De Mol 2022

De Mol 2022

1 van de redenen dat ik het een minder seizoen vind, is ook gewoon de locatie eerlijk gezegd.
Na 4 afleveringen heb ik totaal niet het gevoel van: wow, de canarische eilanden.
En dat zag ik op voorhand al aankomen ook :unsure: Weinig cultuur, gewoon doodse landschappen en heel toeristische plekken aan de kust.

Zelfs Duitsland vorig jaar leek me toffer.
Ze zouden eens een sneeuw seizoen moeten maken. Canada ofzo!

Lennart had gewoon het vertrouwen van de groep omdat iedereen dacht dat klungel Philip de mol was, niet omdat Lennart geniaal was.
Ik snap echt niet dat mensen dat een top mol vinden. Die zijn molacties die getoond werden in de laatste aflevering waren nu niet bepaald van een hoog niveau.

Maar ik kan wel begrijpen dat elke mol een top mol is in vergelijking met die van dees jaar:unsure:
Wie was volgens jouw dan een goeie mol?

Ik had ergens anders al de theorie gelezen dat er met Philippe misschien meer aan de hand was dan alleen het psychologische. In de zin van dat veel kandidaten hem mogelijks snel door hadden, waardoor hij uiteraard minder kon saboteren. Zou de groepspot wel verklaren. Maar het is speculatie uiteraard.
Eerlijk gezegd vind ik dat het meest plausibele. Ik vond ook dat dat riedeltje van GDC waarbij gezegd werd dat Philippe keigoed bezig was, dat niemand hem door had en dat het een probleem was dat Philippe zichzelf aanpraatte ook overkwam als damage control. Ik denk persoonlijk dat er best veel kandidaten hem al op het spoor waren en dat het probleem dus zich niet enkel in zijn eigen hoofd afspeelde. Maar goed, pure speculatie dat weet ik ook wel.

Ik vond die actie van Lennart ook wel geniaal met die 10k vorig jaar. Vergeet niet dat de rest van de groep hem toen gemakkelijk buiten spel had kunnen zetten, en dat hij al een heel seizoen was aan het opbouwen en vertrouwen was aan het winnen naar dat moment toe, en dat achteraf nog steeds niemand hem verdacht. Het feit dat ge u net niet verdacht maakt net omdat ge zo'n grote bedragen uit de pot haalt, ge moet het maar kunnen/durven. Dieje was in het algemeen vrij genadeloos (toen ze geen 'euh' mochten zeggen toen ze van die wolkenkrabber hingen, of dat vliegtuig laten crashen samen met Jasmien, die er diezelfde aflevering uit vloog omdat ze nog steeds niks doorhad). Goeie mol.

Van de overblijvers dit seizoen kan iedereen wat mij betreft een mol zijn behalve Anke en Manu.

Laatst bewerkt:
Wie was volgens jouw dan een goeie mol?
Ik weet het niet. Er is bij play4 geen mol geweest die me echt omver geblazen heeft.
Vaak zijn het molacties die obvious waren. Zoals dit jaar met die snoepjes van de taart opeten.

Molacties als "niemand kan mij zien dus ik ga nu wandelen ipv lopen om tijd te verspillen " vind ik nu niet bepaald mollen. (Gilles met die tramopdracht).

Op dat gebied vind ik dat het elk jaar maar zwak is met de (getoonde) molacties. En vorig jaar was dat ook zo. Welke goeie molactie heeft Lennart gedaan? (Buiten die grote som geld uit de pot nemen/afkopen)

Ik denk ook nie dat ik de enige ben die daar zo overdenkt? Elk jaar leest ge hier/op 9l toch teleurstellende reacties als ze in de laatste aflevering de molacties laten zien.

Elisabeth heeft ooit wel een goeie molactie gedaan bij die tunnelopdracht. Dat was echt sabotage. Ze hebben ook ooit een mol leren duiken en die moest bij een duikopdracht iets onder water saboteren. Die sabotage was wel mislukt maar dat zijn molacties die ik verwacht van de mol. En uiteraard ook mollen in psychologische proeven waar meestal een vrijstelling/meerdere aanvragen aan vast hangen.

Laatst bewerkt:
Ik weet het niet. Er is bij play4 geen mol geweest die me echt omver geblazen heeft.
Vaak zijn het molacties die obvious waren. Zoals dit jaar met die snoepjes van de taart opeten.

Molacties als "niemand kan mij zien dus ik ga nu wandelen ipv lopen om tijd te verspillen " vind ik nu niet bepaald mollen. (Gilles met die tramopdracht).

Op dat gebied vind ik dat het elk jaar maar zwak is met de (getoonde) molacties. En vorig jaar was dat ook zo. Welke goeie molactie heeft Lennart gedaan? (Buiten die grote som geld uit de pot nemen/afkopen)

Ik denk ook nie dat ik de enige ben die daar zo overdenkt? Elk jaar leest ge hier/op 9l toch teleurstellende reacties als ze in de laatste aflevering de molacties laten zien.

