De Mol 2022

De Mol 2022

Nokeyboard, dat gij uw sollicitatiebrief niet al jaren geleden naar de programmamakers hebt gestuurd, dat begrijp ik niet.
Gij heet in het echte leven toch niet Philippe?

En aan al die anderen die verwijzen naar 'De Mols' van de vorige jaren: zitten jullie nu die oude jaargangen nog altijd te bekijken of zijn die afleveringen zó in jullie geheugen gegrift dat jullie nog exact weten: wie, waar, wanneer en met wie? Chapeau dan! Ik ben dat het jaar nadien al vergeten, sneller dan het jaar nadien zelfs.

Ik heb 2-3 seizoenen echt fel gevolgd in het verleden, dus daar herinner ik me nog wel veel van. Ook niet alles natuurlijk, maar heb sowieso wel een goed geheugen.

Van vorig jaar (en vermoedelijk ook dit jaar) onthou ik minder, wegens minder geïnteresseerd...

Je ziet ook altijd maar een deel van het werk in de mol. Afleveringen duren een uur, misschien 1u30-2u hoogstens (en met de reclameblokken al minder), met een aflevering op het einde waar men meer uitleg geeft. Maar je ziet maar een deel hé. Het molavontuurt duurt toch een drietal weken dacht ik. En de mol ben je zoals ze zeggen 24 op 24 uur. Er is veel dat je gewoon niet ziet, omdat ze het eruit monteren of details zijn. Als je denkt van die kandidaat was een goede mol en die kandidaat was een goede mol, dan ga je af op basis van wat ze je laten zien. Maar van Lennert was ik wel fan vorig jaar. De rest (Gilles, Eline, Elizabeth, Alina, die priester) zit alweer wat verder.

Elisabeth is ook anders, omdat zij niet voorbereid was. Ik herinner me ook niet zoveel meer van dat seizoen, maar ik denk dat zij toen ook vrij veel kritiek kreeg, maar uiteindelijk heeft ze het wel gedaan terwijl ze in de illusie was dat ze als kandidaat zou meedoen.

Iedereen zijn goesting zeker? Ik heb mij de voorbije seizoenen elke keer weer heel hard geamuseerd, zelfs in het saaie Duitsland. Met goeie opdrachten, paar leuke mindfucks, en al bij al leuke kandidaten die je na een tijd leert appreciëren. Heb ik nu trouwens ook weer. Elke keer eigenlijk: in het begin voel ik het niet maar na een tijd leer ik ze appreciëren.

Misschien dat ik dat ook helemaal anders volg dan de meesten: ik zoek niet mee naar de mol. Dat boeit mij zelfs amper. Ik vind die kandidaten volgen in die spelletjes wel interessant. Maar de mol zoeken? Als kijker? Excusez-les-mots maar dat kan je niet, wat je ook pretendeert. Ik moet ook altijd wel wat lachen met mensen die met veel stelligheid en arrogantie menen te weten wie het is. Je kan hoogstens per ongeluk goed gokken. De regie laat helemaal niet alles zien en zal verdacht maken wat ze verdacht willen maken. Puur op basis van redenering zal je er niet geraken, tenzij je daar zelf meedoet natuurlijk.

Dus ik beoordeel een seizoen niet op of je de mol kon vinden of niet of dat de mol het goed gedaan heeft of niet etc.
Ik kijk voor de proeven, over hoe die groep daarmee omgaat, en hoe ze erin slagen of niet slagen, hoe ze elkaar verdenken, hoe ze strategisch spelen, etc. Dat vind ik interessant aan dat concept. En dat zit zo goed als altijd heel erg goed in elkaar allemaal.

Ik blijf er wel bij dat ze de mol nu niet goed gecast hebben.

Misschien wel, ik zie mijzelf niet als een goeie mol (ik kan het via mijn gezichtsuitdrukking niet verbergen als ik iets te verbergen heb), maar ik kan me wel inbeelden dat je het allemaal wat onderschat.
Dat kan. Daarom heb je mensen van casting.

