De nieuwbouw-topic!

Meningen over huidige buitenkant van ons nieuw te bouwen woning?:
avoKKjj.png

LcziIFF.png

ggYNubV.png

eleSiI8.png

Willen geen kakafonie van ramen met verschillende hoogtes etc... dit voelt op het moment voor ons wel echt goed aan. De achterkant is oost gericht met zicht op heel veel groen met een wei en bossen erachter. Privacy op ons balkon aan de zijkant door daar planten te planten in die bloembak.

Ben nog aan het twijfelen of een trap naar het balkon van buitenaf nuttig is, vriendin is allesinds geen fan daarvan :D

VInd het een mooi huis. Zowat mijn zin van huis, itt mijn eigen huis (dat is naar de zin van mijn vrouw).

Als je het balkon boven enkel prive gebruikt zou ik geen trap doen. Het is voor ongewenste gasten ook makkelijker om naar boven te gaan, je moet meer onderhoud doen (trap moet je ook poetsen) en het kost geld.
Als je vrienden wil uitnodigen dan wel, anders moeten die door uw huis en boven is toch nogal prive...

Het overdekt terras zou je nog schuifbare panelen kunnen plaatsen, zodat je uit de wind kan zitten. Wij hebben dat hier en dat is wel zalig.
Bij ons is dat donker glas, omdat we op een hoek wonen en dat extra privacy geeft. Het glas van de keuken is ook privacy glas zodat je niet/moeilijk kan binnenkijken.

Laatst bewerkt:
Onze slaapkamer (van mij en mijn vriendin + die van onze dochter) zitten daar, dus gedachte was ook beetje dat als daar ander volk komt te zitten dan zien ze in onze slaapkamer.

Heb je een voorbeeld / foto van die panelen? Ik zie dat niet meteen op jou foto.

Gebruikt ge dat ooit, een balkon aan uw slaapkamer? Klinkt goed, maar in de praktijk gaat ge daar volgens mij nooit zitten? :)

Gebruikt ge dat ooit, een balkon aan uw slaapkamer? Klinkt goed, maar in de praktijk gaat ge daar volgens mij nooit zitten? :)

Weet het niet, maar vind zo een groot plat dak wel een waste of space eigenlijk. Ik denk ook dat de meerprijs al bij al nog mee zal vallen om van plat dak > terras te gaan.

Meningen over huidige buitenkant van ons nieuw te bouwen woning?:
avoKKjj.png

LcziIFF.png

ggYNubV.png

eleSiI8.png

Willen geen kakafonie van ramen met verschillende hoogtes etc... dit voelt op het moment voor ons wel echt goed aan. De achterkant is oost gericht met zicht op heel veel groen met een wei en bossen erachter. Privacy op ons balkon aan de zijkant door daar planten te planten in die bloembak.

Ben nog aan het twijfelen of een trap naar het balkon van buitenaf nuttig is, vriendin is allesinds geen fan daarvan :D
Je vroeg om een mening, dus hier is de mijne, no offense intended of course... Ik woon in een modernere stijl woning, waar alles wat meer op elkaar is afgestemd en er meer lijnen door lopen tussen de gevelelementen. Misschien vind je dat juist te strak, en dat mag natuurlijk.
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een kakofonie qua ramen, om de volgende redenen:
- voorgevel:
- raam linksboven en rechtsboven zijn anders dan de rest geen hoog "kruis" erin zoals alle ramen ertussen)
- middelste ramen beneden en boven hebben andere afmetingen
- de ramen rechts midden staan niet boven elkaar wat gek oogt. De gevel lijkt wat uit balans, zeker ook met die insprong naar de garage.
- die twee spleten naast de deur lijken me ook uit een andere stijlcategorie te komen.
- rechterkant: raam bovenaan is anders, ben ook geen fan van miniraampje boven een groot stuk blanke gevel
- achterkant:
- geheel andere ramen dan voor en zijkanten: de "kruisen" ontbreken, wat gek is.
- Het raam in de dakkapel lijkt ook disproportioneel groot.
- De ramen rechtsonder en boven in t midden zijn de enigen achteraan die niet tot op de grond komen. Lijkt me ook raar.
- links: het aanzicht lijkt helemaal uit balans, zelfde opmerking over mini-raampje op zolder.

