De nieuwbouw-topic!

Alle we wonen toch al een weekje in onze nieuwbouw, na 4,5 lange jaren. En nu is nog ni alles af, elke dag zit diene **** van een elektricien/sanitair nog bezig.
Er achter zitten maakt niets uit want dan komt hij weer een week ni.
Morgen een aangetekend schrijven met boete/dag opsturen, hij moest al klaar zijn van voor het vouwverlof.

Maar het huis staat ons toch aan, das al iets 🙄😀

Ge moogt het hopen als ge het zelf mee ontworpen hebt.

Ik loop hier in mijn bureau tegen mijn limieten. 2 grote vensters is leuk, maar beperkt de vrijheid om meubels te plaatsen. Ik zit momenteel met mijn rug naar de vensters, maar dat is ook niet ideaal. Daarvoor zat ik 90 graden, maar dan schijnt de zon op mijn monitor...

En de 3de muur, waar de zon op schijnt tegen dat ik gedaan heb met werken heeft geen stopcontact in de buurt.
Dat komt ervan als je niet zelf bouwt :D

Laatst bewerkt:
Ge moogt het hopen als ge het zelf mee ontworpen hebt :).
Pas op, ideeën en gedachten van 4,5 jaar geleden kunnen al eens veranderen.
We zijn toch al kleinigheden tegen gekomen die we beter anders gedaan hadden, maar dat zal je altijd wel hebben.

Pas op, ideeën en gedachten van 4,5 jaar geleden kunnen al eens veranderen.
We zijn toch al kleinigheden tegen gekomen die we beter anders gedaan hadden, maar dat zal je altijd wel hebben.

Dat had ik na de bouw van mijn woning (die nu verkocht is) ook hoor. Maar dat waren echt prutsen.

Het huis dat ik gekocht heb, heeft ook van die prutsen als ergernis.
Ik weet dat het wss er op neer komt dat ik een stopcontact bijzet en daar mijn bureau zet. De zekeringskast staat tegen die muur in de hal en heb nog een vrije automaat. Maar officieel moet ik dat dan laten herkeuren wss.

De bureau moet toch nog aangepakt worden met maatkasten etc. Dan is dat een klein extra werk.

Maar in de woonkamer hebben we een mooie muur (stuk van de muur) met de gevelsteen van buiten. Ook daar is geen stopcontact, zou nog wel een coole plaats geweest zijn voor een (grote) staanlamp oid. En daar geraak ik niet zonder een kabel zichtbaar te hebben, helaas.

Alle we wonen toch al een weekje in onze nieuwbouw, na 4,5 lange jaren. En nu is nog ni alles af, elke dag zit diene **** van een elektricien/sanitair nog bezig.
Er achter zitten maakt niets uit want dan komt hij weer een week ni.
Morgen een aangetekend schrijven met boete/dag opsturen, hij moest al klaar zijn van voor het vouwverlof.

Hahaha klinkt heel bekend! Hier zitten we er nu net 3 weken in, ik heb nog een lijstje van 100+ punten ... ( veel kleine schilder prullen, maar ook bvb muggenramen, domotica, etc). Nu goed tot dan zal de laatste factuur niet betaald worden. Met boetes ga ik pas binnen een maand beginnen, vraag me af of dat zelfs rechtsgeldig is? Je mag toch niet zo maar eenzijdig beslissen dat er vanaf dag X een boete zal komen?

Hahaha klinkt heel bekend! Hier zitten we er nu net 3 weken in, ik heb nog een lijstje van 100+ punten ... ( veel kleine schilder prullen, maar ook bvb muggenramen, domotica, etc). Nu goed tot dan zal de laatste factuur niet betaald worden. Met boetes ga ik pas binnen een maand beginnen, vraag me af of dat zelfs rechtsgeldig is? Je mag toch niet zo maar eenzijdig beslissen dat er vanaf dag X een boete zal komen?

Die schilderprullen, zijn die afgesproken? De normen voor oplevering van bepleisterde muren zijn nogal... flexibel.