Elisabeth heeft ooit wel een goeie molactie gedaan bij die tunnelopdracht. Dat was echt sabotage. Ze hebben ook ooit een mol leren duiken en die moest bij een duikopdracht iets onder water saboteren. Die sabotage was wel mislukt maar dat zijn molacties die ik verwacht van de mol. En uiteraard ook mollen in psychologische proeven waar meestal een vrijstelling/meerdere aanvragen aan vast hangen.
Hoe zou jij het beter doen bij de zaken die je opnoemt die zo slecht waren dan?

Hoe zou jij het beter doen bij de zaken die je opnoemt die zo slecht waren dan?
Dat weet ik niet. Vaak kunt ge ook niet meer doen als mol. Ligt gewoon vaak aan de opdrachten zelf.

Ik zou als crew gewoon meer tijd nemen om goeie opdrachten te bedenken die:
-leuke locatie
-leuk zijn om naar te kijken
-afwisselende opdrachten (vaak recyclage met een andere toets)
-opdrachten waar een mol echt op een sublieme manier kan mollen waarvan ge als kijker ook het gevoel hebt dat heeft die goed gedaan

De opdrachten de laatste jaren zijn op het niveau van de scouts/chiro. Zoals die fietsopdracht.

De mol is mijn lievelingsprogramma maar dat heeft zoveel potentieel dat niet benut wordt gewoon omdat ze elk jaar een seizoen moeten maken. Zonde

Zorgen dat dat vliegtuig crasht, puzzelstukskes in zijn wetsuit steken, wijn knoeien, 'euh' zeggen toen hij aan dat koord hing bij de wolkenkrabber, zorgen dat mensen op een manier zich in groepen verdelen dat er altijd wel iemand gaat voor een vrijstelling etc. Dat laatste is misschien minder spectaculair maar volgens mij is subtiel sturen net datgene waarmee ge het meeste geld uit de pot haalt en dat vind ik persoonlijk waarom Lennart een straffe mol was.

Zorgen dat dat vliegtuig crasht, puzzelstukskes in zijn wetsuit steken, wijn knoeien, 'euh' zeggen toen hij aan dat koord hing bij de wolkenkrabber, zorgen dat mensen op een manier zich in groepen verdelen dat er altijd wel iemand gaat voor een vrijstelling etc.
Dat zijn toch molacties die ge als kijker wist dat gebeurde/gingen getoond worden?
Het was toch niet dat ge tijdens de reveal toen van uw stoel geblazen werd door deze molacties?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat Lennart dat goed gedaan heeft.

Gilles die slentert op straat en Elisabeth die slentert in de tunnel en twee zaken omwisselt, dat is voor mij twee keer quasi hetzelfde. Het enige verschil was dat Elisabeth ondertussen hysterisch in paniek in de walkie aan het roepen was en ondanks haar panikeren toch aangaf dat ze even terugging om iets te nemen. Achteraf zagen we dat degenen die het hiervoor nog niet wisten (Kaat + Yoeri) hierdoor ineens doorhadden dat ze de mol was.

Gilles die slentert op straat en Elisabeth die slentert in de tunnel, dat is voor mij twee keer hetzelfde. Het enige verschil was dat Elisabeth ondertussen hysterisch in paniek in de walkie aan het roepen was en ondanks haar panikeren toch aangaf dat ze even terugging om iets te nemen. Achteraf zagen we dat iedereen ineens doorhad had ze de mol was hierdoor.
Elisabeth heeft daar toch in de tunnel objecten van plaats veranderd als ik het me goed herinner.

Ja, dat klopt, ik was m'n bericht nog aan het editten. :p

Maar voor Elisabeth heb ik geen slecht woord over hoor. Die moest iets compleet onmogelijk doen, namelijk compleet onvoorbereid mollen. Haar voornaamste grote (gelukte) molactie was zo overduidelijk dat iedereen haar toen door had. Ik hoop dat ze na dit seizoen nooit meer een mol ter plekke (moeten) aanwijzen. Voorbereiding, zowel mentaal als concreet voor proeven, lijkt mij heel belangrijk te zijn voor het spel.

Edit: een goeie molactie vond ik bv. Alina die op de top van de berg stond bij de tweede aflevering in Griekenland en zelf bepaalde wat de verdeling van de opdrachten was. Lennart die de dominostenen continu liet omvallen 'als test', vond ik ook geniaal :laugh:

Laatst bewerkt:
Dat zijn toch molacties die ge als kijker wist dat gebeurde/gingen getoond worden?
Het was toch niet dat ge tijdens de reveal toen van uw stoel geblazen werd door deze molacties?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat Lennart dat goed gedaan heeft.
Die training op dat inhouden van zijn adem zodat niemand daar beter kon doen dan de mol vond ik bv ook wel sterk.

Goh ja, als ge uw opdrachten echt gaat uitwerken in functie van "een mol moet dit geniaal kunnen saboteren", dan wordt het toch ook lastig.

