De nieuwbouw-topic!

Zitten echt gangsters onder de architecten, zeker hier bovenstaande wtf.
5% voor alles zou nog ok zijn, maar zo’n bedragen voor alles ervoor is insane.
Hier 7000€ excl btw alles inbegrepen, ik zou nooit met een % willen werken.
Ergens als je echt complete leek bent en er u echt nul comma nul van wil aantrekken kan ik daar in komen, maar als je een beetje verstand hebt van een bouw en vooral gezonde interesse en opzoekingsvermogen is dat allemaal niet nodig.

Wij werken voor een totaalrenovatie tot wind-waterdicht samen met een architect aan 6% van de bouwkost.
Voorontwerp is iets van een 1500 EUR excl. BTW, die indien we een volledige samenwerking aangaan binnen die 6% gaan.

Al contact gehad met redelijk wat architecten en de meeste willen niet werken tot wind-waterdicht en rekenen 8,5-10% van de bouwkost aan als je onder een renovatiebudget van 300-400K blijft. Dus sommige offertes lagen ook rond de 30-35K...wat wij veel te veel vonden.

Zitten echt gangsters onder de architecten, zeker hier bovenstaande wtf.
5% voor alles zou nog ok zijn, maar zo’n bedragen voor alles ervoor is insane.
Hier 7000€ excl btw alles inbegrepen, ik zou nooit met een % willen werken.
Ergens als je echt complete leek bent en er u echt nul comma nul van wil aantrekken kan ik daar in komen, maar als je een beetje verstand hebt van een bouw en vooral gezonde interesse en opzoekingsvermogen is dat allemaal niet nodig.
Ik wou ook niet met een % werken, ook nog bij iemand geweest die met m2 werkte (en daar ook verschillende tarieven in als ik het mij goed herinner). Een vast bedrag vond ik ook het fijnste werken.

Nuja, die wat ik aanhaalde is ook geen 'gewone' architect. Al verschillende prijzen gewonnen etc. Meestal doe je er bij hen ook nog het interieur bij meteen met hun in-house interieur architect. Denk dat je bij hen ook wat betaald voor de naam om te zeggen van 'mijn huis is door die ontworpen'. Ieder zijn goesting :) Ze wonen ook wat verder bij ons in de straat, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze uiteindelijk vinden van wat het geworden is :unsure:

De architect met wie we samen hebben gezeten gaf de optie om tot en met winddicht te gaan en daarna alles zelf te regelen, of alles te regelen via haar. Dus we zullen zien wat dat geeft. Van rubouw / epb / ventilatie ... enzo heb ik niet veel kaas gegeten, maar met de rest heb ik door een vroegere totaal renovatie wel wat ervaring. Dus denk dat ik dat deel zelf ga oppakken.

Sommige vragen ook 7% dus dat kan nogal oplopen.

Deze werkte alvast met vast bedrag.

Met alle regenval van de afgelopen dagen/weken gemerkt dat onze energiesteen in de kelder, of de verlengingen tot aan de rooilijn, blijkbaar niet waterdicht werden afgewerkt. :unsure:

Wij bouwen SOD maar hebben zelf nog een architect onder de arm genomen. Wij hebben het project overgenomen uit een echtscheiding, alles tot en met de vergunning had het vorig koppel met onze architect al ten laste genomen (een kleine 6k incl btw).
Architect woont een straat verder en passeert dagelijks onze werf op weg naar kantoor (eveneens 2-3 min van onze werf). Merken dat dat ook een groot voordeel is. Het is net daardoor dat we op zoveel gebreken van de SOD stoten en kort op de bal kunnen spelen. Ik klaag veel over onze SOD maar denk dat zij ons ook wel als lastige klanten zien omdat wij via onze architect her nauwer opvolgen. Onze architect gaat met de step naar kantoor en zal dan snel onderweg eens op onze werf stoppen. Als ze in het weekend passeert en ze merkt dat ze aan het werk zijn zal ze vaak ook eens gaan kijken.

Voor alles na de vergunning (begeleiding materiaalkeuze, opmaak uitvoeringsplannen, EPB, opmaak ventilatieplan, werfbezoeken, ondersteuning tijdens de oplevering etc) is er een vaste prijs afgesproken van nog eens 13.500€. Dus alles bij elkaar een kleine 20k.

Denk dat we dankzij haar hulp al zeker 10.000€ gerecupereerd hebben door het schrappen van zaken uit de SOD aanneming en te werken met goedkopere leveranciers uit haar netwerk.

Hier heb ik een budget geprikt op mijn nieuwbouw. (normaal doe je dat blijkbaar voor je een architect neemt en bouwaanvraag)

270K btw incl. (excl bouwgrond)

170 lening en 100 eigen inleg.