Die schilderprullen, zijn die afgesproken? De normen voor oplevering van bepleisterde muren zijn nogal... flexibel.
Gho druipers, stukken niet opgekit, stevige krassen, overgangen tussen gyproc platen duidelijk zichtbaar etc.
Het is meer omdat de pleister / gyprocman zijn werk naar mijn mening slordig heeft gedaan, maar het is een SOD en die schuiven dat taakje door naar de schilder. Wel een beetje medelijden met die mens want dat is wel een goeie.
Ik gebruik gewoon andere stukken van de woning die quasi perfect zijn als voorbeeld dat het kan en dan kunnen ze er niet veel tegen in brengen.

Ik ga er niet opstaan met een zaklamp aan 90 graden als dat is wat je bedoelt :biglaugh:

Hallo,
Ik ben samen met mijn vriendin momenteel op zoek naar een eerste woning. Er zijn natuurlijk verschillende manieren waarop dat kan; bouwen, sleutel-op-de-deur, kopen, verbouwen, ...

Ik schets eens kort waarnaar we op zoek zijn:
(Half)open bebouwing, West-Vlaanderen (E403). Carport/oprit is een must (voor mijn elektrische wagen). 2 à 3 ruime slaapkamers (+ bureau). Degelijke bergruimte (zolder of kamer). +-100 à 150 vierkante meter tuin, oriëntatie Z of ZW.
Geen spectaculaire eisen volgens mij. Budget <400.000 euro. Idealiter 300k-350k.

....

Ik ben bang dat jou budget ongeveer vijf tot tien jaar achter hinkt in combinatie met je wensen.
Nieuwbouw, kom ik hier bijvoorbeeld op uit. Deze zijn nog een beetje aansluitend bij je wensen: klik (shameless plug sorry, maar mocht je interesse hebben stuur me een pm ;) )

Laatst bewerkt:
Ik ga er niet opstaan met een zaklamp aan 90 graden als dat is wat je bedoelt :biglaugh:

Dat bedoel ik niet. mijn huis was goed geplakt (andere plakker zei dat) en ben 2 weken bezig geweest om de muren schilderklaar te maken. Er mogen nogal wat defecten zijn. Opkitten (indien voorzien, dat is ook niet altijd bij SOD) en naden tussen Gyproc zou niet mogen denk ik, maar de rest ga je wss zelf of je schilder moeten oplossen.
Het is niet voor niets dat schilders massief veel geld kosten.

Een boeteclausule kan alleen als dat contractueel op voorhand vastgelegd is volgens mij. En van zodra je daar mee gaat dreigen, kun je er vanuit gaan dat ze (nog) minder hun best gaan doen.
Normaal is er bij aanvang een bedrag op een derderekening geplaatst (wet breyne), deze krijgt de aannemer sowieso pas als de oplevering volledig is. En zolang er bepaalde punten nog openstaan zullen zij zelf ook op dat geld moeten wachten.
Ook moet je eerst kijken naar wat er afgesproken is over de uitvoeringstermein en dit afstaven aan de hand van de werkbaredagen (KMI). Onze bouw heeft door het (slechte) weer de sinds de start van de werken al meer dan 3 maand vertraging (in theorie). uiteindelijk is het 'maar' een maand gelukkig.

Dat bedoel ik niet. mijn huis was goed geplakt (andere plakker zei dat) en ben 2 weken bezig geweest om de muren schilderklaar te maken. Er mogen nogal wat defecten zijn. Opkitten (indien voorzien, dat is ook niet altijd bij SOD) en naden tussen Gyproc zou niet mogen denk ik, maar de rest ga je wss zelf of je schilder moeten oplossen.
Daarnaast, meestal levert een plakker ook af 'klaar voor de schilder' en niet 'schilder klaar'

Schilder (en dus schilderklaar, opkitten, etc) is ook via SOD, uiteindelijk is het "De SOD" die het moet oplossen. Of het nu komt door de metser, pleisteraar of schilder, ik stuur het gewoon door naar de werfleider. Dat is dan weer een voordeel van SOD, er valt niet op en af te pingpongen tussen de mannen.