Ik vond Alina nog 1 van de minder sterke mollen eerlijk gezegd. Zonder Bart had dat seizoen er ook helemaal anders uitgezien...
Elisabeth kan je in feite niet vergelijken met andere mollen, want zij was niet voorbereid.

Trouwens, als je dit bekijkt zie je hoe bv. ook Alina heel moeilijke momenten had (gelijkaardig aan Philippe):

Wat betreft Philippe, ja, ik denk inderdaad dat er toch wel waren die hem doorhadden. Maar als je team/productie in die situatie zit was dit wellicht wel het beste wat ze konden doen. Wat betreft in uw slaap praten, tja. Je zegt zoveel in je slaap, dat wil daarom nog niet zeggen dat er enige waarheid in je slaap zit. Er zouden er velen zijn die plots mensen in hun slaap zouden bespioneren op het delen van geheime informatie. Dat kun je nog altijd ontkennen of zelfs afdoen/spinnen als u verdacht te maken als kandidaat door te trollen. Maar als mol probeer je je zo low profile mogelijk te houden, maar ik denk dat dat het beste was geweest. Zelfs al weten anderen wie je bent, er duiken nieuwe elementen vaak op waardoor andere kandidaten dan weer verdacht worden, omdat ze zelf proberen te mollen om zelf meer kans te maken. En het is ook geen ramp als iemand u doorheeft.

Bert heeft daar volgens mij ook wel een domme zet gedaan, had beter zwijgend Philippe kunnen observeren in plaats van te confronteren, dat zou niets uithalen. Als hij die informatie meeneemt, zichzelf verdacht maakt en tegelijkertijd Philippe observeert, wint hij het spel, want hij zou het spel ook niet meer verliezen want hij zou weten wie de mol is. Tenzij Philippe natuurlijk niet de mol zou geweest zijn en brabbelde in zijn slaap, maar daarom moet je dus observeren terwijl je de proeven speelt en de aandacht naar u toetrekken. Waarom dat Bert dat niet heeft gedaan, geen idee. Maar het is gewoon een enorm domme zet.

Feit dat hij dan zo op Nele zit in dat gebouw en haar dan niet vertrouwt, speelt wel in het verhaal dat de mol spoken zag of dat Bert gewoon paranoïde was en iedereen niet vertrouwde.

Als mol moet je vooral proberen indirect saboteren. Een voorbeeld bij de maanproef door "tijd te winnen", door zoveel mogelijk te praten zodat anderen de concentratie verliezen, door te veel op te gaan in het spel en te veel te willen doen en minder samen te werken enzovoort. Door bijvoorbeeld als je die pot urine uitdrinkt de hele groep op te hypen: "ieuw, we moeten iemand anders pis drinken" en daar heel dramatisch doen over uw communicatiezender. Gewoon indirect anderen in de fout te lokken.

En de duoproef was als mol ook een unieke gelegenheid om daar meer mee te doen. Je hebt één kandidaat die je kan sturen en je weet dat je de volgende ronde haalt. Kun je bewust iemand verkeerd sturen (ofwel bewust iemand langer erin trachten te houden door op een kandidaat te gaan die vergelijkbaar is met jou), waardoor die kandidaat sneller in een tunnelvisie landt, en je zelf het idee begint te geven aan anderen dat je als duo weet wie de mol is door samen te werken. En dan kun je ook in de groep van de "aangewezen fake mol" gaan door hem te observeren. De fouten zullen gebeuren in die proeven, want je bent zelf de mol maar uw partner zal denken dat de andere de mol is, terwijl jij juist in die groep gaat om zogezegd te doen voorkomen dat de mol saboteert. En uw partner blijft er langer in omdat ze op de vragen op die kandidaat all in zou gaan terwijl die in dezelfde opdrachten meedoet als jou (en mss zelfde gender/etc.). Het meest ideale was dan om de kandidaat die het meest jou op het spoor is aan te wijzen. In dat geval had je Bert kunnen lanceren bij Anke. Bert zou er dan ook niet direct uitgaan, want hij is jou op het spoor. En Bert had dan ook beginnen twijfelen omdat hij zou denken dat als je toch niet de mol bent je op een dood spoor zit bij hem.

Een goede mol moet een beetje kunnen sturen vind ik.

Laatst bewerkt:
Nokeyboard, dat gij uw sollicitatiebrief niet al jaren geleden naar de programmamakers hebt gestuurd, dat begrijp ik niet.
Gij heet in het echte leven toch niet Philippe?

En aan al die anderen die verwijzen naar 'De Mols' van de vorige jaren: zitten jullie nu die oude jaargangen nog altijd te bekijken of zijn die afleveringen zó in jullie geheugen gegrift dat jullie nog exact weten: wie, waar, wanneer en met wie? Chapeau dan! Ik ben dat het jaar nadien al vergeten, sneller dan het jaar nadien zelfs.

Terug
Bovenaan