Naast de persoonlijke smaak dingen waarmee je het hoogstwaarschijnlijk oneens bent (en dat mag he!) zou ik volgende raad willen geven:
- grotere ramen voor de zolder, nu lijkt dat een donker hol te gaan zijn, zeker omdat dat zo lang/breed is en dat je enige ramen gaan zijn.
- consistentie tussen de raamelementen toch in 1 enkele gevel. Dat je achteraan dat "kruis" zou laten vallen kan ik nog snappen, maar de voorgevel mengt stijlen wat heel gek oogt. Ook de zolderramen en eigenlijk de deuren matchen in mijn ogen niet met de rest van de ramen op die gevels.

Geen probleem hoor, smaken verschillen idd.

Even wat meer info:

Achterkant:
- Achterkant van het huis willen we een meer moderne look geven door met die ramen te werken.
- Het raam rechtsonder is van het waskot. De bedoeling is dat daar een lange kast onder komt met wasmachine / droogkast in, daarmee dat die niet tot de grond komt.
- Het raam vanboven dat niet tot de grond komt is van de dressing. Kan eventueel nog naar beneden getrokken worden.

Voorkant:
- Dat die ramen niet onder elkaar staan is omdat de living en de boven niet dezelfde muren hebben. Die boven heeft meer kamers dan vanonder. Als ik die ramen onder elkaar zou zetten staan ze eigenlijk in een muur.
- Die verschillende stijl van ramen is idd wat specialer vanvoor, maar ik vond dat wel mooi eigenlijk.
- Die 2 kleine raampjes waren eerst van die hoge smalle ramen want daar is een vide. Ik heb ze kleiner gemaakt om het effect wat te verminderen.
- De uitsprong(?) van de garage is om het huis wat meer karakter te geven dan pure rechthoek.

Links:
- ja daar zit idd nog iets niet 100%. Moeilijk uit te maken nog.

Zolder:
- Vind ik persoonlijk niks mis mee, die ramen mogen zo blijven. Misschien de ruitjes veranderen ofzo.
- Dakramen komen er ook nog wel normaal

Er was een versie met ramen die allemaal mooi uitgelijnd waren en meer ramen in de zijgevels, maar dat was echt veel te druk vonden we en had een appartementsblok look.

De ramen vanachter en vanvoor mogen voor mij wel weer verschillen, je ziet ze nooit allebei tegelijkertijd dus dat valt wel mee.

Laatst bewerkt:
Geen probleem hoor, smaken verschillen idd.

[...]

Er was een versie met ramen die allemaal mooi uitgelijnd waren en meer ramen in de zijgevels, maar dat was echt veel te druk vonden we en had een appartementsblok look.

De ramen vanachter en vanvoor mogen voor mij wel weer verschillen, je ziet ze nooit allebei tegelijkertijd dus dat valt wel mee.
Vergeet ook op afzienbare tijd niet gewoon een knoop door te hakken. Als je bent zoals ons kunnen zo'n beslissingen eeuwig aanslepen :)

Ja zowieso, kan wel goed overweg met die sketchup, dus kan alles nog eens wat aanpassen om te zien hoe of wa. De stijl van de ramen (ruitjes of niet, kleur, etc...) kunnen we nog altijd kiezen op termijn natuurlijk.

Ja zowieso, kan wel goed overweg met die sketchup, dus kan alles nog eens wat aanpassen om te zien hoe of wa. De stijl van de ramen (ruitjes of niet, kleur, etc...) kunnen we nog altijd kiezen op termijn natuurlijk.
Wel oppassen daarmee: de ramen en de gevels maken deel uit van je bouwvergunning. Ik weer niet of de stijl van ramen daar ook bijhoort, maar ik weet wel dat dat niet altijd even gemakkelijk is om iets nog aan je ramen te veranderen tijdens het bouwproces.

Ik vind jullie ontwerp heel mooi, maar mis inderdaad wel wat extra ramen op de zolder. Voor wat zou je die gebruiken? Is een dakkapel een optie? Of een velux, als je het goedkoper en minder opvallend wil?
En wat komt er boven de garage? Worden dat 2 kamers? Of een badkamer? Gewoon om een idee te hebben qua lichtinval.

