De nieuwbouw-topic!

Wij hadden in onze vorige woning een luik maar dat is toch echt miserie, zelfs al is het maar voor opslag.

Zolder zal een bureau ruimte worden maar ook deels opslag en wat technieken (verwacht ik). Dus dat is zeker geen 'rommel' zolder gewoon. Is ook redelijk ruimtelijk dus zou zonde zijn om daar niks mee te doen denk ik:
7tOLqbJ.png

Heb wat aanpassingen gedaan aan mijn vorige sketch na (goeie) tips van mensen hier waardoor trap nu inderdaad in de inkom kan, comments?
Is het mogelijk om per verdieping een klassiek plan (2D bovenaanzicht met draairichtingen van de deuren) te delen? Want met die 3D renders heb ik niet het gevoel een compleet overzicht te hebben.

Ik zou in de gang beneden de muur schuin laten aflopen aan de trap ipv tot tegen het plafond. Dat geeft je meer ruimte om te verhuizen, een minder beklemmend gevoel en meer daglicht op de trap.

Ik zou in de gang beneden de muur schuin laten aflopen aan de trap ipv tot tegen het plafond. Dat geeft je meer ruimte om te verhuizen, een minder beklemmend gevoel en meer daglicht op de trap.

Ja had ik idd al zo afgetekend achteraf, is inderdaad veel beter:
vBXuhLS.png

2D plannen heb ik niet geupdate, dat laat ik de architect doen.

vBXuhLS.png

Wij hebben iets heel gelijkaardig maar dan wel met een open ruimte onder de trap. Ooit doen we daar wel iets van kasten, maar voorlopig wordt dat ook al goed gebruikt.

Wij hebben iets heel gelijkaardig maar dan wel met een open ruimte onder de trap. Ooit doen we daar wel iets van kasten, maar voorlopig wordt dat ook al goed gebruikt.

Bij mij grenst het gedeelte onder de trap aan de berging en dat is extra bergruimte.
Onze trap bestaat wel uit 2 delen, half hoog, plateu van 2m25 x 1m20 en dan omgekeerd naar boven.

vBXuhLS.png

Je hebt daar wel een immens conflict aan de voordeur (?) en de WC samen met de trap. Deze configuratie zou ik echt nooit of te nimmer willen.

Schuif de voordeur op, maar dan nog heb je de WC deur smak onderaan de trap. Nee, dit lijkt me een gek idee...

Je hebt daar wel een immens conflict aan de voordeur (?) en de WC samen met de trap. Deze configuratie zou ik echt nooit of te nimmer willen.
Volgens mij is dat geen voordeur, maar gaat die naar een tot nog toe onbekende ruimte (garage?).

Het is frustrerend om te moeten oordelen op basis van stukjes en brokjes van plannen. Er is een gedeelte van de woning totaal nog niet getoond geweest hier, namelijk dat gedeelte alsook de verdieping erboven met de privé badkamer van de master bedroom en de kamer er vlak naast die ook een deur heeft die uitkomt op de nachthal.

Ik zie wel meer gekke en onpraktische dingen: op de eerste verdieping heeft de deur van de WC een verkeerde draairichting, alsook de slaapkamer er recht tegenover (klinken staan aan foute kant). Daarnaast moet je je ook inbeelden dat de kinderen tijdens hun ochtendroutine in de badkamer snel eens naar toilet moeten. Oeps, daarvoor moet je dus gans die nachthal over en weer omdat de badkamer en WC zich aan de uiteinden van die gang bevinden. :sarcastic: Je kan de WC ook in de badkamer steken, en toch "privé" maken door met een afschermende muur te werken.

Dan de zolder: je gaat daar een bureau inrichten in zo'n mega ruimte, maar totaal geen indeling in kamers? Dat zal leuk worden als daar moet stoken in de winter. Of nog erger: zo'n grote ruimte onder een zadeldak koel houden in de zomer!

Ik hoop alvast dat de architect uw ontwerp eens grondig gaat bestuderen en bekritiseren. Vermoedelijk gaat die zelfs van scratch beginnen.

Zwaar overdrijven is ook een kunst... van scratch om paar draai richtingen en een wc die volgens jou te ver staat van de badkamer..

Draairichtingen dat is snel gefixed, is zelfs iets waar je bij bestelling van uw deuren nog kunt switchen, dus om daar zo over te doen... heb daar bij deze tekening ook niet echt op gefocussed.

De deur naast de wc beneden gaat idd naar de garage en daar hebben we ook geen issues mee, dus ook niet meteen een reden om te tonen. De voordeur staat aan de onderkant van die screenshot.

De deur op het eerste verdiep aan het einde van de gang gaat naar een reserve slaapkamer.

