De nieuwbouw-topic!

Als er stof van het pleisterwerk komt, schort er toch iets aan de kwaliteit van de gebruikte pleister. Heb het zelf meegemaakt met SOD appartement, waar tegen de muur staan jarenlang na oplevering nog afgestraft werd met een pak stof op uw kleren.

Nu zelf gebouwd met de betere plakker uit de streek: geen stof als je over de muur wrijft, en dat na 4 weken bouwdroger gecombineerd met stookprotocol VVW (= alles is zeer droog).

Als je het wil laten schilderen blijf je ook best gewoon van de muren af. Een schilder zei me eens dat hij liefst vertrekt van een onbewerkte muur zonder grondlaag.

Ook hier is mijn mening weer gemengd: bij slechte pleister zou ik ook niet willen verhuizen zonder te schilderen, maar in onze huidige bouw stoort het totaal niet en gaan we gewoon de aangeraden 2 à 5 jaar wachten.

Het is me nu niet duidelijk als het om 2 of 3 panelen gaat. Kan je eens de totale kost vertellen en zeggen wat je daarvoor dan krijgt?
Die omvormer heeft allesinds een opstart spanning van 50V. Dat haal je al met 2 panelen, maar met 1 paneel betwijfel ik het. Meestal zit je rond de 30-40V per paneel.
Ik heb het nog eens nagevraagd. Het zou 420 wp zijn per zonnepaneel en niet 410 (ze had zich vergist). Dus de installatie, omvormer, keuring en aangifte gaat de bouwpromotor voor haar rekening nemen. Voor de 2 extra zonnepanelen van 420wp elk dien ik 1058 eur excl btw te betalen. De zonnepaneel zelf kost (na nazicht) 192 eur. Dus bijna 400 eur in totaal enkel voor de zonnepanelen. Er rest dan nog de werkuren en installatiekosten vermoed ik. Vind je de prijs aanvaardbaar?

Wat betreft de "al dan niet al schilderen" discussie: nog een voordeel van houtskeletbouw. :wink:

Droge opbouw dus je mag meteen schilderen én het is onmiddellijk een aangenaam droog binnenklimaat. En het is sowieso minder voorbereidend werk om te schilderen, zeker met een F2B afwerkingsgraad.

Ik heb het nog eens nagevraagd. Het zou 420 wp zijn per zonnepaneel en niet 410 (ze had zich vergist). Dus de installatie, omvormer, keuring en aangifte gaat de bouwpromotor voor haar rekening nemen. Voor de 2 extra zonnepanelen van 420wp elk dien ik 1058 eur excl btw te betalen. De zonnepaneel zelf kost (na nazicht) 192 eur. Dus bijna 400 eur in totaal enkel voor de zonnepanelen. Er rest dan nog de werkuren en installatiekosten vermoed ik. Vind je de prijs aanvaardbaar?

Dat is 800 euro voor 2 zonnepanelen te installeren, vrij kostelijk. Maar heb je een keuze, kan je dat challengen?
Je gaat dat met 5 jaar 50% extra KI korting wel terugverdienen en je hebt een lagere energiefactuur als plus. Maar dan moeten ze wel garanderen dat je E20 haalt. Met 3 panelen 11 punten zakken is stevig.

Dat is 800 euro voor 2 zonnepanelen te installeren, vrij kostelijk. Maar heb je een keuze, kan je dat challengen?
Je gaat dat met 5 jaar 50% extra KI korting wel terugverdienen en je hebt een lagere energiefactuur als plus. Maar dan moeten ze wel garanderen dat je E20 haalt. Met 3 panelen 11 punten zakken is stevig.
Ik heb de bouwpromotor aan de hand van jouw kanttekeningen gecontacteerd. Dit was één van haar antwoorden:

"Mijn mail is de garantie dat E20 gehaald wordt met een installatie van 1260Wp (840Wp zou eigenlijk al net voldoende zijn maar er is dus al marge ingebouwd).
Dit getal is na berekening door een externe firma (Pi-Consult) aan ons gecommuniceerd. Zij hebben dit al voor al onze projecten gedaan en we zijn hierin nog nooit een fout tegen gekomen.
Pi-Consult staat ook in voor de nieuwe EPB berekening en aangifte.
Bijkomend: als je wenst mag je steeds extra panelen laten installeren door een externe firma ipv via ons te werken.
Wij gaan dan nog steeds de basis installatie doen en dan moet je dus niets betalen. EPB aangifte gebeurd dan nadat je ons alle info ivm de geïnstalleerde panelen hebt bezorgd".

