De nieuwbouw-topic!

Die nieuwbouw appartementen overal, hoe zit dat met het geluid van de buren en contactgeluiden?
Momenteel wonen we in een kleine duplex (47m^2) en daar horen we de buren douchen, praten, ... laatst kon ik zelfs de muziek van de buren shazammen!

Wat kunnen we verwachten qua geluidsisolatie bij nieuwbouw appartementen en waar moeten we op letten?
In ons vorige appartement (was nieuwbouw) leek de isolatie naar directe buren vrij goed (Hoorden we nooit iets van) maar naar de gang toe niet geweldig (voordeur isoleert geluid al een pak minder) en die boven ons hebben we wel eens "bezig" gehoord maar volgens mij gilde zij ook gewoon heel hard.

In ons vorige appartement (was nieuwbouw) leek de isolatie naar directe buren vrij goed (Hoorden we nooit iets van) maar naar de gang toe niet geweldig (voordeur isoleert geluid al een pak minder) en die boven ons hebben we wel eens "bezig" gehoord maar volgens mij gilde zij ook gewoon heel hard.
Exact hetzelfde hier 😊
Isolatie naar de buren toe is echt goed, maar via de voordeur hoor je alles. Bovenburen horen we enkel als ze haar hakken aanheeft en blijft rondparaderen…

Exact hetzelfde hier 😊
Isolatie naar de buren toe is echt goed, maar via de voordeur hoor je alles. Bovenburen horen we enkel als ze haar hakken aanheeft en blijft rondparaderen…
Aha en van de onderburen geen last? Zou je die voordeur kunnen vervangen door een ander type?

Die nieuwbouw appartementen overal, hoe zit dat met het geluid van de buren en contactgeluiden?
Momenteel wonen we in een kleine duplex (47m^2) en daar horen we de buren douchen, praten, ... laatst kon ik zelfs de muziek van de buren shazammen!

Wat kunnen we verwachten qua geluidsisolatie bij nieuwbouw appartementen en waar moeten we op letten?
Ik woon nu in een appartement met 3 wooneenheden,1 op elk verdiep, we hebben dus geen buren op hetzelfde verdiep in hetzelfde gebouw, bouwjaar 2015.

Onderbuurvrouw hoor ik letterlijk nooit, bovenburen hoor ik enkel dat ze stofzuigen wanneer het bij ons zeer stil is, vanaf dat er ook maar iets van geluid is hoor je het al niet meer.

Zoals door anderen al aangegeven, geluid op de gang hoor je wel, bij ons zijn het ook vrij standaard binnendeuren die gebruikt zijn als 'voordeur'.

Aha en van de onderburen geen last? Zou je die voordeur kunnen vervangen door een ander type?
Onderburen zelden tot nooit…
De voordeuren zijn hier veredelde schildersdeuren, dus het is een optie om er een beter isolerende in te steken. Maar persoonlijk weegt de kost niet op tov de beperkte last 🙃

Wij hebben in een duplex appartement van bouwjaar 2011 gewoond. Werden elke ochtend wakker van de onderburen die met stoelen schoven (dus 2 verdiepingen onder ons). Voor de rest waren buren wel te horen soms, maar niet overdreven (vb. luide muziek of geruzie hoorbaar). Kan ook beamen dat de voordeur erg veel geluid doorliet, eigenlijk zoals een gewone binnendeur.

Wij gaan bouwen met een SOD firma en twijfelen over de zin of onzin van chauffages in de slaapkamers.

Benedenverdieping + badkamer zijn vloerverwarming, waarbij de badkamer nog een extra elektrisch vuur krijgt.

Standaard worden er chauffages voorzien in de slaapkamers. In ‘onze’ slaapkamer zie ik dit weinig nut hebben, toekomstige kinderkamers eventueel wel, al stel ik mij de vraag of dit niet kan worden opgevangen met een elektrisch vuurtje.

Mensen met ervaringen hieromtrent?

Hier in 8 jaar geen radiator opgehad op de kamers. Zowel niet die van ons als van de kinderen.