Los van Philippe, diezelfde eindverantwoordelijke dacht blijkbaar ook dat het een goed idee was om Manu te casten.
Een zak bloem meegeven op de reis ging interessanter geweest zijn.

Ik kan de stress al nauwelijks aan wanneer ik een saboteur moet spelen in een co-op spel. Ik vind dat waanzinnig leuk, en ik kan dat ook best goed, maar mijn tikker houdt zoiets geen drie weken vol. En dan nog eens wetende dat een miljoen man een paar maanden later je hele doen en laten volgt, dat er daar een ganse crew ook heel de tijd op je vingers staat te kijken en er een gigantisch verwachtingspatroon is ...

Misschien dat ik dat ook helemaal anders volg dan de meesten: ik zoek niet mee naar de mol. Dat boeit mij zelfs amper. Ik vind die kandidaten volgen in die spelletjes wel interessant.

Dus ik beoordeel een seizoen niet op of je de mol kon vinden of niet of dat de mol het goed gedaan heeft of niet etc.
Ik kijk voor de proeven, over hoe die groep daarmee omgaat, en hoe ze erin slagen of niet slagen, hoe ze elkaar verdenken, hoe ze strategisch spelen, etc. Dat vind ik interessant aan dat concept. En dat zit zo goed als altijd heel erg goed in elkaar allemaal.

Ik blijf er wel bij dat ze de mol nu niet goed gecast hebben.
Ik zit ook niet te speuren. Ik heb evenveel deugd om het programma als een hapklare brok te verorberen en te genieten van wat ze me voorschotelen. Neem ook elk jaar alles op met de intentie: nu ga ik alle afleveringen eens opnieuw bekijken om bij elke actie, bij elk woord te kijken hoe de mol (die ik dan ken want programma afgelopen) reageert. Heb het nog wel nooit gedaan.

Het is gelijk ge zegt Flappy: wij krijgen te weinig info (het spanningselement moet blijven hé) om echt 100% zeker een mol te kunnen aanduiden. Er zullen mensen zijn die zeggen: die of die is het, maar ik klasseer dat ook onder 'een lucky shot' (dat ze hier en daar kunnen staven).

Dat kan. Daarom heb je mensen van casting.

Los van Philippe, diezelfde eindverantwoordelijke dacht blijkbaar ook dat het een goed idee was om Manu te casten.
Een zak bloem meegeven op de reis ging interessanter geweest zijn.
Maar het feit dat Manu zoveel weerstand opwekt is ook een goeie casting! Tel de posts eens waar er hier over haar wordt gesproken. En - zij eerlijk - we weten soms niet of ze echt zo lomp is, dan wel of ze denkt een goeie molstreek gevonden te hebben. Manu is een entertainelement op zichzelf. (Zou de firma wel eens willen weten waar die receptioniste is).

Maar het feit dat Manu zoveel weerstand opwekt is ook een goeie casting! Tel de posts eens waar er hier over haar wordt gesproken. En - zij eerlijk - we weten soms niet of ze echt zo lomp is, dan wel of ze denkt een goeie molstreek gevonden te hebben. Manu is een entertainelement op zichzelf. (Zou de firma wel eens willen weten waar die receptioniste is).
Ik zie ook geen probleem met deelname van iemand als Manou bij dat spelletje. Of een Philippe als gewone deelnemer. Dat mogen kleurrijke, ietwat lompe zelfs, personages zijn. Dat kan best om leuke tv op te leveren.

Om nu te beweren dat ge het met 100% zekerheid kunt zeggen is onzin maar ge kunt wel vrij gemakkelijk bij houden wie hoe veel geld in de pot brengt (niet dat ik dat zelf doe verder) en uit hoe bepaalde proeven gespeeld worden een beredenering opstellen en een onderbouwde mening geven waarom ge denkt dat iemand de mol zou zijn. Enfin, ik begrijp dan weer niet hoe ge daar totaal niet mee bezig kunt zijn, het mee speuren is voor mij wel vrij essentieel als ik naar dat programma kijk.

