of zelfs goedkoper) als wat je voor een eerder middelmatige Levis verf zou betalen bij de DHZ.

Mijn madam, niet bepaald de meest handige van de familie, heeft ons huis in 1 laag Trimetal Magnaprim Fix gezet (met al direct toegevoegde RAL 9010 kleur). Architect was bij het afsluitend werfbezoek onder de indruk met het resultaat en vroeg of het professioneel was gedaan. Hoewel het maar één laag primer is hoeft er voor het uitzicht zelfs geen definitieve laag meer bovenop, is volledig uniform in RAL 9010 zonder doffe plekken etc.

Offerte van 20k excl btw gekregen voor het schilderen van onze nieuwbouw dus ik ga het toch ook maar liever zelf doen.
Ik zit wel met een vide, dus zal een soort van stelling moeten huren ofzo. Maar de trappenhal is wellicht nog moeilijker.

Offerte van 20k excl btw gekregen voor het schilderen van onze nieuwbouw dus ik ga het toch ook maar liever zelf doen.
Ik zit wel met een vide, dus zal een soort van stelling moeten huren ofzo. Maar de trappenhal is wellicht nog moeilijker.
Kijk ook eens 2dehands, mijn pa heeft zo een kleine stelling voor 100 euro kunnen scoren. 😁

Ik had voor mijn bouw zo"n rolstelling gekocht. Dat is geregeld van pas gekomen (en dus ook voor de vide). Je hebt wel 3 modules (in hoogte) nodig om op de juiste werkhoogte te komen in een vide.
(deze: https://alumexx.nl/eco-line-a-b-c/, modules A+B+C).

Ik heb ook alles geverfd met een spuitpistool (Wagner W950). Dat is een lans van een goede meter en dat geeft u goed wat extra bereik. Echte aanrader. Ging supersnel, goed resultaat en geen ladder nodig om plafond te verven. Ook de hele vide en traphal (deels vanaf de overloop) kwam zo goed binnen bereik.

Laatst bewerkt:
Ik heb een kleine update die denk ik wel even lachen is om te lezen. :oi22:

Vandaag is na de nodige bijkomende telefoontjes Telenet effectief langs gekomen! Op zich al een klein mirakel.
We spreken over 8 weken en 1 dag na de eerste aanvraag en anderhalve week na onze verhuis. Dit terwijl ons Internet contract door middel van verhuisregeling wel gewoon doorliep en we betaald hebben om anderhalve week geen Telenet service te hebben. Iets wat volgens de Telenet helpdesk medewerker van de verhuisdienst blijkbaar voor die periode niet kon bevroren worden terwijl de technieker vandaag beweerde dat dit wel perfect kan maar niet aan de grote klok wordt gehangen.

De techniekers van Unit-T, een sympathieke man met de nodige ervaring en iemand in opleiding, zijn hier welgeteld een tiental minuutjes geweest, het merendeel om wat administratie in orde te brengen. Reden was dat er van Telenet / Unit-T uit blijkbaar niemand opdracht heeft gegeven om onze PE11 coax kabel onder de straat door te schieten. Tot dusver die voorstudie die Telenet moest uitvoeren en zogezegd meerdere weken in beslag heeft genomen. :oi22: Diezelfde Unit-T technieker gaf direct mee dat een nieuwe afspraak voor die grondwerken allicht ook meerdere weken in beslag zou nemen. Heeft zich nogmaals geëxcuseerd voor de situatie en vertrok dan richting volgende afspraak.

Net gebeld met Telenet dat ze na al hun aanhoudend gezever ons Internet contract kunnen steken waar de zon niet schijnt. Ben benieuwd of ze om een laatste keer met mijn kloten te spelen nog gaan proberen om 50€ kosten aan te rekenen voor hun, door hun eigen incompetentie, mislukte interventie van vandaag.

Zit ondertussen, anderhalve week na aanvraag, met een effectief stabiel werkende VDSL2 verbinding (gesynct aan 100 Mbps) van Proximus. Zo kan het dus ook*. Juist jammer dat die techniekers de fiber niet direct mee naar binnen wouden trekken omdat die nog niet actief is en dat werk blijkbaar bij een (andere) onderaannemer zit. (*Waren ook enkele kleine issues maar werd wel allemaal direct gefixt.)

Dus aan de bouwheren die nog een nieuwe Telenet aansluiting willen waarbij de coax infrastructuur aan de overkant van de straat ligt, doe het niet, of begin misschien rond dezelfde tijd als wanneer je de omgevingsvergunning aanvraagt. :fingerguns_r:
Bij mij was het omgekeerd. Zo'n anderhalve week na aanvraag bij Telenet (telefonisch gefixed in +/- 20min, nog geen twee minuten in de wachtrij gestaan :eek:) was mijn coax aangesloten. De rekening van 50€ heb ik nooit ontvangen.
Proximus heeft meerdere weken geduurd voor ik effectief iemand aan de lijn heb kunnen krijgen die mijn aanvraag wilde registreren. Als je hun formulier online voor nieuwe aansluiting invult contacteert niemand u.
Ik heb alle kanalen, waaronder hun chat geprobeerd. Die laatsten hebben niet enkel meer dan 4u van mijn tijd verspild (waarbij mijn case zo'n 4 medewerkers is gepasseerd) maar wilden plots op het einde (dus na meerdere uren gezever) ook mijn aanvraag enkel maar registreren als ik onmiddellijk ook een abonnement afsloot (...euh, nee?).
Tegenwoordig hebben ze ook zo'n voice-bot op hun helpdesk-nr waar je tegen moet praten. Ik ging het eventjes verliezen toen. Maar blijkbaar heb ik daar toch enkele magische keywords kunnen formuleren die me uiteindelijk met iemand verbonden die wist wat ze moest doen. (hoewel ik meer de indruk heb dat je met hun helpdesk de lotto speelt om verbonden te worden met de 5% van hun helpdesk-medewerkers die wel weten hoe ze hun job moeten doen want wat ik met de Proximus-helpdesk in de voorbije 10j heb meegemaakt is eigenlijk hallucinant).