Schilder (en dus schilderklaar, opkitten, etc) is ook via SOD, uiteindelijk is het "De SOD" die het moet oplossen. Of het nu komt door de metser, pleisteraar of schilder, ik stuur het gewoon door naar de werfleider. Dat is dan weer een voordeel van SOD, er valt niet op en af te pingpongen tussen de mannen.
Als dit niet expliciet in het lastenboek staat, is het "klaar voor de schilder" en niet "schilderklaar" ben ik bang.
Daarnaast heeft elke schilder ook weer een andere mening over hoe proper en vlak het moet zijn. Maar, ik hoop dat je met de projectleider van je SOD tot een resultaat komt die voor alle partijen aanvaardbaar is. Maar als het schilderwerk inbegrepen is in de aanneming, is dit eigenlijk jou probleem niet idd.

Wat is een goede stooklijn voor een nieuwbouw? Mijn staat op 0.6 voor beneden en boven, maar is dat niet wat stijl tegenwoordig?
Ook staat die op pure thermostaat ingesteld, maar ben wel van plan de WAR in te schakelen, maar is dat best met of zonder ruimtecompensatie?

Onze setup is dat er van 6-22h gestookt wordt via 2 aparte vloerverwarmingscircuits, 1 boven en 1 beneden. Het doel is overal in huis te verwarmen. van woonkamer tot slaapkamers/berging. Thermostaat in de woonkamer en de andere in de hal boven.

Hallo,
Ik ben samen met mijn vriendin momenteel op zoek naar een eerste woning. Er zijn natuurlijk verschillende manieren waarop dat kan; bouwen, sleutel-op-de-deur, kopen, verbouwen, ...

Ik schets eens kort waarnaar we op zoek zijn:
(Half)open bebouwing, West-Vlaanderen (E403). Carport/oprit is een must (voor mijn elektrische wagen). 2 à 3 ruime slaapkamers (+ bureau). Degelijke bergruimte (zolder of kamer). +-100 à 150 vierkante meter tuin, oriëntatie Z of ZW.
Geen spectaculaire eisen volgens mij. Budget <400.000 euro. Idealiter 300k-350k.

We hebben al wat huizen bezocht met bouwjaar <2000 en we merken dat de vraagprijs van heel wat woningen toch wel vrij hoog is in vergelijking met het werk dat (op termijn) nog moet gebeuren. Alles met een degelijke buitengevel heeft meestal EPC C of D waardoor je al geen recht hebt op renovatiepremie en bij E of F zit je echt al naar oude woningen te kijken. We zoeken echt geen perfect afgewerkt huis, maar vooral de totale kost op langetermijn is belangrijk.

Wat mij vooral opvalt is dat bij de meeste nieuwbouws aangeboden door projectontwikkelaars (budget 300-330k excl btw) de bewoonde oppervlakte ergens rond de 130-135 m^2 ligt. De benedenverdieping is vaak OK, maar de slaapkamers zijn wel écht klein. En twee autostaanplaatsen is ook niet altijd vanzelfsprekend meer.

Ik zou graag eens de berekening maken wat de totale kost zou zijn voor een iets groter huis (>150 m^2), maar enkel wind-en waterdicht en de rest zouden we zelf zoveel mogelijk doen.
Wat zijn realistische grondprijzen: stel je ziet bouwgrond te koop, kun je dit ergens gaan benchmarken om te zien of de prijs al dan niet fair is?
Zou er een groot verschil zijn in prijs tussen wind- en waterdicht bouwen via een projectontwikkelaar of zelf eerst bouwgrond kopen, architect onder armen nemen en vervolgens een aannemer zoeken? Is het mogelijk om een vaste prijs af te dwingen bij de architect?
Waar is er onderhandelruimte? Kun je met grote projectontwikkelaars nog wat onderhandelen?

