De nieuwbouw-topic!

Bij mijn buren hadden ze dat ook berekend voor E40 te hebben.
Buren zaten toen aan E42 omdat er iets was tegengeslagen.

Ze hebben toen hun vrijstelling niet gekregen. Niet omdat ze dan niet 500€ zouden bijgelegd hebben, maar omdat het e-peil resultaat al was opgesteld door de verslaggever en ingediend.
En eens ingediend kun je dat niet meer aanpassen om wel die vrijstelling te verkrijgen (was toch hetgeen ik gehoord had).

Ik had uitgerekend op E9 en uitgekomen bij E11 - door diezelfde tegenslagen (was 100€ minder dat ik kreeg :().
Ik was uiteindelijk de enigste die toen voor die vrijstelling gegaan is en wat marge had ingerekend.

Zou voor dat bedrag de installatie wel leggen ja (dus 4 panelen met die omvormer). Maar dan wel op papier laten zetten dat je E20 gaat halen en ze je verlies compenseren als je toch niet 100% vrijstelling KI haalt.
In totaal 11 E-peil punten zakken met een 1640Wp installatie lijkt me namelijk ook straf.
Bedankt voor jouw input. Ik ben er nog steeds niet uit of ik ze kan vertrouwen en dat ik inderdaad de garanties zal hebben dat ze E20 zullen halen. Ze hebben me dit verzonden via mail dat ze hiermee E20 zullen halen maar ik zal hun inderdaad eisen dat ze mijn verlies compenseren indien ze geen E20 halen. Ze willen trouwens 11 E-peil punten laten zakken met 1250Wp installatie (en niet 1640Wp 😉)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jou input. Ik ben er nog steeds niet uit of ik ze kan vertrouwen en dat ik inderdaad de garanties zal hebben dat ze E20 zullen halen. Ze hebben me dit verzonden via mail dat ze hiermee E20 zullen halen maar ik zal hun inderdaad eisen dat ze mijn verlies compenseren indien ze geen E20 halen. Ze willen trouwens 11 E-peil punten laten zakken met 1250Wp installatie (en niet 1640Wp 😉)

Zeker?

1 paneel is 410 Wp.
Voor 840Wp extra heb je aan 2 panelen niet genoeg want dat is 820Wp en moet je er dus 3 zelf leggen.
Dat zijn dan 4 panelen van 410Wp en dat geeft 1640Wp.

Of ik lees heel slecht. In elk geval, zie dat je harde garanties hebt. Al is een zonnepanelen installatie (hoe klein ook) beter als niets...

Ik heb destijds ergens gelezen dat 1 zonnepaneel 1 à 1.5 Epeil punten is afhankelijk van de grote van uw huis etc.
Dus op een energiezuinig appartement is dat wellicht nog wat meer, maar 11 punten met 3 panelen is wel veel. Ik zou me daar goed over informeren.

Zeker?

1 paneel is 410 Wp.
Voor 840Wp extra heb je aan 2 panelen niet genoeg want dat is 820Wp en moet je er dus 3 zelf leggen.
Dat zijn dan 4 panelen van 410Wp en dat geeft 1640Wp.

Of ik lees heel slecht. In elk geval, zie dat je harde garanties hebt. Al is een zonnepanelen installatie (hoe klein ook) beter als niets...
Ok in die zin volg ik jouw redenering beter en ben ik geneigd om me hierbij aan te sluiten (ik ken er te weinig van). Ik zal die harde garanties nu versturen per kerende. Nogmaals merci voor de info

Ik heb destijds ergens gelezen dat 1 zonnepaneel 1 à 1.5 Epeil punten is afhankelijk van de grote van uw huis etc.
Dus op een energiezuinig appartement is dat wellicht nog wat meer, maar 11 punten met 3 panelen is wel veel. Ik zou me daar goed over informeren.
Het betreft een klein appartement van 61m² dus in die zin is dit misschien toch mogelijk met 4 panelen dan. Ik ga me nu erover verder informeren

Wij wonen bijna anderhalve maand in onze nieuwbouw en nog steeds geen badkamer :p. Al hebben we het meer losgelaten, de schijf is niet betaald en dat geeft rust in ons hoofd. De badkamer is geleverd (staat in onze logeerkamer) enkel niet geïnstalleerd, het is hun cashzorg, niet de onze. We hebben er ons naar georganiseerd. Voel mij ook echt thuis in onze nieuwe woonst, vriend heeft zijn draai gevonden op zijn nieuw werk, we hebben eindelijk wat rust gevonden :).

Wij wonen bijna anderhalve maand in onze nieuwbouw en nog steeds geen badkamer :p. Al hebben we het meer losgelaten, de schijf is niet betaald en dat geeft rust in ons hoofd. De badkamer is geleverd (staat in onze logeerkamer) enkel niet geïnstalleerd, het is hun cashzorg, niet de onze. We hebben er ons naar georganiseerd. Voel mij ook echt thuis in onze nieuwe woonst, vriend heeft zijn draai gevonden op zijn nieuw werk, we hebben eindelijk wat rust gevonden :).
Jullie waren tenminste zo slim om de laatste schijf niet te betalen. Ik had het beter ook zo gedaan want ik val in de ene verrassing na de andere. Een fout die ik echter wel heb gemaakt is dat ik te snel ben begonnen om het te laten schilderen. Men moet bij een nieuwbouw er een jaar mee wachten. Hebben jullie reeds geschilderd?