Bij technisch aansluiten van mijn lijn (op moment dat ik abonnement afsloot bij edpnet) heeft proximus ook 2 interventies moeten doen omdat de eerste geen signaal in de straatkast kreeg en er dan maar vanuit ging dat de kabel ergens gebroken was. De tweede technieker die enkele weken later dat probleem ging oplossen kreeg gewoon meteen signaal in de kast...

't is bij iedereen (alé, bij alletwee) miserie :).

Laatst bewerkt:
Ik heb een Karcher WD-5 gekocht voor mijn bouw. Ben daar wel content van.
Met de filterzakken kunt ge, op de cheap, ze leeg duwen/kappen/kloppen als ze vol zitten, maar koopt er bij voorkeur wat extra stofzuigerzakken bij.
En koopt dat aub want je gaat dat nog veel gebruiken. Heb er wel nog nooit water mee gestofzuigd. Als je huurt moet je de stofzuigerzakken ook zelf kopen trouwens.

Uw architect heeft idd wel niet veel druk op de ketel gehouden precies.
Mijn ruwbouw is ook van start gegaan in augustus 22 (met kelder, in september met ruwbouw). Tegen eind oktober lag die hellingchape op het dak en is de dakwerker begonnen. 4 maanden na aanvang stond daar een ruwbouw met afgewerkt dak.
Ramen geplaatst in februari / maart 23.

edit: doe ook wat slayer zegt en zuig dat water eerst weg met een dompelpomp want "meerdere cm water" klinkt als honderden liters.
Intussen zijn we op de werf geweest. Gisteren is een deel van het plat dak (isolatie en resitrix) geplaatst geweest. Vandaag volgt de rest.
Eind deze week zullen de ramen geplaatst worden.

Ons binnenzwembad (aka die 3-4cm water) werden ook weggepompt door de architect. Ze hebben ook het vuil dat er was (modder en bladeren) zelf weggehaald. Blij dat het al wat vooruit gaat.

Hier een bouw die de laatste 6 maanden van het jaar echt belachelijk traag gaat door nalatigheid van de architect en het weer dat parten speelt.

Werf november 2022 begonnen. Ruwbouw ging super snel. 2 man die de ruwbouw op 3 maand volledig gelegd hebben. Van april-mei kwamen die aannemers nog kleine werken uitvoeren.
30 juni de ramen besteld..althans, dit dachten we. Het voorschotfactuur werd naar de architect gestuurd...die het vergeten doorsturen is naar ons. Dus begin september krijgen we een aanmaning op een factuur die we zelf nooit gezien hebben. Vroeg ik bij de leverancier "En wanneer mogen we de ramen verwachten?"
Antwoord "Wel, aangezien de betaling nog niet gebeurd is, moeten ze nog gemaakt worden en zal het 8-10 weken duren" (begin november dus).

Meanwhile moest de hellingschape nog op het plat dak komen...super moeilijk weer gehad de laatste maanden. Dakdekker komt dan op de werf om de chappe te zetten. Hij komt toe om 16u.."oeioei er zitten veel te veel bladeren op het dak. Daar heb ik vandaag geen tijd meer voor"...wetende dat het de weken erna constant zou regenen.
Bon, uiteindelijk is de chape vorige week geplaatst geweest en komen ze vandaag de Resitrix + isolatie + dakraam plaatsen. Intussen wacht de ramenfabrikant al 4 weken tot wij een "go" geven voor de plaatsing.
Dus juni - eind november is er geplaatst: hellingschape + Resitrix + dakisolatie + dakraam
Sorry, effe frustraties uittypen.

Bespaar u de moeite, Karcher dat is pure brol.

Kan je niet gewoon eens eerst beginnen met het water naar buiten af te trekken? en dan gewoon laten drogen?

iemand ervaring met ventilatie sys D van Duco?

ik ben op zoek naar een compacte WTW unit voor mijn apart bijgebouw (60m2 te ventileren, 2 natte ruimtes, 1 grote droge)
Ook redelijk beperkte montageruimte, dus moet al tegen de muur aangezien de vloer volstaat met de pompinstallatie van het zwembad.

ducobox-energy-comfort-d325.webp

Ik denk erover na om een nieuwbouwwoning te kopen, maar wat is nu financieel de beste keuze:

1) Nieuwbouw kopen bij een bouwpromotor (alles afgewerkt)
2) Casco nieuwbouw kopen en de rest laten afwerken door aannemers die ik zelf zoek
3) Oud huis kopen, slopen en nieuwbouw zetten (dan zijn er verschillende premies mogelijk en bouwen aan 6% BTW?)
4) Iets anders

Terug
Bovenaan