De nieuwbouw-topic!

Staat er en thermostaat in de badkamer ?
Zo niet ga je moeten spelen met hoe hard je de badkamerkring hebt opengedraaid tov de andere kringen.

Nee thermostaat 1 staat in de woonkamer en de 2de boven in de gang.
Andere moeilijkheid is dat de kringen niet genummerd zijn (buiten op het legplan). Dus hoe dat exact uit te vogelen is…

Nee thermostaat 1 staat in de woonkamer en de 2de boven in de gang.
Andere moeilijkheid is dat de kringen niet genummerd zijn (buiten op het legplan). Dus hoe dat exact uit te vogelen is…
Zet de verwarming op. Draai de kring dicht en voel aan de vloer. Waar die warm is, dat is de lus die naar uw collector gaat. En zet dat eventjes op een rudimentair plannetje

Zo heb ik dat bij mij bepaald. Nadat ik eerst bepaald had hoe die ingeregeld stond.

Wij hebben heel recent een nieuwbouw gezet via een sod bedrijf. Nu hebben we sinds enkele weken last van wespen in ons dak. Ze geraken binnen onder de waterdichte afsluiting aan onze voorgevel aan de dakrand.

Ze kwamem op een gegeven moment ook binnen via kleine openingen in ons damp scherm (wat volgens mij niet zou mogen sinds dit lucht dicht moet zijn?). Ik heb deze openingen ondertussen dichtgeplakt, maar af en toe geraakt er toch nog een wesp binnen in ons huis.

Deze avond komt er een verdelger om het wespennest te verwijderen of uit te roeien.

Nu vroeg ik mij wel af of het normaal is dat deze wespen zomaar in ons dak kunnen geraken? Moet dit niet dicht zijn? Kunnen we hiervoor klagen bij onze aannemer, of is dit perfect aanvaardbaar en hebben we gewoon pech gehad?

hieronder een foto van de ingang die de wespen gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie input.

Een dampscherm met grote gaten is geen dampscherm eh :).
Dus zo te horen lijkt de uitvoering niet helemaal in orde? Normaal worden gaten afgeplakt met speciale tape. Die beestjes kunnen natuurlijk ook zelf bijten/knippen.

Dat er wespen nesten bouwen langs de buitenkant is niet te ontkomen. Verdelger bellen inderdaad..

In het dampscherm zaten best wel wat gaten... Heb deze ondertussen inderdaad dicht geplakt met van die speciale (vooral dure) tape. Nu die kleine beestjes vinden vermoedelijk toch nog ergens een doorgang. Ik ga af en toe kijken of ik er eentje zie binnenvliegen zodat ik het gat daar ook kan dichten, maar heb spijtig genoeg nog andere zaken aan mijn hoofd dan 24/7 wacht te houden aan mijn zolder.

Ik vroeg me vooral af of het normaal is dat ze langs buiten naar binnen kunnen? En of die antraciete afdichting niet 99,99% dicht moet zijn.

1. Ge bouwt toch geen modern huis met kamers zonder centrale verwarming?

2. Radiators... Lage temperatuur radiatoren dan? Of steek je in een nieuw te bouwen huis nog een gasketel waarvan je weet dat je hem niet meer gaat kunnen vervangen?
Maak het ineens geschikt voor warmtepomp. (Bij voorkeur overal vloerverwarming).
En bekijk of een geothermische in uw mogelijkheden ligt. Achteraf ga je die boringen namelijk heel waarschijnlijk nooit meer (kunnen) doen en zit je vast aan een model met lagere cop als uw gasketel verplicht wordt vervangen.
Het feit dat dat type WP uw E-peil waarschijnlijk laag genoeg kan trekken voor 5j vrijstelling onroerende voorheffing kan nog wat extra motivatie zijn.
Die maatregel bestaat helaas niet meer. Hebben ze in alle stilte afgeschaft.

Enkel afgeschaft voor nieuwbouw.

Bestaat nog altijd voor herbouw (al dan niet gedeeltelijk) of energetische renovatie.

Das altijd zo van die wespen. Altijd via daar naar binnen. Ouderlijk huis in bosrijke straat. Elk jaar prijs.
Hopelijk bij ons de laatste keer. De verdelger is hier ondertussen langs geweest. Volgens schatting zou het nest onderdag geven aan een 200-300 tal wespen.

Moest het warmer geweest zijn had dit veel meer kunnen zijn.

Kunnen we die buitenkant onder de dakgoot met iets afsluiten zodat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren?