Jullie waren tenminste zo slim om de laatste schijf niet te betalen. Ik had het beter ook zo gedaan want ik val in de ene verrassing na de andere. Een fout die ik echter wel heb gemaakt is dat ik te snel ben begonnen om het te laten schilderen. Men moet bij een nieuwbouw er een jaar mee wachten. Hebben jullie reeds geschilderd?
Welke last heb je dan van het snel schilderen?
Hier heb ik het ook direct laten schilderen.

Wij hebben nog niet geschilderd. Doordat alles langer aangesleept heeft dan voorzien hadden we uiteindelijk maar 10 dagen tussen voorlopige oplevering en verkoopakte van de andere woning, we hebben dus het hoogstnoodzakelijke gedaan om te kunnen verhuizen :/.
Maar we zien inderdaad dat de ruimtes best nog vochtig zijn, moeten veel verluchten. Mijn stiefpa is ex-aannemer en had ons ook op het hart gedrukt niet te snel te schilderen.

Scheuren aan de muren en plafond (moet opnieuw geplamuurd en geschilderd worden). En afgebladderde muur in de slaapkamer door vochtproblemen

Een huis kan zich verschillende jaren 'zetten' en barsten kunnen dus ook later optreden. Ik heb 5 jaar enkel een gekleurde primer (ral 9010) op de muren gehad (wel onmiddelijk gedaan) en veel later pas geverfd.

Vocht is wel een killer in traditionele bouw. Mijn huis was droog, maar ik heb dan ook bijna een heel jaar een bouwdroger gehad die naargelang de vochtigheid aangezet werd. Daar zijn honderden liters water uitgekomen.

Bij mijn buren hadden ze dat ook berekend voor E40 te hebben.
Buren zaten toen aan E42 omdat er iets was tegengeslagen.

Ze hebben toen hun vrijstelling niet gekregen. Niet omdat ze dan niet 500€ zouden bijgelegd hebben, maar omdat het e-peil resultaat al was opgesteld door de verslaggever en ingediend.
En eens ingediend kun je dat niet meer aanpassen om wel die vrijstelling te verkrijgen (was toch hetgeen ik gehoord had).

Ik had uitgerekend op E9 en uitgekomen bij E11 - door diezelfde tegenslagen (was 100€ minder dat ik kreeg :().
Ik was uiteindelijk de enigste die toen voor die vrijstelling gegaan is en wat marge had ingerekend.

Hoe bereken je uw e-peil? Is hier een manier voor?

Even een update, heb de voorgevel nog wat aangepast:

Origineel:
avoKKjj.png

Nieuw:
ydotbyb.png

Thoughts? niet te druk?
Het ontwerp deed mij wat denken aan een huis hier in de buurt, dus ik heb er foto van genomen. Misschien heb je er ook nog wat aan:
Ik wou ook eerst wachten, maar nu toch heeeeel blij dat we het toch nog hebben laten schilderen. Je kan misschien wel opteren om enkel een primer te laten zetten. Dan zit je tenminste niet meer in de pleister.

Primer zetten helpt tegen de overdreven stofvorming heeft men mij vroeger wijsgemaakt.

Al heb ik persoonlijk het pas 1 jaar later geverfd. En toen eigenlijk ook pas echt ingetrokken. Daarvoor woonde ik er zonder kasten of zo maar uit de valies bij wijze van spreken.

Ik heb geschilderd +/- 5 maanden na pleisteren. (In september, gepleisterd in april/mei).
Tot 5 weken na pleisteren hebben er continu twee bouwdrogers gestaan.

Ik zou eerlijk gezegd niet nog een jaar willen wonen met niet-geschilderde muren. Het gevoel van afwerking na schilderen is een heel pak groter. En schilderen zonder dat er al meubels in staan (en het bewoond is) is wel een heel pak makkelijker.

Laatst bewerkt:
Ik heb geschilderd +/- 5 maanden na pleisteren. (In september, gepleisterd in april/mei).
Tot 5 weken na pleisteren hebben er continu twee bouwdrogers gestaan.

Ik zou eerlijk gezegd niet nog een jaar willen wonen met niet-geschilderde muren. Het gevoel van afwerking na schilderen is een heel pak groter. En schilderen zonder dat er al meubels in staan (en het bewoond is) is wel een heel pak makkelijker.

Vooral het bijwerken van het pleisterwerk doe je best voor dat je erin trekt. Heb toen een gekleurde primer gekozen zodat er geen stof meer vanaf komt. Heeft mij nooit gestoord dat er geen eindlaag opstond/ Met die primer zag dat er al strak uit.

Terug
Bovenaan