Wij hebben eerder voor de "kakafonie" van ramen gekozen. Het is inderdaad een persoonlijke keuze, maar we hebben toch meer gekeken naar de lichtinval binnen, dan naar het uitzicht buiten. Hierdoor staan de ramen aan de linkerzijde bv niet mooi recht boven elkaar, maar elke kamer heeft wel het meest optimale raam. Maar ik geef toe dat het een moeilijke keuze was, we hebben een compromis proberen vinden tussen praktisch en mooi.

Ik vind jullie ontwerp heel mooi, maar mis inderdaad wel wat extra ramen op de zolder. Voor wat zou je die gebruiken? Is een dakkapel een optie? Of een velux, als je het goedkoper en minder opvallend wil?
En wat komt er boven de garage? Worden dat 2 kamers? Of een badkamer? Gewoon om een idee te hebben qua lichtinval.

Wij hebben eerder voor de "kakafonie" van ramen gekozen. Het is inderdaad een persoonlijke keuze, maar we hebben toch meer gekeken naar de lichtinval binnen, dan naar het uitzicht buiten. Hierdoor staan de ramen aan de linkerzijde bv niet mooi recht boven elkaar, maar elke kamer heeft wel het meest optimale raam. Maar ik geef toe dat het een moeilijke keuze was, we hebben een compromis proberen vinden tussen praktisch en mooi.

Ja er moeten nog wat ramen in hoor in het dak. Dakkappel gaan we niet nemen, maar eerder velux ramen. Er komt waarschijnlijk alleen een bureau op zolder. Het deel boven de garage daar hebben we nog geen idee van. Ik verwacht daar veel buizenwerk en opslag.

Onze slaapkamer (van mij en mijn vriendin + die van onze dochter) zitten daar, dus gedachte was ook beetje dat als daar ander volk komt te zitten dan zien ze in onze slaapkamer.

Heb je een voorbeeld / foto van die panelen? Ik zie dat niet meteen op jou foto.

Zijn wel foto's van de makelaar toen we het gekocht hadden.

53268684797_6d56b0015a.jpg

53269934429_7a65750904.jpg

Ik zou van dat overdekt terras zoiets maken als bij @HUSKE of enkel boven de uitbouw achteraan een dakterras voorzien en het overdekte deel met een glazen of lamellendak werken. Je maakt daar nu een tamelijk donker hoekje van waar je ook het zonlicht op je ramen mee wegneemt.
Dat dakterras ga je in de praktijk zelden of nooit gebruiken imho. Je kan dan misschien beter een stukje groendak aanleggen voor het zicht vanuit de slaapkamer.

Ik zou van dat overdekt terras zoiets maken als bij @HUSKE of enkel boven de uitbouw achteraan een dakterras voorzien en het overdekte deel met een glazen of lamellendak werken. Je maakt daar nu een tamelijk donker hoekje van waar je ook het zonlicht op je ramen mee wegneemt.
Dat dakterras ga je in de praktijk zelden of nooit gebruiken imho. Je kan dan misschien beter een stukje groendak aanleggen voor het zicht vanuit de slaapkamer.

Wij hebben wel alles glas onder dat dakterras, de volledige zijkant naar de keuken (2,m70 x 2m30 hoog) en dan een groot schuifraam naar de eetplaats (3m50x2m30 hoog) en daar komt nog heel veel licht langst binnen. Maar we hebben natuurlijk nog andere ramen om nog meer licht binnen te trekken. Ik zie dat KingCunta een kleiner raam heeft gekozen onder het overdekt deel. Als je in die hoek niets wilt plaatsen, dan kan je dat mss wat doortrekken. We hebben daar in de keuken een standbeeld staan (1m50 hoog), dus het stoort niet dat het een raam is ipv een muur.

Misschien nog wel een idee ja, een deel groendak ofzo.

Zijn wel wat problemen bij een groendak.

Weegt belachelijk veel (of wordt er toch op voorzien)
En dat regenwater moet apart opgevangen worden tegenover je gewone regen water.
Tenzij je enkel groen dak legt...

Terug
Bovenaan