Eens zien hoever ik ga geraken :laugh: (ruwbouw winddicht moet wel lukken)
En voor de rest heel heel veel zelf doen vrees ik.

mijn ruwbouwaannemer is aan het terug krabbelen, aangezien ik zelf de beton en pompen voorzie + de vloerplaat tot op 0. pas zelf plaats, ook alle werfinrichting en de (recuperatie) gevelstenen aanlever. zijn al zijn winstmarges doorprikt.

Waarschijnlijk komt hij nu gewoon en regie met een ploeg van 3, (wat ook prima voor mij is, ik neem toch een maand verlof om mee te werken.

Waarschijnlijk komt hij nu gewoon en regie met een ploeg van 3, (wat ook prima voor mij is, ik neem toch een maand verlof om mee te werken.
Wij maken veel offertes. Denk dat de klanten in 90% van de gevallen goedkoper af zijn door gewoon in regie te werken. Maar niemand wilt dat. Ze willen liever op voorhand een vaste prijs.

Wij laten de bouwheer liever niet mee helpen. Als de bouwheer daar op staat, dan hoeven wij het project niet. Is altijd gezever. Als de bouwheer dat communiceert dat hij mee gaat helpen, zetten we stevast de prijs wat hoger. :p

Wel kan de bouwheer sommige dingen zelf doen uiteraard, maar dan niet als helper van ons. Afbraak werken, technieken, vloeren, .... laten we wel over aan de bouwheer, maar maken hier op voorhand duidelijke afspraken over.

Wij maken veel offertes. Denk dat de klanten in 90% van de gevallen goedkoper af zijn door gewoon in regie te werken. Maar niemand wilt dat. Ze willen liever op voorhand een vaste prijs.
Omdat zoveel aannemers pure charlatans zijn en niemand die mensen vertrouwd om eerlijk te zijn met hun uren/werk. En zelfs met een vaste prijs kunnen ze nog vaak afkomen met 'ja maar dit moest nog extra blablabla". Ik heb er zelf schrik voor bij de bouw van ons huis in de toekomst.

Bij onze renovatie van ons huidig huis hebben we bijna alles zelf gedaan, maar wanneer er een aannemer aan de pas kwam waren er altijd wel issues. Als het niet het geleverde werk was, dan hadden ze foute materialen gebruikt etc... en het waren niet allemaal de goedkoopste. Ik vind het spijtig dat er zoveel oneerlijke / prutsers tussen zitten die de goeie een slechte naam geven.

Iets anders:
Iemand ervaring met mortex vloer? Ik was gisteren bij een architect en die hadden een mortex vloer en ik vond dat eigenlijk wel heel mooi.

Laatst bewerkt:
Iets anders:
Iemand ervaring met mortex vloer? Ik was gisteren bij een architect en die hadden een mortex vloer en ik vond dat eigenlijk wel heel mooi.
Wij hebben dat in onze badkamer, doorlopend naar onze douche (incl muren). Aangenaam gevoel, gemakkelijk te kuisen. Leuke kleurzetting mogelijk.

Wij hebben dat in onze badkamer, doorlopend naar onze douche (incl muren). Aangenaam gevoel, gemakkelijk te kuisen. Leuke kleurzetting mogelijk.
Ja die architect had heel de beneden verdieping vloer daarin gedaan. Vond dat echt super mooi en leek mij ook minder vlek gevoelig etc... dan gepolierde beton ofzo.

Hangt er vanaf hoe eerlijk je bent met die werken in regie natuurlijk. Makkelijker haalbaar als je voltijds aanwezig kan zijn om de uren te controleren. Maar anders geeft dit discussie.

Probleem is dat tegenwoordig de discussie er ook is met een forfaitaire prijs (dan is de discussie over, jamaar dit was niet voorzien tgv foutieve inschatting).

Ja die architect had heel de beneden verdieping vloer daarin gedaan. Vond dat echt super mooi en leek mij ook minder vlek gevoelig etc... dan gepolierde beton ofzo.
Ik zie mij dit niet direct plaatsen. Liever een gewone tegel.

Voor mensen zonder SOD, wat vroegen jullie architecten als ereloon? De architect die we hebben bezocht vandaag leek echt wel een match maar ben wat benieuwd wat ik mag verwachten van ereloon. Het zou om een vast bedrag gaan, dus geen % van de bouw.
Wij zitten aan +-30k incl studies en btw.
We spreken hier wel over een architect die meer dan 30 voorstellen in 2D en 3D gemaakt heeft.

Terug
Bovenaan