Nu wil ik wel gerust dit door een andere firma laten doen maar de tijd dringt. Ik zou begot niet weten welke andere firma hiervoor de contacteren en offertes vergelijken kost tijd. Het is meer dan waarschijnlijk dat ik van die 800 euro er een paar 100 euro kan afkrijgen qua prijs (want ja de bouwpromotor steekt wat marge in zijn zak natuurlijk).

Das dan 1.26euro/Wp opleg wat eigenlijk wel meevalt en zelfs vrij scherp is voor een kleine installatie. Kleine installaties zijn bijna altijd duurder dan grote.
Gezien uw vrijstelling zou gaan zichzelf snel terug betalen.

EDIT: zie net uw berichtje. Via een externe firma zal het u meer kosten vrees ik. Want 2x iemand laten komen kost geld dus je gaat volgens mij duurder af zijn.

Zou ook geen externe firma contacteren, dat kan alleen zever opleveren. Ofwel alles nu, ofwel de basisinstallatie.
Je gaat de extra installatie met gemak kunnen terugverdienen binnen de 6 jaar (eerste jaar moet je geen Ki betalen, probeer oplevering dus uit te stellen tot 2024...)

Gisterenochtend hoorde ik precies iets vliegen boven het plafond van onze slaapkamer. Deze nacht terug...
We hebben 2 volledige verdiepingen en daarboven een zolder die afgewerkt is.
Nu weet ik niet als dat een vogel is tussen het dak en zonnepanelen zit of als die vogel onder het dak geraakt is en nu tussen de gyproc en het dak zit...
Het is de eerste keer dat ik daar geluid hoor en ik heb deze zomer al gezien dat er soms wel eens een vogel onder de zonnepanelen kroop. Met de isolatie daartussen enzo verwacht ik ook niks te te kunnen horen, dus ik denk echt het eerste.
Als die vogel onder de pannen geraakt is, is de bouwfirma dan verantwoordelijk dat dit is kunnen gebeuren?

Ik ben nog niet 100% zeker dat het een vogel is, want hij zingt niet of maakt geen geluid. Maar en toe hoor ik precies vleugels flapperen en het geluid verschuift dan langs de gevel. Ik ben allesinds wel niet te gerust in 😅

Hier een foto van de holle ruimte die ik bedoel: Mijn vriendin heeft het nog niet gehoord want die slaapt als een blok en denkt dat ik spoken hoor. Kan dat voorkomen dat daar een beest in terecht komt?

Gisterenochtend hoorde ik precies iets vliegen boven het plafond van onze slaapkamer. Deze nacht terug...
We hebben 2 volledige verdiepingen en daarboven een zolder die afgewerkt is.
Nu weet ik niet als dat een vogel is tussen het dak en zonnepanelen zit of als die vogel onder het dak geraakt is en nu tussen de gyproc en het dak zit...
Het is de eerste keer dat ik daar geluid hoor en ik heb deze zomer al gezien dat er soms wel eens een vogel onder de zonnepanelen kroop. Met de isolatie daartussen enzo verwacht ik ook niks te te kunnen horen, dus ik denk echt het eerste.
Als die vogel onder de pannen geraakt is, is de bouwfirma dan verantwoordelijk dat dit is kunnen gebeuren?

Ik ben nog niet 100% zeker dat het een vogel is, want hij zingt niet of maakt geen geluid. Maar en toe hoor ik precies vleugels flapperen en het geluid verschuift dan langs de gevel. Ik ben allesinds wel niet te gerust in 😅

Hier een foto van de holle ruimte die ik bedoel: Mijn vriendin heeft het nog niet gehoord want die slaapt als een blok en denkt dat ik spoken hoor. Kan dat voorkomen dat daar een beest in terecht komt?
Leg eens muizen- en rattenvergif. Of koop een kat. :)

Normaal zou dat niet moeten kunnen want je hebt pannen, onderdak, isolatie ed. Maar je weet nooit.