Wij gaan bouwen met een SOD firma en twijfelen over de zin of onzin van chauffages in de slaapkamers.

Benedenverdieping + badkamer zijn vloerverwarming, waarbij de badkamer nog een extra elektrisch vuur krijgt.

Standaard worden er chauffages voorzien in de slaapkamers. In ‘onze’ slaapkamer zie ik dit weinig nut hebben, toekomstige kinderkamers eventueel wel, al stel ik mij de vraag of dit niet kan worden opgevangen met een elektrisch vuurtje.

1. Ge bouwt toch geen modern huis met kamers zonder centrale verwarming?

2. Radiators... Lage temperatuur radiatoren dan? Of steek je in een nieuw te bouwen huis nog een gasketel waarvan je weet dat je hem niet meer gaat kunnen vervangen?
Maak het ineens geschikt voor warmtepomp. (Bij voorkeur overal vloerverwarming).
En bekijk of een geothermische in uw mogelijkheden ligt. Achteraf ga je die boringen namelijk heel waarschijnlijk nooit meer (kunnen) doen en zit je vast aan een model met lagere cop als uw gasketel verplicht wordt vervangen.
Het feit dat dat type WP uw E-peil waarschijnlijk laag genoeg kan trekken voor 5j vrijstelling onroerende voorheffing kan nog wat extra motivatie zijn.

Laatst bewerkt:
En waarom geen vloerverwarming boven met zoneregeling ipv chauffages? Ik vind radiatoren in nieuwe woningen een beetje 'not done' eigenlijk. Of het moest iets esthetisch zijn.

Vind het vreemd dat je op het verdiep enkel VVW voor de badkamer zou nemen. Want wil dus zeggen dat je de ondervloer van heel de verdieping gaat ophogen enkel omwille van de VVW in de badkamer. Ofwel gewoon enkel elektrisch vuurtje in de badkamer ofwel de volledige verdieping met VVW doen.

Wij hebben op het verdiep gewoon volledig VVW gelegd waarmee dan ook gekoeld kan worden. Radiators kan je enkel gebruiken om te verwarmen. Dan zou je ook al eventueel voorzieningen moeten doen voor airco in de slaapkamers.

Wij hebben in elke kamer enkel een airco unit hangen, waarmee we ook kunnen warmen indien nodig op de zeer zeldzame momenten.
Er hangen overal screens maar wou de airco's voor de veiligheid.
Beneden koeling via vloerverwarming en de voorziening voor airco zit in de muren klaar indien nodig.

Ofwel ook vloerverwarming op de slaapkamers en dit in combinatie met een warmtepomp. Ofwel voorzie je airco‘s op de slaapkamers waarmee je snel kan verwarmen als er moet gestudeerd worden ofzo.

Maar van een warmtepomp ga je geen spijt hebben. Vooral in de zomer, want nieuwbouwhuizen warmen snel op (tenzij met alle nodige maatregelen) en koelen via de warmtepomp werkt goed om het wat koeler te houden.

Hier overal vloerverwarming. Op de slaapkamers staan de kringen dicht. Nog nooit verwarming nodig gehad daar, temperatuur zakt nooit onder 18°C. Je gaat inderdaad vooral koeling nodig hebben op de slaapkamers. Wij hebben getwijfeld om niets van CV te voorzien op de kamers maar de kost van enkele kringen VVW was te verwaarlozen. Zo heb je iets structureel voor als de bestemming van de kamer later zou veranderen (bureau, hobbykamer) of bij verkoop. Nogmaals, vooral koeling voorzien. Airco op elke kamer is een (dure) optie maar zal je veel comfort geven op vlak van koeling en kan bijspringen voor verwarming indien nodig.

In ons huidig huis (bouw 2021) hebben wij 2 kringen vvw.
Beneden + badkamer boven is 1 kring
Gang boven en slaapkamers is een 2de, beide kringen hebben een aparte thermostaat / stooklijn.