Laatst bewerkt:
Mijn vriendin en ik wisten ongeveer wat we wilden qua indeling. We hadden ook nagedacht over huizen waarmee we vertrouwd zijn, bv mijn en haar ouderlijk huis, vakantiewoning enz. De goeie zaken qua indeling neem je over, de minder goeie pas je aan of probeer je te vermijden.
Met onze eigen schets zijn we naar een architect gestapt. Die heeft dat als basis gebruikt om een plan van te maken. Er is zoveel waar je zelf niet aan denkt maar een architect met 10-20-30 jaar ervaring wel.

Ik raad u dan ook aan uw sketches eens uit te printen en te overleggen met uw architect. Die gaat u veel meer nuttige tips kunnen geven dan eender wie hier.

Laatst bewerkt:
Ik post het hier aangezien het tuintopic eerder over de beplanting gaat.

Recent offerte opgevraagd om afscheiding met de andere tuinen te voorzien.
Het zou een combinatie worden van draad, platen en haag.
Ik kreeg deze prijzen. Doorsnee? Gemiddeld? Hoog?

Palen met houten platen:
H gleufpalen (voet in beton) met betonplaat (onder de grond) en houten tand en groefplanken boven de grond (200 cm breedte en 180cm hoogte)
€182/m excl BTW

Draad:
Combi palen (palen met betonnen voet) diameter 60mm wanddikte 2 mm verbonden met bovenbuis
betonplaat en harmonicagaas
€110/m excl BTW

Beukenhaag
maat 125/150, 5 stuks / meter
€57/m excl BTW

Later deze week komt er nog iemand offerte maken zodat we zelf kunnen vergelijken.
Maar ik wilde hier toch ook al eens informeren.
Iemand die recent offerte opvroeg?
Of misschien zelf dergelijke zaken doet en hier zicht op heeft?
Ondertussen al even offertes ontvangen. Ook bedrijf gecontacteerd via BG lid en kwam overduidelijk als beste uit.

Nog een aansluitende vraag alvorens te bevestigen.
De betonplaat onder de draad (en onder de houten panelen), heeft dat een meerwaarde? Ik zou dit standaard doen aangezien ze het er vaak meteen bijrekenen. Dus "het zal wel correct zijn en zo horen".
Maar dus betonplaat. Ja of nee?
En waarom 😊

Ter info:
Onze grond komt iets hoger dan de buren.
Achteraan is bos. Hier (in het bos, dus om ons stuk af te sluiten) zou ook draad komen. Maar zonder betonplaat. Dat is daar niet mogelijk.
Geen idee of dat belangrijk is, maar vriendin wil van de tuin beetje vanalles maken: gazon, wilde bloemen, moestuintje, lounge-hoek, misschien ooit een zwemvijver (???),...

De betonplaat onder de draad (en onder de houten panelen), heeft dat een meerwaarde? Ik zou dit standaard doen aangezien ze het er vaak meteen bijrekenen.
Geen idee of het klopt, maar ik heb de indruk dat dat wel degelijk verschil maakt voor de stabiliteit. Als ik zie hoe de omheiningen omver hellen na een stevige storm van sommige nieuwbouws, is dat echt wel diegene die enkel palen hebben met daar draad tegen gespannen.

Hier zelf direct gezegd dat het met betonplaten moest omwille van de hond... Huisdieren gaan rapper beginnen graven om onder draad te kunnen geraken dan aan beton. 😁

Ondertussen al even offertes ontvangen. Ook bedrijf gecontacteerd via BG lid en kwam overduidelijk als beste uit.

De betonplaat onder de draad (en onder de houten panelen), heeft dat een meerwaarde? Ik zou dit standaard doen aangezien ze het er vaak meteen bijrekenen. Dus "het zal wel correct zijn en zo horen".
Maar dus betonplaat. Ja of nee?
En waarom 😊

Ter info:
Onze grond komt iets hoger dan de buren.
Achteraan is bos. Hier (in het bos, dus om ons stuk af te sluiten) zou ook draad komen. Maar zonder betonplaat. Dat is daar niet mogelijk.
Geen idee of dat belangrijk is, maar vriendin wil van de tuin beetje vanalles maken: gazon, wilde bloemen, moestuintje, lounge-hoek, misschien ooit een zwemvijver (???),...
Tussen de buur en uw terrein zou ik dan zeker een betonplaat zetten of uw grond gaat weggzakken naar zijn terrein als het regent en uw buur zal dat niet zo leuk vinden. En evt. ook een keerwand indien het over een groot hoogteverschil gaat.

Tussen de buur en uw terrein zou ik dan zeker een betonplaat zetten of uw grond gaat weggzakken naar zijn terrein als het regent en uw buur zal dat niet zo leuk vinden. En evt. ook een keerwand indien het over een groot hoogteverschil gaat.
Een bijkomend voordeel van zo'n betonwand is dat eventueel onkruid niet direct in de draad vergroeit. Dat maakt het proper houden van uw grond gemakkelijker.

Een nadeel van zo'n betonwanden is dat uw tuin automatisch afgesloten wordt voor de egeltjes. Zeker als je een beetje in het groen woont zullen daar wel egeltjes zitten.