Wij hebben een kraai in de kelder gehad (vorige) woning, door de ventilatiebuizen aangezien het rooster er door de gasten was afgepakt. Die had ik 2 dagen eerder al gehoord, maar dacht toen ook dat ik spoken hoorde. Dat beest heel de kelder ondergescheten, ingevreten op de vloer en al...

Ik hoop voor jou dat dat beest buiten zit...

Leg een muizen- en rattenvergif. Of koop een kat. :)

Zijn zolder is afgewerkt, vrees dat hij de gyproc moet verwijderen daarvoor.

We hebben 2 katten, maar die komen niet buiten.
Ik zou inderdaad de gyproc moeten opmaken om er achter te kunnen kijken. Alles is al opgestopt en geschuurd, dus ik maak dat liever niet open.
Nog even afwachten tot ik een beter idee waar dat beest zou zitten en dan zal ik eerst eens bellen met de bouwfirma.

We hebben 2 katten, maar die komen niet buiten.
Ik zou inderdaad de gyproc moeten opmaken om er achter te kunnen kijken. Alles is al opgestopt en geschuurd, dus ik maak dat liever niet open.
Nog even afwachten tot ik een beter idee waar dat beest zou zitten en dan zal ik eerst eens bellen met de bouwfirma.

Bouwfirma gaat daar niks aan kunnen doen en is daar ook niet voor verantwoordelijk.

In elke woning kunnen beestjes binnen, een muis heeft maar een spleetje van 1cm nodig en ook kleine vogels kunnen onder de pannen of langs een oversteek via kleine spleetjes en openingen binnen geraken.

Hier pas voorlopige oplevering gehad en nu aan het schuren en verven. Met een baby weinig zin om in het stof te zitten. Normaal verhuizen we eind november. Hebben wel 120 punten laten noteren waarvan de opvallendste: alle binnendeuren zijn verkeerd besteld, in de wc hebben ze verkeerde plinten geplaatst (laminaat ipv tegel) en een barst in het bad.

Hier pas voorlopige oplevering gehad en nu aan het schuren en verven. Met een baby weinig zin om in het stof te zitten. Normaal verhuizen we eind november. Hebben wel 120 punten laten noteren waarvan de opvallendste: alle binnendeuren zijn verkeerd besteld, in de wc hebben ze verkeerde plinten geplaatst (laminaat ipv tegel) en een barst in het bad.
Ik had zo'n dertigtal punten. Ik mag nog niet klagen precies. Ze hadden bij mij in de wc verkeerde muurtegels gelegd, zo hadden alles moeten afbreken. En de kiekens waren er ook in geslaagd om over de stopcontact te pleisteren waardoor deze verdwenen was. Voorts dampkap ontploft en raam die niet meer kon gesloten worden. Voor de rest waren het krassen aan tegels en andere prullekes

Danku voor de link.

Heb zelf nog eens gebeld naar de projectleidster aangezien alle keuzes al gemaakt waren en gevraagd of ze dit nog eens kon bekijken en ze heeft mijn EPB dossier bekeken en ik zou op een epeil zitten van 16. Ik moest kijken voor onder de 20 te zitten voor mijn vrijstelling dus dit zou zeker goed zijn. Ze zei wel dat ze pas zeker zijn na de blowerdoortest.

Heb intussen ook gevraagd of ze nog eens zou kunnen navragen of extra zonnepanelen interessant zou zijn. Ik dacht dat ik er nog een paar zou kunnen bijzetten en momenteel heb ik er genoeg voor 3.800kwh en ik weet niet of dit genoeg zal zijn.

Wat betreft de "al dan niet al schilderen" discussie: nog een voordeel van houtskeletbouw. :wink:

Droge opbouw dus je mag meteen schilderen én het is onmiddellijk een aangenaam droog binnenklimaat. En het is sowieso minder voorbereidend werk om te schilderen, zeker met een F2B afwerkingsgraad.
Hoe zit dat eigenlijk met het zich ‘zetten’ van een houtskelet? En qua uitzetten bij temperaruursschommelingen?

Onze SOD rekent een surplus van €450 excl btw om in de douche een betegelde nis van 50x35cm in te werken. Dat lijkt me wel erg veel om gewoon een gat te slijpen en mss twee tegels extra te verwerken?

Terug
Bovenaan