Om nu te beweren dat ge het met 100% zekerheid kunt zeggen is onzin maar ge kunt wel vrij gemakkelijk bij houden wie hoe veel geld in de pot brengt (niet dat ik dat zelf doe verder) en uit hoe bepaalde proeven gespeeld worden een beredenering opstellen en een onderbouwde mening geven waarom ge denkt dat iemand de mol zou zijn. Enfin, ik begrijp dan weer niet hoe ge daar totaal niet mee bezig kunt zijn, het mee speuren is voor mij wel vrij essentieel als ik naar dat programma kijk.
Ja de follow the money-theorie is wel een goeie indicator blijkbaar, dat las ik ook al. Maar ik hou dat allemaal effectief niet bij.

En dus nee, echt, ik vind dat helemaal niet essentieel maar ik snap ook wel dat dat het leuke eraan is voor anderen. Alleen: wees dan achteraf niet teleurgesteld dat de mollenstreken allemaal verborgen waren voor de kijker en dat de regie alles in scène gezet heeft. Die extra aflevering op het einde vind ik altijd heel leuk, daar zie je hoe er gesaboteerd werd en dat waren vaak dingen die je gewoon niet kon weten. Men laat dat natuurlijk allemaal niet zien als de mol zit te knipogen of duidelijk te wandelen als hij moet lopen etc.

Ja jongens, ik kan ook eens een aflevering niet de moment zelf bekijken :'). Spoilers, spoilers everywhere.

Er wordt hier ook wel serieus van Captain Hindsight gespeeld hoor. Achteraf is het makkelijk om te zeggen dat hij mentaal niet sterk genoeg was voor de rol en dat de productie hem nooit mocht casten. Het is elk seizoen opnieuw een gok of de mol het goed gaat doen of niet. Het is eigenlijk straf dat het zo lang geduurd heeft vooraleer er eens iets echt misliep. Ze hebben het nu op de best mogelijke manier aangepakt, de volgende afleveringen gaan in elk geval een heel unieke vibe hebben.

De gebruikelijke posters vonden het vorig seizoen nochtans ook al het slechtste seizoen ooit, met stomme kandidaten, stomme proeven, stomme locaties, ... Iemand als @MiniJeffrey slaagt er in om al 7 seizoenen lang te klagen over hoe slecht het was en hoe het niveau jaar na jaar daalt. Nog steeds een zeer trouwe kijker, dus die drama queens die hier zitten te roepen dat dit het einde van de mol is verdienen enkel dit: :sarcastic:

Ik begin Sven wel steeds meer te appreciëren, hoe droog is die :laugh:. En Uma en Bert zijn toch ook gewoon twee leuke kandidaten. Zeer benieuwd naar het vervolg, moeilijkste opdracht ooit voor de nieuwe mol wel.

En het wordt ook gewoon jaar na jaar slechter, of mag dat niet gezegd worden van de fanboys?

Ik zie ook geen probleem met deelname van iemand als Manou bij dat spelletje. Of een Philippe als gewone deelnemer. Dat mogen kleurrijke, ietwat lompe zelfs, personages zijn. Dat kan best om leuke tv op te leveren.

Of bv. die Philip van vorig jaar. Man wat ik heb me daar heerlijk aan zitten ergeren.

Het is in de eerste plaats een tv-programma he, geen spel.

giphy.gif

En het wordt ook gewoon jaar na jaar slechter, of mag dat niet gezegd worden van de fanboys?
Jij mag zeggen wat je wil. Ik vind dat niet maar dat is goesting he.

Ik begrijp alleen niet waarom je je tijd verdoet aan iets wat je elk jaar slechter vindt worden. Zoveel nuttigere dingen om je korte leven mee te vullen.

Ik hanteer een hele simpele regel: als iets slecht is zet ik het af. Moet je eens proberen.

Terug
Bovenaan