Alvast bedankt voor de info!
Heb je een regio in gedachten? Of gewoon alles dicht bij de E403 :) ?
Als je de grond niet hebt mag je bouwen gewoon vergeten met dat budget, of het zal niet veel voorstellen. Ik zou richting kopen + (lichte) renovatie gaan, op termijn ga je u daar gewoon beter bij voelen.

Wat is een goede stooklijn voor een nieuwbouw? Mijn staat op 0.6 voor beneden en boven, maar is dat niet wat stijl tegenwoordig?
Ook staat die op pure thermostaat ingesteld, maar ben wel van plan de WAR in te schakelen, maar is dat best met of zonder ruimtecompensatie?

Onze setup is dat er van 6-22h gestookt wordt via 2 aparte vloerverwarmingscircuits, 1 boven en 1 beneden. Het doel is overal in huis te verwarmen. van woonkamer tot slaapkamers/berging. Thermostaat in de woonkamer en de andere in de hal boven.
Geen idee als dat verschilt per merk en type. Maar voor onze Vaillant warmtepomp zie ik 0.15 tot 0.2 voor nieuwbouw.
Ik zou wel gewoon dezelfde temperatuur aanhouden dag en nacht. De slaapkamers kan te knijpen als je het graag frisser hebt daar.

Geen idee als dat verschilt per merk en type. Maar voor onze Vaillant warmtepomp zie ik 0.15 tot 0.2 voor nieuwbouw.
Ik zou wel gewoon dezelfde temperatuur aanhouden dag en nacht. De slaapkamers kan te knijpen als je het graag frisser hebt daar.

Dus totaal geen nachtverlaging? Zorgt er wel voor dat de pompen (1 interne en 2 externe) 50h/week meer draaien, juist in de tijd dat er geen zon is. Gezien de grote inertie en isolatie van de woning zou die ook gewoon op temp moeten blijven.

Slaapkamers hebben een volledig gescheiden circuit met eigen thermostaat, pomp etc. We mikken op 21,5 beneden en 20 boven aangezien de kinderen daar vaak vertoeven. Zal beginnen met 0.3 en van daaruit eventueel verder verlagen/verhogen. Deze winter zak het toch testen worden zoals ik bij mijn vorige woning gedaan heb.

De vorige bewoners verwarmden tot 23 graden op stooklijn 0.6 zonder WAR. Dan snap ik wel niet waarom je investeert in 2 aparte circuits, een buitenvoeler etc. Hun verbruik was 850m3 gas per jaar (incl warm water), wat volgens mij wel meevalt. Mijn vorige woning uit 2014 was 550m3 per jaar (ook 21,5 graden), maar die was 100m2 kleiner en had beduidend minder glas, lagere plafonds etc.

Dus totaal geen nachtverlaging? Zorgt er wel voor dat de pompen (1 interne en 2 externe) 50h/week meer draaien, juist in de tijd dat er geen zon is. Gezien de grote inertie en isolatie van de woning zou die ook gewoon op temp moeten blijven.

Slaapkamers hebben een volledig gescheiden circuit met eigen thermostaat, pomp etc. We mikken op 21,5 beneden en 20 boven aangezien de kinderen daar vaak vertoeven. Zal beginnen met 0.3 en van daaruit eventueel verder verlagen/verhogen. Deze winter zak het toch testen worden zoals ik bij mijn vorige woning gedaan heb.

De vorige bewoners verwarmden tot 23 graden op stooklijn 0.6 zonder WAR. Dan snap ik wel niet waarom je investeert in 2 aparte circuits, een buitenvoeler etc. Hun verbruik was 850m3 gas per jaar (incl warm water), wat volgens mij wel meevalt. Mijn vorige woning uit 2014 was 550m3 per jaar (ook 21,5 graden), maar die was 100m2 kleiner en had beduidend minder glas, lagere plafonds etc.
Je kunt het proberen. Ik zie hier ook met 3 pompen en die vragen 100W vermogen als ze allemaal samen draaien. Maar de boven draait sowieso al niet veel en de andere 2 slaan af als de thermostaat zijn set point bereikt heeft. Met 2 pompen is het 65W.