Jammer genoeg nog een gasketel, maar alles is voorzien voor een warmtepomp later.

In mijn huis dat ik in 2014-2016 gebouwd heb had ik boven radiatoren, ook met eigen stooklijn. Maar nooit opgezet.

In ons huidig huis (bouw 2021) hebben wij 2 kringen vvw.
Beneden + badkamer boven is 1 kring
Gang boven en slaapkamers is een 2de, beide kringen hebben een aparte thermostaat / stooklijn.

Jammer genoeg nog een gasketel, maar alles is voorzien voor een warmtepomp later.

In mijn huis dat ik in 2014-2016 gebouwd heb had ik boven radiatoren, ook met eigen stooklijn. Maar nooit opgezet.
Vreemde opstelling, waarom zou je maar 2 kringen voorzien voor een heel huis?
Uw temperatuur beneden en boven op de badkamer zijn dan altijd gelijk?

Hier verschillende kringen zowel boven als beneden die allemaal individueel staan afgesteld en afhangen van 1 thermostaat/stooklijn.
Beneden alles op 21 graden, boven staan de kringen op de kamers dicht. De badkamer staat op 24 graden. L/W warmtepomp.

Hier verschillende kringen zowel boven als beneden die allemaal individueel staan afgesteld en afhangen van 1 thermostaat/stooklijn.
Beneden alles op 21 graden, boven staan de kringen op de kamers dicht. De badkamer staat op 24 graden. L/W warmtepomp.
Jullie definitie van kringe komt gewoon niet overeen.

En voor de vraagstarter, gewoon vvw doortrekken naar kamers. Meerkost is beperkt maar het kan er maar inliggen voor je weet nooit. Ik heb ook nieuwbouw 2021 en ondanks goede isolatie etc vind ik het op de kamers in piek winter toch ook net iets te koud worden. Laat staan dat er nog iets anders moet in gebeuren dan slapen. Bijkomend aircos voorzien is ook geen slecht idee.

Wij hebben beneden en boven vloerverwarming voorzien met passieve koeling. De warmte gaat naar boven, moesten we enkel beneden koelen zou dit effect nog verstevigd worden en zou het boven extra warm worden. De optie tot koeling was amper 100€ (is een chip die in de warmtepomp gestoken wordt).

Ik ben daarnaast sowieso een koukleum, geen verwarming boven is voor mij echt geen optie. De voorbije winter stond in onze huidige woning (gebouwd in 2015 / september verhuizen we naar onze nieuwbouw) de verwarming in de slaapkamers ook altijd even aan voor het slapengaan, heb graag de kilte uit de kamers. Met de vloerverwarming zal dat natuurlijk continu aanliggen maar hebben aparte kringen met aparte thermostaten zodat het niet even warm als beneden hoeft te zijn.

2 stuurkringen/collectors, iedere collector/stuurkring heeft uiteraard meerdere lussen doorheen het huis en elke lus os inderdaad regelbaar qua debiet zodat je koudere/warmere zones hebt.

Ik heb dus gewoon 2 regelingen met elk zijn stooklijnen. Voor de rest is alles hetzelfde.
Vraag me af of ik de badkamer warm genoeg ga krijgen, we hebben buiten vloerverwarming geen bijkomende verwarming daar.

2 stuurkringen/collectors, iedere collector/stuurkring heeft uiteraard meerdere lussen doorheen het huis en elke lus os inderdaad regelbaar qua debiet zodat je koudere/warmere zones hebt.

Ik heb dus gewoon 2 regelingen met elk zijn stooklijnen. Voor de rest is alles hetzelfde.
Vraag me af of ik de badkamer warm genoeg ga krijgen, we hebben buiten vloerverwarming geen bijkomende verwarming daar.
Wij hebben om die reden wandverwarming in de inloop douche. Werkt perfect, badkamer raakt zonder problemen tot 24 graden. We hadden nog een stopcontact voorzien voor een elektrische handdoek droger/booster maar nog niet nodig gehad.

Terug
Bovenaan