1. Ge bouwt toch geen modern huis met kamers zonder centrale verwarming?

2. Radiators... Lage temperatuur radiatoren dan? Of steek je in een nieuw te bouwen huis nog een gasketel waarvan je weet dat je hem niet meer gaat kunnen vervangen?
Maak het ineens geschikt voor warmtepomp. (Bij voorkeur overal vloerverwarming).
En bekijk of een geothermische in uw mogelijkheden ligt. Achteraf ga je die boringen namelijk heel waarschijnlijk nooit meer (kunnen) doen en zit je vast aan een model met lagere cop als uw gasketel verplicht wordt vervangen.
Het feit dat dat type WP uw E-peil waarschijnlijk laag genoeg kan trekken voor 5j vrijstelling onroerende voorheffing kan nog wat extra motivatie zijn.
Akkoord dat je best voorziet dat je ooit een WP kunt plaatsen (al is geothermisch wel overkill meestal, die investering haal je er niet snel uit).

Maar nu nog een glasketel steken voor de volgende 15-20 jaar is niet perse een slecht idee. Kwa verwarmingskosten gelijkaardig met WP en binnen 15-20 jaar zijn die warmtepompen ook beter dan degene die je nu steekt en dan wss toch gaat vervangen.

Zeker moesten we nog elektriciteit bevoorrading issues krijgen met hogere prijzen tot gevolg, terwijl gas er niet naar uit ziet veel duurder te worden.

Ik voorzie nog een laatste glasketel vervanging binnen 2-3 jaar (voor ze het verbieden) en dan binnen 20-25 jaar een warmtepomp.

ow, dat wist ik niet. Mijn vergunning is aangevraagd/verleend in 2021 en ik weet wel dat 100% vrijstelling gedurende 5j inderdaad wel bepalend was of die geothermische WP economisch interessant was of niet (was nog pre-Oekraïne oorlog en bijhorende gasprijzen, waarna de keuze om andere redenen evidenter zou geworden zijn).

Wij hebben overal op de bovenverdieping vloerverwarming. Handig om ook te kunnen koelen in de zomer. En wij zijn precies de enigen die het wel graag wat warm hebben op de slaapkamer, kouder dan 19-20 graden vind ik onaangenaam om te slapen.
Badkamer wordt niet echt warm met enkel vloerverwarming bij ons, 21-22 graden, dus als je het daar graag warm hebt, best bijverwarming voorzien.

Hier ook enkel vloerverwarming in de badkamer boven. Ook pries in badkamer voorzien voor extra verwarming (was aangegeven dat dit nodig zou zijn) maar is er nog altijd niet. Enkel in de winter is dit nodig en zelfs dan doe ik het enkel voor de kinderen. Onze wasmachine en droogkast staat in dezelfde ruimte dus het is altijd warm daar.

Origineel niets in de kamers, ik haat warme kamers. Bij nieuwbouwwoningen wordt het ook gewoon helemaal niet zo koud in de kamers.

2 jaar terug wel airco’s gehangen dus kan altijd zo verwarmen maar nog nooit moeten gebruiken denk ik.

We hebben een douche + badkamermeubel in de berging beneden en daar staat ook het wasmachine, droogkast, diepvries en strijkplank met strijkijzer.
Als het in de badkamer te koud is wegens enkel vloerverwarming, dan douche ik me daar wel. Dat zal in de winter de warmste ruimte zijn aangezien daar ook alle kringen van de vloerverwarming beneden vertrekken.

ow, dat wist ik niet. Mijn vergunning is aangevraagd/verleend in 2021 en ik weet wel dat 100% vrijstelling gedurende 5j inderdaad wel bepalend was of die geothermische WP economisch interessant was of niet (was nog pre-Oekraïne oorlog en bijhorende gasprijzen, waarna de keuze om andere redenen evidenter zou geworden zijn).
Onze vergunning is van eind 2020. Hoe heb je de vrijstelling uiteindelijk aangevraagd? Moet ik binnenkort eens werk van maken.

Wij willen komende weken onze muren gaan opschuren. Hebben jullie wat tips and tricks hieromtrent?

Onze vergunning is van eind 2020. Hoe heb je de vrijstelling uiteindelijk aangevraagd? Moet ik binnenkort eens werk van maken.

Procedure​

De vermindering wordt normaal gezien automatisch toegekend op uw aanslagbiljet. De Vlaamse Belastingdienst krijgt de nodige gegevens van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). U moet er dus zelf niets voor doen. Als u meent dat de vermindering ten onrechte niet toegekend werd op uw aanslagbiljet, kunt u bezwaar indienen bij de Vlaamse Belastingdienst. Stuur dan zeker een kopie van uw 'EPC Bouw' en een kopie van de ontvangstmelding van de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning mee.

Let wel dat de moment van toekenning afhangt van wanneer de onroerende voorheffing berekend wordt tov wanneer je finale EPB dossier ingediend en verwerkt is geweest. Het kan zijn dat je een jaar mist, maar die vijf jaar schuiven dan gewoon op, je verliest niet dat eerste jaar ofzo.

Terug
Bovenaan