Wij hebben ook een omheining rond onze grond, met betonwanden onderaan, maar om de 3m ongeveer is een opening in de beton van 20cm breed. En ja wij zien nog egeltjes in de tuin :love2:

Een bijkomend voordeel van zo'n betonwand is dat eventueel onkruid niet direct in de draad vergroeit. Dat maakt het proper houden van uw grond gemakkelijker.

Een nadeel van zo'n betonwanden is dat uw tuin automatisch afgesloten wordt voor de egeltjes. Zeker als je een beetje in het groen woont zullen daar wel egeltjes zitten.

Wij hebben ook een omheining rond onze grond, met betonwanden onderaan, maar om de 3m ongeveer is een opening in de beton van 20cm breed. En ja wij zien nog egeltjes in de tuin :love2:
Heel mijn terras ligt regelmatig vol egelstront :sop:

Gaan binnen 2 weken verhuizen naar onze nieuwbouw.

Iets meer dan 1 maand geleden een Telenet aansluiting aangevraagd om coax kabel aangesloten te krijgen. Ondertussen na verschillende telefoontjes en blijkbaar een voorstudie (waarom? Een kabel aansluiten op de paal aan overkant van een doodlopende straat is blijkbaar zéér speciaal...) nog steeds geen datum ontvangen wanneer ze gaan langskomen om aan te sluiten. Helpdesk medewerker vinden het ook niet normaal maar geraken er ook niet aan uit...

Aangezien er binnen 0,0 mobiele ontvangst is (hoera isolatie met aluminium laagje) toch even gebeld naar Proximus om door hun ook te laten aansluiten. Huisnummer was daar (nog) niet gekend maar zou aangepast worden. Midden volgende week komt er een technieker langs voor aansluiting. Is wel nog VDSL terwijl er ondertussen Fiberklaar in straat ligt, maar zal nog niet actief zijn. Was de voornaamste reden om daarom in eerste instantie voor Telenet te gaan.

Ik heb een kleine update die denk ik wel even lachen is om te lezen. :oi22:

Vandaag is na de nodige bijkomende telefoontjes Telenet effectief langs gekomen! Op zich al een klein mirakel.
We spreken over 8 weken en 1 dag na de eerste aanvraag en anderhalve week na onze verhuis. Dit terwijl ons Internet contract door middel van verhuisregeling wel gewoon doorliep en we betaald hebben om anderhalve week geen Telenet service te hebben. Iets wat volgens de Telenet helpdesk medewerker van de verhuisdienst blijkbaar voor die periode niet kon bevroren worden terwijl de technieker vandaag beweerde dat dit wel perfect kan maar niet aan de grote klok wordt gehangen.

De techniekers van Unit-T, een sympathieke man met de nodige ervaring en iemand in opleiding, zijn hier welgeteld een tiental minuutjes geweest, het merendeel om wat administratie in orde te brengen. Reden was dat er van Telenet / Unit-T uit blijkbaar niemand opdracht heeft gegeven om onze PE11 coax kabel onder de straat door te schieten. Tot dusver die voorstudie die Telenet moest uitvoeren en zogezegd meerdere weken in beslag heeft genomen. :oi22: Diezelfde Unit-T technieker gaf direct mee dat een nieuwe afspraak voor die grondwerken allicht ook meerdere weken in beslag zou nemen. Heeft zich nogmaals geëxcuseerd voor de situatie en vertrok dan richting volgende afspraak.

Net gebeld met Telenet dat ze na al hun aanhoudend gezever ons Internet contract kunnen steken waar de zon niet schijnt. Ben benieuwd of ze om een laatste keer met mijn kloten te spelen nog gaan proberen om 50€ kosten aan te rekenen voor hun, door hun eigen incompetentie, mislukte interventie van vandaag.

Zit ondertussen, anderhalve week na aanvraag, met een effectief stabiel werkende VDSL2 verbinding (gesynct aan 100 Mbps) van Proximus. Zo kan het dus ook*. Juist jammer dat die techniekers de fiber niet direct mee naar binnen wouden trekken omdat die nog niet actief is en dat werk blijkbaar bij een (andere) onderaannemer zit. (*Waren ook enkele kleine issues maar werd wel allemaal direct gefixt.)

Dus aan de bouwheren die nog een nieuwe Telenet aansluiting willen waarbij de coax infrastructuur aan de overkant van de straat ligt, doe het niet, of begin misschien rond dezelfde tijd als wanneer je de omgevingsvergunning aanvraagt. :fingerguns_r:

Wat voor programma is dat? Is dat iets dat je zelf kan doen? :unsure:
Ja is gewoon sketchup pro. Onze architect werkt daar ook mee en heb dat zelf geïnstalleerd. Zo stuurt hij mij dan zijn sketchup door en kan ik dat dus zelf aanpassen zoals ik het zou willen / beter vind en kan dat dan gewoon terug sturen.

Terug
Bovenaan