Welke merk is uw verwarming trouwens? Ik heb Vaillant en ik draai op de thermostaat, maar gecombineerd met WAR. Wat wil zeggen dat de aanvoer geregeld wordt via de stooklijn/buitenvoeler, maar de warmtepomp en circuit pompen gaan uit zodra de temperatuur binnen behaald werd. Dan blijft de temperatuur binnen wat constanter. Want zodra de zon schijnt, warmt het hier al goed op. Maar dat ga jij misschien minder last van hebben gezien het glas vooral op het noorden zit als ik me goed herinner?

Het enige nadeel dat ik hiermee ondervonden heb is in de lente op een koude maar zonnige dag. De verwarming ging dan al om 9h uit omdat het al warm genoeg was in huis. Tegen dat de zon ondergaat is de vloer zijn warmtebuffer kwijt maar koelt het wel af in huis omdat het buiten koud is. De thermostaat laat dan wel de warmtepomp terug opstarten, maar eer de vloer warm is en kan beginnen afgeven, ben je 2-3h verder waardoor het op dat moment toch even frisser aanvoelt of gewenst.
Ik heb nu een ebus module zitten waarmee ik een hele boel instelligen kan sturen van het systeem. Ik kan dan 2-3u voor zonsonderdag even puur WAR kan draaien om terug een buffer te creeën voordat de zon ondergaat. En hopelijk zo wat PV energie opslurpen. Zo verhogen we ons zelf verbruik en comfort. En overdag besparen we dan hopelijk door de thermostaat te laten overrulen, want WAR stoken terwijl er genoeg warmte van de zon is, is ook overbodig en leid tot overhitting in huis. Een combinatie van de 2 lijkt me best, maar het tijdstip vinden wanneer er moet geschakeld worden en op welke dagen, zal de grootste uitdaging zijn. Want zolang de zon niet schijnt, speelt het probleem niet.

Update sinds drie weken geleden...
  • Vloeren beneden + tegels badkamer+ vensterbanken
  • Buitengevel kaleien
  • Trap naar 1e verdieping + zolderluik
  • Binnendeuren
  • Badkamer (bad, douche, meubel, radiator)
  • Plaatsing warmtepomp (binnen- en buitenunit) + regenpomp
  • Afwerking ventilatie
  • Afwerking elektriciteit (vnl. spotjes)
  • Keuken
  • Zonnepanelen
Gaat goed vooruit. Denk nog altijd dat ze in december de voorlopige oplevering zullen doen.

Ik wou wel eens horen of iemand hier ook een gekaleide gevel heeft? In ons project hebben ze 4 huizen gekaleid (inclusief het mijne) en ze slaan nu allemaal ontzettend geel uit (na ongeveer 20 dagen al gedroogd te hebben) met overal bruin-gele plekken.

Is dat iets normaal, is dat iets abnormaal of moeten ze daar nog een afwerkingslaag opleggen? Alle plastiek om af te plakken is reeds verwijderd dus het lijkt er niet op dat ze van plan zijn om nog iets bijkomend te doen. Ik heb al eens geïnformeerd maar nog geen reactie gehad.

Het enige nadeel dat ik hiermee ondervonden heb is in de lente op een koude maar zonnige dag. De verwarming ging dan al om 9h uit omdat het al warm genoeg was in huis. Tegen dat de zon ondergaat is de vloer zijn warmtebuffer kwijt maar koelt het wel af in huis omdat het buiten koud is. De thermostaat laat dan wel de warmtepomp terug opstarten, maar eer de vloer warm is en kan beginnen afgeven, ben je 2-3h verder waardoor het op dat moment toch even frisser aanvoelt of gewenst.
Is dat niet waar uw stooklijn voor dient?
Natuurlijk vangt die dan weer niet alles op zoals zon of geen zon die de ruimte natuurlijk kan opwarmen, of aanhoudende vochtige koude wind die toch zelfs ook met goede isolatie de dingen laat afkoelen

Terug
Bovenaan