De nieuwbouw-topic!

Dat is het toch eigenlijk niet? Wat verwacht je dat een architect voor dat geld doet? (en wat een architect verdient?)
30k€ komt ruwweg overeen met 500 manuren, ofwel 62.5 full time dagen. Volledige opvolging is offertes opvragen, controleren en vergelijken, planning van de werf opvolgen, periodieke werfvergaderingen, etc. (construction manager zijn maw).

Dan mag hij, vanaf de eerste schets, over het hele constructieproces (een dik jaar), niet meer dan 3 werkmaanden spenderen aan uw project.
14 dagen voor de voorbereiding, en het gedoe met de offertes.

Daarna 1 dag om de 2 weken voor de opvolging.

Of anders gezegd opvolging voor 24.25 maanden oftewel 2 jaar.

Tegenwoordig wordt zo'n woning op 1 - 1.5 jaar gezet. En met 2 -3 uur opvolging van de architect per 2 weken per bouw zal het al veel zijn.

Er zijn 1760 werkuren in een jaar; denk je dat elke architect maar 4-5 werven per jaar doet?
Dat hangt er toch maar vanaf wat je in zijn takenpakket duwt?
Als het is: plannen + lastenboek/meetstaat en de bouwheer trekt vanaf dan betreffende planning en coördinatie van alle aannemers zijn plan, dan moet dat inderdaad geen 30K€ kosten.

Je mag het loon van een architect eens vergelijken: 7 jaar studeren om 4-5% van een bouwkost (+-500 uur per project met verantwoordelijkheid) t.o.v een makelaar die 3% op de totale kost van gebouw + grond verdient. Denk je dat een makelaar 4 woningen per jaar verkoopt?

Ongelooflijk hoog percentage eigenlijk die 3%. in NL was dat vroeger ook gangbaar, maar nu eerder rond 1% na de grote prijsstijgingen (en concurrentie waarschijnlijk).

Ongelooflijk hoog percentage eigenlijk die 3%. in NL was dat vroeger ook gangbaar, maar nu eerder rond 1% na de grote prijsstijgingen (en concurrentie waarschijnlijk).
Door de prijsstijgingen in ons land werkt men ook vaker met een vaste prijs of lager percentage hoor. Ik heb op de verkoop van mijn huis 1,75% moeten afdragen aan de makelaar, van anderen had ik een vaste prijs als offerte gekregen.

Als er iemand nog nieuwbouw (2021) wilt kopen met budget van ongeveer 1mio en elke dag naar mij wilt zwaaien laat maar weten want hier is (weer) een huis te koop

(OB, 7a en 240m2 woonopp)

En voor alle duidelijkheid @iamhollywood nee het is niet van uw bouwfirma

Door de prijsstijgingen in ons land werkt men ook vaker met een vaste prijs of lager percentage hoor. Ik heb op de verkoop van mijn huis 1,75% moeten afdragen aan de makelaar, van anderen had ik een vaste prijs als offerte gekregen.

Denk dat vandaag niemand nog 3% betaald idd. Had ook 1,75%, anderen hanteerde idd een vaste prijs. Het blijft veel geld, maar ik heb niets moeten aantrekken en ben een slechte onderhandelaar om te verkopen.
Onderhandelen bij kopen ligt me beter.

Vandaag zijn de binnenmuren uitgezet… man man man 😅 sommige dingen lijken smal, andere klein, andere te groot… zoveel twijfels en er is maar weinig aan te doen 🙃

Vandaag zijn de binnenmuren uitgezet… man man man 😅 sommige dingen lijken smal, andere klein, andere te groot… zoveel twijfels en er is maar weinig aan te doen 🙃
Wij zitten ongeveer in datzelfde stadium en ik vind dus ook dat alles verschrikkelijk klein lijkt. Maar iedereen zegt me dat dat gaat beteren :)

ik heb nog geen plafond dus qua lichtinval valt het best mee 😀
Ja geen idee, toen gewoon die vloerplaat er lag vond ik ook dat alles super klein leek. Maar op papier zou het allemaal moeten meevallen dus ik wacht af.

Ken zo een grappig voorval, dikke villa.

Eigenares komt kijken en vind de living veel te klein. (70m2!) Dus muur afbreken zodat de berging opgeofferd word.

Eenmaal de bezetter geweest was. Muur terug metselen want het was te groot…

Dezelfde mensen lieten halverwege hun gevelsteen ook afbreken, omdat het toch niet hun zin was van kleur. (Ook niet te overtuigen dat het pas na het opvoegen veel lichter zou lijken.

Nu met een lichtere gevelsteen, trekt heel dat huis op niets..

Bij ons ligt nu ook de betonplaat, de buitenmuren van de benedenverdieping staan er en gisteren werd begonnen aan de binnenmuren.

In elke fase lijkt alles zeer klein, de keuken/living zeker. Ik hou me vast aan de wetenschap dat mijn huidige keuken/living combinatie ruim is en dat de nieuwe 17m² groter wordt 😅

Bij ons ligt nu ook de betonplaat, de buitenmuren van de benedenverdieping staan er en gisteren werd begonnen aan de binnenmuren.

In elke fase lijkt alles zeer klein, de keuken/living zeker. Ik hou me vast aan de wetenschap dat mijn huidige keuken/living combinatie ruim is en dat de nieuwe 17m² groter wordt 😅
Leuk, wij zitten exact even ver! 😁
Net beslist om extra screens te voorzien vooraan… ben benieuwd naar de bijkomende kost 😅

ik heb nog geen plafond dus qua lichtinval valt het best mee 😀
Ja geen idee, toen gewoon die vloerplaat er lag vond ik ook dat alles super klein leek. Maar op papier zou het allemaal moeten meevallen dus ik wacht af.
Leg dan wat papier onder uw voeten he :oi22:

Als er iemand nog nieuwbouw (2021) wilt kopen met budget van ongeveer 1mio en elke dag naar mij wilt zwaaien laat maar weten want hier is (weer) een huis te koop

(OB, 7a en 240m2 woonopp)

En voor alle duidelijkheid @iamhollywood nee het is niet van uw bouwfirma
Jullie zijn al te laat

Terug
Bovenaan